Ten tijd van Corona en de periode van personeelstekorten zijn in de weekenden de Sprinter-verbindingen tussen Eindhoven en Tilburg/Den Bosch teruggebracht naar 1 per uur…. maar nu alles weer "normaal” is blijft NS dit doen… WAAROM ? En ALS men al zoiets doet verdeel die 2 sprinters dan gelijkelijk over het uur en niet binnen 10 minuten van elkaar waardoor wachttijden van 45+ minuten ontstaan op de tussenstations. Dit is reeds bijna een jaar het geval en begint mateloos te irriteren, zeker op een belangrijker ader van midden naar zuiden des lands
dat is inderdaad wel absurd.
Zutphen - Oldenzaal van Blauwnet bereis ik regelmatig en valt nog weleens uit door personeelstekort of rijdt 1x per uur. Op enkele momenten per week wordt ook standaard 1x per uur gereden volgens de normale dienstregeling.
Afgelopen zaterdag is dit traject de hele dag geschrapt omdat er geen personeel te vinden was. Dat was voor het eerst, een hele dag schrappen.
Van Groningen naar Delfzijl bijvoorbeeld was er al een uursdienst in het weekend, toen er eerder sprake was van een personeelsoverschot dan van een personeelstekort en zelfs voor corona. (Er zijn gewoon te weinig reizigers.)
Andere lijnen ken ik niet zo goed, maar bij deze lijn is er niet echt iets veranderd.
Wie rijdt dan de uurdiensten in het weekend in Friesland, Groningen of in de Achterhoek en Twente? Niet NS.
Is dat nieuw of was dat altijd al zo? Anders gezegd, komt dat door "personeelstekort" of niet? Zo ja, dan zit ik er naast inderdaad :)
Wie rijdt dan de uurdiensten in het weekend in Friesland, Groningen of in de Achterhoek en Twente? Niet NS.
Vergeleken met andere regio's is de beperking van het aantal treinen in het weekend in Brabant momenteel (en helemaal vanaf december) groter dan in andere regio's terwijl alle regio's toch onder dezelfde CAO vallen.
In het hele land kun je nog uurdiensten vinden. Niet alleen in Brabant.
Kleine correctie: niet in het hele land, maar in het NS-deel van het land :)
@West dat maakt het niet aantrekkelijk inderdaad.
Het verbaast me vooral omdat in luchtvaartsector het heel normaal is dat je 2 dagen vrij/weekend op andere dagen kunnen vallen dan het klassieke weekend.
Dat willen de reizigers die in de nieuwe concessie door een spitsheffing worden gedwongen heel vroeg van huis te gaan of laat thuis te komen ook graag. Maar dat wil NS dan wel weer graag invoeren waardoor die werknemers (van andere bedrijven) wel hun sociale of gezinsleven overhoop mogen gooien
In plaats van het zo star te regelen in de CAO zijn er ook scenario's denkbaar waarin werknemers die daar geen bezwaren tegen hebben juist hun “weekend” op andere dagen in de week hebben. Lang niet alle sociale activiteiten vereisen immers een weekend dat strikt op zaterdag en zondag valt.
Wat vreemd dat dat in vele andere sectoren met 7 daagsaanbod en/of 24/7 in de CAO wel kan (weekend op andere dagen dan za/zo) en het bij deze sector erg moeilijk is.
Dat kan wel degelijk, er zijn diverse collega's die vrijwillig meer weekenden werken (2 weekenden werken, 1 vrij). Echter heeft het bedrijf deze regeling niet heel erg aantrekkelijk gemaakt want de collega die hiervoor kiest ziet af van de extra vergoedingen op de zaterdag en zondag. Zelf is er een tijd geweest dat ik best meer weekenden had willen werken (inmiddels wil ik dat niet meer), maar dan wel tegen dezelfde vergoeding als de collega die de weekenden om en om werkt.
