Iemand heeft mijn email adres gebruikt, hoe kom ik van de NS af? | NS Community
beantwoord

Iemand heeft mijn email adres gebruikt, hoe kom ik van de NS af?

  • 11 December 2020
  • 19 reacties
  • 967 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal, net even accountje aangemaakt voor hulp.

 

Ongeveer een half jaar geleden ben ik emails van de NS gaan ontvangen.

Ik heb zelf geen enkele relatie met de NS, geen OV-chipkaart en reis niet met het OV.

 

Ik heb contact gehad met de klantenservice enige tijd geleden en de medewerker kon me niet verder helpen vanwege de nieuwe privacy regels. Uiteindelijk na veel aandringen heeft ze een formulier voor data-lek ingevuld. Echter krijg ik nog altijd emails en is er nooit meer contact met mij opgenomen hierover.

 

Het is dus tegenwoordig erg makkelijk een tikfout te maken  (F ipv C op het toetsenbord ingetikt) en iemand tot treurnis lastig te vallen met emails, maar schier onmogelijk om er vanaf te geraken. Extra pijnlijk voor iemand die zelf niet in staat is te reizen om hier elke keer mee lastig te worden gevallen! :rage:

 

Sta open voor hulp en/of tips om van de NS af te komen. Bedankt! :grinning:

icon

Beste antwoord door Tijdvoor 12 December 2020, 20:54

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Om wat mails van NS gaat het?

Bij nieuwsbrieven/aanbiedingen moet onderaan een afmeldlink staan om u af te melden. Maar bij “aanbiedingen” kan het ook zijn dat ze niet door NS worden gestuurd. Zo krijg ik regelmatig “aanbiedingen” van of de melding dat ik iets gewonnen bij Van der Valk of Hema. Dat is gewoon ordinaire spam/phishing en het betreffende bedrijf heeft daar niets mee te maken en kan dan deze mails ook niet stopzetten.

Bij mails die betrekking hebben op een afgesloten abonnement zal er geen afmeldlink zijn omdat NS die wel moeten sturen aan de abonnementshouder.

Op https://www.ns.nl/privacy/rechten-betrokkenen.html kunt u zelf ook een formulier invullen. Eén van de opties is “Uw persoonsgegevens verwijderen (recht van vergetelheid)”. Ik weet niet of dit helpt, hierbij vult namelijk uw eigen gegevens (naam /adres /geboortedatum) in en dat zijn dan niet de gegevens van de gegevens die (per ongeluk) uw e-mailadres gebruikt heeft bij NS, als het inderdaad gaat om een typefout in het e-mailadres. Maar is wel te proberen.

 

Bij veel andere bedrijven is het zo dat bij aanmelden voor een nieuwsbrief of aanmaken van een account dat er eerst een verificatiemail naar de persoon wordt gestuurd, pas na klikken op een link daarin wordt dan het account aangemaakt. Bij een typefout komt die verificatie dus niet bij de juiste persoon. 

Reputatie 7
Badge

Hebben die e-mails geen mogelijkheid tot afmelden. Waardoor je die emails niet meer ontvangt? Normaal gesproken zie je vaak onderdaan een regel zoals “als u geen mails meer wilt ontvangen dan klikt u hier”.

Reputatie 7
Badge +3

Nieuwsbrieven/aanbiedingen hebben de mogelijkheid om af te melden, maar bv mails dat een Flex factuur klaarstaat niet. Vandaar ook mijn vrag om wat voor mails het gaat. 

Het gaat om aanbiedingen, persoonlijke mail en SPOOR, nu snap ik dat ik me daarvoor af kan melden. Maar ik kreeg ook een mail dat er een geldbedrag teruggestort zou worden, dus ook administratieve mails. Nu ben ik zelf dom geweest die mail te wissen omdat ik dacht dat het wellicht een phising mail was. Ik heb de mails niet afgemeld om te zien of de NS dit op zou pakken. Niet dus

Ik weet dat diegene waar de mails voor bedoelt zijn een ouder persoon is uit 1939, ik moest al mijn gegevens verstrekken zodat ze konden controleren wie ik was, maar verder willen ze niet kijken vanwege privacy regels. Ze willen ook de persoon in kwestie niet op de hoogte stellen, weer vanwege privacy blabla

Owja nog een aanvulling. Deze persoon zijn ‘Mijn NS’ aanmelding zelf staat niet gelinkt aan mijn email adres, want als ik ‘wachtwoord vergeten’ gebruik krijg ik geen mail van de NS.

