Trajectkaart voor enkele dagen kopen nieuw product? | NS Community
beantwoord

Trajectkaart voor enkele dagen kopen nieuw product?


Goedemiddag,

 

Voor heel veel mensen die part-time werken en liever niet meer met de auto gaan zou een trajectkaart voor bijv. 2 dagen in de week heel handig en (ook) rendabel kunnen zijn om in de toekomst de trein te pakken. Met de stijgende benzineprijzen ben ikzelf bijv. opzoek naar een alternatief voor de auto. Een trajectkaart biedt voor mij een oplossing, maar die haal ik er alleen uit wanneer ik 4/5 dagen in de week reis. Dus zat ik te denken aan een trajectkaart die je naar ratio van een aantal nader te bepalen dagen kan kopen. Zijn er plannen hiervoor en hoe denken jullie hierover?

 

Fijne avond.

icon

Beste antwoord door Tamzin 16 March 2022, 15:03

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

Op het (radio)journaal zojuist een item over CO2 reductie, en dat er op korte termijn al enkele procenten gerealiseerd zou kunnen worden door… jawel, goedkoper ov! :sweat_smile:

Pak die kans zou je zeggen, maar ja het moet wel rendabel blijven (en de NS moeten toch echt hun eigen broek ophouden, of enige winst maken t.b.v. investeringen).

Reputatie 7
Badge +3

Eerder werd door NS gesproken over Zesrittenkaarten waarmee je op een vast traject kan reizen met 20% korting. Alleen is dat niet interressant voor forensen die gebruik maken (of maakten) van Traject Vrij aangezien die Zesrittenkaarten alleen in de daluren gebruikt kunnen worden. Deze zouden wel interessant zijn wanneer ze de hele dag geldig zouden zijn.

https://nieuws.ns.nl/nieuwe-kortingtickets-om-goedkoper-met-de-trein-te-reizen/

Bij de NMBS is er momenteel een proefproject met flexibele reisdagen voor woon-werkverkeer. 

Je moet op voorhand een aantal reisdagen aankopen per maand/jaar. 

Gebruik je niet alle reisdagen? Dan krijg je hier geen geld voor terug. 

Een maandabonnement (met 6 of 10 dagen) kan ook niet terugbetaald worden. Een jaarabonnement (met 80 of 120 reisdagen) kan gedeeltelijk terugbetaald worden. Maar er wordt altijd een forfait ingehouden voor reeds gebruikte reisdagen/gebruikte maanden. Ook als je niet alle reisdagen in die maand opgebruikt hebt. 

Als ik voor mijn trajecten bekijk wat ik met zo’n abonnement zou betalen, dan ben ik minstens 50% extra kwijt aan een retour dan ik bij een Standard abonnement per retour zou betalen. Het is wel goedkoper dan een retour aan de automaat.

In de meeste gevallen is het voor langere trajecten ook goedkoper per reisdag dan een retour met de Standaard Multi. Maar dan moet je natuurlijk wel alle reisdagen opgebruiken.

Zie ook NMBS test ‘Flex-abonnement’ uit voor wie straks deeltijds blijft telewerken | Het Nieuwsblad

Het voordeel is dat deze Flex-abonnementen door de werkgever betaald worden. In Nederland een beetje te vergelijken met een Business card. 

De NMBS krijgt in één keer ook een groter bedrag binnen.

Doordat de meeste van mijn collega’s ondertussen 1 dag naar kantoor komen per week, verliest de NMBS sowieso een deel van haar inkomsten.

Voor corona kwamen de meesten 3 dagen per week naar kantoor. Deze collega’s zijn overgeschakeld naar de Local Multi, de Standard Multi of de jongerenversie of 10-rittenkaarten zonder korting

Enkel de collega’s die 100% naar kantoor komen, hebben nog een Standard abonnement. 

@Momo

NS zal de inkomsten van de parttime forens afwegen tegen een mogelijke besparing op spitsmaterieel. Ik gok zoals gezegd dat het laatste meer oplevert omdat de parttime forens onvoorspelbaar is waardoor je voor die groep dagelijks spitscapaciteit moet inzetten die dan op de meeste dagen echter ongebruikt blijft. Je moet oppassen niet voor vijf dagen kosten te maken als daar maar twee of drie dagen inkomsten tegenover staan. Het heeft dus niets te maken met willen vasthouden aan het verleden maar met gewoon rekenen.

Daarnaast kun je er op gokken dat een deel van die parttime forensen als ze geen korting in de spits krijgen zullen switchen naar de daluren. Als je sowieso grotendeels thuis kunt werken zal het ook geen probleem zijn om bijv. pas om tien uur op kantoor te beginnen.