Dat willen de reizigers die in de nieuwe concessie door een spitsheffing worden gedwongen heel vroeg van huis te gaan of laat thuis te komen ook graag. Maar dat wil NS dan wel weer graag invoeren waardoor die werknemers (van andere bedrijven) wel hun sociale of gezinsleven overhoop mogen gooien
In plaats van het zo star te regelen in de CAO zijn er ook scenario's denkbaar waarin werknemers die daar geen bezwaren tegen hebben juist hun “weekend” op andere dagen in de week hebben. Lang niet alle sociale activiteiten vereisen immers een weekend dat strikt op zaterdag en zondag valt.
Wat vreemd dat dat in vele andere sectoren met 7 daagsaanbod en/of 24/7 in de CAO wel kan (weekend op andere dagen dan za/zo) en het bij deze sector erg moeilijk is.
Vught wel. En Boxtel-Eindhoven heeft 2 sprinters per uur. Daarvan vinden we het allebei niet fraai dat de verdeling over het uur knudde is, maar het zijn er nog altijd 2.
Sorry maar aan twee treinen die vlak na elkaar rijden heeft niemand iets. Je mag toch verwachten dat NS dat ook wel snapt.
Vught wel. En Boxtel-Eindhoven heeft 2 sprinters per uur. Daarvan vinden we het allebei niet fraai dat de verdeling over het uur knudde is, maar het zijn er nog altijd 2.
Alleen op Den Bosch-Eindhoven-Weert ligt de verhouding anders, maar daarvan had je zelf al geconcludeerd dat het echt qua sprintervervoer een extreem zwakke lijn is.
Den Bosch-Eindhoven-Deurne is juist helemaal niet zwak, Eindhoven-Weert wel.
Niet met cijfers strooien als je die niet hebt
Op Eindhoven-Boxtel zijn de treinen niet fraai over het uur verdeeld, maar het is altijd beter dan een echte uurdienst. En een scheve verhouding sprinter/ic? Op Breda - Tilburg heb je straks ook in het weekend 2 sprinters en 4 IC's. Verhouding 1 op 2. Dat is hetzelfde als Den Bosch - Geldermalsen: 2 sprinters, 4 IC's. En ook weer hetzelfde als Tilburg - Eindhoven: 1 sprinter, 2 IC's. En weer hetzelfde als Eindhoven - Deurne: 1 sprinter, 2 IC's. Alleen op Den Bosch-Eindhoven-Weert ligt de verhouding anders, maar daarvan had je zelf al geconcludeerd dat het echt qua sprintervervoer een extreem zwakke lijn is.
Je hebt straks in het weekend in Friesland 1 sprinter per uur. ‘s Avonds op de Hanzelijn ook. Utrecht-Baarn is een uurdienst. Net zoals de sprinter Apeldoorn - Almelo. In de avond is de sprinter Haarlem-Leiden een uurdienst, evenals Hoorn-Heerhugowaard. En Hoorn-Purmerend-Zaandam per sprinter is ook maar 1x/ per uur in het weekend. En wat te denken van Ede-Arnhem, Roosendaal-Dordrecht, Zutphen-Arnhem op zondag? In het hele land kun je nog uurdiensten vinden. Niet alleen in Brabant.
Qua drukte zijn de sprinters Apeldoorn-Almelo, Leeuwarden-Zwolle, Ede-Arnhem of Roosendaal-Dordrecht totaal niet vergelijkbaar met Den Bosch-Deurne, Tilburg U-Eindhoven of Hoorn-Schiphol. Utrecht-Baarn kun je over twisten, dat is redelijk bezet maar juist niet op het unieke stuk Den Dolder-Baarn. Eindhoven-Weert valt dan weer wel in de zwakste categorie.
Ook is er nogal een verschil of je na 21.00 uur een uurdienst rijdt of op zaterdag en/of zondag overdag.
Tussen Eindhoven en Boxtel heb je daarnaast niets aan twee sprinters per uur als die steeds vlak na elkaar rijden. Dan heb je de facto nog steeds een uurdienst wat voor corona een kwartierdienst was.
Verder gaat het in Brabant om de wanverhouding tussen het aantal intercity's en het aantal sprinters in het weekend zoals al aangegeven door
Daarom gaan in 2024 ook weer 2 sprinters per uur rijden tussen Dordrecht, Breda, Tilburg, Den Bosch, Oss en Nijmegen, alle dagen van de week met uitzondering van enkele zeer late uren. Alleen Oisterwijk en de stations op Eindhoven-Weert en Eindhoven-Deurne houden een uurdienst in het weekend.
