Annulering op basis van herroepingsrecht; wordt toch 13 cent in rekening gebracht | NS Community
beantwoord

Annulering op basis van herroepingsrecht; wordt toch 13 cent in rekening gebracht


Op 2 maart heb ik telefonisch een Flex voordeel abonnement afgesloten, 1 uur later telefonisch herroepen omdat bleek dat alleen met saldo ik gebruik kon maken van 60+ reisdagen. Dus ik heb mijn bestelling geannuleerd/herroepen. Ik heb ook geen gebruik gemaakt van het flex voordeel abonnement. Ik krijg nu 13 cent in rekening gebracht ondanks dat dat tegenstrijdig is met de voorwaarden van NS zelf. Ik heb geprobeerd dat telefonisch ongedaan te maken, dat kon niet. Ik heb vervolgens, principieel, de incasso gestorneerd. Vervolgens krijg ik herinnering/aanmaning om 13 cent te betalen. Ook dat kan ik telefonisch niet corrigeren. Via NS chat ben ik al meer dan 1 uur aan het wachten. Wat een fuckup. Wie weet hoe ik dit voor elkaar zonder 13 cent (;-) te betalen.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 16 March 2023, 12:17

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Pff, wat een soap weer. En sinds wanneer worden abonnementskosten per uur berekend?

Daar is op zich nog wel wat voor te zeggen, als dat ook betekent dat jij niet een hele dag hoeft te betalen bij een wissel van bijv. Basis naar Weekend Vrij op een (vrijdag)avond.

Omgekeerd levert het de NS geld op als jij na een laatste reis ‘s avonds je (bijv.) Dal Vrij op Basis zet.

Voorheen hoefde je dan voor die hele dag geen abonnementskosten te betalen, maar je eerdere reizen bleven gewoon op Dal Vrij staan.

Herroepen (binnen 14 dagen) werkte eigenlijk altijd al zo, we beëindigen je abonnement per direct (vandaag) maar eventuele korting mag je behouden, dus helemaal niet zoals in de voorwaarden staat ‘met terugwerkende kracht’.

Reputatie 7
Badge +3

Pff, wat een soap weer. En sinds wanneer worden abonnementskosten per uur berekend?

Volgens ‘het beste antwoord’ kan de klanteNService dit wél voor je oplossen. Dus óf de moderator hier óf de medewerker die je aan de lijn hebt gehad, zit fout. Ik denk dat ik het wel weet, maar daar heb je natuurlijk niks aan.

I.t.t. MoDe zou ik die 13 cent niet betalen en maar zien wat NS gaat doen. Ik hou wel van dat juridisch geneuzel 🙂 Maar het kan wel een hoop gedoe met zich meebrengen, daar moet je maar net zin in hebben.

De beste (meest klantvriendelijke) oplossing lijkt me eigenlijk dat een van de moderatoren hier er wat verder naar wil kijken.

Reputatie 7
Badge +3

Jij noemt het een onterechte incasso, maar je hebt wel een machtiging afgegeven en wel een uur lang de mogelijkheid gehad om het abonnement te gebruiken. Feitelijk langer, namelijk totdat jij hem van de kaart hebt gehaald.

Persoonlijk zou ik die 13cent betalen en daarna de strijd aangaan. Het tot een incassobureau laten komen zou ik het niet waard vinden. Momenteel duurt het maanden voor mensen claims krijgen uitbetaald. Om dan maanden te moeten wachten op €40,13 als je gelijk krijgt...

Sorry voor de late reactie, al jullie meldingen zijn in de spam box terechtgekomen. 
probleem is nog niet opgelost. Wel is duidelijk waar de 13 cent vandaan komt volgens de NS 

 

Ik heb binnen 1 a 2 uur later al geannuleerd met beroep op herroepingsrecht. Binnen dat tijdsbestek heb ik ook niet gebruik gemaakt van dat abonnement. 
 

voor dat 1-2 uur  is 13 cent in rekening gebracht. 
 

aan de telefoon kreeg ik te horen dat ze dat niet konden oplossen  

en ja een onterechte afboeking mag je van rechtswege storneren. De andere partij moet bewijzen dat de incasso rechtmatig is. 

Die 13 cent storneren is niet handig. Het is een automatisch incassosysteem wat niet stopgezet kan worden. Zolang je niet betaalt zul je herinneringen krijgen. Die 13 cent kan jou zomaar €40 extra gaan kosten. Betaal die 13 cent en vorder deze dan terug.

Als de 13 cent onterecht blijken te zijn, zijn ook de eventuele incassokosten onterecht en zullen dan terugbetaald/kwijtgescholden moeten worden.

Ik ben alleen nog steeds heel benieuwd wat er precies op de factuur staat. Ik kan van die 13 cent geen bier brouwen.

Alleen Mijafa kan daar duidelijkheid over verschaffen 🙂

Misschien iets in de trant van 5,60/30/12*1 Waarbij 5,60 de abo kosten zijn. 30 het aantal dagen in de maand. 12 uur beschikbaarheid trein en 1 uur het abonnement?

 

Reputatie 7
Badge +3

Die 13 cent storneren is niet handig. Het is een automatisch incassosysteem wat niet stopgezet kan worden. Zolang je niet betaalt zul je herinneringen krijgen. Die 13 cent kan jou zomaar €40 extra gaan kosten. Betaal die 13 cent en vorder deze dan terug.

