VIRM Zwolle-Leeuwarden | NS Community
beantwoord

VIRM Zwolle-Leeuwarden

  • 17 October 2021
  • 7 reacties
  • 379 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo, ik heb een vraag wat betreft de inzet van VIRM tussen zwolle en Leeuwarden.

Ik zie sinds een week steeds vaker ook VIRM in dienst op het traject Zwolle-Leeuwarden. Komt dit doordat er getest word met een nieuwe dienstregeling of komt het misschien door de werkzaamheden bij putten?

Ik vind VIRM in de spits een veel betere trein dan ICMM, dus eigelijk zou het wel fijn zijn als die weer terug komt zoals in de periode 2016-2018 zo was.

icon

Beste antwoord door JurgenH 18 October 2021, 02:09

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het is inderdaad te hopen dat DDZ terug in dienst komt. Er is binnen het sprintermaterieel voldoende ruimte om nu e.a. op te kunnen vangen, maar dat lijkt mij zeker geen oplossing voor de lange termijn. Helemaal niet als het drukker wordt. Tussen Zwolle en Roosendaal is het nu vooral in de met SNG gereden treinen inderdaad vaak behoorlijk druk (lees: stampvol). Landelijk worden meerdere intercity's nu met SLT en SNG gereden.

ICNG had dit jaar stapsgewijs in de dienst moeten komen, maar dat is door Corona uitgesteld tot 2023. De huidige situatie is dus allesbehalve ideaal.

 

NS heeft zeker niet alleen sprinters besteld. Deze orders zijn niet zomaar lukraak geplaatst. De sprinters (SNG) die het afgelopen jaar zijn ingestroomd waren ter vervanging van SGM, en voor een deel om de reizigersgroei op te vangen. Hetzelfde wat de komende jaren met intercity's (ICR en ICM) gaat gebeuren. Niemand had destijds kunnen bedenken dat DDZ dergelijke problemen zou vertonen en compleet uit dienst gehaald moest worden.

Oud materieel wat nog niet aan het einde van de levensduur is wordt gemoderniseerd. Dat is een normaal proces wat ook ICM, DDZ en SGM de afgelopen jaren ondergaan zijn. De VIRM's zijn slechts 20 jaar oud en nog niet aan vervanging toe. Doorrijden in de huidige staat is sowieso geen optie.

Je geeft trouwens zelf aan het jammer te vinden dat VIRM niet meer op de noordelijke lijnen rijdt, maar vervolgens noem je het “oude ruk intercity's”.

Ja met “oude ruk intercity's” bedoel ik dus voornamelijk dus de DDZ (voormalig DDAR), die zijn al zo’n 30 jaar in dienst en waren zo’n 20 jaar in dienst als stoptrein. Het is dus eigenlijk nooit bedoeld voor intercitymaterieel en daardoor ziet het nu waarschijnlijk problemen.

De kans dat DDZ nog terugkomt wordt snel kleiner nu I&M volgens ingewijden op somda.nl niet akkoord lijkt te willen gaan met de aanpassingen die NS heeft voorgesteld. DDZ is 30 jaar oud dus een verdere aanpassing is financieel niet verdedigbaar.

Daarnaast blijft verder herstel van het aantal reizigers uit, sinds twee maanden zit NS op 70% waarbij het intercityvervoer ver achter blijft bij het sprintervervoer. DDZ is voorlopig dus ook niet meer nodig.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat dit te maken heeft met werkzaamheden bij Putten. Bij werkzaamheden zijn er wel vaker afwijkingen in de materieel inzet.

De VIRMs hebben een poosje op de noordelijke intercity's gereden in combinatie met ICM. Later zijn ze op deze lijnen vervangen door DDZ. Nu DDZ aan de kant staat blijft alleen ICM over.

 

 

 

Oh, dat zou ik wel jammer vinden. Ik hoop dat VIRM wel terug komt op dit traject want vaak moet je staan als ze een ICM-3tje in zetten in de spits. Misschien ga ik die suggestie zelf nog doorvoeren aan de NS.

Reputatie 7
Badge +1

Zodra DDZ terug in dienst komt zal het weer een mix van DDZ en ICM worden denk ik. Ik verwacht niet dat VIRM snel terug zal keren in de vaste dienst op deze trajecten.

De met ICM gereden treinen zitten op deze noordelijke intercity's inderdaad vaak lekker vol. Dat is deels te wijten aan het (tijdelijk) buitendienst stellen van DDZ. Hierdoor is een tekort aan intercity materieel ontstaan. Daardoor is het op veel trajecten drukker dan normaal.

Wel een beetje ruk aangezien er bijvoorbeeld ook al enkele ICNG’s in nederland zijn (en ook geregeld nog geleverd worden). Die gaan ze testen tot aan minstens 2023 (2024 pas noord nederland), dat duurt nog wel heel erg lang. en wie weet komt DDZ wel helemaal niet meer terug. Dit motiveert niemand om met de trein te gaan. Zeker niet voor de hoofdprijs die je zou betalen voor een los retourticket. Ze hebben een vrij domme keus gemaakt door vrijwel alleen nog maar Sprinter materieel nieuw te kopen en dat oude ruk intercity materieel alleen te reviseren. Tja dan vertoont bijvoorbeeld de DDZ te veel mankementen blijkt dus. Soms zetten ze op andere trajecten zelfs SNG in (Zwolle-Roosendaal) omdat er een tekort aan materieel is. Dit heeft de NS zelf toegegeven. Ik ga denk ik (ookal is het duurder) maar weer lekker met de auto als het zo blijft.

 

Reageer