Ik denk dat het vervoersplan 2022 zich vooral richt op fulltime forensen (min 4x p/w). Wel is nodig dat maandtrajectabonnementen dan niet duurder zijn dan 30-32 enkeltjes. Daar zit nog wel een probleempuntje.

Reputatie 7
Badge +3

Om reizigers terug te winnen moet NS dus wel iets doen en nu wordt er vooral iets gedaan voor de recreatieve reiziger en niet voor de forensen. Prima, moet NS weten, maar dan niet gaan klagen dat de forens wegblijft. 

Ik denk voor NS de parttime forens financieel niet erg interessant is, dat NS dat uiteindelijk ook zelf heeft geconcludeerd en daarom ook nooit met die parttime abonnementen is gekomen. NS kan die parttime forensen in de spits beter later schieten en de spitscapaciteit inkrimpen. Vergeet niet dat tot nu toe zo'n 30% van alle materieel alleen nodig is voor de spits. Als je de spits een stuk kunt afvlakken scheelt dat enorm in de kosten.

 

Heel goed mogelijk, maar blijf dan als NS niet zeggen dat je de reizigers (ook de forens) wil terug winnen en dat je onderzoek doet naar nieuwe proposities gericht op flexibeler reisgedrag. Dat schept verwachtingen. Zo staat dit o.a. in het Vervoerplan 2022:

Ook uit het Vervoerplan 2022 : “Het is belangrijk om het treinkaartje betaalbaar te houden en te blijven investeren in de mobiliteitsbehoefte van Nederland.”

Maar voorlopig lijken dit wat de forens betreft alleen woorden en geen daden. Aan alleen woorden heeft de parttime-forens niets.

 

Er waren inderdaad nooit abonnementen voor mensen die part-time werkten, die groep reizigers was niet interessant. Maar als veel werkenden inderdaad ook na corona vaker thuis blijven werken komen er veel meer mensen die maar part-time gaan reizen. Die groep wordt dus groter en mogelijk dan wel interessant. Die groep ziet dat wat ze moeten betalen voor hun treinreis nu naar verhouding een stuk meer is dan voorheen zonder thuiswerken, ze hebben niet meer de voordelen van een abonnement en krijgen (als ze het krijgen) minder reiskostenvergoeding. Dan gaat een deel van die forensen mogelijk over op een alternatief en is NS die reiziger definitief kwijt. Als bedrijf moet je ook inspelen op de behoefte van de klant, bedrijven die dan niet doen en star vasthouden aan het oude model, merken dat vanzelf wel.

Om reizigers terug te winnen moet NS dus wel iets doen en nu wordt er vooral iets gedaan voor de recreatieve reiziger en niet voor de forensen. Prima, moet NS weten, maar dan niet gaan klagen dat de forens wegblijft. 

Ik denk voor NS de parttime forens financieel niet erg interessant is, dat NS dat uiteindelijk ook zelf heeft geconcludeerd en daarom ook nooit met die parttime abonnementen is gekomen. NS kan die parttime forensen in de spits beter laten schieten en de spitscapaciteit inkrimpen. Vergeet niet dat tot nu toe zo'n 30% van alle materieel alleen nodig is voor de spits. Als je de spits een stuk kunt afvlakken scheelt dat enorm in de kosten.

@Walace78

Daarnaast vind ik (persoonlijk) niet dat de NS er moet zijn om winst te maken ten koste van het milieu en mij die keuze min of meer indirect zou mogen ontnemen.

De pollitiek wil dat NS een normaal bedrijfsrendement maakt, dat is trouwens ook nodig om geld bij banken te kunnen lenen om investeringen te doen. U kunt het daar niet mee eens zijn maar dat is de realiteit 

 

Dat ik korting niet nodig vind is omdat het een goede prijs moet zijn voor bv 2 dagen in de week in het tijdsbestek van een maand. 

U kunt gewoon die dagen op saldo reizen of met Flex basis reizen. Als u  stelt dat u dat te duur vindt dan vraagt u dus toch weer om korting.

 

@Tamzin ik vind het zelfs behoorlijk "grof" dat u mensen zoals mij en anderen uitsluit van het hele treinreizen. Ik vind dat u de "verplichting" die de NS heeft om mij een alternatief aanbod naast de auto aan te bieden voor mijn neus weghaald door uw standpunt.

U wordt niet uitgesloten, u kunt op saldo of op Flex Basis reizen. Het probleem is alleen dat u dat te duur vindt.

