kids vrij en toch vol tarief betalen | NS Community
beantwoord

kids vrij en toch vol tarief betalen

  • 26 March 2022
  • 19 reacties
  • 1526 Bekeken

Ik heb voor mijn zoontje een kids vrij abonnement op zijn OV-kaart staan.

Dit ging een paar jaar terug toen ik de kaart net had prima, hij reisde vrij.

In september na 2 jaar weer eens met de trein gegaan en toen werd het volle tarief gerekend. Achteraf met de klantenservice contact gehad en geld terug gekregen, gaven aan dat het niet goed op kaart stond, maar was opgelost.

Vandaag opnieuw met de trein gegaan. Van te voren gecheckt of zijn kids vrij zichtbaar was als abonnement en was het geval. Echter vandaag weer vol tarief gerekend voor zijn reis. Nu moet ik dus weer alles regelen om geld terug te krijgen en het moet dus nog steeds opgelost worden. Ik heb geen zin om dit elke keer te doen als ik met hem met de trein reis en weerhoud mij er ook van om een kids vrij aan te vragen voor m’n andere zoon.

hoe dit op te lossen?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 27 March 2022, 11:20

Bekijk origineel

19 reacties

Hi! I have same today, but they don't want to make refund for my child!

Goedemiddag Giesjes. Coulance kan door onze Klantenservice worden verleend als de situatie daar naar vraagt. Coulance is echter geen recht en het is ook lang niet altijd toepasbaar. Als je al contact hebt gehad met onze Klantenservice en er is aangegeven dat er geen coulance mogelijk is, dan is dat helaas je antwoord.

Hi, ik lees hier een aantal keer dat na contact met de klantenservice het probleem naar tevredenheid is opgelost. Is er een vorm van coulance verleend? Zelf heb ik afgelopen week 2x met kinderen gereisd (in de veronderstelling dat zij kids vrij hadden, wat niet zou bleek te zijn, want was nieuwe OV-kaart en dan wordt het niet automatisch overgezet) en moet nu in totaal 60! euro betalen. Ik heb gebeld met de klantenservice, maar het antwoord was ‘wat vervelend voor u, maar we kunnen niets doen’. Zou ik nog ergens een verzoek om coulance in kunnen dienen?

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik had afgelopen weekend hetzelfde. Ik heb 1 jaar geleden Kids Vrij aangevraagd toen mijn zoon 4 werd. Daarna begon corona, en zijn we nooit meer met de trein gegaan met mijn zoon tot dit weekend. We hebben gewoon ingecheckt en uitgecheckt bij NS in de veronderstelling dat hij een abonnement heeft, maar toen bleek dus het voltarief te zijn afgeschreven! Idem: klantenservice welke optie kies ik om het teveel betaalde geld terug te vragen??? De wachttijd is heel lang. Eens: Zou op z'n minst fijn zijn om dan teruggebeld te worden.. Frustrerend!

Heb je na de aanvraag kidsvrij bij een OV-automaat geactiveerd? Dat moet binnen een maand na aanvraag abonnement. Als je dat niet gedaan hebt dan vervalt het abonnement en reist het kind tegen vol tarief. Je kunt zelf kidsvrij opnieuw aanvragen. Vergeet het dan niet te activeren. Geld terug bij een abonnement wat je zelf niet geactiveerd hebt is geen recht. Je kunt voor coulance telefonisch, via chat, Twitter of facebook contact opnemen met NS klantenservice.

Als je wel het abonnement geactiveerd hebt dan zul je ook contact op moeten nemen met de klantenservice om te kijken waarom er vol tarief gerekend is en het ten onrechte betaalde bedrag terug te krijgen.

NS belt niet terug. Je zult zelf actie moeten ondernemen.

Ook ik had afgelopen weekend hetzelfde. Ik heb 1 jaar geleden Kids Vrij aangevraagd toen mijn zoon 4 werd. Daarna begon corona, en zijn we nooit meer met de trein gegaan met mijn zoon tot dit weekend. We hebben gewoon ingecheckt en uitgecheckt bij NS in de veronderstelling dat hij een abonnement heeft, maar toen bleek dus het voltarief te zijn afgeschreven! Idem: klantenservice welke optie kies ik om het teveel betaalde geld terug te vragen??? De wachttijd is heel lang. Eens: Zou op z'n minst fijn zijn om dan teruggebeld te worden.. Frustrerend!

