Geen geld terug als je terugreis binnen 35 minuten na uitcheck begint | NS Community
beantwoord

Geen geld terug als je terugreis binnen 35 minuten na uitcheck begint

  • 20 December 2022
  • 11 reacties
  • 340 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Goedemorgen,

Ik heb een heenreis gemaakt naar Den Helder. Daar ben ik binnen 35 minuten weer ingecheckt voor mijn terugreis. 

Op de terugreis had ik vertraging. Daarvoor Geld Terug bij Vertraging aangevraagd.

 

Nu wordt deze afgewezen. Ze tellen de heen- en terugreis bij elkaar op en zien blijkbaar nu 1 lange aaneengesloten reis. Er wordt gesteld dat ik door de “lange afstandskorting” voor de terugreis geen kosten maak en dus ook geen Geld Terug kan aanvragen. Er wordt verwezen naar de voorwaarden 5.1 en 5.4 van de “productvoorwaarden ns flex”.

 

Als het als 1 lange reis wordt gezien, dan zouden de kosten voor de heenreis toch mee moeten tellen voor Geld Terug of mis ik nu iets?

 

Ik had ook aangegeven dat Den Helder mijn eindbestemming was (je kunt daar ook niet verder met de trein) en dat het tweede deel van mijn reis echt een nieuwe reis was. 

 

Wat kan ik nog doen om alsnog in aanmerking te komen voor Geld Terug bij Vertraging?

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 20 December 2022, 12:04

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom GTBV in zo'n geval niet zou gelden. Als het geen terugreis was geweest, maar een doorreis naar een ander station, wordt een aanvraag ook niet afgewezen vanwege de “langeafstandskorting", ook niet als je voor dat stuk geen kosten meer maakt.

Het enige lastige is dat ze naar de vertraging tussen vertrekpunt en eindbestemming van de hele reis kijken. Die zijn in dit geval gelijk.

Reputatie 6
Badge +2

Er wordt geen gtbv verleend voor rondreizen/viareizen. Je mag wel een deeltraject van A waar je hebt ingecheckt naar B waar je hebt uitgecheckt selecteren als dit zonder omweg is afgelegd en je hierop vertraging had. Je krijgt dan bij flex vrij reizen een vergoeding van 50% of 100% van de volle prijs van deze rit, rekening houdend met langeafstandskorting, dus de meerprijs van de (rond/via)reis naar B ten opzichte van die naar A.

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet alleen zo NS het ziet, het is een lange reis en doorgaans pakt dat zeker op een lange afstand zeer voordelig uit. Er is geen heen- en terugreis als u binnen de 35 minuten uw reis weer vervolgt. U mist inderdaad iets, de ‘terug’reis bestaat niet en op basis alleen daarvan krijgt u geen GBTV. Alleen als de vertraging daar boven uit komt. Ik ben bang dat het systeem hier niet op in is gesteld en men hier geen rekening mee heeft gehouden. Aardige casus.

GBTV is een vorm van tegemoetkoming bij overlast door te late treinen, en is vaak nogal riant, maar wordt gebruikt waarvoor het bedoeld is.

U bent een Weekendvrij reiziger en met dit abonnement is zeker bij een eersteklasabonnement de vergoeding in veel gevallen dermate buitensporig dat NS dit moet aanpassen. De vergoedingen moeten door de medereizigers worden opgebracht en GTBV moet niet ontaarden in een verdienmodel. Dat wordt het als GTBV de abonnementskosten overtreft.

U heeft inmiddels drie topics lopen hoe u aan een vergoeding bij GTBV komt. 

@Treinspotter Ruben Ik heb NS Flex Weekend Vrij 1e klas

@Thom het systeem is er duidelijk niet op ingesteld. Daarom zijn er gelukkig nog steeds mensen die de aanvragen (mede) beoordelen. Ik ben het niet eens met uw stelling dat de tegemoetkoming “riant", “buitensporig” en een “verdienmodel” is. 