 

Vergis u niet dat de Nederlandse spoorwegen er in 1ste instantie voor iedereen waren en zich nu profileren alsof het een soort luxe zou zijn om met de trein te reizen (voor mij en vele anderen).

U kunt nog steeds gewoon gebruik maken van de spoorwegen.

 

Qua milieuvriendelijkheid en het fileprobleem wat we op kunnen lossen zal ik dit maar heel even in het midden laten voor nu, maar ik ga er vanuit dat u weet waar ik op doel!

Milieuvriendelijkheid en het fileprobleem zijn voor de politiek geen overweging bij het vaststellen van het tariefniveau bij het OV. Dat betekent namelijk subsidiëren en daar is de politiek op tegen. 

Reputatie 7
Badge +3

...

Reputatie 7
Badge +3

In allerlei publicaties geeft NS aan de treinreizigers terug te willen winnen. Maar als het financieel niet aantrekkelijk is voor de reizigers vanwege ander reisgedrag, dan komen ze niet of maar deels terug. Om reizigers terug te winnen moet NS dus wel iets doen en nu wordt er vooral iets gedaan voor de recreatieve reiziger en niet voor de forensen. Prima, moet NS weten, maar dan niet gaan klagen dat de forens wegblijft. 

@Walace78

Abonnementen die geen korting geven hebben weinig zin. Waarom zou je die aanschaffen? Dan kun je beter gewoon los in/uitchecken.

NS is er verder niet om mensen te helpen maar is een bedrijf dat diensten aanbiedt waarvoor een commerciële prijs betaald moet worden en die prijs is in de spits nu eenmaal hoog..

Het laatste deel van u reactie "zonder dat ze de hele portemonnee ondersteboven hoeven te houden" suggereert dat u uiteindelijk toch korting wil terwijl u eerder stelt dat het niet gaat om korting.

Reizigers die alleen af en toe in de spits reizen zijn voor NS nu eenmaal commercieel geen interessante doelgroep. Dat komt mede omdat hun reisgedrag onvoorspelbaar is waardoor het lastig is de daarvoor benodigde dure en schaarse spitscapaciteit efficiënt in te plannen. 

NS kan zich met abonnementen daarom beter richten op mensen die vier of vijf dagen per week naar hun werk gaan. Wie slechts incidenteel in de spits van de trein gebruik maakt zal het volle tarief moeten betalen.

Wel kun je je afvragen of dat volle tarief inmiddels niet wat erg hoog geworden is maar dat is een andere discussie.

Totaal niet mee eens. Dat weet jij helemaal niet of het commercieël niet interessant is. Daarnaast vind ik (persoonlijk) niet dat de NS er moet zijn om winst te maken ten koste van het milieu en mij die keuze min of meer indirect zou mogen ontnemen.

 

Dat ik korting niet nodig vind is omdat het een goede prijs moet zijn voor bv 2 dagen in de week in het tijdsbestek van een maand. Dan kan ik tenminste nog overwegen of ik de auto laat staan. Nu heeft dit totaal geen nut omdat ik beter met de auto kan gaan (wat ik eigenlijk niet wil).

 

@Tamzin ik vind het zelfs behoorlijk "grof" dat u mensen zoals mij en anderen uitsluit van het hele treinreizen. Ik vind dat u de "verplichting" die de NS heeft om mij een alternatief aanbod naast de auto aan te bieden voor mijn neus weghaald door uw standpunt.

 

Vergis u niet dat de Nederlandse spoorwegen er in 1ste instantie voor iedereen waren en zich nu profileren alsof het een soort luxe zou zijn om met de trein te reizen (voor mij en vele anderen).

 

Qua milieuvriendelijkheid en het fileprobleem wat we op kunnen lossen zal ik dit maar heel even in het midden laten voor nu, maar ik ga er vanuit dat u weet waar ik op doel!

@Walace78

Abonnementen die geen korting geven hebben weinig zin. Waarom zou je die aanschaffen? Dan kun je beter gewoon los in/uitchecken.

NS is er verder niet om mensen te helpen maar is een bedrijf dat diensten aanbiedt waarvoor een commerciële prijs betaald moet worden en die prijs is in de spits nu eenmaal hoog..

Het laatste deel van u reactie "zonder dat ze de hele portemonnee ondersteboven hoeven te houden" suggereert dat u uiteindelijk toch korting wil terwijl u eerder stelt dat het niet gaat om korting.

Reizigers die alleen af en toe in de spits reizen zijn voor NS nu eenmaal commercieel geen interessante doelgroep. Dat komt mede omdat hun reisgedrag onvoorspelbaar is waardoor het lastig is de daarvoor benodigde dure en schaarse spitscapaciteit efficiënt in te plannen. 

