beantwoord

Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Weekend Voordeel en Traject Vrij terug naar reizen op saldo???

  • 14 May 2024
  • 11 reacties
  • 267 Bekeken

Ik vind de NS Flex abonnementen niet altijd een handig idee. Je betaalt voor reizen achteraf en het werkt een beetje naar een credit card idee. Mijn persoonlijke mening is dat je beter je treinreizen dan eigenlijk meteen kan betalen in plaats van achteraf. Mensen die vaak in deze tijd in de schulden zitten is ook niet fijn dat sommige mensen dan ook niet fijn dat ze anders het financiële overzicht totaal eraan kwijt raken. Zeker als de boodschappen, de huur, hypotheek, etc dan zodanig duurder zijn gaan worden. Dat je treinkosten meteen kan worden betaald is toch beter als mensen ook beter kunnen gaan kiezen naar reizen op saldo. Ik hoop wel dat weer binnenkort of zsm weer mogelijk wordt dat NS abonnementen Altijd Voordeel als Weekend Vrij en Traject Vrij ook weer de mogelijkheid kan bieden om over te stappen naar Reizen op Saldo. Dit kan dan net als de Klassieke Dal Voordeel meer mogelijkheid bieden. Over het Dal Vrij, en Altijd Vrij denk dat het reizen op saldo niet nodig is omdat je altijd vrij kan reizen en verder geen extra kosten qua ritprijzen zijn verbonden. Het Weekend Voordeel is voor mij iets nieuws dat bestond vroeger niet als Reizen op Saldo eventueel kan dat ook toegevoegd worden maar dan zou dan eerder een jaarabonnement voor kunnen afsluiten en Altijd Voordeel kan ook per jaar worden afgesloten worden desnoods in maandelijkse termijnen. Voor Traject Vrij (dus reizen op saldo) kan misschien beter via de kaartjesautomaat worden gekocht met een persoonlijke OV chipkaart. Maar dat laatste was er dacht ik al.

icon

Beste antwoord door Lorena NS 14 May 2024, 10:32

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

In de adviesaanvraag hierover aan het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) noemde NS drie argumenten: reizen op rekening ontzorgt reizigers (geen saldo laden, niet langs de kaartautomaat, abonnement op elk moment kunnen wijzigen en stopzetten), vereenvoudiging van het aanbod, en voorbereid zijn op de toekomst. Zie verder hier de hele communicatie met het LOCOV.

Reputatie 7

Toch ben ik blij dat ik nog steeds het oude dalvrij op saldo heb. Met automatisch saldo aanvullen en abonnement voor tram en bus kan ik op een vervoerkaart overal heen. 

Inchecken en uitchecken met kaart en altijd inzicht van trein bus en tramreis. Met OV pay als reserve. Geen extra OV kaarten benodigd voor andere abonnementen die met flex niet samen gaan. Dus dalvrij op saldo heeft ook zo zijn voordelen.

Persoonlijk vindt ik dat er keuze moet zijn voor het ene of het andere. Want dit is voor iedere reiziger anders en dit geldt zeker als bij de NS Focum raadplegen blijft. en voor sommige reizigers een barrière voor een aantal abonnementen optreed. Ik ben van mening dat iedereen ieder soort abonnement moet kunnen krijgen.

 

 

 

 

Laat ik het dan zo zeggen flex had voor mij niet nodig geweest het werkte in het oude systeem goed voor de meeste reizigers. En altijd weer hetzelfde Tamzin verhaaltje gaat ook vervelen en slaat iedere OV discussie dood.

Voor mij had Flex ook niet gehoeven maar binnen de politiek waren er nu eenmaal grote principiële bezwaren tegen reizen op saldo. En NS vindt de overheid vooralsnog vrees ik belangrijker dan de reizende klant.

Verder mag je het niet eens zijn met het kostenaspect maar uiteindelijk gaat alleen de zon voor niets op. NS kan zijn geld maar een keer uitgeven en dat betekent zoals in ieder bedrijf keuzes maken.

Reputatie 5

Waarom zijn de op saldo abonnementen eigenlijk weggehaald?

Persoonlijk vindt ik dat er keuze moet zijn voor het ene of het andere. Want dit is voor iedere reiziger anders en dit geldt zeker als bij de NS Focum raadplegen blijft. en voor sommige reizigers een barrière voor een aantal abonnementen optreed. Ik ben van mening dat iedereen ieder soort abonnement moet kunnen krijgen.

Meer keuzemogelijkheden betekent ook steeds hogere kosten en ook dat daarvoor schaars IT-personeel moet worden ingezet wat nuttiger dingen kan doen. Er moeten keuzes worden gemaakt, IT is niet gratis en je kunt nu eenmaal niet alle wensen van alle reizigers honoreren.