Zojuist nogmaals contact gehad met de NS chat, om te vragen of er iets met mijn datalek melding is gedaan, en dus helaas hetzelfde antwoord als vorige keer:

“Mijn collega gaf aan dat de persoon voor wie de e-mails bedoelt zijn zelf het verkeerde e-mailadres heeft ingevuld. Hierdoor is er met de melding voor het datalek verder niks gedaan, omdat het in feite geen datalek is. Ik begrijp dat het ontzettend vervelend is om de e-mails te ontvangen van een andere klant, alleen in verband met de privacy wetgeving mag ik dit niet aanpassen. Ik mag namelijk niet in de gegevens van de desbetreffende klant kijken/zoeken wanneer de klant niet zelf contact opneemt.”

 

NS doet dus niks en lekt moedwillig persoonlijke gegevens naar mij. 

Reputatie 7
Badge +3

Een lastige kwestie. Ik geef aan de ene kant NS gelijk dat ze niets kunnen doen aan het feit dat iemand zelf een verkeerd e-mailadres heeft doorgegeven aan NS. Ik zou het dan ook geen datalek willen noemen.

Tegeljikertijd is het heel vervelend wanneer je e-mails ontvangt die voor iemand anders bestemd zijn. 

Ik zou eigenijk niet weten waarom NS geen contact zou kunnen opnemen met degene die het verkeerde e-mailadres om te verifiëren wat het juist e-mailadres zou moeten zijn. Wanneer andere gegevens bekend zijn zou NS kunnen bellen of een brief sturen.

Reputatie 7
Badge +3

Sowieso een vreemd verhaal. Een officieel (Mijn NS) account moet je bevestigen, dus dan zou diegene toegang tot de betreffende mailbox moeten hebben gehad. Aangezien deBeer aangeeft dat het e-mailadres niet voor Mijn NS gebruikt wordt, zou er dus ergens een tweede e-mailadres ingevuld moeten zijn. Maar daar zouden dan weer geen e-mails over terug te storten bedragen naar toe gestuurd moeten worden.
Het beroepen op privacy/AVG/GPDR bij NS begint inmiddels belachelijke vormen aan te nemen, maar daar is al genoeg over geschreven.

Hi deBeer, wil je mijn een privébericht sturen met jouw gegevens? Graag ontvang ik jouw volledige naam, postcode en huisnummer, geboortedatum en e-mailadres Dan kan ik tijdens mijn volgende dienst hierin duiken om te kijken of ik iets voor je kan betekenen. Mijn volgende dienst is trouwens volgende week vrijdag, maar ik wil dan graag met je mee kijken naar een oplossing. 

Ik heb het al twee keer gevraagd of ze een briefje willen sturen maar daar geven ze geen reactie op, alleen dat ze de gegevens niet op kunnen vragen ivm de privacy. Dus niks nakkes nada daar.
Inmiddels een mail gestuurd naar het gelijkende email adres met de c, maar die bestaat niet….

Ergens moet er een tweede keer een email gegeven zijn want ook nogmaals vergeten wachtwoord doet het niet. Niet op mijn als op het gelijkende adres.

Rizana, ik heb een berichtje gestuurd, wachten maakt me niet uit, duurt toch al een tijd zo haha

 

Bedankt voor de hulp alvast allemaal! :grin:

Wellicht een tip als iemand nog weer zoiets aan de hand heeft.

Live.nl e-mail adressen die via de computer beheert worden en berichten verwijderd en de prullenbak leeggemaakt hebben. De e-mails bestaan nog online.

 

Na inloggen op je e-mail online is het mogelijk oudere berichten te herstellen, er zit een tijdslimiet aan maar ik had nog mazzel dat de mails dus nog bestonden.

Het betreft dus een wijziging van e-mail adres en direct een opzegging van abonnement mails. 

Ik heb dus nu ook een klantnummer, laatste 4 nr's van OV kaart en kenmerk nummers erbij maar de klantenservice weigert nog altijd iets voor mij te doen. Ik heb de betreffende info ook aan Rizana gegeven dus zien we volgende week wel weer verder :wink:

 

Vind het lichtelijk schandelijk dat de NS hier niets mee wil doen. Och de klant komt zelf wel, ja vast nadat iemand uit 1939 zijn abo opzegt, die is wellicht al dood joh :see_no_evil:

Meest irritante is nog dat in de wijzigings mail staat dat er een mail naar het oude adres is gestuurt als dit fout is, zodat het herstelt kan worden. Echter staat het oude adres er niet bij en kun je als ontvanger er geen bezwaar op maken…. nuja fijn weekend :grin:

@deBeer 

Misschien even contact opnemen met de fg van de NS? fg@ns.nl https://www.ns.nl/privacy

Die kan vast iets betekenen. :wink:

@Rizana NS Bedankt, maar hulp is inmiddels niet meer nodig :)

@Tijdvoor Hartelijk dank voor de tip, en het is opgelost door FG :grinning:

 

Ze hebben de klant even opgebeld en het opgelost door het email adres weer terug te wijzigen naar de beste man zijn oude email adres. Klantenservice had dit inderdaad gewoon zelf even op kunnen pakken.