Als de 13 cent onterecht blijken te zijn, zijn ook de eventuele incassokosten onterecht en zullen dan terugbetaald/kwijtgescholden moeten worden.

Ik ben alleen nog steeds heel benieuwd wat er precies op de factuur staat. Ik kan van die 13 cent geen bier brouwen.

Alleen Mijafa kan daar duidelijkheid over verschaffen 🙂

De officiële werkwijze van het herroepingsrecht is inderdaad een beëindiging met terugwerkende kracht, waarbij de volledige abonnementskosten worden gecompenseerd, maar eventuele genoten korting moet worden terugbetaald. Dat wordt op de website vermeld.

In de meeste gevallen is het echter voordeliger voor de klant om het abonnement per direct te beëindigen, en dus een terugbetaling van abonnementskosten naar rato, waarbij de genoten korting gehanteerd blijft. Dat is blijkbaar ook wat er in dit geval is gedaan.

Dit hoort echter altijd besproken te worden als er contact opgenomen wordt. Is er geen sprake van gebruikte korting, dan horen de volledige abonnementskosten te worden gecompenseerd. Dat is hierbij dus misgegaan.

Meer kan ik er niet van maken.

Reputatie 7
Badge +3

Die 13 cent storneren is niet handig. Het is een automatisch incassosysteem wat niet stopgezet kan worden. Zolang je niet betaalt zul je herinneringen krijgen. Die 13 cent kan jou zomaar €40 extra gaan kosten. Betaal die 13 cent en vorder deze dan terug.

Reputatie 7
Badge +3

Er is al minstens twee keer contact geweest. Dan hebben beide collega's het dus fout gedaan. Gaat lekker.

Overigens is deze informatie ook tegenstrijdig:

In de meeste gevallen is dat ook voordeliger, omdat je dan eventuele genoten korting van het abonnement niet hoeft terug te betalen.

Terwijl op de site staat:

Zie je in de bedenktijd toch af van je abonnement, maar heb je er al mee gereisd? Dan krijg je het volledige abonnementsgeld terug.

Wel verrekenen we de korting die je in die periode voor je treinkaartje hebt gekregen.

Dat zou ook niet het geval moeten zijn. Dit moet allemaal gewoon direct geregeld worden wanneer er contact opgenomen wordt om gebruik te maken van het herroepingsrecht. Deze collega heeft dus iets onjuists aangegeven, wat ik net ook al meldde.

En dat weet ik niet, ik ga uit van wat er door TS is aangegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe jullie het doen, maakt niet uit. Al ga je met een zak stuivers naar de bank. Maar nergens wordt vermeld dat de klant nog actie zou moeten ondernemen door contact op te nemen met de klanteNService.

Ik vraag me alleen wel af of dit hier wel het geval is. Zoals ik al zei is 13 cent niet de prijs voor een dag Dal Voordeel.

Financieel gezien kan dat wel, maar dat is dan dus handmatig.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is weer heel anders dan jullie eerder hebben gecommuniceerd en wat op de website staat.

Zodra je bij Klantenservice hebt aangegeven dat je je beroept op het herroepingsrecht, zetten we je abonnement met terugwerkende kracht, dat wil zeggen per ingangsdatum van het abonnement, stop. Dit geldt zowel voor een NS Flex abonnement als een abonnement op saldo. 

Je hebt vervolgens recht op volledige teruggave van je abonnementsgeld. We storten dit bedrag binnen 14 dagen terug op je rekening.

Goedemiddag Mijafa en welkom bij de NS Community.

We hebben niet de mogelijkheid om een abonnement met terugwerkende kracht te beëindigen. Het abonnement wordt dus per direct stopgezet, ook als je gebruik maakt van je herroepingsrecht. In de meeste gevallen is dat ook voordeliger, omdat je dan eventuele genoten korting van het abonnement niet hoeft terug te betalen. Die € 0,13 zal dan zijn voor de beperkte tijd dat het abonnement actief is geweest.

Indien er geheel geen gebruik gemaakt is van het abonnement, zouden echter eventuele abonnementskosten die alsnog in rekening gebracht worden handmatig teruggestort moeten kunnen worden. Ik snap niet zo goed dat mijn collega heeft aangegeven dat dit niet zou kunnen, want dat is onjuist.

Dat moet echter wel geregeld worden via onze Klantenservice, de Community kan je hier niet mee helpen. Het is echter overal druk, dus het kan even duren voordat je een reactie ontvangt.

Op 2 maart heb ik telefonisch een Flex voordeel abonnement afgesloten, 1 uur later telefonisch herroepen omdat bleek dat alleen met saldo ik gebruik kon maken van 60+ reisdagen. 

Als je van te voren even had uitgezocht hoe het met keuzedagen zat had je je zelf deze ellende kunnen besparen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Mijafa,

13 cent is wel een vreemd bedrag. Het is ook niet de prijs voor 1 dag Dal Voordeel. Als het goed is, staat er op de factuur waar die 13 cent voor is. Het zou ook een verrekening met een eerdere factuur kunnen zijn. 

Reageer