Ik heb ook niet de indruk dat grote aantallen reizigers zitten te wachten op nog meer betaalopties. Het zijn vaak mensen met een sterke persoonlijke voorkeur voor een bepaalde manier van betalen. Er zijn ook mensen die willen betalen aan een loket, met een smartwatch, etc. 

De keuze voor zoveel mogelijk reizen op rekening is gemaakt op nadrukkelijk verzoek van de politiek die grote bezwaren heeft tegen reizen of saldo omdat de klant dan steeds €10 of €20 aan saldo moet voorschieten. Of dat laatste nou zo erg was laat ik in het midden maar ook op dit forum waren er mensen die daar (principiële) bezwaren tegen hadden 

Verder mogen er mijns inziens wel beperkingen zijn zijn voor mensen die het in het verleden niet zo nauw namen met hun betalingsverplichtingen. Dat geldt overigens overal zo. 

 

Reputatie 7

Laat ik het dan zo zeggen flex had voor mij niet nodig geweest het werkte in het oude systeem goed voor de meeste reizigers. En altijd weer hetzelfde Tamzin verhaaltje gaat ook vervelen en slaat iedere OV discussie dood Wat Focum betreft dat slaat door door postcode gewijs en niet persoonlijk te werken

 

 

Reputatie 7

Het kostenaspect is in mijn ogen aan de managers en de Overheid en staat los van de community die uitgaat van de reizigers en zich vrij mogen uiten.

 

.

Het kostenaspect is in mijn ogen aan de managers en de Overheid en staat los van de community die uitgaat van de reizigers en zich vrij mogen uiten

Als NS extra geld gaat uitgeven zal dat uiteindelijk linksom of rechtsom op de klant worden verhaald. Roepen dat de overheid dan maar extra subsidie moet geven is iets te makkelijk.

Uiteraard mag u uw wensen vrij uiten maar dat betekent nog niet dat ze ook vervuld worden. Als NS op alle wensen van klanten zou ingaan is het bedrijf binnen een maand failliet.

@Cornelis van den Berg Ik ben namelijk ook geen voorstander van dat mensen vaak genoeg achteraf moeten gaan betalen. Die NS Flex werkt net als een credit card betaling. Maar ik heb ook een Klassiek Dal Voordeel reizen op Saldo aangevraagd en ik ben paar keren per trein naar mijn Dagbesteding wezen reizen. Mijn persoonlijke voorkeur is dat de treinreizen dan meteen worden betaald en dan is de klassieke Dal Voordeel reizen op Saldo dan de enigste optie maar ik vind het vooral jammer dat het niet meer met een Altijd Voordeel abonnement en met Weekend Vrij abonnement kan. Dat OV Pay ben ik eigenlijk geen voorstander van omdat dit vooral fraude gevoeliger is. En ik kan bijvoorbeeld net zo goed met uw bankpas gaan reizen. Weet ook niet of je dan met OV Pay dan moet gaan legitimeren als je wordt gecontroleerd. Maar gelukkig is de Anonieme OV chipkaart nog steeds te koop. Dus ik ga dan met een Klassieke Dal Voordeel doen en als ik in de spits moet gaan reizen met een anonieme ov chipkaart.

Badge +3

Och ja, met reizen op saldo en automatisch opladen (kan alleen op een persoonlijke kaart) betaal je ook vaak pas een week later, en bij reizen op een bankpas betaal je ook pas de volgende dag zonder saldo nodig te hebben!

Nou ja, bij OVpay is er wel een soort ‘reservering’ op je bankrekening die je niet ziet, net zoals bij een onbemand tankstation. Daar wordt wel degelijk gekeken wat je op je rekening hebt staan (of je bestedingslimiet is) voordat je mag tanken.

Een anonieme ov-chipkaart is nergens voor nodig (tenzij je je ernstig zorgen maakt over privacy of geen bankpas/creditcard hebt), want daar moet gewoon saldo op staan! Minimaal 16 euro anders kom je niet door poortjes… 

Zie https://x.com/DenElsbeth/status/1790427361697050719

Ik hoorde van mensen die daar [Den Haag] stonden dat je van de NS tegenwoordig minstens 20 euro op je OV chipkaart moet hebben voordat je hun poortjes door mag en een mevrouw van de klantenservice van NS zei, ja mevrouw anders kan u zo naar Groningen [of Maastricht, ook geen poortjes].

Tegenwoordig? Dat is nooit anders geweest… 🤣

Reputatie 6
Badge +2

Hi Rhido-Jesper

Jouw suggestie zal ik doorzetten! Zelf denk ik niet dat deze abonnementen nog terugkomen, maar zeg nooit nooit. Vooralsnog blijft alleen het Dal Voordeel abonnement op saldo beschikbaar. Het Traject Vrij (en Altijd Vrij) is inderdaad nog verkrijgbaar bij de automaat! 

Reageer