Onbetrouwbaarheid bij ov-reizen

  • 3 December 2022
  • 4 reacties
  • 469 Bekeken

Reputatie 7

Vanmorgen rijden door uitloop van werkzaamheden al de hele ochtend geen treinen Roosendaal - Breda. Het werk zou eigenlijk duren tot het begin van de nacht. Vanochtend dus mijn plannen aan moeten passen. Om 10.00 bericht dat er de beperkingen voor bij zijn. Dus alsnog naar het station en ter plekke blijkt dat er nog steeds geen treinen rijden. Nu duurt het tot naar verwachting 12.00...  Daarnaast gaat deze trein deze zaterdag opnieuw slechts 1x per uur rijden (en het is niet eens een sprinter!). Via Dordrecht ook geen optie want ook op het traject van Roosendaal daarnaartoe vandaag werkzaamheden..... Ik weet dat het bij Prorail ligt, maar ja..... Nu mijn plannen om maar gecanceld want om nog iets aan verblijf op mijn uiteindelijke bestemming te hebben, is het te laat (2,5 uur reizen namelijk). De streekbus rijdt ook maar 1x per uur en kost veel tijd. En zo is er iedere keer weer iets. Ov-reizen blijkt steeds weer onbetrouwbaar(der). Ik vrees voor de komende wintermaanden. Hoe wil de sector in vredesnaam zo mensen terug winnen voor de trein?


4 reacties

Vanmorgen rijden door uitloop van werkzaamheden al de hele ochtend geen treinen Roosendaal - Breda. Het werk zou eigenlijk duren tot het begin van de nacht. Vanochtend dus mijn plannen aan moeten passen. Om 10.00 bericht dat er de beperkingen voor bij zijn. Dus alsnog naar het station en ter plekke blijkt dat er nog steeds geen treinen rijden. Nu duurt het tot naar verwachting 12.00...  Daarnaast gaat deze trein deze zaterdag opnieuw slechts 1x per uur rijden (en het is niet eens een sprinter!). Via Dordrecht ook geen optie want ook op het traject van Roosendaal daarnaartoe vandaag werkzaamheden..... 

Het is recentelijk niet de eerste keer dat in deze regio werkzaamheden uitlopen, ik weet niet welke aannemer daar het onderhoudscontract met ProRail heeft.

Dat de tweede intercity de rest van de dag niet verder dan Breda rijdt heeft vermoedelijk ook iets hiermee te maken, uit de vertrekinfo van station Etten-Leur blijkt namelijk dat er enkelspoor wordt gereden.

Met de trein reizen in Brabant is in de avond en het weekend eigenlijk alleen nog een optie voor wie veel tijd en geduld heeft. Vanaf volgend weekend begint overigens pas de echte grote kaalslag in Brabant.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe wil de sector in vredesnaam zo mensen terug winnen voor de trein?

Voor de trein weet ik niet, maar voor de bus met de campagne “CV uit OV in”. 

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieuws/met-het-ov-naar-kantoor-campagne-cv-uit-ov-in-gestart/

Deze campagne is ontwikkeld door Connexxion, maar ook ander vervoerbedrijven doen mee en is gericht op forenzen. Ik vind de campagne, hoe zal ik het zeggen….. bijzonder. 🙄

Reputatie 7

Vervelend Rene! Inderdaad liggen werkzaamheden en de planning daarvan volledig bij Prorail. Werkzaamheden die uitlopen zal betekenen dat het écht niet anders kan, want er worden veel reizigers en vervoersbedrijven mee gedupeerd.

Het personeelstekort speelt ons allen parten dus ik vrees dat het in het OV, en ook in veel andere sectoren, nog wel een tijdje minder zal blijven allemaal. Er zijn gelukkig wel een hoop nieuwe collega's in opleiding momenteel dus hopelijk komt er snel weer extra ruimte om de dienstregeling weer uit te breiden.

Reputatie 7

Vervelend is zacht uitgedrukt. Mijn geplande afspraken met familie in mijn vrije weekend hiervoor op het laatste moment moeten afzeggen. Het gaat me ook om communicatie. Eerst beperkingen opheffen en dan ter plekke blijkt het toch weer niet te rijden. En dan sta je dus ruim een uur te koukleumen daar (wat veel mensen noodgedwongen deden daar vanochtend, die wachtten maar gewoon weer).

Een auto is een zegen tegenwoordig. Maar die heb ik (nog) niet. Mijn geduld met het ov slinkt weer verder helaas, ondanks dat al ruim 30 jaar vaste reiziger ben.

Reageer