doorlopend daluren abonnement | NS Community
beantwoord

doorlopend daluren abonnement


Hallo,

Vorig jaar is mijn OV chipkaart verlopen en ik was te laat met een nieuwe aanvragen. In de tussentijd heb ik weinig met de trein gereisd en een enkele keerheb ik via de website een kaartje gekocht.

Nu heb ik ook een doorlopend dal uren abonnement. Echter zie ik hem niet terug op mijn NS terwijl ik er wel voor heb betaald. Ook lukt het niet om een kaartje met korting te kopen in de daluren.

Kunt u mij hierover informeren? Alvast bedankt.

Groetjes, Charlotte

icon

Beste antwoord door Robert B 26 July 2021, 18:40

Bekijk origineel

13 reacties

Verder krijg je jaarlijks een mail van NS over een aanstaande (automatische) verlenging van je abonnement. Dat zou ook een belletje moeten doen rinkelen.

 

Die kreeg ik inderdaad. Ik klaag dan ook niet over twee jaar tevergeefs betaald abonnement. Het was een keuze om dat abonnement in stand te houden, zodat ik desgewenst op de trein zou kunnen stappen. Toen ik dat uiteindelijk ook wilde doen, bleek dat echter al bijna twee jaar niet mogelijk omdat de OV-Chipkaart beperkt geldig was.

Daar heb ik contact over gehad met klantenservice. Die heeft wel de OV Chipkaart ontkoppeld, maar liet het dalurenabonnement ongemoeid. Met als gevolg dat ze nu weer betaling eisen voor een abonnement dat ik niet kan gebruiken.

Volgens mij val ik in herhaling. Ik zal klantenservice vanavond opnieuw benaderen… 😎

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Na verlopen van een kaart kan je deze via https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm tot een jaar later vernieuwen. Je abonnement(en) worden dan overgezet op de nieuwe kaart.

Een later vernieuwde kaart zal je waarschijnlijk zelf moeten koppelen in Mijn NS. En bij een geheel nieuwe kaart staat je abonnement er natuurlijk ook niet op.

Kaartjes met korting kopen kan inderdaad niet. Je kunt wel online e-tickets met 40% Samenreiskorting kopen maar dat is wat anders.

Bij twijfel neem contact op met NS Klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook), of met OV-chipkaart via 0900 0980 of @ovchipkaart op Twitter.

Voor vergoeding van gemiste korting bij losse kaartjes, zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Ik sluit me aan bij dit topic. Mijn dalurenabonnement is gekoppeld aan een OV-Chipkaart en wordt elk jaar automatisch verlengd. Nou heb ik niet veel per trein gereisd, met als gevolg dat mijn chipkaart per augustus 2020 verlopen is. Wel is nadien elk jaar dat dalurenabonnement verlengd. 

Nou heb ik sinds afgelopen voorjaar een NS Business Card. Via de service-chat heb ik contact gehad met de klantendienst die toen de oude OV-Chipkaart heeft afgekoppeld. Er staan nu geen ‘producten’ meer in mijn account. Toch wordt dit jaar opnieuw geld geïncasseerd voor het dalurenabonnement. Dat niet meer gekoppeld is aan enige kaart. Hoe zet ik dat stop? Ik kan er immers niet meer bij.

Reputatie 7
Badge +3

Een abonnement stopt niet automatisch als de OV-chipkaart waarop dat abonnement staat verloopt. Je moet een abonnement altijd zelf opzeggen. Normaal moet je deze opzegging altijd ophalen bij een automaat, maar als de kaart is verlopen kan dat niet meer. Neem contact op met de klantenservice om je abonnement op te zeggen en geef daarbij aan dat je de kaart verlopen is en je de opzegging daarom niet meer bij een automaat kan bevestigen.

Ik heb via de chat contact gehad met klantenservice die daarop mijn oude OV-chipkaart ontkoppeld hebben van mijn account. Er is derhalve geen ‘product’ meer zichtbaar in mijn account, maar het dalurenabonnement loopt door - hoewel ik gevraagd heb dat ook te eindigen, omdat ik die niet kan overhevelen naar mijn Business Card.

