de aansluiting in Roermond is geen probleem, dat gebeurt nu ook al regelmatig (in de late avond?). gewoon iets minder lang stilstaan in Eindhoven. maar NS houdt niet van goeie aansluitingen en weinig stilstaan.
Ik denk alleen dat dat in de spitsuren niet houdbaar is. Korter stilstaan in Eindhoven kan niet omdat er bij een deel van de treinen wordt aangekoppeld en afgekoppeld. Beter om de huidige situatie vast te houden.
De serie 800 zwemt in de rijtijd tussen Eindhoven en Roermond, die is er regelmatig al om .27 en dat is mét een stop van 3 minuten in Eindhoven én 1 minuut rijtijd meer tussen Eindhoven en Weert t.o.v. de 2900. Met drie minuten later vertrek uit Den Bosch, planmatig een stop van 1 of 2 minuten in Eindhoven en die minuut rijtijdspeling op Weert-Roermond i.p.v. Eindhoven-Weert komt de overstap op de trein naar Venlo van .33 echt niet in gevaar.
oh ja dat af en aankoppelen. in Sittard moest en zou dat eruit omdat dat onwenselijk was. hehehe.
de aansluiting in Roermond is geen probleem, dat gebeurt nu ook al regelmatig (in de late avond?). gewoon iets minder lang stilstaan in Eindhoven. maar NS houdt niet van goeie aansluitingen en weinig stilstaan.
Ik denk alleen dat dat in de spitsuren niet houdbaar is. Korter stilstaan in Eindhoven kan niet omdat er bij een deel van de treinen wordt aangekoppeld en afgekoppeld. Beter om de huidige situatie vast te houden.
de aansluiting in Roermond is geen probleem, dat gebeurt nu ook al regelmatig (in de late avond?). gewoon iets minder lang stilstaan in Eindhoven. maar NS houdt niet van goeie aansluitingen en weinig stilstaan.
Rommelig wordt het met die verdwijnende 3900 op vrijdag toch; dan kun je liever zorgen dat de rest van de dienstregeling dan wel goed in elkaar zit. yvdburgt legt hierboven al uit dat de Sprinter vanuit Nijmegen geen goed alternatief is, aangezien de rit dan nog langer duurt dan nu met 18 minuten overstap tussen de IC’s.
De overstap in Roermond moet bij op tijd rijden wel haalbaar zijn (dat is hij op de tijden dat de 2900 rijdt immers ook) en betreft sowieso alleen reizigers uit Weert en misschien een paar reizigers naar Swalmen; de rest kan via Eindhoven-Helmond-Venlo reizen. Dat gaat sowieso om minder reizigers dan Nijmegen - Eindhoven.
Maar volgens mij is er geen enkel bezwaar tegen om de serie 800 tussen Den Bosch en Maastricht volgens de tijden van de serie 2900 te laten rijden. In plaats van Den Bosch .01/.06 - Eindhoven .24/.27 - Weert .45 - Roermond .58/.00 - enzovoorts krijg je dan Den Bosch .01/.09 - Eindhoven .28/.29 - Weert .46 - Roermond .59/.00 - enzovoorts.
Dus het enige wat deze optie als nadeel heeft is dat de 800 trein iets later in Eindhoven aankomt en daarna eventueel dit verlies van een paar minuten goed kan rijden in Weert, Roermond etc. Dan hoop ik zeer dat de planners dit aub mee gaan nemen want 18 minuten overstap tijd is echt niet te doen op de toch best drukke verbinding Nijmegen - Eindhoven.
Het nadeel is dat dat erg rommelig wordt omdat de treinen Enkhuizen-Heerlen straks wel op maandag t/m donderdag gaan rijden maar niet op vrijdag, zaterdag en zondag. Verder wordt het waarschijnlijk te krap in Roermond met het oog op de aansluiting daar richting Venlo.
Doordeweeks is het in Den Bosch minder urgent omdat de sprinters dan een goede aansluiting geven en het sowieso alleen op vrijdag speelt. In het weekend wordt het wel problematischer omdat vanaf 11 december ook de helft van de sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch verdwijnt.
Maar volgens mij is er geen enkel bezwaar tegen om de serie 800 tussen Den Bosch en Maastricht volgens de tijden van de serie 2900 te laten rijden. In plaats van Den Bosch .01/.06 - Eindhoven .24/.27 - Weert .45 - Roermond .58/.00 - enzovoorts krijg je dan Den Bosch .01/.09 - Eindhoven .28/.29 - Weert .46 - Roermond .59/.00 - enzovoorts.
Dus het enige wat deze optie als nadeel heeft is dat de 800 trein iets later in Eindhoven aankomt en daarna eventueel dit verlies van een paar minuten goed kan rijden in Weert, Roermond etc. Dan hoop ik zeer dat de planners dit aub mee gaan nemen want 18 minuten overstap tijd is echt niet te doen op de toch best drukke verbinding Nijmegen - Eindhoven.
Even nagezocht hoe dat ook alweer zat en waar dat ook alweer stond: hier.