Je hebt straks in het weekend in Friesland 1 sprinter per uur. ‘s Avonds op de Hanzelijn ook. Utrecht-Baarn is een uurdienst. Net zoals de sprinter Apeldoorn - Almelo. In de avond is de sprinter Haarlem-Leiden een uurdienst, evenals Hoorn-Heerhugowaard. En Hoorn-Purmerend-Zaandam per sprinter is ook maar 1x/ per uur in het weekend. En wat te denken van Ede-Arnhem, Roosendaal-Dordrecht, Zutphen-Arnhem op zondag? In het hele land kun je nog uurdiensten vinden. Niet alleen in Brabant.
De verhouding tussen sprinter en intercity’s is juist in Brabant zoek. In Brabant rijdt een overdaad aan intercity’s. Wat nodig is, is meer sprinters.
In Brabant zijn er meerdere grotere steden, op relatief korte afstand, dicht bebouwd gebied, in tegenstelling tot de kop van Noord- Holland, Friesland of de regio Zutphen/Apeldoorn.
Tussen deze grotere steden in de avond en weekenden uurdienstjes aanbieden van en naar meerdere middelgrote plaatsen, dorpen en stadjes ertussenin is veel te karig en past niet bij het inwonertal van de provincie en de Brabantse stedenrij. Het werkt ook zeker niet mee om de populariteit van de trein te bevorderen.
Vergeleken met andere regio's is de beperking van het aantal treinen in het weekend in Brabant momenteel (en helemaal vanaf december) groter dan in andere regio's terwijl alle regio's toch onder dezelfde CAO vallen.
Je hebt straks in het weekend in Friesland 1 sprinter per uur. ‘s Avonds op de Hanzelijn ook. Utrecht-Baarn is een uurdienst. Net zoals de sprinter Apeldoorn - Almelo. In de avond is de sprinter Haarlem-Leiden een uurdienst, evenals Hoorn-Heerhugowaard. En Hoorn-Purmerend-Zaandam per sprinter is ook maar 1x/ per uur in het weekend. En wat te denken van Ede-Arnhem, Roosendaal-Dordrecht, Zutphen-Arnhem op zondag? In het hele land kun je nog uurdiensten vinden. Niet alleen in Brabant.
Dat willen de reizigers die in de nieuwe concessie door een spitsheffing worden gedwongen heel vroeg van huis te gaan of laat thuis te komen ook graag. Maar dat wil NS dan wel weer graag invoeren waardoor die werknemers (van andere bedrijven) wel hun sociale of gezinsleven overhoop mogen gooien
In plaats van het zo star te regelen in de CAO zijn er ook scenario's denkbaar waarin werknemers die daar geen bezwaren tegen hebben juist hun “weekend” op andere dagen in de week hebben. Lang niet alle sociale activiteiten vereisen immers een weekend dat strikt op zaterdag en zondag valt.
Vergeleken met andere regio's is de beperking van het aantal treinen in het weekend in Brabant momenteel (en helemaal vanaf december) groter dan in andere regio's terwijl alle regio's toch onder dezelfde CAO vallen.
In de noordelijke provincies plus Flevoland valt straks bijv. in het weekend alleen eens per uur een sprinter Zwolle-Leeuwarden uit, voor de rest worden dezelfde frequenties als doordeweeks gereden. Kennelijk kan het daar wel.
Verder kun je in het zuiden binnen het weekend nog wel eens naar de gemaakte keuzes kijken. Waarom rijden er bijv. in het weekend vier intercity's tussen Eindhoven en Sittard? Het reizigersaanbod rechtvaardigt dat totaal niet.