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het wel fair vinden dat leeftijdskorting automatisch gerekend wordt, maar op dit moment doet NS niet aan leeftijdskorting. Ook 65+ers betalen zonder abonnement vol tarief.

NS doet wel aan leeftijdskorting zonder abonnement, maar alleen voor kinderen onder de 12. Die mogen immers voor 2,50 reizen. Het zou niet meer dan logisch zijn om niet meer dan dat af te boeken bij kinderen van 4 t/m 11 jaar. Er is geen enkel scenario waarbij een kind met chipkaart meer zou moeten betalen.

NS doet niet aan leeftijdskorting wanneer je incheckt met OV-chipkaart. Busmaatschappijen doen dat wel.

Railrunners zij losse kaartjes net als jongerenkaartjes die zonder OV-chipkaart te koop zijn. Voor kinderen van 4-11 jaar met OV-chipkaart is er kidsvrij. Die moet je wel aanvragen en activeren.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt het wel fair vinden dat leeftijdskorting automatisch gerekend wordt, maar op dit moment doet NS niet aan leeftijdskorting. Ook 65+ers betalen zonder abonnement vol tarief.

NS doet wel aan leeftijdskorting zonder abonnement, maar alleen voor kinderen onder de 12. Die mogen immers voor 2,50 reizen. Het zou niet meer dan logisch zijn om niet meer dan dat af te boeken bij kinderen van 4 t/m 11 jaar. Er is geen enkel scenario waarbij een kind met chipkaart meer zou moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi @MoDe, ik zou het wel fair vinden als een kind automatisch nooit voltarief hoeft te betalen. De ovkaart is op naam, en heeft een leeftijdsindicatie, dus dat lijkt me technisch wel te kunnen? 

Gelukkig is het bij mij nu opgelost. Al heb ik nu dus wel ervaren dat het wel een gedoe is voor mensen die incidenteel hun kinderen mee nemen in de trein en daar dus niet dagelijks mee bezig zijn, en dat lijkt me dan wel een verbeterpunt ;-) 

Je kunt het wel fair vinden dat leeftijdskorting automatisch gerekend wordt, maar op dit moment doet NS niet aan leeftijdskorting. Ook 65+ers betalen zonder abonnement vol tarief.

Hoi @MoDe, ik zou het wel fair vinden als een kind automatisch nooit voltarief hoeft te betalen. De ovkaart is op naam, en heeft een leeftijdsindicatie, dus dat lijkt me technisch wel te kunnen? 

Gelukkig is het bij mij nu opgelost. Al heb ik nu dus wel ervaren dat het wel een gedoe is voor mensen die incidenteel hun kinderen mee nemen in de trein en daar dus niet dagelijks mee bezig zijn, en dat lijkt me dan wel een verbeterpunt ;-) 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Leonie, 

Ik had afgelopen weekend hetzelfde. Ik heb zo'n 2 jaar geleden Kids Vrij aangevraagd toen mijn dochter 4 werd. Daarna begon corona, en zijn we nooit meer met de trein gegaan met mijn dochter tot dit weekend. We hebben gewoon ingecheckt en uitgecheckt bij NS in de veronderstelling dat zij een abonnement heeft, maar toen bleek dus het voltarief te zijn afgeschreven! Nu heb ik door alle coronatoestanden waarschijnlijk nooit het Kids Vrij abonnement op de kaart geladen, dus dat is mijn fout, maar het is toch vreemd dat er dan niet gewoon 2,50 wordt afgeschreven. De kaart heeft namelijk wel het leeftijdsprofiel 4 t/m 11 jaar. Op de terugweg dus maar een los kaartje van 3,50 gekocht. Maar nu probeer ik de klantenservice te bereiken (sowieso, welke optie kies je??) om het teveel betaalde geld terug te vragen en toen ik eindelijk iemand aan de lijn had werd de verbinding verbroken en nu is de wachttijd heel lang. Zou op z'n minst fijn zijn om dan teruggebeld te worden.. Frustrerend!

Waarom zou er automatisch €2,50 (prijs railrunner) afgeschreven moeten worden van een OV-chipkaart waarbij kidsvrij nooit is geactiveerd? Een railrunner is een goedkoop eenmalig kaartje, geen abonnement. Met een OV chipkaart betaalt iedereen vol tarief. Wel kan in bussen leeftijdskorting gegeven worden. NS doet dat alleen via abonnementen, zoals o.a. kidsvrij. Als kidsvrij niet geactiveerd is, dan vervalt dat na een maand. Je zou het er nu opnieuw kunnen opzetten. Lukt dat niet, neem dan telefonisch via Twitter, Facebook of chat contact op met NS klantenservice.

