Abonnement aanvragen als Belg

  • 9 oktober 2017
  • 10 reacties
  • 379 Bekeken

Beste,

Als klant van de NS wens ik toch even mijn ongenoegen uit te drukken, om als Belg een abonnement aan te vragen. Ik ben dus Belg, heb ook enkel een Belgische bankrekening, maar dit maakte het voor mij vrij omslachtig het ‘weekend vrij abonnement’ aan te vragen. Ik had hiervoor reeds ruime tijd alvorens dit nodig te hebben een mail gestuurd naar de NS met de vraag wat voor mij het goedkoopst zou zijn. Ik had hierbij duidelijk vermeld dat ik Belg ben. Er werd hierop geantwoord, en aangezien ik met een Belgisch bankrekeningnummer niet via de website kan betalen, ging ik ervan uit dat ik dit via één van de loketten in een station van de NS kon regelen. Maar dit kon blijkbaar ook niet, ik moest eerst de OV-chipkaart aanvragen, waar ik een week moest op wachten (waardoor ik verder in het weekend het volle tarief moest betalen, terwijl ik dit al lang kon geregeld hebben als ik dit wist). Toen ik deze had ontvangen kon ik enkel via de telefoon het abonnement aankopen, waar ik opnieuw 10 dagen moest op wachten. Tijdens dit gesprek werd mij verzekerd dat dit binnen de 10 dagen in orde zou zijn (er werd mij niet meegedeeld dat ik normaal gezien een half uur na dit gesprek een email met bevestiging hiervan zou ontvangen). Dus 10 dagen later wil ik dit abonnement ophalen aan een OV-chipkaart automaat, maar deze staat er niet op. Dus ik bel opnieuw naar de NS en deze bestelling is gewoon helemaal niet doorgegeven. Nu zaterdag heb ik dus opnieuw gebeld en deze keer heb ik wel een mail ontvangen en dit zou volgende week in orde moeten komen. Maar ondertussen blijf ik steeds aan het volle tarief reizen in het weekend, terwijl dit al in orde had moeten zijn. Ik betaal dus al meer dan een maand aan het volle tarief, terwijl ik wegens gebrekkige communicatie vanuit de NS, toch een grote kost had kunnen voorkomen. Dus nu betaal ik nog steeds voor een volledig jaar het ‘weekend vrij’ abonnement, terwijl ik het ook niet eens zo lang meer zal nodig hebben.
Ik wou dit toch even meedelen, en ik vind het heel vervelend dat ik pas volgende week mijn abonnement effectief zal ontvangen. Bij de tweede keer bellen werd ik echter wel heel goed geholpen, dus daarvoor dank,

Met vriendelijke groeten,

Lisa

10 reacties

Ik vind bovenstaande te triest voor woorden. Ik doe er dan ook maar het zwijgen toe.
Goedenavond Lisa_D en welkom op het NS Serviceforum!

Een abonnement bestellen zonder een Nederlandse bankrekening en dus zonder de mogelijkheid tot iDeal betalen is inderdaad vrij lastig. Je bent niet de eerste die daar tegen aan loopt. Daar kan ik helaas vrij weinig aan veranderen. Ik vind het echter wel enorm jammer om te lezen dat je meerdere keren onvolledige of onjuiste informatie hebt gekregen. Daarvoor in ieder mijn excuses, dat zou niet mogen gebeuren.

Ik wil graag kijken of ik iets extra's voor je zou kunnen betekenen als compensatie voor het zo lang nog geen gebruik kunnen maken van je abonnement. Zou je mij daarvoor een privébericht kunnen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer en geboortedatum? Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken, en dan via de knop 'Stuur bericht'.
Stijn: Waarom kan NS niet met IBAN omgaan. Is volgens mij gewoon verplicht. Ik vind het echt van de zotte om er nog even een Belgisch tintje aan te geven.
We kunnen zeker met IBAN omgaan, vandaar dat het ook prima mogelijk is om een abonnement aan te schaffen wanneer je geen toegang hebt tot iDeal betalen. Mijn omschrijving 'vrij lastig' is misschien een verkeerde woordkeuze daarin, gezien het meer een omweg is. Wanneer je geen iDeal betaling hebt, kun je een abonnement namelijk enkel bestellen door een betaling via automatische incasso. De twee methoden daarvoor zijn telefonisch of via een Service Balie, waar je bij beide mogelijkheden al in het bezit moet zijn van een persoonlijke OV-chipkaart. De 10 dagen vertraging bij een telefonische bestelling heeft met de vertraagde betaling te maken (abonnement moet eerst betaald zijn voordat we het product mogen leveren).
Reputatie 7
Badge
Ik heb in juni jl. ook zoiets gehad met de dochter van een familielid, die vanuit Rheine (D) naar Enschede gaat pendelen.
Geen Nederlandse bankrekening en geen Nederlands adres, maar wel vaste NS-reiziger, blijkt een giga barriere te zijn om bij NS iets van voordeelkaartje of abonnement te kopen.

