Constructiefouten in de HSL: snelheidsbeperkingen

  • 26 July 2023
  • 22 reacties
  • 657 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12323 reacties

https://www.telegraaf.nl/nieuws/294253910/treinen-hsl-flink-op-de-rem-door-constructiefouten-viaduct-rijpwetering

Niet bepaald goed nieuws. Dat kan op allerlei fronten nog problemen gaan opleveren met de dienstregeling en de dienstuitvoering.


22 reacties

Reputatie 7

@iMark 

Is dat wel zo opmerkelijk ? Heb jij weleens anders meegemaakt en waar zou men, op dit moment, mee naar buiten moeten komen ?

Reputatie 7
Badge +3

 

Want je zou verwachten dat opdrachtgever Rijkswaterstaat, het ministerie of Infraspeed de pers te woord zouden staan.

Rijkswaterstaat was niet de opdrachtgever maar wel verantwoordelijk voor de realisatie van de onderbouw.

Dat is correct. Uiteindelijk was met ministerie van V&W de opdrachtgever. Maar het blijft opmerkelijk dat vanuit het ministerie, Rijkswaterstaat of Infraspeed helemaal niets gezegd wordt. Rijkswaterstaat was in opdracht van het ministerie verantwoordelijk voor de bouw. 

Reputatie 7

In ieder geval zijn we het erover eens dat ProRail de eigen rol goed beschrijft op de website.

Goed genoeg om de rol van contracthouder te kunnen onderscheiden.

In de praktijk blijkt die rol nog uitgebreider te zijn als ProRail ingrijpt wanneer de spoorwegveiligheid op de HSL in het geding is. ProRail doet nu ook de woordvoering over een lijn waarvoor ProRail uiteindelijk niet verantwoordelijk is. Heel opmerkelijk.

Je kunt het opmerkelijk noemen voor zover dit niet gedaan wordt vanuit de verantwoordelijkheid als Hoofdbeheerder van de HSL

Want je zou verwachten dat opdrachtgever Rijkswaterstaat, het ministerie of Infraspeed de pers te woord zouden staan.

Rijkswaterstaat was niet de opdrachtgever maar wel verantwoordelijk voor de realisatie van de onderbouw.

Reputatie 7
Badge +3

In ieder geval zijn we het erover eens dat ProRail de eigen rol goed beschrijft op de website.

In de praktijk blijkt die rol nog uitgebreider te zijn als ProRail ingrijpt wanneer de spoorwegveiligheid op de HSL in het geding is. ProRail doet nu ook de woordvoering over een lijn waarvoor ProRail uiteindelijk niet verantwoordelijk is. Heel opmerkelijk. Want je zou verwachten dat opdrachtgever Rijkswaterstaat, het ministerie of Infraspeed de pers te woord zouden staan.

Reputatie 7

@iMark

Het staat er allemaal keurig netjes. ProRail controleert als hoofdbeheerder of Infraspeed de afspraken met het ministerie goed nakomt. Wat dit in de praktijk betekent kan worden opgemaakt uit de diverse publicaties die n.a.v. de geconstateerde mankementen zijn verschenen en ongetwijfeld nog zullen verschijnen.

Gezien het belang dat @iMark hecht aan de Wikipedia raad ik @iMark aan om serieus werk te maken van een aanpassing.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst Laat maar zien waar je die wijsheid vandaan hebt. Ik heb verwezen naar de website van ProRail.

Daar kunnen we het volgende lezen:

Taakverdeling

De taakverdeling op deze lijn is bijzonder. Zo werden de HSL-spoorlijnen gebouwd door Rijkswaterstaat, in opdracht van het ministerie. Voor aanleg en onderhoud van de ‘bovenbouw’ (sporen, seinen, wissels en bovenleiding) contracteerde het ministerie zelf de aannemer Infraspeed BV.

Infraspeed

Tot aan 2031 is Infraspeed BV in ieder geval verantwoordelijk voor het dagelijks beheer, het onderhoud en de vernieuwing op deze lijnen. Ook zijn zij verantwoordelijk voor zaken als storingsherstel en prestatiemanagement. Momenteel worden er verbetermaatregelen genomen om de prestaties van de HSL te verhogen, bijvoorbeeld door het plaatsen van camera’s in de spanningssluizen.

De rol van ProRail

Kortom: ProRail draagt niet de feitelijke, dagelijkse zorg voor onderhoud op de HSL-Zuid. Wel controleren wij of Infraspeed de afspraken met het ministerie goed nakomt. Dat doen wij in opdracht van het ministerie. Wel zijn wij verantwoordelijk voor de verkeersleiding, de capaciteitsverdeling en de organisatie bij calamiteiten.

Bron: https://www.prorail.nl/over-ons/prorail-hsl

Als er onjuistheden op de website staan dan raad ik @BrunoEst aan om contact op te nemen met ProRail.

Reputatie 7

@iMark 

Je doet weer een verwoede poging om de praktijk aan te passen aan de Wikipedia. Laat die gebrekkige Wikipedia even helemaal links liggen en tracht eens onbevangen naar de praktijk te kijken.

