NS staking 9 september | NS Community
beantwoord

NS staking 9 september

  • 6 September 2022
  • 13 reacties
  • 8614 Bekeken

Vrijdag 9 september land ik op Schiphol. Hoe kom ik van Schiphol naar Groningen als de treinen staken in de regio’s Noord West en West. Een overnachting op Schiphol is vrij duur en ik kan geen gebruik maken van eigen vervoer. 

icon

Beste antwoord door umbusko 6 September 2022, 09:37

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5

Er rijden vrijdag landelijk geen NS-treinen, dus dan blijft over: Flixbus, of met een hoop overstappen met streekbussen via de Afsluitdijk. Ik zou niet te lang afwachten als je de Flixbus overweegt, want er gaan nu natuurlijk meer mensen op zoek naar een alternatief,

Bedankt voor jullie reacties! Ik hoop dat de staking wordt ingetrokken. De NS heeft een cao-bod gedaan. Fingers crossed 

Reputatie 7
Badge +2

Nee, de staking bij de bussen valt niet samen met de staking bij de treinen qua regio's. Daar lijkt een vorm van afstemming geweest te zijn.

Sowieso is het bij de bussen alleen de FNV die staakt, waardoor het goed kan dat een behoorlijk deel van de bussen in de stakingsregio's alsnog rijdt.

Reputatie 7
Badge +1

Opgelet-ik meen dat juist die dag ook nogal wat streekbussen staken hebben aangelndigd-ook meen ik Noord.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou ik liever met bussen naar Utrecht gaan met 1 keer overstappen.

Reputatie 7
Badge +3

Het kan inderdaad met de bus via de Afsluitdijk. Je bent dik 5 uur onderweg en je moet 5, 6 of 7 keer overstappen. 

Reputatie 6

Als de bussen rijden kan je van Schiphol naar Sloterdijk, dan naar Purmerend, daar de bus naar Alkmaar en van Alkmaar de bus naar Leeuwarden. Dan de trein (Arriva) naar Groningen….. Het lijkt een beetje op een wereldreis…… Alsof je in een ontwikkelingsland bent…..

 

Flixbus zal het enige alternatief zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de eerdere stakingsdagen was Schiphol nog wel bereikbaar. Op de dag dat er in de regio Noord- West gestaakt werd, kon je nog van Schiphol naar Utrecht en vanuit Utrecht kon je dan gewoon verder. Ook reden diverse sprinters nog naar Almere en zelfs nog wat IC's naar Groningen en Leeuwarden. Dat is bv te zien op https://treinposities.nl/vertrekstaat/schiphol-airport/2022-08-29  Geen garantie dat dat deze keer ook zo is natuurlijk. En bij de staking van regio Midden waarbij NS landelijk het treinverkeer staakte, pendelde er nog een sprinter van Schiphol naar Amsterdam. Uitgaande van de eerdere stakingsdagen, wordt de avond of middag ervoor de reisplanner bijgewerkt met welke treinen wel of niet rijden, waarbij je nog wel rekening moet houden met de kans dat op de dag zelf er nog treinen uit kunnen vallen die eerder wel als rijdend werden aangegeven. Pas op de dag zelf en zo kort mogelijk voor vertrek heb je meer zekerheid of een bepaalde trein wel of niet rijdt.

Je zou er dan op kunnen gokken dat er nog wel iets rijdt wat je buiten het stakingsgebied brengt waarvandaan je verder kunt. Maar zorg ook voor een plan B als dat niet het geval is.

Reputatie 7
Badge

Als je verder wel met de trein wilt is een taxi naar Almere Oostvaarders ook nog een optie. Of wellicht beter: bij de eerdere stakingen reden er wel treinen van Schiphol naar Amsterdam Centraal. Met de metro naar bijvoorbeeld Amsterdam Amstel belandt je dan ook in de streekbus naar Almere. Hoeveel je hier mee wint met die kapotte bovenleiding tussen Lelystad en Dronten waar je vervolgens weer de bus in moet, is wel een tweede vraag.

Reputatie 5

Afhankelijk van de geplande aankomsttijd van het vliegtuig zou je (met ruime marge) een Flixbus kunnen boeken van Amsterdam Sloterdijk of Schiphol naar Groningen. (Als je Amsterdam-Groningen invult verschijnen deze allebei.) Ik vind ze nu nog voor tussen de 18 en 25 euro, alleen de rit van 17:00 uur is al volgeboekt. Amsterdam Sloterdijk is iedere 10 minuten te bereiken met bus 369 (duurt ca. 35 minuten).

Ik zou wel opletten met bagage, er zijn nog wel eens horrorverhalen met Flixbus en bagage, maar naar Groningen is het maximaal 1 tussenstop geloof ik dus als je een beetje oplet bij het in- en uitladen zal dat wel goed komen.

Reputatie 7
Badge +3

Kijk vrijdag op 9292.nl voor wat er mogelijk is met bussen.

Reputatie 7
Badge

Ik vrees dat er in dit geval geen alternatief is. Of misschien Flixbus?

Reageer