+5 minuten (vertraging) | NS Community
beantwoord

+5 minuten (vertraging)

  • 11 October 2022
  • 7 reacties
  • 302 Bekeken

Reputatie 4

Ik zie de laatste tijd heel vaak dat er op de borden wordt getoond dat een trein 5 minuten later is, terwijl de trein minder dan 5 minuten vertraging heeft. Vooral bij de Sprinterseries gebeurt het vaak dat een trein +3 heeft en dat er dan al omgeroepen wordt dat de trein over ongeveer 5 minuten vertrekt, terwijl de trein nooit +5 heeft gehad, volgens de NS app.

Een voorbeeld: deze trein had bij Gilze-Rijen, Breda, Breda Prinsenbeek +3, terwijl er telkens +5 minuten op de borden stond. Ook op de 5600-serie gebeurt dit vaak. 

Ik kaart dit probleem bewust aan, omdat het misleidend is. Ik heb namelijk wel eens een trein gemist die al weg was, maar die wél +5 had en ik vermoed dat dit vaker gebeurt. Weet iemand hoe dit komt en hoe NS dit kan oplossen?

icon

Beste antwoord door Marcel Stroo 11 October 2022, 18:18

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij staat er altijd ongeveer als er een vertraging wordt aangekondigd. Dus bijv. ongeveer 5 minuten vertraging. 

Reputatie 4

 

Het is echter een enorm project om dat voor de borden aan te passen, dus het zal niet vandaag op morgen het geval zijn, maar het komt er aan.

 

Als jullie dan toch bezig zijn: als er een SLTS-6 trein rijdt (een SLT met Sandite-installatie), wordt dit niet getoond op de borden. Daarmee bedoel ik dat er dan niet wordt aangegeven dat de trein uit 6 bakken bestaat, deze animatie is dan helemaal verdwenen!

Het is al lange tijd een wens om inderdaad de vertraging met meer nauwkeurigheid aan te geven op de borden, maar de vertraging op de borden wordt op dit moment nog afgerond op 5 minuten door beperkingen in de beschikbare bandbreedte op het GSM-R netwerk, waar de reisinformatie over verstuurd wordt.

Men is momenteel hard bezig met de voorbereidingen om de systemen om te zetten naar reguliere mobiele netwerken of een bedrade aansluiting, waardoor het in de toekomst mogelijk zou moeten zijn om een meer nauwkeurige vertragingsindicatie te geven omdat er meer bandbreedte ter beschikking staat.

Het is echter een enorm project om dat voor de borden aan te passen, dus het zal niet vandaag op morgen het geval zijn, maar het komt er aan.

Tot die tijd kan ik alleen aanraden om gebruik te maken van de diverse apps op de mobiele telefoon, die wel de vertraging in minuten aangeven, eventueel in combinatie met de treinradar in de NS app, waarop de exacte GPS positie van de trein te zien. Zo is mogelijk een betere schatting te maken over de mogelijkheden om te trein nog te halen of niet.

 

Tl;dr: er wordt aan gewerkt, maar het duurt nog wel even voor dit er zal zijn.

Reputatie 4

Volgens mij staat er altijd ongeveer als er een vertraging wordt aangekondigd. Dus bijv. ongeveer 5 minuten vertraging. 

Dat is correct en tevens juist, maar mijn punt is juist dat er te snel “ongeveer” 5 minuten vertraging wordt getoond, terwijl daar helemaal geen sprake van is. Ik vind ook niet dat je het op de minuut precies moet vermelden, maar de verdeling 0-4 minuten, 5-9 minuten, 10-14 minuten, enzovoorts, vind ik helemaal prima, waarbij je bij 0-4 minuten vertraging niets vermeldt, hooguit omroept dat de trein “in enkele minuten” o.i.d. vertrekt!

Reputatie 7
Badge +3

Als je trein mist die achteraf minder dan 5 minuten vertraging had, dan had je deze zeker gemist als deze op tijd was.

De borden kunnen momenteel alleen in veelvouden van 5 minuten de vertraging aangeven. Wil je de vertraging op de minuut af weten dan kun je beter in de app of bij 9292 kijken. (Wel tussendoor verversen).

Reputatie 7
Badge

Het is al lange tijd een wens om inderdaad de vertraging met meer nauwkeurigheid aan te geven op de borden, maar de vertraging op de borden wordt op dit moment nog afgerond op 5 minuten door beperkingen in de beschikbare bandbreedte op het GSM-R netwerk, waar de reisinformatie over verstuurd wordt.

Is de mooiste oplossing daarvoor niet gewoon maatregelen te nemen die zorgen voor minder vertragingen? Als de langst te tonen vertraging kleiner wordt, kun je met net zo veel verschillende waarden, en dus dezelfde bandbreedte, de range van mogelijke vertragingen in kleinere stukjes opdelen.

Reputatie 6

Volgens mij wordt dit inderdaad afgerond, verwachte vertraging van 3-7 minuten is +5 minuten, 8-12 minuten is +10 minuten enz.

Reageer