NS kan zich met abonnementen daarom beter richten op mensen die vier of vijf dagen per week naar hun werk gaan. Wie slechts incidenteel in de spits van de trein gebruik maakt zal het volle tarief moeten betalen.

Wel kun je je afvragen of dat volle tarief inmiddels niet wat erg hoog geworden is maar dat is een andere discussie.

Ik denk dat het voor NS ook commercieel interessant kan zijn om op deze veranderende omstandigheden in te spelen. 

Of het commercieel interessant is durf ik te betwijfelen. Minder dagen naar kantoor betekent voor NS gewoon minder inkomsten. Voor NS is het daarom commercieel interessanter om zich vooral te richten op mensen die vier of vijf dagen per week naar hun werk reizen. Parttime forensen zijn overigens wel interessant als ze buiten de spits reizen maar daarvoor bestaan al dalvoordeel en dalvrij.

De vraag is ook waarom je mensen die maar af en toe met de trein naar hun werk gaan überhaupt in de spits korting zou moeten geven. Het voorbeeld dat u zelf geeft (20 dagen in 3 maanden) betekent gemiddeld 1,5 keer per week, dat lijkt me zoals gezegd geen basis voor korting.

Het gaat helemaal niet om korting. Het gaat om een trajectkaart voor minder dagen.

 

Daar hoeft geen "korting" op te zitten. Het gaat om het helpen van mensen die parttime werken en een oplossing bieden, het gaat om een alternatief bieden wat er nu nog niet is. Het gaat om milieuvriendelijker reizen voor die mensen zonder dat ze de hele portomonee ondersteboven hoeven te houden. Het gaat ook nog eens om inkomsten die de NS kan halen en het gaat om een product wat er nu blijkbaar nog niet is namelijk op een vast traject 2 a 3 dagen buiten de spits reizen (of desnoods 1 vaste dag).

Ik denk dat het voor NS ook commercieel interessant kan zijn om op deze veranderende omstandigheden in te spelen. 

Of het commercieel interessant is durf ik te betwijfelen. Minder dagen naar kantoor betekent voor NS gewoon minder inkomsten. Voor NS is het daarom commercieel interessanter om zich vooral te richten op mensen die vier of vijf dagen per week naar hun werk reizen. Parttime forensen zijn overigens wel interessant als ze buiten de spits reizen maar daarvoor bestaan al dalvoordeel en dalvrij.

De vraag is ook waarom je mensen die maar af en toe met de trein naar hun werk gaan überhaupt in de spits korting zou moeten geven. Het voorbeeld dat u zelf geeft (20 dagen in 3 maanden) betekent gemiddeld 1,5 keer per week, dat lijkt me zoals gezegd geen basis voor korting.

Reputatie 2

Ik denk dat het voor NS ook commercieel interessant kan zijn om op deze veranderende omstandigheden in te spelen. Ik zou echter pleiten voor een flexibel abonnement met bijvoorbeeld 20 reisdagen die in drie maanden te gebruiken zijn, eventueel met en zonder geldigheid ochtendspits. Dan kan de flexwerker zelf bepalen op welke dagen hij...zij naar het werk reist of binnen of buiten de spits wordt gereisd. Zou je zelfs heel simpel vorm kunnen geven in een boekje van 20 QR-codes, wat allicht goedkoper is dan opname in de chipkaarttechniek.

Voor heel veel mensen die part-time werken en liever niet meer met de auto gaan zou een trajectkaart voor bijv. 2 dagen in de week heel handig en (ook) rendabel kunnen zijn om in de toekomst de trein te pakken.

Het grote probleem voor NS is dat forensen die vroeger een abonnement voor vijf dagen per week kochten en dan nu een abonnement voor twee of drie dagen gaan kopen natuurlijk veel minder gaan betalen. Anders gezegd, parttime trajectkaarten betekenen voor NS een enorm inkomstenverlies. 

Er is een jaar geleden door NS naar het het idee gekeken maar voor zover ik kan nagaan heeft NS hier geen oplossing voor gevonden en houdt daarom vooralsnog vast aan of een abonnement voor vijf dagen of losse kaartjes. 

Het meest handige zou een kortingabonnement voor forensen binnen Flex zijn, dat is het meest flexibel gezien het steeds meer onvoorspelbare reisgedrag van veel forensen.   

