NS Flex Traject Vrij tijdelijk stopzetten | NS Community
beantwoord

NS Flex Traject Vrij tijdelijk stopzetten

  • 21 October 2022
  • 18 reacties
  • 513 Bekeken

Hoi,

 

Ik zie en hoor meerdere antwoorden over Flex Traject tijdelijk stopzetten d.m.v Flex Basis (die 0 euro kost) te nemen. Via Twitter hoor ik dat ik dan 1 maand flex basis nodig zal hebben, op meerdere topics hier zie ik dat ik zowel 1 maand moet wachten, maar dat het ook mogelijk is om van goedkoop → duur wel mogelijk is vanuit basis als je contact op neemt met de klantenservice.. Wat is nou wel mogelijk? Kan ik nu dan wel Flex Traject Vrij 1 maand op Flex Basis zetten en daarna weer terug? Ik heb dit traject vrij sinds 1 September.

 

Dus zegmaar, Vanaf vandaag Flex Traject Vrij → Flex Basis (tijdelijk stopzetten van mijn abbonement)

En dan Vanaf 30 oktober Flex Basis → Flex Traject Vrij (Vorig abbonement Opnieuw aanzetten)

 

Ik heb vakantie en zal dan alleen in het weekend nog reizen (waar ik al een weekend vrij OV chipkaart en abbonement voor heb, en reis ik NIET op het traject waar ik mijn traject vrij voor heb)

 

Hopelijk komen er niet zoals bij de rest van de topics 10 verschillende antwoorden.. :P

 

Alvast bedankt!

 

edit: Daar bovenop, is het dan wel nog mogelijk indien ik ooit zou moeten reizen doordeweeks, kan ik dan wel tijdelijk 40% korting in daluren erbij nemen voor 3 euro op die weekend vrij?

icon

Beste antwoord door Momo 21 October 2022, 12:26

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De enige reden waarom ik die 40% tijdelijke korting zou willen hebben is omdat het flink zou besparen op een dagje Walibi Fright Nights, ik zou dan ipv 30 euro, 12 euro of iets betalen voor de trein, en 10 euro voor de bus (want de trein op de weg terug zou weer in het weekend vrij vallen)
Is hier anders een alternatieve optie voor? 3 euro betalen voor 1 maand overal 40% korting zou ik niet zo erg vinden, alleen voor 1 ritje twijfel ik :p

Als je met die 40% korting meer dan €3 euro bespaart haal je het er al uit. Ik zie dus even niet waarom je dan niet zou doen. Ik heb zelf ook wel eens een maandje Dal Voordeel van €5 genomen alleen om 1 keer naar Rotterdam te gaan en weer terug. 

Wat betreft een ander idee voor een dagje Walibi Fright Nights, reis je alleen of met iemand anders? Als je met iemand anders reist de hele treinreis en in de daluren en die persoon heeft een betaald abonnement (dus geen Flex Basis) kun je Samenreiskorting gebruiken. Of als die persoon geen abonnement heeft misschien een Groepsticket daluren voor 2 personen, dat kost € 32 (dus per persoon € 16,00). Reis je met meer dan 2 personen wordt het per persoon nog iets goedkoper. Als je alleen reist is er ook nog het Vroegboek dalkaartje, bij reizen in de daluren en minimaal 4 dagen voor je reis kopen krijg je 10% korting. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat standaard 1e klas reizen is alleen voor vrij reizen periode.

Even een screenprintje van een antwoord uit een topic wat intussen al in het archief staat.

 

Heel kort uitgelegd zit het zo:

Downgraden pas mogelijk na 1 maand.

Upgraden elk moment mogelijk.

 

Dus zegmaar, Vanaf vandaag Flex Traject Vrij → Flex Basis (tijdelijk stopzetten van mijn abbonement)

En dan Vanaf 30 oktober Flex Basis → Flex Traject Vrij (Vorig abbonement Opnieuw aanzetten)

Dit kan dus! :) (Mits je Traject Vrij abonnement vanaf 21 september of eerder al actief is.)

Heel kort uitgelegd zit het zo:

Downgraden pas mogelijk na 1 maand.

Upgraden elk moment mogelijk.