Ik heb ze ook nogmaals even getipt dat er geen mogelijkheid is, zoals veel andere bedrijven wel hebben, om aan te geven dat de mail niet voor jou bedoelt is. Wellicht doen ze er nog wat mee :wink:

Nogmaals dank allemaal voor de hulp, ik ben tevreden! Fijne feestdagen!

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk is dit het einde van het al dat domme gekakel over de AVG en privacy.

De normale gang van zaken zou moeten zijn dat de NS bij aanmelding of e-mail wijziging een e-mail stuurt naar het opgegeven  adres met activatielink/code. Heeft @deBeer die misschien ook gekregen en per ongeluk op de link geklikt?

 

@Martin7182  Nee helaas, onderstaande is hoe de allereerste mail binnen is gekomen.

Niet iets waar je ook maar iets mee kunt, alleen een kennisgeving.

Overigens zijn deze mail en de abbo beëinding ook alleen maar met achternaam, mijn naam dus. Pas later ook met de voorletter bij de reclame mails.

 

 

Geachte heer ********,

 

Wij hebben van u een nieuw e-mailadres ontvangen, waarvoor dank.

Vanaf nu zullen wij met u communiceren via het e-mailadres ********@live.nl.

Als u deze wijziging ongedaan wilt maken, raadpleeg dan het e-mailbericht dat wij naar uw oude e-mailadres hebben gestuurd.

Let op! Heeft u een Mijn NS account? Het e-mailadres waarmee u inlogt in Mijn NS is niet gewijzigd. Klik hier om in te loggen in Mijn NS en de inlognaam aan te passen.

Heeft u nog vragen?
We helpen u graag verder. Kijk op www.ns.nl/klantenservice. We staan dag en nacht voor u klaar.

Met vriendelijke groet,

 

Lieneke Bouma

Hoofd NS Klantenservice

 

 

 

Oh, dat is wel kwalijk dan! Op die manier kun je dus iemand herhaaldelijk e-mails van NS laten ontvangen. Dat is wel een serieus privacy issue dat de NS zich zou moeten aantrekken. Met een extra tussenstap waarbij je moet aantonen dat je over het ingevulde e-mail adres beschikt, krijg je dit soort problemen niet.

Privacy technisch is het sowieso een rommeltje, want ik heb nu dus met de terug-wijziging het emailadres (als nieuwe) van de beste man ontvangen :laughing:

 

Ik hoop dat er van dit voorval iets geleerd wordt, verder maakt het me niet uit want ik kan zelf toch niet reizen en zal toch nooit klant worden.

 

 

Geachte heer *********,

 

Wij hebben van u een nieuw e-mailadres ontvangen, waarvoor dank.

Vanaf nu zullen wij met u communiceren via het e-mailadres *****

Ter controle nog even de gegevens die bij ons bekend zijn:
Uw oude e-mailadres: *********
Uw nieuwe e-mailadres: *********

Wikt u de wijziging ongedaan maken? Klik dan op deze link

 

Heeft u nog vragen?
We helpen u graag verder. Kijk op www.ns.nl of stel uw vraag op de NS Community (www.ns.nl/community). U kunt ook contact opnemen met NS Klantenservice (www.ns.nl/klantenservice). We staan dag en nacht voor u klaar.

Met vriendelijke groet,

 

Lieneke Bouma

Hoofd NS Klantenservice

 

Badge +3

Blij dat het opgelost is, maar op zich begrijpelijk dat de eerstelijns klantenservice niets voor je kon betekenen (door iemand op te bellen, dat mogen ze niet).

Wat ik wel kwalijk vind is dat NS bij bepaalde handelingen (bijv. het bestellen van een e-ticket) op een ander e-mail adres meteen dat adres gaat gebruiken voor alle communicatie (de eerste mail die je kreeg), en waarbij je zelf actie moet ondernemen (via de mail die je nu kreeg) als je dat niet wilt.

Omgekeerde wereld, dat zou precies andersom moeten (ja dat wil ik) en als je niets doet (want verkeerde e-mail adres) alles blijft zoals het is.

Overigens staat het e-mail adres van de beste man nog in je reactie. Die kan je binnen een uur bewerken door te klikken op de 3 puntjes rechtsonder je bericht. Graag aanpassen door moderator. -gedaan

Ik moest weg en kan mijn bericht niet meer bewerken, heb het gerapporteerd… Nogmaals een dingetje waar ik niet blij mee ben. Stupide om de berichten zo snel op slot te gooien, doe dat pas na 6 uur ofzo zoals bij elk normaal forum…. zucht... Ze lijken het er wel om te doen om lastig te zijn :laughing::zipper_mouth:

Edit: Hartelijk dank voor de aanpassing moderator :thumbsup:

Reageer