Nou werkt de chat in mijn account ook al niet meer.

Overigens plaats ik een vraagteken bij het ‘normaal’ van een opzegging ophalen bij een automaat.

Reputatie 7
Badge +3

Als jij aan de klantenservice gevraagd heb om je abonnement te beeindigen hadden ze dat ook moeten doen. Waarom dat dan niet gebeurd is is mij dan een vraag. Of het was de klantenservice niet duidelijk dat de kaart intussen verlopen was, dan kan de beeindiging wel gedaan zijn maar was het nog de bedoeling om dit bij een automaat op te halen, wat dus niet kon vanwege de verlopen status van de kaart. 

En een kaart verloopt ook niet als gevolg van niet reizen met de trein, een kaart is 5 jaar geldig, de verlooptdatum staat op de kaart en na deze datum is de kaart verlopen, ongeacht of je nu of niet met de trein reist.

Je geeft aan dat de klantenservice je oude OV-chipkaart heeft ontkoppeld van je account, dat staat niet gelijk met het stopzetten van een abonnement. Daardoor is alleen de kaart uit je account verwijderd. Wat er op je kaart zelf stond (het abonnement) blijft dan op de kaart staat, maar omdat de kaart niet meer in de je account staat zie je het abonnement niet meer. Ooit is het abonnement op de kaart gezet, je hebt het of zelf bij een automaat op de kaart gezet of als je het abonnement op een nieuwe kaart hebt besteld is het bij het produceren van de kaart op de kaart gezet. Wil je het abonement stopzetten zal het (normaal gesproken) ook weer van de kaart verwijderd moeten worden. Omdat dit laatste nu niet meer kan omdat de kaart verlopen is, zal het op een andere manier moeten worden opgelost en dat kan alleen via de klantenservice. Helaas is het de laatste tijd erg druk bij de klantenservice waardoor er lange wachttijden zijn. 

En je kunt je vraagtekens zetten bij het ‘normaal’ van een opzegging ophalen bij een automaat, maar dit is nu eenmaal hoe het werkt. 

 

Er wordt nu gedreigd met incasso en het is verleidelijk om dat traject maar eens in te gaan, want er zitten zoveel fouten in de processen bij de NS dat ik wel eens wil weten wat een rechter daar van vindt. Ik kan wel heel gemakkelijk online een overeenkomst aan gaan, maar opzeggen is moeilijk. Zo kon ik het abonnement alleen opzeggen via klantenservice, niet via self-service. Klantenservice heeft echter vele uren nodig om een vraag in de chat te beantwoorden.

Oh, het is erg druk…

Uiteindelijk zet klantenservice een reeds twee jaar verlopen chipkaart af, maar die automatische incasso voor inmiddels onzichtbare ‘producten’ loopt gewoon door.

Dank voor je uitleg ‘momo’ maar bespaar me de fanboy-speak alsjeblieft. Als het ‘nu eenmaal’ slecht werkt is dat geen reden om het moede hoofd dienstbaar te buigen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn wel verbeteringen bij NS. Voorheen kon je een abonnement echt alleen via de klantenservice opzeggen, wat veel frustratie opleverde bij diverse klanten, inderdaad met het argument dat je het wel online kan aanschaffen maar niet op dezelfde manier kan opzeggen. Hier op deze community is door meerdere leden, waaronder ikzelf, dan ook aangegeven dat het wenselijk is om het mogelijk te maken dat je dit wel zelf online kan doen. 

Sinds kort is het wel mogelijk een abonnement online via je MijnNS account op te zeggen. Alleen gaat dat in jouw geval niet omdat de kaart waar het abonnement staat verlopen is, dan zijn er andere handelingen nodig. Bij een kaart die gewoon nog geldig is, kun je het nu wel online zelf opzeggen (heb zelf NS Flex enkele maanden opgezegd), je moet dan nog wel langs een automaat. 

Badge +3

Het is inderdaad vreemd dat de NS een abonnement op een verlopen kaart tot in lengte van dagen (in ieder geval al vanaf 2020) laat doorlopen, want men weet immers de einddatum van de kaart!