Veel reizigers langs de grens lopen hiertegenaan, en omdat NS geen duidelijkheid geeft wáár hun probleem zit, blijft het gissen naar de oorzaak van dit klantonvriendelijke beleid.

Omdat ik van buitenlandse spoorwegbedrijven wel allerlei plaatsbewijzen, kortingskaarten en abonnementen online kan kopen (die zelfs Nederlantalige pagina's aanbieden http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/treinkaarten/trajecttreinkaart.aspx
https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/passen/index.shtml
https://nl.voyages-sncf.com/nl/ ) en betalen, is het schrijnend dat het omgekeerd niet kan.
Ik heb in juni jl. ook zoiets gehad met de dochter van een familielid, die vanuit Rheine (D) naar Enschede gaat pendelen.
Geen Nederlandse bankrekening en geen Nederlands adres, maar wel vaste NS-reiziger, blijkt een giga barriere te zijn om bij NS iets van voordeelkaartje of abonnement te kopen.

We leven hier toch in een heel modern land, alleen onze spoorwegen zijn ergens in de jaren 70 blijven hangen, jammer maar helaas niet verrassend. Probleem speelt al meerdere jaren maar een oplossing zoeken Ho maar.

Veel reizigers langs de grens lopen hiertegenaan, en omdat NS geen duidelijkheid geeft wáár hun probleem zit, blijft het gissen naar de oorzaak van dit klantonvriendelijke beleid.

Omdat ik van buitenlandse spoorwegbedrijven wel allerlei plaatsbewijzen, kortingskaarten en abonnementen online kan kopen (die zelfs Nederlantalige pagina's aanbieden http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/treinkaarten/trajecttreinkaart.aspx
https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/passen/index.shtml
https://nl.voyages-sncf.com/nl/ ) en betalen, is het schrijnend dat het omgekeerd niet kan.
Ik heb Lisa_D via privébericht een aanbod gedaan als tegemoetkoming voor de ongelukkige verloop van haar abonnementsbestelling. Ik ben op het moment aan het wachten op een reactie.
Ik heb Lisa_D via privébericht een aanbod gedaan als tegemoetkoming voor de ongelukkige verloop van haar abonnementsbestelling. Ik ben op het moment aan het wachten op een reactie.

Stijn,

Fijn voor Lisa, maar nu de structurele oplossing nog, anders krijgen we straks nog weer dezelfde mails van Gunther, Maurice, Axel, Louise , Heinrich, Marie Jose, Marielouise enz.enz.
Lisa_D heeft mijn tegemoetkoming geaccepteerd.

Voor de meelezers: Voor het bestellen van een abonnement via onze Webshop heb je een Nederlandse bankrekening nodig om via iDeal bankieren te kunnen betalen. Heb je deze mogelijkheid niet, dan kun je via een Service Balie op een station, of via onze telefonische klantenservice een abonnement bestellen, waarbij de betaling via automatische incasso gaat. Daarvoor heb je wel een IBAN nodig van een SEPA land. Om een abonnement telefonisch of via een balie te kunnen bestellen, zul je ook al in het bezit moeten zijn van een persoonlijke OV-chipkaart. Deze kan via de OV-Chipkaart besteld worden.
Reputatie 7
Badge
@Stijn
Dat is klare taal.

Nu nog dezelfde tekst in het script van klantenservice, als instructie aan de NS service balies, en als tekst in Nederlands, Engels, Spaans, Frans en Duits met een blauw randje eromheen op de NS website, en NS heeft rekening gehouden met buitenlandse klanten!

Reageer