Dat ProRail in dit viaductenverhaal daadwerkelijk als beheerder van het onderhoudscontract handelt is namelijk onmiskenbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ProRail doet is controleren of Infraspeed de afspraken met het ministerie wel nakomt. In zoverre klopt het dat ProRail het onderhoudscontract ‘beheert'. 

https://www.prorail.nl/over-ons/prorail-hsl

In de praktijk doet ProRail alleen de verkeersleiding, het capaciteitsmanagement en de calamiteitenbestrijding.

Reputatie 7

De HSL Zuid is na gunning door de Nederlandse overheid gebouwd door het consortium Infraspeed, inclusief het onderhoudscontract voor 25 jaar.

Was de opzet maar zo simpel geweest.

 

Het enige dat ProRail doet is de verkeersleiding en het capaciteitsmanagement. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Infraspeed

ProRail beheert tevens het lopende onderhoudscontract.

 

 

het blijft diep triest dat er zulke fouten gemaakt worden met het spoor op de hsl en of het nu prorail of een ander is maakt dan weinig uit.

Dat is onvermijdelijk als je perse alles zelf wil doen terwijl je geen enkele ervaring hebt met een HSL. 

Hoe het ook zij, ProRail heeft geen rol gespeeld bij het ontwerp en de aanleg van de HSL-Zuid. Met uitzondering van de aansluitingen op het bestaande spoor. Hopelijk is dat fabeltje dat ook weer eens door @Equinox werd herhaald de wereld uit.

het blijft diep triest dat er zulke fouten gemaakt worden met het spoor op de hsl en of het nu prorail of een ander is maakt dan weinig uit.

reizigers zijn er wederom de dupe van op deze al jaren lange probleemlijn.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe het ook zij, ProRail heeft geen rol gespeeld bij het ontwerp en de aanleg van de HSL-Zuid. Met uitzondering van de aansluitingen op het bestaande spoor. Hopelijk is dat fabeltje dat ook weer eens door @Equinox werd herhaald de wereld uit.

Infraspeed is alleen verantwoordelijk voor de bovenbouw, voor de onderbouw was Rijkswaterstaat verantwoordelijk. Aangezien ik vermoed dat de problemen met de onderbouw te maken hebben zou de bal wel eens bij Rijkswaterstaat kunnen liggen.

Reputatie 7
Badge +3

De HSL Zuid is na gunning door de Nederlandse overheid gebouwd door het consortium Infraspeed, inclusief het onderhoudscontract voor 25 jaar. Het enige dat ProRail doet is de verkeersleiding en het capaciteitsmanagement. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Infraspeed

 

Reputatie 7
Badge

Alweer zo'n valse en domme beschuldiging.

ProRail heeft helemaal niets te maken gehad met de aanleg van de HSL.

Inderdaad, dat was het ministerie oftewel de overheid, die het daarna heeft overgedragen aan ProRail met alle problemen reeds ingebakken.

Reputatie 7

Alweer zo'n valse en domme beschuldiging.

ProRail heeft helemaal niets te maken gehad met de aanleg van de HSL.

De dienstregeling van Thalys is hier al op aangepast en als het weer terug gaat naar 160 (hard hoofd in maar we houden hoop) is dat voor de IC Brussel ook geen probleem meer. 

Vind het wel een flater van jewelste.

En helaas is het niet de eerste grote flater van prorail. die organisatie moet eens flink op de schop want dit mag toch gewoon niet gebeuren.  we mogen blij zijn dat het tijdig ontdekt is en er geen fatale ongevallen hebben plaatsgevonden.

prorail is gewoon niet capabel.

 

tijd dat de ns en prorail de mensen op de hsl geld terug gaan geven.

Reputatie 7

En dan wordt je geacht toeslag te betalen om je over deze probleemlijn te laten vervoeren 🤣

 

Reputatie 7
Badge +3

Vooral de Britten hadden het beter begrepen toen HS1 (van de Kanaaltunnel naar Londen) werd ontworpen. Dat is in feite een Franse LGV in Engeland. 

Over HS2 die nu wordt gebouwd kunnen we maar beter zwijgen.

Het is inderdaad niet best en ook niet de eerste ontwerpfout bij de HSL Zuid. En dat op een baanvak waar 300 km/u gereden zou moeten kunnen worden.

Nederland wilde niet gehinderd door ook maar enige ervaring met hogesnelheidsspoorwegen alles zelf doen zonder buitenlandse hulp. Dat kan maar dan maak je ook alle denkbare beginnersfouten.

Opvallend trouwens dat ProRail het eerder had over een "rekenfout" maar nu spreekt van een "foute berekening" wat iets heel anders is. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad niet best en ook niet de eerste ontwerpfout bij de HSL Zuid. En dat op een baanvak waar 300 km/u gereden zou moeten kunnen worden.

Reputatie 7
Badge

De dienstregeling van Thalys is hier al op aangepast en als het weer terug gaat naar 160 (hard hoofd in maar we houden hoop) is dat voor de IC Brussel ook geen probleem meer. 

Vind het wel een flater van jewelste.

Reageer