 

Dus zegmaar, Vanaf vandaag Flex Traject Vrij → Flex Basis (tijdelijk stopzetten van mijn abbonement)

En dan Vanaf 30 oktober Flex Basis → Flex Traject Vrij (Vorig abbonement Opnieuw aanzetten)

Dit kan dus! :) (Mits je Traject Vrij abonnement vanaf 21 september of eerder al actief is.)

Wat bedoel je met als mijn traject vrij al eerder actief is? deze is gestart per 1 september, en loopt in principe non stop door.

Dus het is wel mogelijk om een upgrade terug te doen vanuit flex basis na die week?

Als je deze sinds 1 september hebt, dan is het mogelijk deze vandaag te downgraden naar NS Flex Basis. {Je zei dat je deze sinds september hebt, maar als dit bijvoorbeeld 28 september was, dan was dit nog niet mogelijk omdat de 1e maand nog niet voorbij is dan}

 

Dus het is wel mogelijk om een upgrade terug te doen vanuit flex basis na die week?

Yes!

 

(Stel dat dit voor wat voor reden ook niet via je account lukt, dan kan je dit alsnog door klantenservice laten regelen.)

Als je deze sinds 1 september hebt, dan is het mogelijk deze vandaag te downgraden naar NS Flex Basis. {Je zei dat je deze sinds september hebt, maar als dit bijvoorbeeld 28 september was, dan was dit nog niet mogelijk omdat de 1e maand nog niet voorbij is dan}

Ah, dus het is mogelijk en zou mij dus geld schelen. Top!

Dus de verdeelde reacties hier op het forum en twitter gingen er dus van uit dat het abbonement pas minder dan een maand actief is? Ik hoorde via de klantenservice laatst dat er geen mogelijkheid is om van Basis weer terug te gaan binnen een maand..

 

Kan ik wel in diezelfde week tijdelijk 40% korting bij mijn Weekend Vrij krijgen ivm onvoorziende kosten die ik mogelijk toch zou maken op andere trajecten buiten weekend, voor die ene vakantieweek? (Weekend Vrij is een andere OV chipkaart die al loopt sinds 1 augustus, heb er 1 (waar deze topic over gaat) met traject vrij, en 1 (die van augustus) met weekend vrij)

Reputatie 7
Badge +3

Die verdeelde reacties kunnen ook komen omdat dingen omtrent het weer wijzigen van Flex Basis naar een betaald abonnement zijn veranderd in de afgelopen jaren. In het begin kon je niet binnen een maand van Basis weer upgraden naar een betaald abonnement maar was dit te omzeilen door 2 OV-chipkaarten te hebben. Daarna was het wel mogelijk, maar kon je het niet zelf online wijzigen, alleen via de klantenservice. En nu nu kun je het gewoon wel zelf wijzigen, en mocht dat in een enkel geval toch niet online lukken kan het alsnog via de klantenservice. Sommige mensen, en wellicht ook klantenservice medewerkers, zijn hier niet van op de hoogte waardoor je dus verkeerde informatie leest. 

 

Wil je bij je Weekend Vrij tijdelijks 40% korting dan kan dat, dit moet je dan wel echt een maand hebben. Als je vandaag die 40% korting erbij neemt, kun je dat pas 21 november weer stopzetten. 

Die verdeelde reacties kunnen ook komen omdat dingen omtrent het weer wijzigen van Flex Basis naar een betaald abonnement zijn veranderd in de afgelopen jaren. In het begin kon je niet binnen een maand van Basis weer upgraden naar een betaald abonnement maar was dit te omzeilen door 2 OV-chipkaarten te hebben. Daarna was het wel mogelijk, maar kon je het niet zelf online wijzigen, alleen via de klantenservice. En nu nu kun je het gewoon wel zelf wijzigen, en mocht dat in een enkel geval toch niet online lukken kan het alsnog via de klantenservice. Sommige mensen, en wellicht ook klantenservice medewerkers, zijn hier niet van op de hoogte waardoor je dus verkeerde informatie leest. 

 

Wil je bij je Weekend Vrij tijdelijks 40% korting dan kan dat, dit moet je dan wel echt een maand hebben. Als dan vandaag die 40% korting erbij neemt, kun je dat pas 21 november weer stopzetten. 

Ah vandaar. Thanks!

