Er wordt door de dienst/verkeersleiding meestal gekozen om een vertraging geen sneeuwbaleffect in de dienstregeling te laten veroorzaken. Dat betekent dat een aantal overstappers pech hebben, maar dat er niet nóg meer vertragingen komen (met waarschijnlijk nog meer gemiste overstappen).
Met een veel vollere volgende trein tot gevolg, en zeler in deze tijden is dat buitengewoon onverstandig. Het zou NS en Prorail sieren om, waar het kan, de teugels met betrekking tot het behalen van de prestatieregels wat te laten vieren. Laatste tijd zijn er teveel meldingen dat reizigers een half uur moeten wachten omdat de aansluitende trein voor hun neus wegrijdt.
En dan moet ik een half uur wachten op een ongerelateerd traject omdat jouw trein vertraging heeft? Ik geloof niet dat jouw voorstel op veel enthousiasme kan rekenen bij de reizigers. Die zullen waarschijnlijk, net als NS, liever zien dat het aantal mensen wat last van de vertraging heeft, minimaal is.
Massa is kassa: dan kunnen die toch allemaal 50% van het reisgeld terugclaimen?
Aangezien volgens de laatste statistiek het aantal reizigers zo rond de 30% van ´normaal=voor covid´ ligt, is zelfs als opeens 2 ladingen in 1 trein zitten het aandeel 60% van voorheen=net iets meer als de helft. Zo kan ieder elk argument naar eigen zin toedraaien.
Overigens heb ik zelf zoń donkerbruin vermoeden dat rij+rusttijden een belangrijker factor zijn dan mogelijk uit tekeren vergoeding na vertraging.
Er wordt door de dienst/verkeersleiding meestal gekozen om een vertraging geen sneeuwbaleffect in de dienstregeling te laten veroorzaken. Dat betekent dat een aantal overstappers pech hebben, maar dat er niet nóg meer vertragingen komen (met waarschijnlijk nog meer gemiste overstappen).
Met een veel vollere volgende trein tot gevolg, en zeler in deze tijden is dat buitengewoon onverstandig. Het zou NS en Prorail sieren om, waar het kan, de teugels met betrekking tot het behalen van de prestatieregels wat te laten vieren. Laatste tijd zijn er teveel meldingen dat reizigers een half uur moeten wachten omdat de aansluitende trein voor hun neus wegrijdt.
Er wordt door de dienst/verkeersleiding meestal gekozen om een vertraging geen sneeuwbaleffect in de dienstregeling te laten veroorzaken. Dat betekent dat een aantal overstappers pech hebben, maar dat er niet nóg meer vertragingen komen (met waarschijnlijk nog meer gemiste overstappen).
Er is zelden rechtstreeks contact tussen 2 verschillende treinen van de NS op het spoor, als er een afspraak is gemaakt voor bepaalde treinseries qua overstap dan is het toezicht hierop neergelegd bij de treindienstleider van Prorail. De treindeinstleider kan in dat geval een sein in de stand stop laten staan om een overstapmogelijkheid te forceren/af te dwingen. Echter zijn dit soort afspraken er zeer beperkt overdag en wat meer in de late avond om treinreizigers zo min mogelijk te laten stranden op langere trajecten.
Soms wacht een Hc nog heel eventjes op grote stations op een cruciale overstapverbinding met een andere trein maar dan moet het wel duidelijk zijn dat de trein het station al inrijdt. Er is nu eenmaal weinig speling meer in de dienstregeling vanwege de drukke spoorbezetting op sommige trajecten en knooppunten.
De volgende trein vertrok een minuut eerder dan de officiële tijd.
Welke trein was dat precies?
In sommige gevallen kan er wel gewacht worden op een vertraagde trein met overstappers, maar door de vaak erg strak geplande dienstregeling en drukte op het spoor is dat niet altijd mogelijk omdat daarmee elders vertragingen worden veroorzaakt. Dat een trein eerder dan de vertrektijd wegrijdt is natuurlijk niet de bedoeling.
Voor zover ik weet hebben machinisten onderling tijdens het rijden geen contact met elkaar. Wel is het zo dat machinisten contact hebben met treindienstleiders.
Als je een half uur of langer vertraging hebt opgelopen door vertraging bij NS, kun je je geld terugvragen met het onderstaand formulier (geld terug bij vertraging):
https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html