Keuzedagen in 2021 | NS Community
beantwoord

Keuzedagen in 2021

  • 8 January 2020
  • 18 reacties
  • 1005 Bekeken

Mijn keuze dagen zou ik graag tijdens de zomermaanden gebruiken.

In de weekenden en op bepaalde feestdagen geniet je de hele dag van korting op je treinreizen, waarom ook niet in de zomermaanden?

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 January 2020, 05:54

Bekijk origineel

18 reacties

Hoi benmouw. Welkom bij de Community!

Om in je Mijn NS-account te kunnen zien welke Keuzedagen er klaarstaan kan je, nadat je bent ingelogd, klikken op ‘Tonen op te halen producten’. Deze optie staat op de startpagina van je account helemaal onderaan

 

Reputatie 7
Badge +4

Op het NS automaat verschijnt dat overzicht inderdaad niet.

Bij het overzicht producten op uw kaart staat er ook eentje, maar niet allemaal.

 

Haal de Keuzedag altijd op bij een NS-automaat op het station en mijd de winkelketens. Dat is doffe ellende voor veel mensen.  NS heeft een zeer goed en betrouwbaar keuzemenu, en dat gaat altijd goed. en fouten worden ondervangen.

Over het algemeen is het beter de keuzedag pas kort voor vertrek op de kaart te zetten. Zodra uw inlogt met uw ov-chipkaart tijdens de daluren, wordt uw keuzedag geactiveerd. Normaal is dat handig, maar niet als u een kort ritje met korting wilt maken.

Als u per ongeluk toch ingecheckt bent met de keuzedag en u dat dus niet wilt, dan meteen weer uitchecken op hetzelfde station en de keuzedag blijft geldig voor een volgende dag.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat zal niet lukken @Robert B  want dan staat er:

 

Er staat inderdaad maar één keuzedag klaar en dat is de oudste van de zeven.

Wie een truc wil toepassen met heen en terug kan dat doen met twee dalurenabonnenten of, voor wie die nog heeft, twee papieren keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi  Robert,

bij de automaat op het NS station verschijnt alleen de eerstvolgende keuzedag en geen totaal overzicht.

klopt dit wel?

Dat lijkt mij niet te kloppen. Als er meerdere klaar staan in Mijn NS dan zouden die ook op een NS automaat zichtbaar moeten zijn, toch @Thom?

Het kan zijn dat er tegenwoordig maar eentje (de oudste nog geldige, plus eventueel de 7e jaarkeuzedag) zichtbaar is, maar dat is onhandig als je er twee zou willen laden (bijv. voor een reis naar het buitenland en op een andere dag terug).

Misschien is dat te omzeilen door na het laden van een Keuzedag daarna nogmaals hetzelfde te doen voor een volgende? Daarmee is ook het ‘probleem’ bij de supermarkten opgelost (er is er altijd maar eentje te zien bij een automaat).

Alleen de eerst volgende staat tegenwoordig klaar. Beetje verwarrend, want zo dacht ik dat ik dit jaar alles opgemaakt had, wat op moest, maar heb er nog 2 staan, die over 2 weken vervallen. Het overzicht met Keuzedagen is terug te vinden in MijnNS.

Reputatie 7
Badge +4

Die staat wel klaar, maar is er niet op te laden als er al eentje op staat. Dit is wat je krijgt:

Pech dan dat je er geen twee kunt laden (voor die reis naar buitenland en terug of zo), maar het voorkomt wel de nodige problemen met onbedoeld meerdere Keuzedagen laden bij ‘domme ophaalpunten’.

 

Om die reden vind ik het een zegen dat het zo werkt. Voor het reizen naar het buitenland is het inderdaad ongelukkig, daar heb je wel een punt, maar alleen als je niet op dezelfde dag heen en terug gaat.

Drie jaar geleden was het al beleid dat men de ogen in de ICBrussel dichtkneep voor bejaarden met een keuzedag. Omdat je nu ook pas hoeft in te checken op het eerste overstapstation, liet men senioren die een chipkaart hadden en met korting reisden ook al lopen, maar toen was dat nog niet officieel. Nu is dit wel vermeld voor de papieren keuzedag, maar als men een elektronische keuzedag kan opduikelen op de kaart mag het ook. 

