Gratis OV fiets blijkt niet gratis te zijn | NS Community
beantwoord

Gratis OV fiets blijkt niet gratis te zijn

  • 21 October 2021
  • 6 reacties
  • 6986 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik heb een studenten-OV, waar ik gratis een OV-fiets mee kan nemen werd mij verteld door de medewerker bij de fietsenstalling. Deze heb ik de volgende dag binnen 24 uur weer netjes ingeleverd bij dezelfde locatie. Toch heb ik een factuur gekregen van 7.90 euro. Ik ben nog niet zo bekend met de OV-fiets en zou graag willen weten hoe dit kan?

icon

Beste antwoord door Momo 21 October 2021, 11:39

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dan heeft die medewerker u verkeerd geinformeerd of u heeft het verkeerd begrepen. Het abonnement waarmee een OV-fiets gehuurd kan worden is gratis, maar het gebruik van een fiets kost €3,95 per 24 uur, ook bij een Studentenreisproduct.

Zie ook https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/hoe-werkt-het.html

Wanneer je iets afsluit is aan te raden om ook de voorwaarden te lezen.

 

Staat bovendien vermeld bij de veelgestelde vragen op de site van Studentenreisproduct.

https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-reizende-student/veelgestelde-vragen/studentenreisproduct-gebruiken/

Reputatie 7
Badge +3

Als je niet zo bekend met met OV-fiets dan was het misschien handig als je eerst op de NS website had gekeken. Het hebben van een studentenOV betekent niet dat alle OV-diensten daar onder vallen.

 

Reputatie 7
Badge +3

De informatie op de NS site over OV-fiets betreft iedereen. Als het zo zou zijn dat de regeling met betrekking tot gebruik van OV-fiets voor gebruikers van het Studentenreisproduct (of een andere groep reizigers) anders (bv gratis) zou zijn, zou dat wel vermeld zijn. 

Wel vind ik het een slechte zaak dat een medewerker u verkeerde informatie heeft gegeven. Dat zou echt niet moeten kunnen. 

Badge +3

MoDe er is op de NS site geen button of pagina betreffende de informatie/rechten voor de OV fiets te gebruiken als student. Met deze reden had ik het aan de medewerker gevraagd. Misschien een goede tip om aan te maken voor NS. 

Die informatie is er niet (op de site van NS) omdat het Studentenreisproduct van DUO is, en dus geheel los staat van OV-fiets (een NS product). Omdat jij dus een OV-fiets kon huren weet je dat je dat ooit zelf aangeschaft hebt.

Je moet dus zelf een (gratis) OV-fiets abonnement regelen, of je moet een NS abonnement hebben waar OV-fiets (het abonnement, niet de huur van fietsen natuurlijk!) inbegrepen is. Het studentenreisproduct valt daar niet onder, en het huren van fietsen is sowieso voor niemand gratis.

Kort gezegd, om een OV-fiets te kunnen huren maakt het helemaal niets uit of je een Studentenreisproduct hebt of niet. Waarom zou daarover dan informatie op de website van NS moeten staan?

Het zou er eventueel bij gezet kunnen worden, maar dat zou zoiets zijn als een autoverhuurbedrijf dat op zijn website zet dat je een rijbewijs AM moet hebben, en dat een motorrijbewijs niet telt. :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

MoDe er is op de NS site geen button of pagina betreffende de informatie/rechten voor de OV fiets te gebruiken als student. Met deze reden had ik het aan de medewerker gevraagd. Misschien een goede tip om aan te maken voor NS. 

Dat klopt. NS geeft geen specifieke informatie voor studenten, want studenten vormen geen aparte groep, maar vallen onder de voorwaarden die voor iedereen gelden.

Voor specifieke informatie over voorwaarden SRP zul je op de website bij DUO moeten kijken.

MoDe er is op de NS site geen button of pagina betreffende de informatie/rechten voor de OV fiets te gebruiken als student. Met deze reden had ik het aan de medewerker gevraagd. Misschien een goede tip om aan te maken voor NS. 

Reageer