Dienstregeling Roosendaal | NS Community
beantwoord

Dienstregeling Roosendaal

  • 20 March 2023
  • 3 reacties
  • 119 Bekeken

Ik verwonder mijzelf over de dienstregeling bij Roosendaal en ben benieuwd of iemand het antwoord weet.

Ik werk in Geldermalsen en woon in Middelburg. Ik reis vaak met de trein en vanaf Geldermalsen kan ik via Dordrecht en via ‘s Hertogenbosch richting Zeeland.

Maar waar ik me dus over verwonder is het volgende; er gaat één keer in het uur een intercity richting Vlissingen die tussengelegen stations overslaat. Maar die trein vertrekt op het moment dat de intercity uit ‘s Hertogenbosch aankomt. Echt òp de minuut (om —.03). 

Ik vind dat dus heel raar. Want vanaf Zwolle heb je dus eigenlijk niets aan die “extra intercity”, want die kan je nooit halen

Maar het is helemaal gek als je bedenkt dat die ene intercity 3 minuten stil staat op Roosendaal! Dus die komt vanuit Amsterdam aan op Roosendaal. Blijft daar 3 minuten staan en vertrekt op het moment dat de trein uit ‘s Hertogenbosch aankomt! Is toch gek? Waarom zou je die twee intercities niet op elkaar laten aansluiten zodat mensen die naar Goes, Middelburg of Vlissingen moeten de enige intercity in het uur kunnen pakken en de rest de stoptrein die al staat te wachten?

 

icon

Beste antwoord door Bemined 20 March 2023, 17:11

Bekijk origineel

3 reacties

Dan vraag ik me ook altijd af waarom de treinen uit Vlissingen ten oosten van het station staan en de treinen uit Zwolle aan het westen, waardoor ze elkaar dus moeten passeren. Zou toch logischer zijn als de treinen aan “hun kant” van het perron staan? Dus de trein uit Vlissingen aan de westkant en die uit Zwolle aan de oostkant, omdat dat ook de richting is waar ze weer naar vertrekken?

Kortom, wat gebeurt er daar allemaal met de dienstregeling op Roosendaal en waarom lijkt die zo onlogisch?

Die stop van 3 minuten is nodig om er in de spits een treinstel af te kunnen koppelen als deze met twee stellen vanuit Amsterdam aankomt. Langer wachten is ongewenst omdat die snelle intercity er juist gekomen is om een kortere reistijd naar de Randstad te faciliteren. Daarnaast moet de sprinter ook weer op tijd weg omdat daar een goederentrein achter zit.

Wat jammer dat dan alleen reizigers vanuit de randstad beter worden bediend. Als de trein 2/3 minuten langer zou stil staan, zouden ook de reizigers uit het oosten beter gefaciliteerd worden. 

Reageer