 

Hoi @Erryt NS, ondertussen is het wel gelukt, en is het ook goed opgelost door een hele vriendelijke mevrouw van de klantenservice. Bedankt! 

Vreemd dat je niemand te pakken krijgt, Winnie40. Het is momenteel niet heel erg druk en we zijn 24 uur per dag bereikbaar. Je kan ons ook via Twitter of Facebook benaderen waarbij je niet actief hoeft te wachten op een reactie. Ook via onze Live-Chat hoef je niet te wachten, maar kan je gewoon af en toe een kijkje nemen of we al een reactie hebben gegeven. Onze contactgegevens kan je hier vinden.

Hoi Leonie, 

Ik had afgelopen weekend hetzelfde. Ik heb zo'n 2 jaar geleden Kids Vrij aangevraagd toen mijn dochter 4 werd. Daarna begon corona, en zijn we nooit meer met de trein gegaan met mijn dochter tot dit weekend. We hebben gewoon ingecheckt en uitgecheckt bij NS in de veronderstelling dat zij een abonnement heeft, maar toen bleek dus het voltarief te zijn afgeschreven! Nu heb ik door alle coronatoestanden waarschijnlijk nooit het Kids Vrij abonnement op de kaart geladen, dus dat is mijn fout, maar het is toch vreemd dat er dan niet gewoon 2,50 wordt afgeschreven. De kaart heeft namelijk wel het leeftijdsprofiel 4 t/m 11 jaar. Op de terugweg dus maar een los kaartje van 3,50 gekocht. Maar nu probeer ik de klantenservice te bereiken (sowieso, welke optie kies je??) om het teveel betaalde geld terug te vragen en toen ik eindelijk iemand aan de lijn had werd de verbinding verbroken en nu is de wachttijd heel lang. Zou op z'n minst fijn zijn om dan teruggebeld te worden.. Frustrerend!

Badge +3

Ik lees net op Twitter dat iemand met Weekend Vrij ook ineens moest betalen (bij Arriva)

https://twitter.com/Beekie22/status/1508064976262639628

heyhoi! Hoe kan het als ik weekend vrij heb voor de trein..dat ik bij @Arriva_NL wel in een keer moet betalen? Dat is nooit zo geweest…

Op welk taject ging het met Kids Vrij mis? Als dat ook bij Arriva was dan zie https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/contact-met-arriva-1/contactformulier-1.htm (Restitutieverzoek - Abonnementen - Overig)

Alle gegevens staan goed en dus van tevoren gecheckt of kids vrij erop stond met geldigheidsduur. Was allemaal goed. Ik zal dan maar weer de klantenservice benaderen..

Badge +3

Zou zomaar kunnen dat de geboortedatum verkeerd in het systeem staat, maar dan zou je ook geen geld terug gekregen hebben in september. Voor de volledigheid, Kids Vrij is voor 4-11 jaar.

Bij een automaat (station of supermarkt e.d.) of via een Mijn OV-chip account staat de geldigheid van het product. De geboortedatum kan je eventueel ook controleren via de Mijn NS account van je zoon (als hij die heeft).

Reputatie 6

Hey LeonieD84! Welkom bij de NS Community. Wij kunnen hier helaas niet de status van het product op je zoon's kaart zien, maar dat kan de Klantenservice wel als ze met je mee kijken. Zou het niet goed staan dan kan dit ook weer recht gezet worden zodat dit niet nogmaals voorkomt.

Reputatie 7
Badge

Nogal amateuristisch van de klantenservice als ze dat niet goed geregeld hebben. Helaas zult u ze weer moeten benaderen want wij kunnen weinig voor doen.

Reputatie 7
Badge +1

Net tevens als bijlage bij ander topic gezien.

Het komt me voor dat vrijwel elke wjjziging-gewild of niet- toch op een of andere manier altijd op de kaart geladen moet worden door eens langs een automaat te gaan-al moet het wel binnen een bepaalde periode (ik meen 1 maand). Nu is er dat FLEX ,maar voorheen wemelde het elke dag op dit forum wel van mensen die dat niet goed hadden begrepen, opgelet of anderszins niet gedaan. Controleer eerst zelf nou eens (lijkt me nogal voor de hand liggend) wat er precies op staat. Kan online, mogelijk moet je dan wel eerst de hele kerstboom door bij 1e keer, of door bij een NS-automaat ´produkten´ in te zien.

Reageer