klassenwissel lukt soms niet | NS Community
beantwoord

klassenwissel lukt soms niet


Reputatie 2

Goedendag,

Soms lukt de klassenwissel niet als ik in de trein zit.

Een enkele keer ben ik ruim tevoren ingecheckt en ga ik wat shoppen of drink er koffie/thee op het station. Vervolgens is de klassenwissel dan niet meer te wijzigen als ik in de trein zit.

Ik heb een NS-flex abonnement en wil de klassenwissel pas wijzigen als blijkt dat het te druk is in de 2e klas.

(staan is geen optie ivm blessure)

Is er iets in te te regelen?

Natuurlijk kan ik direct na inchecken de klassenwissel invoeren, maar dat vind ik eerlijk gezegd niet fair. 
Het abonnement heb ik juist aangeschaft omdat je per moment de klassenwissel kan wijzigen.

Graag jullie advies.

 

Groet Sharin  

icon

Beste antwoord door Robert B 8 July 2021, 09:46

Bekijk origineel

10 reacties

Het klopt dat dat niet de bedoeling is. Voorlopig laat ik zowel de reactie als het nieuwe topic wel staan.

Reputatie 7
Badge +3

@Risjaar het is niet de bedoeling om een topic te openen en hetzelfde bericht in een ander topic te plaatsen.

Het argument, dat klassenwissel na 15 minuten niet kan omdat het meer fraude zou opleveren, vind ik niet sterk genoeg om niet naar alternatieven te zoeken. Immers: hoe makkelijker je het reizigers maakt om te wisselen, des te vaker ze van 1e naar 2e klas overgaan en er dus meer verdiend kan worden. Bovendien zou de klanttevredenheid stijgen. 

Ook ik maak soms geen gebruik van klassenwissel

om dezelfde redenen. Ook station Utrecht: niet alleen als ik te lang gewinkeld heb (die uitgebreide shop-ervaring is niet voor niets gerealiseerd) maar juist eerst in een sprinter gezeten die NIET druk was en pas bij de Intercity over willen schakelen, maar dat kan dus niet. De paaltjes om in en uit te checken staan te ver weg. Pas VLAK VOORDAT JE INSTAPT OF SOMS PAS IN DE TREIN ZELF zie je of je wil omschakelen.

 

Een aantal ideeën om dit te fixen:

  • paaltjes op elk perron om van klasse te wisselen helpt al iets
  • neem het risico via een pilot WEL na 15 minuten te mogen wisselen naar 1e klas en kijk eens of de kosten (mensen die expres pas schakelen na controle) opwegen tegen de baten (mensen die gelijk omschakelen op eerlijke wijze). Ah en inmiddels vele andere winkels hebben een vergelijkbaar risico genomen met zelfscannen van boodschappen 
  • zorg voor meer controle in de 1e klas coupe

en dan nog een out of the box idee (niet snel realiseerbaar, maar wellicht toekomstmuziek):

  • laat reizigers inchecken op de stoel waarop ze plaatsnemen: er gaat een groen lampje branden boven de stoel en de reiziger is good to go. Heeft vele voordelen: je weet hoeveel reizigers er in een trein zitten, iedereen betaald altijd waar hij voor zit, sociale controle gaat ervoor zorgen dat mensen zich te ongemakkelijk gaan voelen als hun lampje niet brand (want ze zijn niet op de stoel ingecheckt) dus je hebt meer controle zonder conducteurs vaker rondes toe hoeven laten maken. 

 

 

Badge +3

Op in ieder geval spoor 5/7, 14 en 18/19 in Utrecht staan overstappaaltjes, met zo'n witte kubus erboven. Daar kan je uitchecken en na een seconde of 10 weer inchecken.

Anderhalve minuut wachten zoals voorheen bij hetzelfde paaltje is al lang verleden tijd. Bij poortjes is die wachttijd er nooit, die hebben een aparte in- en uitcheckzijde.

Na een incheck is het onbekend welke trein je gaat nemen, dus de ‘aanvang van je reis’ is geen meetpunt. Het systeem kan niet weten in welke trein je zit, hoe laat die precies vertrokken is en je dan 15 minuten geven om van klasse te wisselen.

Waarom die 15 minuten niet langer is had ik al aangegeven (risico op misbruik).

Badge +3

En tussen het in- en weer uitchecken moet je altijd een minuut wachten.

Er is alleen een wachttijd als u bij hetzelfde paaltje uitcheckt en weer wil inchecken. Bij verschillende paaltjes en bij poortjes is er geen wachttijd. Houd er rekening mee dat u na het uitchecken wel door het poortje moet lopen om aan de andere kant in te checken.

Reputatie 7
Badge

Over welke mogelijke risico's hebben we het dan?

Reputatie 2

Van klasse wisselen in de NS app of via Mijn NS zou altijd moeten lukken, waarbij een klassewissel naar 1e klas tot 15 minuten na een incheck of overstap kan.

Je krijgt dan een mail waarin een tijd staat vanaf wanneer je 1e klas reist, en dat tijdstip is dus15 minuten in het verleden. Een wissel naar 2e klas is altijd per direct (zelfde tijd als de klassewissel zelf).

Als je eerst gaat shoppen/eten dan zou je daarna even uit- en weer in kunnen checken, daarna heb je opnieuw 15 minuten voor een wissel naar 1e klas.

Een langere tijd geeft het risico dat mensen 1e klas gaan zitten en pas wisselen als er een conducteur in aantocht is.

Op zich logisch, maar de poortjes voor in/uitchecken zijn in Utrecht niet dichtbij de perrons. En tussen het in- en weer uitchecken moet je altijd een minuut wachten. Ik dacht dat een klassewissel kon tot 15 minuten na aanvang van je reis. Ik voel me benadeeld ten opzichte zichte de mogelijke risico’s. 

Hi Sharin. Welkom bij de Community.

Ik zie dat MoDe en Robert je al van reacties hebben voorzien. Het zal in dit geval te maken hebben met dat je ruim van te voren incheckt en er dus meer dan 15 minuten zijn verstreken op het moment dat je in de trein zit en je klasse wilt wisselen. Je klasse wisselen kan tot 15 minuten na je check-in.

Badge +3

Van klasse wisselen in de NS app of via Mijn NS zou altijd moeten lukken, waarbij een klassewissel naar 1e klas tot 15 minuten na een incheck of overstap kan.

Je krijgt dan een mail waarin een tijd staat vanaf wanneer je 1e klas reist, en dat tijdstip is dus15 minuten in het verleden en geldig voor inchecks die na die tijd gedaan zijn.

Een wissel naar 2e klas is altijd per direct (zelfde tijd als de klassewissel zelf), dus achteraf in de trein wisselen naar 2e klas met een 1e klas incheck gaat niet.

Als je eerst gaat shoppen/eten dan zou je daarna even uit- en weer in kunnen checken, daarna heb je opnieuw 15 minuten voor een wissel naar 1e klas.

Een langere tijd geeft het risico dat mensen 1e klas gaan zitten en pas wisselen als er een conducteur in aantocht is.

Reputatie 7
Badge +3

Klassenwissel kan tot 15 minuten na inchecken.

Reageer