Wat in de praktijk beleid was, is nu geformaliseerd. Zoals je weet zat ik voor de Corona wekelijks in Leuven en heb ik er wel eens over zitten bomen met de conducteurs daar. Die vonden het wel leuk dat een reiziger ook enige kennis van zaken had, lol. Ze hebben overigens een bovengemiddelde kennis in die trein. Ik heb er altijd over gezwegen maar wel geadviseerd het aan de conducteur voor te leggen. Sommigen zien een voordeel al snel als recht, en dat was het toen nog niet.

Met twee papieren keuzedagen reizen op verschillende dagen kan maar dan zou ik bij de terugreis met de niet ingecheckte kaart de conducteur eerst waarschuwen. Daarmee toon je goede wil en de ICBrussel is nu eenmaal een internationale trein en dus met vaker problemen. Met deze goodwill red je het prima.

Zelf reisde ik overigens niet op deze manier. Ik had een kaart voor België vanaf of tot de grens, dan wel tot Noorderkempen  en honderd procent korting met Dalvrij in Nederland.

 onder het kopje Mijn producten vind ik niet  het item Keuzedagen terug, om het Keuzedagen overzicht te kunnen bekijken.

In het weekend en op feestdagen is er een geen spitsvervoer, op werkdagen in de zomer wel want niet iedereen heeft in de zomer drie maanden vakantie.

Overigens kunt u uw keuzedagen ook in 2021 op werkdagen gebruiken, alleen niet in de spitsuren.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 2020 worden keuzedagen jaardagen Ipv 2maandelijkse dagen. Uw keuzedagen worden bij verlenging van uw abonnenent jaardagen. U kunt ze dan als u dat wilt allemaal in de zomer gebruiken.

Mijn ervaring is het in september, als het schooljaar weer begint, heel erg druk is in de trein.

Zo erg dat wij dat al vermijden de laatste jaren.

De maanden voordien is het veel minder druk en is het reizen goed te doen.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Tip/suggestie om goedkoop te reizen tijdens weekends zomer:

VRaag een weekendvrij ABO aan, op nieuwe gratis chipkaart. Gebruik hem zo lang je wil (kost voor 65+ 24 eur/mnd) en zet stop door op willekeurige dag online over te stappen op FLEX basis (kost niks, vooruitbetaalde ABO wordt naar rato teruggestort), dat FLEX kan je houden of na 1 mnd geheel stopzetten. Bvb 10 weekends kosten je dan ca 51 eur totaal-dus net 2,55/dag. EN als bonus mag je ook VR al vanaf 18.25 ermee reizen/inchecken, dus als je VR ergens heen wil plan je zo dat je wat later terugkeert. Dat is nog goedkoper als die keuzedagen kosten.

Je kan zelfs ook DalVrij nemen voor 45/mnd, dan mag je elke dag, maar enkel buiten spitsen INchecken.

Hoi  denice,

 

bedankt voor deze verwijzing; toch nog een vraag over de beschikbaarheid van Keuzedagen.

 

Het vermelde overzicht  betreft de periode vanaf 9 november 2021 t/m 8 november 2022.

op het overzicht van 9 november 2020  wordt bij Keuzedag 2 ( staat klaar vanaf 8 januari 2021) vermeld ; GELDIG TOT EN MET 8 januari 2022 !  Hoe kan ik deze  en de overige keuzedagen van ditoverzicht die nog lopen   t/m  8 september 2022 verzilveren?  staat namelijk niet vermeld  onder mijn account in MIJN NS!

 

Badge +3

Het beste kan je die op je kaart laden (activeren op de dag dat je ermee wilt reizen) bij een automaat op het station (NS of Arriva/Blauwnet, kijk bij Bestelling ophalen).

Bij supermarkten e.d. kan het ook maar dan moet je goed opletten welke je precies laadt (je krijgt ze een voor een te zien en moet dan JA/NEE aangeven).

