Korte trein | NS Community
beantwoord

Korte trein

  • 29 September 2022
  • 15 reacties
  • 412 Bekeken

Reputatie 1

Zeer vermoeiend, intercity rijdt al maanden niet meer. Nu elke keer korte sprinter. Mensen als sardientjes bijelkaar. Dit is geen manier van vervoeren!! Alle begrip dat er personeelstekort is maar je kan met wat wel rijdt een langere trein sturen. 

icon

Beste antwoord door MoDe 29 September 2022, 09:19

Bekijk origineel

15 reacties

@Jeroen: jammer om te lezen dat de verhouding tussen personeel en management verziekt is. Maar de verhouding met de reiziger wordt zo helaas ook erg verziekt.  
 

Reputatie 7

Langere treinen betekenen meer personeelsinzet. Maar ik hoor ook al om me heen dat men vindt dat er dan maar eens wat regels (tijdelijk) aangepast moeten worden, want nood breekt wet. Maar zo eenvoudig is dat niet.

@Jeroen: jammer om te lezen dat de verhouding tussen personeel en management verziekt is. Maar de verhouding met de reiziger wordt zo helaas ook erg verziekt.  
 

Dat begrijp ik volkomen, helaas hoorde ik vanmiddag weer dingen van mijn oud collega's die er nog wel werken die in ieder geval voor mijn oude standplaats de onderlinge verhoudingen absoluut geen goed hebben gedaan.

Je kunt gerust zeggen dat het management daar de boel laat escaleren met alle gevolgen van dien voor de reizigers straks, het management had veel beloofd in hun excuus brief aan het personaal tijdens de CAO onderhandelingen maar ze hebben nu al laten zien er totaal niets van te menen.

 

Wat hadden ze dan beloofd?

Als alles wat flexibeler  zou kunnen, zou je treinen kunnen laten rijden met slechts een enkele conducteur als er echt geen extra conducteur beschikbaar is indien die wordt vereist. En dan bij perrons met slecht overzicht desnoods S&V mee laten helpen van buiten de trein ofzo.

Kort gezegd hadden ze aangegeven dat er meer gekeken zou worden het belang van de medewerkers qua roosters, sociaal leven e.d. en nu blijkt dat ze dat juist helemaal niet doen op mijn oude standplaats maar juist het tegenover gestelde.

 

Wat betreft je opmerking van V&S, die mogen niet helpen bij het vertrekproces daar zijn ze (bewust) niet voor opgeleid. Om die reden mogen ze dus ook geen Hc vervangen op de trein.

 

Reputatie 7
Badge +3

Kort gezegd hadden ze aangegeven dat er meer gekeken zou worden het belang van de medewerkers qua roosters, sociaal leven e.d. en nu blijkt dat ze dat juist helemaal niet doen op mijn oude standplaats maar juist het tegenover gestelde.

 

Wat betreft je opmerking van V&S, die mogen niet helpen bij het vertrekproces daar zijn ze (bewust) niet voor opgeleid. Om die reden mogen ze dus ook geen Hc vervangen op de trein.

 

Nog meer sociaal leven onder werktijd?

Nog meer sociaal leven onder werktijd?

Nee buiten werktijd, het gaat om de manier van roosteren en verlof verlenen.

Maar de NS kiest er voor om de knuppel in het hoenderhok te gooien op deze standplaats, hopelijk hebben ze een grote groep nieuwe medewerkers al klaarstaan om in te stappen op deze standplaats.

Ik bedoel niet dat V&S assisteert op de trein. Maar vanaf een positie op het perron toeziet dat alles veilig verloopt, indien de HC onvoldoende overzicht zou hebben.

Ik bedoel niet dat V&S assisteert op de trein. Maar vanaf een positie op het perron toeziet dat alles veilig verloopt, indien de HC onvoldoende overzicht zou hebben.

Regeltechnisch wordt de V&S medewerker dan vertrek assistent en dat behoort niet tot zijn werkgebied.

Ik snap je volkomen Virm en vond het zelf ook vreemd toen ik er achter kwam dat ze dat stukje niet kunnen opvullen, ook niet als er dus een Hc ontbreekt en er om die reden geen trein zou kunnen rijden.

Ik heb ze wel een keer mee gehad op de trein toen de Hc ontbrak en ik besloot zelf te sleutelen bij de deuren als machinist. Ze gingen mee voor een controle op de trein en eventuele assistentie als er wat zou zijn maar verder mochten ze niets betekenen bij het sluiten van de deuren op de stations.

Badge +3

Ik snap je volkomen Virm en vond het zelf ook vreemd toen ik er achter kwam dat ze dat stukje niet kunnen opvullen, ook niet als er dus een Hc ontbreekt en er om die reden geen trein zou kunnen rijden.

