Werken bij NS en moeite met rekenen | NS Community

Werken bij NS en moeite met rekenen

  • 14 February 2022
  • 6 reacties
  • 1230 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Dag community,

 

Ik ben Tijn, 16 jaar en op het punt om in mei af te studeren van VMBO Kader.

 

Het zou mij later heel leuk lijken om een baan te hebben wat te maken heeft met de trein. In dat geval zou conducteur of machinist het beste bij mij passen. Voor nu zijn de koersen het meest gericht op conducteur.

Nu is de voornaamste reden dat ik op kader zit, mijn moeite met het vak rekenen.

Ik heb tijdens mijn treinreizen door het land met een machinist gesproken, en die heeft mij verteld dat als ik moeite heb met rekenen, ik beter voor machinist kan kiezen ipv conducteur. Maar ik hoor ook andere geluiden, dat als je machinist wilt worden, wiskunde ( wat ik al sinds klas 3 niet meer in mijn vakkenpakket heb en daarvoor best slechte cijfers op haalde, en wat tevens ook veel van je rekenvermogen vraagt ) toch wel van belang is.

 

Mijn vraag is, voornamelijk aan machinisten/conducteurs en mensen die verstand hebben van dit werk, wat is voor mij een goede keuze of overweging om te nemen?

 

Alvast dank!

Tijn

 

 


6 reacties

Hey Tijnn, en welkom op de NS Community!

Wat leuk dat je bij de NS wil werken. Gelukkig zijn er voldoende machinisten en conducteurs actief op dit forum, die je vast van een goed antwoord kunnen voorzien. Hopelijk zien ze je vraag snel!

Om machinist te kunnen worden wordt je getest op verschillende facettten, één van deze testen is een test waarbij je cijferreeksen moet herkennen.

Als rekenen problematisch is dan zou deze test wel eens te lastig kunnen zijn.

Om machinist te kunnen worden wordt je getest op verschillende facettten, één van deze testen is een test waarbij je cijferreeksen moet herkennen.

Als rekenen problematisch is dan zou deze test wel eens te lastig kunnen zijn.

En moet je deze test met vlag en wimpel halen? Stel dat ik op de andere facetten wel goed score, alleen op het cijferreeks onderdeel minder, gaat het proces dan verder?

Beste Tijnn,

Ik vrees dat het wel bepalend is omdat je op elk deel van de testen die gedaan worden voldoende moet scoren om door te mogen.

 

Of de Hc's en/of V&S ook dit soort reken testen krijgen weet ik niet maar daar kunnen @Loes  en/of @Slidestops  vast wat over vertellen.

Ik weet zeker dat HC's , V&S en T&S die zelfde cijferreeksen ook moeten doen bij de toelating.

Je zult overigens bij het solliciteren sowieso minimaal een mbo 3 niveau moeten kunnen aantonen. Met andere woorden een opleiding moeten hebben afgerond.

Beste Tijnn,

Ik vrees dat het wel bepalend is omdat je op elk deel van de testen die gedaan worden voldoende moet scoren om door te mogen.

 

Of de Hc's en/of V&S ook dit soort reken testen krijgen weet ik niet maar daar kunnen @Loes  en/of @Slidestops  vast wat over vertellen.

Ik weet zeker dat HC's , V&S en T&S die zelfde cijferreeksen ook moeten doen bij de toelating.

Je zult overigens bij het solliciteren sowieso minimaal een mbo 3 niveau moeten kunnen aantonen. Met andere woorden een opleiding moeten hebben afgerond.

Bedankt voor jullie reactie en informatie!

Reageer