De 2900 haalt bij Houten de goederentrein richting Amsterdam in tijdens de kwartierdienst. Tijdens de tienminutendienst is deze inhaling bij Mbtwaz (voor treinen uit Venlo, treinen vanaf de Betuweroute worden met ETMET niet ingehaald maar de 800 is dan enkele minuten uitgebogen). Die inhaling in Houten kan echter alleen als de 8900 niet rijdt.
Ten noorden van Den Bosch moet de serie 800 in zijn eigen pad blijven rijden, omdat op de tijden van de serie 2900 (die in de avonduren en vroege ochtend Enkhuizen-Maastricht rijdt) overdag de serie 8900 (Leiden Centraal - Houten Castellum) in de weg zit tussen Utrecht en Houten.
Huh, de 8900 rijdt op de binnensporen en de 2900/800 op de buitensporen. Die komen elkaar dus helemaal nergens tegen, ze rijden het hele stuk op verschillende sporen.
Ten noorden van Den Bosch moet de serie 800 in zijn eigen pad blijven rijden, omdat op de tijden van de serie 2900 (die in de avonduren en vroege ochtend Enkhuizen-Maastricht rijdt) overdag de serie 8900 (Leiden Centraal - Houten Castellum) in de weg zit tussen Utrecht en Houten.
Maar volgens mij is er geen enkel bezwaar tegen om de serie 800 tussen Den Bosch en Maastricht volgens de tijden van de serie 2900 te laten rijden. In plaats van Den Bosch .01/.06 - Eindhoven .24/.27 - Weert .45 - Roermond .58/.00 - enzovoorts krijg je dan Den Bosch .01/.09 - Eindhoven .28/.29 - Weert .46 - Roermond .59/.00 - enzovoorts. Er zijn in ieder geval geen treinaansluitingen die daarbij verloren gaan. Wat ik niet 100% zeker weet is of er eventueel een goederenpad (wat dan alleen overdag geldt) in de weg zou kunnen zitten. De verbinding Nijmegen Eindhoven zou er flink op vooruitgaan.
Beste NS,
Vanwege het personeelstekort (en daarvoor vanwege te weinig reizigers tijdens corona) valt nu de intercity Enkhuizen - Heerlen (3900) structureel uit. Het is begrijpelijk dat de 10-minuten dienstregeling wordt afgeschaft maar zorg dan aub voor een betere 15-minuten dienstregeling. Nu moet ik bij de overstap naar Eindhoven 18 minuten wachten in Den Bosch op de trein naar Venlo.
NS is van plan vanaf december weer deels om de 10 minuten te gaan rijden. Er zal dus weinig aan veranderd worden. De sprinter geeft overigens een prima aansluiting richting Eindhoven.
We gaan het zien in december, maar dat duurt nog wel erg lang.. De sprinter is geen optie, de totale reistijd Nijmegen - Eindhoven wordt daarmee nog 3 minuten langer (1:07 vs 1:04 met de 2 intercity’s en 0:49 minuten in de vroege ochtend), plus daar zitten geen tafels in om op te werken..
Beste NS,
Vanwege het personeelstekort (en daarvoor vanwege te weinig reizigers tijdens corona) valt nu de intercity Enkhuizen - Heerlen (3900) structureel uit. Het is begrijpelijk dat de 10-minuten dienstregeling wordt afgeschaft maar zorg dan aub voor een betere 15-minuten dienstregeling. Nu moet ik bij de overstap naar Eindhoven 18 minuten wachten in Den Bosch op de trein naar Venlo.
NS is van plan vanaf december weer deels om de 10 minuten te gaan rijden. Er zal dus weinig aan veranderd worden. De sprinter geeft overigens een prima aansluiting richting Eindhoven.
En dat geldt evenzo voor andere lijnen waar nu 2 van de 6 als destijds groot gepresenteerde ´elke 10 min´ afgeknabbeld is. Iets vragen is makkelijk zat, zoiets realiseren blijkt in de praktijk-mede doordat dit nogal erg gespecialiseerd werk is, waar ook grote nood aan bekwame medewerkers voor is, enorm moeilijk. En dat komt o.a. weer door de ontstellend grote hoeveelheid elke dag weer nodig zijnde tijdelijke wijzigingen. Naast bezetting van sporen etc blijken m.n. ook personeelsroosters een heidens moeilijk goed te plannen iets te zijn. Ik meen begrepen te hebben dat het wel is overwogen, maar niet zal worden gerealiseerd in de geheel nieuwe dienst vanaf 12/12-wat een natuurlijk overstapmoment zou zijn.
In andere landen-bvb in het als zo goed geregelde bekendstaande Duitsland, beginnen ze er gewoon niet eens aan-daar is het elke dag improviseren met uitgevallen treinen, Verspaetung etc.
Mijn geheel eigen interpretatie is ook dat NS enorm als de dood is voor vertraging/gemiste aansl-en die zijn er zat vanaf die IC-Mstr verderop-die lopen dus gevaar door halverwege wat later te vertrekken. Voorts-de verwoede treinreiziger denkt er nooit aan, want bah, bus, : er bestaan dus ook 10tallen slim geplande aansltuingen van trein op streekbus verderop.