 

De enige reden waarom ik die 40% tijdelijke korting zou willen hebben is omdat het flink zou besparen op een dagje Walibi Fright Nights, ik zou dan ipv 30 euro, 12 euro of iets betalen voor de trein, en 10 euro voor de bus (want de trein op de weg terug zou weer in het weekend vrij vallen)
Is hier anders een alternatieve optie voor? 3 euro betalen voor 1 maand overal 40% korting zou ik niet zo erg vinden, alleen voor 1 ritje twijfel ik :p

Helaas heeft Momo hierin gelijk. Een downgrade is niet mogelijk binnen de eerste maand.

Helaas heeft Momo hierin gelijk. Een downgrade is niet mogelijk binnen de eerste maand.

Klopt, maar dat geld dus alleen van mijn NS Weekend Vrij die dan 1 maand 40% korting zal moeten hebben. (Side-switch zou ik het noemen, omdat ik tijdelijk het abbonement zelf aanpas met korting)

 

Mijn abbonement met de vraag met dit topic, zal dus wel mogelijk zijn en heb ik dus geen problemen als ik de Traject Vrij vandaag voor 1 week terugzet naar Basis toch?

 

Heeft niemand een beter idee voor dagje Walibi Fright Nights, ipv 40% korting voor trein wat betreft het weekend vrij abbonement op een vrijdag?

Klopt, maar dat geld dus alleen van mijn NS Weekend Vrij die dan 1 maand 40% korting zal moeten hebben. (Side-switch zou ik het noemen, omdat ik tijdelijk het abbonement zelf aanpas met korting)

Klopt.

Mijn abbonement met de vraag met dit topic, zal dus wel mogelijk zijn en heb ik dus geen problemen als ik de Traject Vrij vandaag voor 1 week terugzet naar Basis toch?

Klopt.

Heeft niemand een beter idee voor dagje Walibi Fright Nights, ipv 40% korting voor trein wat betreft het weekend vrij abbonement op een vrijdag?

Je hebt in ieder geval kans op 50% korting, omdat je op vrijdag na 18:30 uur ook reist met Weekend Vrij (gratis). Ga je inderdaad na 18:30 uur terug naar huis? En waar reis je vandaan?

 

Heeft niemand een beter idee voor dagje Walibi Fright Nights, ipv 40% korting voor trein wat betreft het weekend vrij abbonement op een vrijdag?

Je hebt in ieder geval kans op 50% korting, omdat je op vrijdag na 18:30 uur ook reist met Weekend Vrij (gratis). Ga je inderdaad na 18:30 uur terug naar huis? En waar reis je vandaan?

Ik reis rond 23 uur weer terug vanuit Walibi naar Groningen, wat met vol-tarief bus zal moeten en savonds met weekend vrij is. Als ik dan 40% korting zou nemen voor de weg heen rond 10/11 uur (dus dat abbonement aanpassen naar 40% korting + mijn huidige 1ste klas weekend vrij), zou dit dus werken? Of wordt ik dan als 1ste klas reiziger gerekend, want dat is dan een flink stuk duurder en kan ik net zo goed 1 maand tijdelijk mijn oude studenten OV gebruiken (studenten aanbieding van 0 euro/6maand? voor 5 euro), zodat ik die 40% korting krijg een maand lang

 

dan zou ik volgens de ns heen bijna 20 euro kwijt zijn en terug maar 4 euro, maar ben ik dan verplicht 1ste klas te reizen waardoor de reis toch 10-20 euro duurder wordt of?

De enige reden waarom ik die 40% tijdelijke korting zou willen hebben is omdat het flink zou besparen op een dagje Walibi Fright Nights, ik zou dan ipv 30 euro, 12 euro of iets betalen voor de trein, en 10 euro voor de bus (want de trein op de weg terug zou weer in het weekend vrij vallen)
Is hier anders een alternatieve optie voor? 3 euro betalen voor 1 maand overal 40% korting zou ik niet zo erg vinden, alleen voor 1 ritje twijfel ik :p

Als je met die 40% korting meer dan €3 euro bespaart haal je het er al uit. Ik zie dus even niet waarom je dan niet zou doen. Ik heb zelf ook wel eens een maandje Dal Voordeel van €5 genomen alleen om 1 keer naar Rotterdam te gaan en weer terug. 

