beantwoord

heenreis langer maar goedkoper dan terugreis


Ik wil graag weten hoe het komt dat ik op woensdag van Usquert naar Denhaag ben gereisd - en daarvoor €25,51 moest betalen (1ste klas 40% korting daluren) en dat ik op zondag van Amersfoort naar Groningen €25,75 moest betalen (1ste klas 40% korting daluren). De tweede reis was immers de helft korter - dus hoe kan deze duurder zijn???

icon

Beste antwoord door Robert B 11 July 2022, 17:54

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat komt door het verschil in tariefberekening tussen NS en Arriva.

Usquert - Den Haag is 279 tariefeenheden (ongeveer kilometer) en bij 200 zit je aan het maximum. Met alleen NS zou dat je € 27,95 kosten (1e klas 40% korting).

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html (pag 11-14 van de pdf).

Usquert - Groningen is 27 TE en kost (Arriva tarief) slechts € 3,67 bij 40% korting (er is geen 1e klas).

Dat Arriva deel is opgebouwd uit het landelijke basistarief van € 1,01 (waar je 40% korting op krijgt) plus een prijs per TE/kilometer van € 0,19 (waar je ook 40% korting op krijgt).

NS heeft daar geen info over (je checkt uit op Groningen en ‘betaalt’ die rit), maar NS ziet wel dat je al 27 TE gereisd hebt!

Voor Groningen - Den Haag betaal je aan NS het verschil bij tussen 200 TE en (de reeds gereisde) 27 TE, dus € 27,95 - € 6,11 (NS tarief voor 27 TE) = € 21,84. Totaal dus € 25,51 (1e klas 40% korting).

Voor Amersfoort - Groningen (171 TE) betaal je het bijbehorende bedrag aan NS, namelijk € 25,75

Reputatie 7
Badge +3

Bovendien is er in de Arriva trein vanaf Usquert geen 1e klas en wordt dus 2e klas tarief berekend. 

 

Badge +3

Bovendien is er in de Arriva trein vanaf Usquert geen 1e klas en wordt dus 2e klas tarief berekend.

Aangepast, vond het ook nogal een groot verschil tussen Arriva en NS (voor 27 TE 1e klas) 😀

Badge +3

Een reis die begint bij Arriva is vaak goedkoper dan bij NS.

Zo zou Usquert - Amersfoort (198 TE dus bijna het maximum) je bij 1e klas 40% korting € 25,42 kosten en de terugweg € 26,95

Dit komt omdat de eerste kilometers bij NS relatief duur zijn (maar die reis je op de heenweg dus goedkoper met Arriva).

En andersom (over de laatste 27 km Groningen - Usquert) met Arriva krijg je veel minder langeafstandskorting dan bij NS).

Reputatie 7
Badge +3

Arriva (en andere regionale vervoerders) hebben een lager basistarief dan NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Niet overal-bvb ARV-LImburg heeft juist een iets hoger KM-tarief.

Badge +3

Niet overal-bvb ARV-LImburg heeft juist een iets hoger KM-tarief.

Ja, tussen Maastricht/Heerlen/Roermond kan je met allerlei combinaties van NS/Arriva met elk een eigen prijs. Arriva is daar inderdaad duurder dan NS, als je van ver komt.

Reputatie 7
Badge +3

Het ligt eraan hoe lang je stukje met Arriva is. Bv Maastricht - Utrecht (alleen NS) is €26,20, maar begin je in Maastricht Noord is het €25,53, de reis is dan wel 3 TE meer, maar een lager basistarief waardoor het totaal minder is. Verschil is dat bij NS elke reis t/m 8 TE altijd €2,50 kost en Arriva rekent daaronder ook per TE.  Een reis met Arriva Limburg met 1 TE kost €1,22,  2 TE is €1,63.  Vanaf 8 TE ga je wel meer betalen dan bij NS voor hetzelfde aantal TE. Afhankelijk van hoeveel TE je met Arriva reist verschilt de ritprijs. En in andere regio's wordt het basistarief en het KM tarief weer anders berekend en krijg je dus weer andere verschillen. 

Reputatie 7

Grappig. Even gecheckt. Als ik van Groningen naar Delft wil, is het vanaf Groningen Noord een dubbeltje goedkoper dan wanneer ik vanaf Groningen ‘Hoofdstation’ vertrek.

Nooit geweten. Maak die reis af en toe. Mijn broer woont op redelijke loopafstand van station Groningen Noord, maar ik ging altijd met de bus naar ‘Hoofdstation’. Voortaan dus het busritje laten voor wat het is en naar Groningen Noord. 

Viva Arriva! 🥳🎉

Badge +3

Grappig. Even gecheckt. Als ik van Groningen naar Delft wil, is het vanaf Groningen Noord een dubbeltje goedkoper dan wanneer ik vanaf Groningen ‘Hoofdstation’ vertrek.

Nooit geweten. Maak die reis af en toe. Mijn broer woont op redelijke loopafstand van station Groningen Noord, maar ik ging altijd met de bus naar ‘Hoofdstation’. Voortaan dus het busritje laten voor wat het is en naar Groningen Noord. 

Viva Arriva! 🥳🎉

Bij reizen zonder korting en verschillende vervoerders kan je ook (iets) besparen door e-tickets te kopen.

Zo kost Dordrecht - Rotterdam C met NS (2e klas voltarief) € 4,80 maar koop je een e-ticket Dordrecht Stadspolders - Rotterdam C dan kost dat € 4,52 en daarmee mag je natuurlijk gewoon in Dordrecht opstappen. Scheelt toch weer € 0,28 oftewel 6%.

Voor reisadviezen waar terugsteken toegestaan is hetzelfde, want met een e-ticket Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn mag je (sinds 7 juni) gewoon naar/via Utrecht Centraal, want staat in de Reisplanner.

Of Utrecht C - Arnhem C reizen met een e-ticket naar Oosterbeek.

Reageer