veiligheids risico aan de balie in Utrecht

  • 13 October 2022
  • 2 reacties
  • 125 Bekeken

Beste NS

Aan de balie van de NS in Utrecht, waar ik was, ben ik goed geholpen door een van uw medewerkers.

Toen ik stond te wachten, viel mijn oog echter op een serieus veiligheidsrisico. Op de monitor van een van de medewerkers zag ik een stickertje met inlognaam en wachtwoord geplakt. Het is geen goed idee om inlognamen en wachtwoordcombinaties te laten rondslingeren, en zeker niet op monitors te plakken. En dat deze dan nog zichtbaar zijn voor alle mensen die in de rij staan aan de balie, is helemaal roekeloos. Er hoeft er maar eentje tussen te zitten die kwaad wil, en een kleine fout kan een grote fout worden.

 

Ik hoop dat u dit serieus neemt, en de wachtwoorden goed gaat beschermen. En dat u uw medewerkers bewust maakt van de mogelijke gevaren van hacking en andere digitale fraude. Ik zou graag een digtitale veiligheids workshop komen geven voor uw medewerkers.

Met vriendelijke groet.

Rene vd Werff


2 reacties

Badge +3

Het is natuurlijk slordig, maar meestal gaat het om een inlog voor Windows (lokale pc) of een (intranet) applicatie.

Bij de balie bij de AH hier is het niet anders, daar staat ook het (regelmatig wisselende) wachtwoord op een stickertje. Waarbij het wachtwoord ook niet bepaald sterk/ingewikkeld is (à la username balie1 password oktober2022)… 😅

Reputatie 7

Toppers, die bedienden bij de NS te Utrecht !

Ik werk bij 1 van de grootste multinationals van deze wereld en data security is essentieel.

Onze IT-er vroeg daarom "Zeg, Ferdi, welke password manager gebruik jij ?"

"Post-It !"

 

Reageer