Waar zijn de pdf's gebleven? | NS Community
beantwoord

Waar zijn de pdf's gebleven?

  • 12 December 2022
  • 19 reacties
  • 1660 Bekeken

Reputatie 1

We hebben een nieuwe dienstregeling en het eerste wat ik dan altijd doe is het downloaden van de pdf's. Maar het lijkt dat die er niet meer zijn. Dat zou erg jammer zijn want voor mij zijn die een belangrijke bron van informatie. Leuk zo'n app maar dat geeft geen overzicht van alternatieven.

icon

Beste antwoord door Robert B 12 December 2022, 19:59

Bekijk origineel

19 reacties

Dat bronbestand is “gewoon” NS patroonritten (beter bekend als het IFF-bestand), in de (relatief korte) toekomst te vervangen door NeTEx. Wordt gepubliceerd via de NDOV loketten, historische bestanden kan je veelal (tegen betaling) krijgen, en voor niet-commerciele projecten wil ik eventueel ook wel het een en ander (kosteloos) ter beschikking stellen.

Badge +3

Ik zou eens te rade gaan bij Hildebrand van @treinreiziger want die heeft ook meegewerkt aan het papieren Spoorboekje 2023. Wellicht kan die je (tegen een vergoeding) voorzien van een pdf of ander bronbestand van waaruit dat boekje gedrukt is?

Er zijn genoeg ZZP’ers met een (hobby)achtergrond in de spoorwereld die zoiets voor een acceptabel bedrag willen bouwen, maar NS inkoop vindt dat idee heel eng. En dan moet het intern gebeuren, waarbij de kost veel hoger is, als er al volk is.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik vooral vervelend vind is dat je de ingediende en goedgekeurde jaardienstregeling niet kunt raadplegen. Je kunt nu niet eenvoudig vaststellen welke treinen NS heeft geschrapt ten opzichte van de beloofde jaardienst.

Ik wil er dan ook voor pleiten om de pdf's van de jaardienst z.s.m. weer beschikbaar te stellen.

In principe zijn die tabellen prima te genereren o.b.v. de beschikbare brondata. Dat doet men nu voor het drukken van het spoorboekje ook, het is uiteindelijk dezelfde dataset die NS ook altijd gebruikt heeft. Voor NS is het genereren van die tabellen een kost, de software die daarvoor ooit is ontwikkeld is ruim over zijn houdbaarheidsdatum heen en gaat omgebouwd moeten worden op afzienbare termijn.

 

Waarom men IC en stoptreinen splitst is mij niet direct duidelijk, het wordt daarmee een stuk eenvoudiger inderdaad, maar combineren is zeker niet onmogelijk. In principe kan het ook met terugwerkende kracht, van NS hebben we inmiddels 10+ jaar datasets gearchiveerd, die kan je prima door dezelfde tool drukken. Voornaamste probleem zal het vinden van iemand met zin, tijd en een beetje budget zijn. Dit soort niches bedienen is hobbywerk, er valt geen serieus brood mee te verdienen. Misschien een vervoerder die je wat geld wil toeschuiven om het te maken, een zelfstandige kan het relatief goedkoop, maar NS kan dat als organisatie totaal niet aan. Kleinere vervoerders willen zoiets nog wel doen.

Reputatie 1

Ik bedoel de dienstregelingtabellen zoals die vroeger altijd in het spoorboekje stonden. Ook zeer spijtig dat dat ooit is verdwenen want een zeer handig naslagwerk. Het papieren spoorboekje van treinreiziger.nl heb ik al maar in pdf was dat ook wel zo handig.

De oude pdf tabellen worden bij mijn weten niet meer gemaakt. Het enige wat nog aangeleverd wordt is info voor de tabellen die treinreiziger.nl gebruikt maar die zijn door het splitsen van sprinters en intercity's niet bepaald handig. 

Daar komt bij dat de dienstregeling anno 2023 (mede dankzij ProRail) zo ongeveer op dagelijkse basis wordt veranderd waardoor je als reiziger ook weinig meer aan pdf-tabellen hebt. Het is meer nog iets voor de hobbyist.   

En ik ben dan ook zo'n hobbyist. Als je jaren later iets wilt terugzoeken zijn die pdf's onontbeerlijk.

Reputatie 5

Dank je voor het plaatsen van deze link bryan!

@Stijn NS: Dit is de pagina die we bedoelden en was vrij recent (enige weken geleden) dus nog online beschikbaar met de tabellen van de dienstregeling van voor 11 december 2022. Komt die pagina weer terug, met nieuwe tabellen voor 2023, net als de voorgaande 12 jaren?

 

 

Reputatie 5
Badge

Eea is nog te raadplegen via de Wayback Machine:

Download dienstregeling | Reisinformatie | NS (archive.org), maar aangezien dat snapshots zijn uit het verleden, is het maar de vraag hoe veel waarde je er nog aan kan hechten.