Uiteraard laad je een Keuzedag pas kort voordat je gaat reizen, want bij de eerstvolgende incheck buiten de spits wordt hij dan aangesproken.

De keuzedag die op te halen is per 8 januari 2021 kan gebruikt worden van 9 januari 2021 t/m 8 januari 2022.

Hoi  Robert,

 

bij de automaat op het NS station verschijnt alleen de eerstvolgende keuzedag en geen totaal overzicht.

 

klopt dit wel?

Badge +3

Hoi  Robert,

bij de automaat op het NS station verschijnt alleen de eerstvolgende keuzedag en geen totaal overzicht.

klopt dit wel?

Dat lijkt mij niet te kloppen. Als er meerdere klaar staan in Mijn NS dan zouden die ook op een NS automaat zichtbaar moeten zijn, toch @Thom?

Het kan zijn dat er tegenwoordig maar eentje (de oudste nog geldige, plus eventueel de 7e jaarkeuzedag) zichtbaar is, maar dat is onhandig als je er twee zou willen laden (bijv. voor een reis naar het buitenland en op een andere dag terug).

Misschien is dat te omzeilen door na het laden van een Keuzedag daarna nogmaals hetzelfde te doen voor een volgende? Daarmee is ook het ‘probleem’ bij de supermarkten opgelost (er is er altijd maar eentje te zien bij een automaat).

Reputatie 7
Badge +4

Dat lijkt mij niet te kloppen. Als er meerdere klaar staan in Mijn NS dan zouden die ook op een NS automaat zichtbaar moeten zijn, toch @Thom?

@benmouw heeft wel gelijk. Er is er maar eentje zichtbaar en dat is de keuzedag met de minste resterende geldigheid.

Bij ophalen bestellingen zie je die, gesteld dat die er is. In mijn geval zijn er nog meerdere geldig en die vind je alleen op Mijn NS. Niet op het automaat. Het lijkt me gedaan om ervoor te zorgen dat de oudsten het eerste opgaan, dit in verband met de geldigheid van een jaar.

Ik kan me voorstellen dat je dit denkt @Robert B , maar het is dus niet zo.

Badge +3

@Thom en @MoDe bedankt.

Op zich prima als er maar eentje klaar staat (de meest zinnige, dus die het eerst verloopt) want dat voorkomt problemen bij supermarkten e.d.

Maar bij een NS automaat zou je gewoon de keuze moeten hebben, uit alle die in Mijn NS zichtbaar zijn. De 7e jaarkeuzedag bijvoorbeeld.

Edit: Tegelijk gepost met de bovenstaande reactie van Thom. We zijn het eens. Maar hoe zou je dan een tweede kunnen (proberen te) laden en die melding krijgen op een automaat dat er al eentje op je kaart staat?

Reputatie 7
Badge +4

Maar bij een NS automaat zou je gewoon de keuze moeten hebben, uit alle die in Mijn NS zichtbaar zijn.

 

Dat vraag ik me af, eigenlijk is het het beste dat de oudste het eerst op gaat, en ook het makkelijkste voor de senioren dat het automaat hier aan denkt. Het voorkomt onnodige vergissingen bij de geldigheid van een jaar.  Ik zie persoonlijk het nut er ook niet zo van in dat je eerst een andere kunt kiezen, maar ik laat me graag bijpraten, ;-)

Badge +3

Dat vraag ik me af, eigenlijk is het het beste dat de oudste het eerst op gaat, en ook het makkelijkste voor de senioren dat het automaat hier aan denkt. Het voorkomt onnodig vergissingen bij de geldigheid van een jaar.  Ik zie persoonlijk het nut er ook niet zo van in dat je eerst een andere kunt kiezen, maar ik laat me graag bijpraten, ;-)

We reageerden tegelijk, maar als je die melding bij een NS automaat krijgt (dat er al eentje op je kaart staat), dan stond er wel degelijk nog een andere klaar? :thinking:

Pech dan dat je er geen twee kunt laden (voor die reis naar buitenland en terug of zo), maar het voorkomt wel de nodige problemen met onbedoeld meerdere Keuzedagen laden bij ‘domme ophaalpunten’.

Reageer