Wat betreft een ander idee voor een dagje Walibi Fright Nights, reis je alleen of met iemand anders? Als je met iemand anders reist de hele treinreis en in de daluren en die persoon heeft een betaald abonnement (dus geen Flex Basis) kun je Samenreiskorting gebruiken. Of als die persoon geen abonnement heeft misschien een Groepsticket daluren voor 2 personen, dat kost € 32 (dus per persoon € 16,00). Reis je met meer dan 2 personen wordt het per persoon nog iets goedkoper. Als je alleen reist is er ook nog het Vroegboek dalkaartje, bij reizen in de daluren en minimaal 4 dagen voor je reis kopen krijg je 10% korting. 

De andere 2 personen zijn nog net 18, dus die reizen nog met jongeren ticket :/. Maar als ik Weekend Vrij 1ste klas heb betaal ik met 40% korting dus ook voor 1ste klas? Ik zie dan namelijk geen optie in de NS app om dit voor korting om te zetten naar 2de klas..

 

En klopt, het is natuurlijk zo dat ik 40% bespaar op zo’n rit maar het gaat mij meer om de totale kosten, omdat ik krap zit met geld (inflatie + heb vaak best veel besteed aan eten), er zal dus zo ver ik hier lees geen mogelijkheid zijn om goedkoper te reizen? Zo lang ik voor 40% korting niet die 1ste klas kosten betaal vind ik het prima om 1 maandje 40% korting te betalen voor 3 euro.. anders kan ik net zo goed mijn oude ov chipkaart uit de kast trekken om met een bijna-fotoloze kaart te reizen met korting in 2de klas.

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

→ Heb je dalurenkorting als extra gekozen bij je NS Flex Weekend Vrij-abonnement? Dan reis je standaard in de 2e klas, met 40% korting in de daluren.

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

→ Heb je dalurenkorting als extra gekozen bij je NS Flex Weekend Vrij-abonnement? Dan reis je standaard in de 2e klas, met 40% korting in de daluren.

Dat standaard 1e klas reizen is alleen voor vrij reizen periode.

Even een screenprintje van een antwoord uit een topic wat intussen al in het archief staat.

 

Ahhh top, heb ik dan ff niet gezien! Daarvoor dient dus die “2de klas” knop in de app voor terwijl ik 1ste klas reis :P

 

Dat wordt dan ff 40% korting voor een maandje erbij nemen dan. Thanks!

Badge +3

Ja, als je op een treinreis van 20 (geen 30) euro 40% kunt besparen (je betaalt 12 euro) bespaar je dus 8 euro op die reis.

Minus de 3,10 voor een maandje dalkorting is dat dus meteen al € 4,90 ‘winst’.

Maak eventueel een notitie om het na een maand weer te verwijderen, als je het toch niet meer nodig hebt. Mag ook later natuurlijk, maar dan kost het je ca. € 0,10 per dag.

Let dus op dat je het knopje in de app op 2e klas zet, anders kost die reis van 12 euro je alsnog € 20,04 wegens 67% 1e klas toeslag.

Ja, als je op een treinreis van 20 (geen 30) euro 40% kunt besparen (je betaalt 12 euro) bespaar je dus 8 euro op die reis.

Minus de 3,10 voor een maandje dalkorting is dat dus meteen al € 4,90 ‘winst’.

Maak eventueel een notitie om het na een maand weer te verwijderen, als je het toch niet meer nodig hebt. Mag ook later natuurlijk, maar dan kost het je ca. € 0,10 per dag.

Let dus op dat je het knopje in de app op 2e klas zet, anders kost die reis van 12 euro je alsnog € 20,04 wegens 67% 1e klas toeslag.

Top! Zal ik ff inderdaad noteren, maar blijkbaar kan ik nu mijn 2de kaart (die met weekend vrij) niet wisselen omdat de site nog denkt dat ik traject vrij nog omzet.. wordt even wachten denk ik dan

Badge +3

Zet het om via ns.nl/abonnementen en dan na inloggen de juiste kaart kiezen (die met je Weekend Vrij).

Pakt het systeem dan de verkeerde (je Traject Vrij kaart)? Dan inderdaad contact opnemen.

Reageer