Ik heb ze wel een keer mee gehad op de trein toen de Hc ontbrak en ik besloot zelf te sleutelen bij de deuren als machinist. Ze gingen mee voor een controle op de trein en eventuele assistentie als er wat zou zijn maar verder mochten ze niets betekenen bij het sluiten van de deuren op de stations.

Hoe zit het met ‘even helpen’ (tillen of een brug erbij pakken) bij gebrek aan Reisassistentie?

Nee, dat mogen wij niet (stel je voor zeg, enorm risico!) maar vraag gerust aan andere reizigers om jou (plus rollator, bagage etc.) even de trein in te helpen, dat doen ze (reizigers dus) meestal met plezier!

En daar sta je dan als HC… “ik mag u/jou en de rollator niet aanraken/ondersteunen, want stel je voor dat die beschadigd raakt of ik door mijn rug ga of zo” 😥

Ondertussen mogen ze (V&S) wel het nodige geweld gebruiken… zal je rug ook niet goed doen denk ik zomaar… 😴

‘Vertrekken’ (wegwezen, jou het station uit werken) is gewoon ‘werkgebied’ voorV&S, dus iemand met wat hulp (waar staat de S voor?) een trein in helpen moet ook lukken 🤣 

Deze hele reactie is eigenlijk n.a.v. @Jeroen 

Wat betreft je opmerking van V&S, die mogen niet helpen bij het vertrekproces daar zijn ze (bewust) niet voor opgeleid. 

Roken waar het niet meer mag zijn ze blijkbaar ook niet (goed) voor opgeleid. I rest my case.

Tja Robert, iemand (management) verzint die regels en verwacht dat de medewerkers zich daar aan houden.

Reputatie 7
Badge +3

Zeer vermoeiend, intercity rijdt al maanden niet meer. Nu elke keer korte sprinter. Mensen als sardientjes bijelkaar. Dit is geen manier van vervoeren!! Alle begrip dat er personeelstekort is maar je kan met wat wel rijdt een langere trein sturen. 

Dat kan dus door personeelstekort niet, een langere trein sturen.

Langere treinen betekenen meer personeelsinzet. Maar ik hoor ook al om me heen dat men vindt dat er dan maar eens wat regels (tijdelijk) aangepast moeten worden, want nood breekt wet. Maar zo eenvoudig is dat niet.

Probleem is dat het vertrouwen van de medewerkers in het management totaal weg is bij de NS en ga je als medewerkers nu de regels oprekken wie zegt dat het dan tijdelijk is en niet permanent gaat worden. 

Het gevoel leeft dat als ze het management 1 vinger geven ze de hele hand nemen en dat zal ook meespelen in de flexibiliteit bij de medewerkers.

 

Langere treinen betekenen meer personeelsinzet. Maar ik hoor ook al om me heen dat men vindt dat er dan maar eens wat regels (tijdelijk) aangepast moeten worden, want nood breekt wet. Maar zo eenvoudig is dat niet.

Probleem is dat het vertrouwen van de medewerkers in het management totaal weg is bij de NS en ga je als medewerkers nu de regels oprekken wie zegt dat het dan tijdelijk is en niet permanent gaat worden. 

Sorry, maar niet alles draait om de medewerkers. NS heeft ook rekening te houden met de klanten.

Langere treinen betekenen meer personeelsinzet. Maar ik hoor ook al om me heen dat men vindt dat er dan maar eens wat regels (tijdelijk) aangepast moeten worden, want nood breekt wet. Maar zo eenvoudig is dat niet.

Probleem is dat het vertrouwen van de medewerkers in het management totaal weg is bij de NS en ga je als medewerkers nu de regels oprekken wie zegt dat het dan tijdelijk is en niet permanent gaat worden. 

Sorry, maar niet alles draait om de medewerkers. NS heeft ook rekening te houden met de klanten.

Yep, dat klopt. Maar zoals je zelf altijd hier als hardste roept zijn er regels opgesteld waar de NS zich aan moet houden. En wil je regels oprekken zul je daar medewerking van moeten hebben van het personeel en voor jou zal ik ook de vakbonden nog even noemen, dan hoef je dat zelf niet te doen.

 

Het is simpel, als je je als medewerkers meermalen bedrogen voelt door het management houdt het een keer op met flexibel zijn en ondanks dat ik zelf anders in elkaar zit snap ik de NS medewerkers volkomen en ben zelf ook de laatste maanden dat ik er werkte niet meer flexibel geweest qua regelgeving. Er is gewoon een punt dat je er klaar mee bent.

Reageer