 

Reputatie 5

NS is inderdaad een paar jaar geleden gestopt met het printen van het spoorboekje, sindsdien stond de dienstregeling online in pdf's, en downloadbaar per tabelnummer - en dit digitale alternatief is ook altijd zo gecommuniceerd als vervanging voor het papieren spoorboekje.

Zo stond ook tot een paar weken terug de dienstregling/spoorboekje van 2022 online, met pdf per tabelnummers. Zie b.v. nog wel de onderstaande spoorkaart van een jaar eerder:

Spoorboekje Nederland 2021 (ns.nl)

De genoemde tabelnummers in rood waren dan als pdf direct te downloaden via de link www.ns.nl/reisinformatie/download-dienstregeling. Maar deze linkt nu niet meer naar de pdf's maar naar de digitale reisplanner. 

Ik moet bekennen dat ik niet zo goed weet naar welke PDF bestanden er wordt verwezen, maar ik weet wel dat het spoorboekje zoals deze jaren geleden bestond niet meer door oNS wordt gemaakt. Ik zou er dan ook vanuit gaan dat die PDF bestanden niet meer zullen verschijnen. Voor het spoorboekje kun je terecht bij de OV-shop, wat Thom heeft gelinked.

Reputatie 5

De pdf-tabellen van 2022 stonden enige weken terug nog gewoon op de website - en de betreffende pagina is nu inderdaad onvindbaar.

Vooral voor international reizen is het zeer handig om vnl. alle uitzonderingen op de standaard-dienstregelingen op 1 pagina voor je te zien, en daarop je reis te plannen. Daar is in de boekingstool op NS internationaal geen doorkomen aan.

Misschien kan een moderator aangeven of de pdf’s van alle tabellen voor 2023 weer terugkomen? Of is dit stukje reizigersinfo nu ook gesneuveld? 

Ik bedoel de dienstregelingtabellen zoals die vroeger altijd in het spoorboekje stonden. Ook zeer spijtig dat dat ooit is verdwenen want een zeer handig naslagwerk. Het papieren spoorboekje van treinreiziger.nl heb ik al maar in pdf was dat ook wel zo handig.

De oude pdf tabellen worden bij mijn weten niet meer gemaakt. Het enige wat nog aangeleverd wordt is info voor de tabellen die treinreiziger.nl gebruikt maar die zijn door het splitsen van sprinters en intercity's niet bepaald handig. 

Daar komt bij dat de dienstregeling anno 2023 (mede dankzij ProRail) zo ongeveer op dagelijkse basis wordt veranderd waardoor je als reiziger ook weinig meer aan pdf-tabellen hebt. Het is meer nog iets voor de hobbyist.   

Reputatie 1

Ik bedoel de dienstregelingtabellen zoals die vroeger altijd in het spoorboekje stonden. Ook zeer spijtig dat dat ooit is verdwenen want een zeer handig naslagwerk. Het papieren spoorboekje van treinreiziger.nl heb ik al maar in pdf was dat ook wel zo handig.

En daar is ook niet te zien dat het weglaten van de tienminutentrein een scheve 10/20-minutendienst achterlaat van Dordrecht tot en met Arnhem. Ik begrijp niet waarom de treinen niet weer beter over het uur verdeeld kunnen worden zoals voor het bestaan van de tienminutentrein.

Dat geldt op veel meer plaatsen, in feite is de hele dienstregeling door het hap-snap schrappen van treinen uit zijn evenwicht geraakt.

NS houdt voorlopig nog vol dat dat alles tijdelijk is vanwege personeelstekort en dat de basispatronen daarom niet veranderd worden. Zodra toegegeven wordt dat de inkrimpingen helemaal niet tijdelijk zijn zal er ook wel een optimalisatie van de dienstregeling komen. 

Reputatie 3

En daar is ook niet te zien dat het weglaten van de tienminutentrein een scheve 10/20-minutendienst achterlaat van Dordrecht tot en met Arnhem. Ik begrijp niet waarom de treinen niet weer beter over het uur verdeeld kunnen worden zoals voor het bestaan van de tienminutentrein.

Een onthutsend lange lijst inmiddels, wat een enorme kaalslag is het inmiddels geworden.

Reputatie 7
Badge +4

Misschien heeft u hier iets aan. (Spoorboekje.)

Badge +3

Per station kan je ook de vertrekstaten downloaden via https://www.ns.nl/stationsinformatie (en dan helemaal onderaan de pagina voor het betreffende station).

Ze zijn als het goed is bijgewerkt, maar bij werkzaamheden en uitval/inkrimpingen wegens personeelstekort heb je er natuurlijk weinig aan.

Reputatie 3

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2023

Deze pagina helpt wellicht.

Reageer