Daarvoor kan je terecht… bij de Klantenservice. Later op de avond is het vaak rustig aan de telefoon en op de chat is het de laatste tijd ook wat rustiger.

Voor de rest zou je een week of 10 voor de einddatum bericht gehad moeten hebben van NS voor een kaartvernieuwing, en anders 6 weken voor de einddatum bericht van OV-chipkaart. Een kaartvernieuwing gebeurt zelden automatisch.

Verder krijg je jaarlijks een mail van NS over een aanstaande (automatische) verlenging van je abonnement. Dat zou ook een belletje moeten doen rinkelen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de rest zou je een week of 10 voor de einddatum bericht gehad moeten hebben van NS voor een kaartvernieuwing, en anders 6 weken voor de einddatum bericht van OV-chipkaart.

“Zou” inderdaad. Want dat gebeurt helaas regelmatig niet, gezien de klachten hier. 

Verder zou het goed zijn als het mogelijk wordt dat NS een melding stuurt als abonnementhouders een abonnement hebben wat op een verlopen kaart staat om dit soort dingen te voorkomen. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee of NS hier makkelijk inzicht in heeft. 

Hier op deze community is door meerdere leden, waaronder ikzelf, dan ook aangegeven dat het wenselijk is om het mogelijk te maken dat je dit wel zelf online kan doen.

 

Ik hoop dat je beseft dat je jezelf een compliment geeft.

Het is op zich al vreemd dat je diensten kan koppelen aan een verlopen kaart. De klant betaalt dan immers voor diensten waar hij/zij geen gebruik van kan maken. Dan is er waarschijnlijk sprake van een slapende klant. Dat is goed voor de winst van de NS, maar niet goed uit het oogpunt van klantenservice.

Wel online aanmelden, niet online afmelden: dat is slecht beleid. Als zoiets bewust in stand gehouden wordt, lijkt winstbejag voorrang te hebben op klantbelangen. Ik vrees echter dat houtje-touwtje automatisering een waarschijnlijker verklaring is.

Reputatie 7
Badge +3

Hier op deze community is door meerdere leden, waaronder ikzelf, dan ook aangegeven dat het wenselijk is om het mogelijk te maken dat je dit wel zelf online kan doen.

 

Ik hoop dat je beseft dat je jezelf een compliment geeft.

 

Het was bedoeld om aan te geven dat ik niet de “fanboy” (of in mijn geval fangirl) ben die jij denkt dat ik ben, maar jij vat nu bijkbaar alles als negatief op.

Prima hoor, moet jij weten, maar ik probeer aan te geven hoe dingen dingen en hoe je wel van je abonnement af komt. Dan kun je fijn je kont tegen de krib gooien, maar dan ben je alleen maar verder van huis. 

Wel online aanmelden, niet online afmelden: dat is slecht beleid. Als dit bewust in stand gehouden wordt, lijkt winstbejag voorrang te hebben op klantbelangen. Ik vrees echter dat houtje-touwtje automatisering een waarschijnlijker verklaring is.

De uitleg die NS er aan gaf was dat ze bij opzeggen via de klantenservice klanten er op konden wijzen dat ze de opzeging nog bij een automaat moeten ophalen. Het staat wel in de bevestiging die nog per mail verstuurd wordt maar daar wordt nog wel eens overheen gelezen. En eerlijk gezegd, dat kan ook een stuk duidelijker. De gedachte erachter was juist om klanten te behoeden voor extra kosten in het geval ze de opzegging niet bij een automaat ophalen. 

Badge +3

Volgens mij val ik in herhaling. Ik zal klantenservice vanavond opnieuw benaderen… 😎

Dat is inderdaad het verstandigst, want zodra NS een vordering uit handen geeft aan een incassobureau kunnen ze (in ieder geval de eerstelijns Klantenservice) echt helemaal niets meer voor je betekenen.

Dat laatste levert jou als klant nog veel meer moeite op, afgezien van de kosten die een incassobureau rekent en men graag betaald wil krijgens (wegens de opdracht van NS). Je zult dan hooguit de hoofdsom kwijtgescholden krijgen en dat is zonde van de incassokosten (ik meen 40 euro).

Reageer