Reputatie 7
Badge +1

In Nieuw-Zeeland zijn niet de benzinetaksen verlaagd, maar wordt het hele OV (maar dat is in dat uiterst dunbevolkte land wel heel schaars, eigenlijk enkel redelijk rond de enkele grotere steden, er is ook geen nationaal treinnetwerk meer) met 50% verlaagd in prijs

In DK hebben ze ook een landelijke chipkaart en werkt het steeds als Flex per maand-dan krijg je % korting op eindtotaal afh. van de hoogte van dat bedrag.

Her en der in DE bieden Stadtwerke of Verbünde nu wel wat voordeliger geprijsde x-dagkaarten bundels aan, soms enkel op de fone, wat slikken is voor veel deutsche.

Maar NS wil er gewoonweg niet aan voordeeltjes in de spitsen-al overtroeft het aantal stud/scholier met OV op de meeste trajecten het aantal werkende forenzen met enkele keren.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, forenzen die voorheen 4 tot 5 keer per week op een vast traject reisden, deden dit vooral in de spits en niet in de daluren. Ik heb in de tijd dat ik nog 5 dagen per week met mijn Traject Vrij reisde eens uitgerekend hoe het zou uitpakken met 3 of 4 dagen per week werken en reizen. Bij 4 dagen nog wel voordeel, bij 3 dagen niet meer.. Wat dan ook meespeelde is dat ik bij minder dagen per week werken ook minder reiskostenvergoeding zou krijgen waardoor dat bij 3 dagen per week mijn reiskosten niet meer zou dekken. Daarbij kwam/komt ook nog dat de treintarieven wel elk jaar omhoog gaan maar de reiskostenvergoeding niet. Aan dat laatste kan NS niets doen, maar is wel nadelig voor de reiziger.

NS komt nu wel met een aantal goedkopere opties om te reizen, maar geen ervan is gericht op de Traject Vrij spits reiziger. De afgelopen 2 jaar bleven die spitsreizigers weg vanwege Corona en thuiswerken, straks blijven ze weg vanwege deels thuiswerken en deels de kosten voor de dagen dat ze wel naar kantoor gaan. 

NS heeft al vaker allerlei plannen aangekondigd maar tot op heden is er geen goed alternatief of flexibelere vorm voor Traject Vrij voor reizigers die zelf hun abonnement betalen.

Ooit aangekondigd maar nog niet ingevoerd is een zesrittenkaart waarmee je zes ritten in daluren kan maken op een vast traject met twintig procent korting . Maar de meeste forenzen zullen daar niets aanhebben omdat ze niet in de daluren reizen. Zouden ze wel in de daluren reizen dan zouden ze wel een Dal Vrij abonnement hebben ipv Traject Vrij.

Intussen al wel ingevoerd maar alleen voor de business card is Traject op Maat en alleen voor midden- en grootzakelijke klanten. Als je dus zelf je abonnement betaalt (en misschien reiskostenvergoeding ontvangt van je werkgever) kun je dit niet afsluiten. 

Bij 2 dagen per week reizen op een vast traject is er geen geschikt abonnement. In sommige gevallen kan een Altijd Voordeel abonnement net iets voordeliger zijn dan reizen op vol tarief zonder abonnement. 

De keuze voor een trajectkaart voor bijv. 2 dagen zou voor mij zijn omdat ik dan juist geen rekening hoef te houden met de daluren. Het bovenstaande traject is ruim 3 kwartier en ik moet er om 8 uur of om 9 uur zijn. Daarnaast zou ik dan voor de restafstand de fiets pakken dus kom ik gelijk aan beweging toe.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft al vaker allerlei plannen aangekondigd maar tot op heden is er geen goed alternatief of flexibelere vorm voor Traject Vrij voor reizigers die zelf hun abonnement betalen.

Ooit aangekondigd maar nog niet ingevoerd is een zesrittenkaart waarmee je zes ritten in daluren kan maken op een vast traject met twintig procent korting . Maar de meeste forenzen zullen daar niets aanhebben omdat ze niet in de daluren reizen. Zouden ze wel in de daluren reizen dan zouden ze wel een Dal Vrij abonnement hebben ipv Traject Vrij.

Intussen al wel ingevoerd maar alleen voor de business card is Traject op Maat en alleen voor midden- en grootzakelijke klanten. Als je dus zelf je abonnement betaalt (en misschien reiskostenvergoeding ontvangt van je werkgever) kun je dit niet afsluiten. 

Bij 2 dagen per week reizen op een vast traject is er geen geschikt abonnement. In sommige gevallen kan een Altijd Voordeel abonnement net iets voordeliger zijn dan reizen op vol tarief zonder abonnement. 

Reageer