Neemt niet weg dat de uurdiensten in Brabant kwalijk zijn en dat andere keuzes wellicht beter zouden zijn geweest. Gelukkig gaat de sprinter Dordrecht - Nijmegen vanaf december 2023 weer 2x/uur rijden in het weekend en het grootste deel van de avond. Alleen heel laat op de avond blijft het 1x/uur. Andere sprinters (Tilburg - Weert en Den Bosch - Deurne) moeten het nog wel blijven stellen met een uurdienst, maar daar zijn de reizigersaantallen ook echt wel wat lager.
Personeelstekort valt toch onder aanbod? Om treinen aan te kunnen bieden is er zowel materieel als personeel nodig. Is er van een van die twee te weinig, dan is er dus ook minder aanbod.
Er is momenteel in de regio personeel genoeg want vanuit Eindhoven rijden er op ma-do wel de hele dag 6 intercity's naar Utrecht terwijl dat (zeker buiten de spits) volledig overbodig is en niemand daar om vraagt. Als je dat terug brengt naar 4 intercity's per uur is er personeel in overvloed om de sprinterfrequenties in het weekend per direct weer te verhogen.
Verder is het personeelstekort volgens NS een tijdelijk probleem maar dat is in tegenspraak met de nieuwe concept concessie waarin expliciet is opgenomen de frequenties op deze lijnen ook in de toekomst niet meer op het oude niveau terug te brengen.
Personeelstekort valt toch onder aanbod? Om treinen aan te kunnen bieden is er zowel materieel als personeel nodig. Is er van een van die twee te weinig, dan is er dus ook minder aanbod.
Goedemorgen fam vd winkel. Ik heb helaas geen antwoord op je waarom vraag. De dienstregeling wordt aangepast gebaseerd op vraag en aanbod, daar waar minder reizigers zijn zal ook minder frequent treinen ingezet worden. Dat is uiteraard ook in balans met beschikbaar personeel, materieel en andere locaties die vraag hebben. Waarom dan specifiek op deze trajecten nog maar één rechtstreekse reisoptie per uur overblijft in het weekend, heb ik geen exact antwoord op.
Dit is helemaal niet aangepast op basis van vraag en aanbod. Destijds is de frequentie verlaagd vanwege personeelstekort. In februari kondigde NS aan dat de frequentie eind dit jaar weer zou worden verhoogd, begin deze maand heeft NS laten weten dat dat nog niet kon en dat NS hoopte ergens in de loop van 2024 de frequentie weer te verhogen en nu in de nieuwe concept concessie 2025 wil.NS de frequentie helemaal niet meer verhogen. Er wordt vrees ik door NS een kwalijk spelletje gespeeld met de bedoeling de regionale honden slapende te houden met een fictieve worst tot de nieuwe concessie definitief binnen is.
Wel zijn er vage plannen om in het weekend met de Tilburgse trein te gaan schuiven zodat de verdeling tussen Boxtel en Eindhoven wat gelijkmatiger wordt. De doorverbinding richting Weert komt daardoor dan te vervallen.
Ik zie dat er wel een aanpassing komt voor een deel van deze trajecten in de dienstregeling van 2024: “De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.“ Wellicht zullen er meer voordelige aanpassingen zijn voor jouw traject.
De situatie bij de sprinter Dordrecht-Nijmegen is dan ook echt onhoudbaar in het weekend mede omdat deze lijn nogal wat grotere plaatsen bedient. Omdat er op deze lijn ook nog eens extreem veel treinen uitvallen zijn er ieder weekend opnieuw gaten van twee uur in de dienstregeling.
Goedemorgen fam vd winkel. Ik heb helaas geen antwoord op je waarom vraag. De dienstregeling wordt aangepast gebaseerd op vraag en aanbod, daar waar minder reizigers zijn zal ook minder frequent treinen ingezet worden. Dat is uiteraard ook in balans met beschikbaar personeel, materieel en andere locaties die vraag hebben. Waarom dan specifiek op deze trajecten nog maar één rechtstreekse reisoptie per uur overblijft in het weekend, heb ik geen exact antwoord op.
Ik zie dat er wel een aanpassing komt voor een deel van deze trajecten in de dienstregeling van 2024: “De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.“ Wellicht zullen er meer voordelige aanpassingen zijn voor jouw traject. Houd onze website in de gaten voor meer informatie over de verdere wijzigingen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.