@mrfreeze helemaal mee eens

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Als @Zeeuwse treinreiziger dus binnen 35 netjes ingecheckt heeft voor de terugreis uit Den Helder heb je recht op GTbV. Geen speld tussen te krijgen, en de aanhouder wint… 😣

Het recht is volgens mij niet zo duidelijk beschreven in de voorwaarden. Dat is ook lastig. Er staat bijvoorbeeld ‘de NS-trein(en) die u neemt op basis van de
vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en
daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling
staat vermeld’. Er is bij een omweg niet één bestemmingsstation, in dit geval bijvoorbeeld minstens Den Helder en het station waar uiteindelijk wordt uitgecheckt. Het staat niet in een dienstregeling, het kan hoogstens worden uitgerekend op basis van de gewenste verblijfsduur in Den Helder.

 

Ook bij een vrijwillige pauze korter dan 35 minuten op een tussenstation van een reis zonder omweg is niet duidelijk hoe bij een vertraging die pauze in de gtbv doorwerkt als bijvoorbeeld de trein die je had kunnen nemen of waarin je had kunnen blijven zitten geen vertraging heeft, maar de trein die je na de pauze neemt wel.

Badge +3

De NS zal het wel in hun eigen voordeel willen beoordelen, maar als ik een (vlotte) reis van A naar B maak, daar uitcheck en later (of dat nou binnen 35 minuten is of niet) weer incheck voor een reis van B naar C…

Dan heb ik in ieder geval recht op GTbV bij vertraging op de reis van B naar C, toch?

Dat C in dit geval het vertrekstation A is doet er niet toe, want die twee reizen staan apart in je Reishistorie. 🙄

Dat je langeafstandskorting kreeg voor het deel na de ‘overstap’ (B naar C of in dit geval B terug naar A) doet er ook niet toe. Het gaat om de vertraging tussen in- en uitcheck (of overstap).

In de GTbV voorwaarden staat daarover niets, en bij NS Flex krijg je altijd op basis van voltarief (eventueel met 20% of 40% korting buiten de spits) uitgekeerd, zelfs als je vrij reist (dus helemaal niets met langeafstandskorting te maken hebt!).

Dus nogmaals, de aanhouder wint… en “had je maar de volgende ICd moeten nemen” telt niet mee.

Als @Zeeuwse treinreiziger minder dan 35 minuten in Leiden had willen zijn (buiten de poortjes) en daarvoor op Zaandam of Sloterdijk (zonder door poortjes te gaan) overgestapt is vanuit Den Helder, dan krijg je GTbV voor Den Helder - Leiden.

Ga je op Sloterdijk wél door poortjes (om verder te reizen via Leiden) dan telt de vertraging voor Den Helder - Sloterdijk, enzovoort (vertraging bij Delft of zo levert je dan GTbV op voor Sloterdijk - Zeeland). Je mag die inderdaad niet bij elkaar optellen!

De ICd staat hier helemaal los van (ook al zou je die normaal gesproken nemen). En op een (Flex) reis van Den Helder naar Zeeland gaat het niet om kruimels, ook al heb je Weekend Vrij.

Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad curieus dat langeafstandskorting bij vrij reizen er (soms, bij vertraging) toe doet, en in je nadeel werkt.

Badge +3

Het is inderdaad curieus dat langeafstandskorting bij vrij reizen er (soms, bij vertraging) toe doet, en in je nadeel werkt.

Dat doet het niet (of ik lees het helemaal verkeerd). Je hebt ergens ingecheckt (Den Helder) en ergens uitgecheckt (dat kan ook een overstap zijn door poortjes).

De vertraging wordt berekend tussen de in- en uitcheck!

Mocht @Zeeuwse treinreiziger minder dan 30 vertraging tussen Den Helder en Sloterdijk gehad hebben en op Sloterdijk maar de trein via Leiden genomen hebben wegens ICd/HSL uitval (soms wel zo verstandig!) en daarbij door poortjes is gegaan, dan óók vergoeding natuurlijk, afhankelijk van wat het reisadvies zónder ICd aan (geplande) reistijd zou kosten.

In het kort: “Ik wilde een ICd maar die heb ik niet genomen want was die was niet te halen” (en dus ook geen ICd toeslag gehaald) en dan omreizen via Leiden geeft géén recht op GTbV wegens de daadwerkelijk gemaakte (trage) reis.

Zou hij/zij wél een ICd toeslag hebben (dus de intentie om die te nemen, maar reed niet of haalde je niet) dan wordt het een ander verhaal.

Dán mag je de extra tijd voor omreizen via Leiden wél claimen (als er geen snellere optie met een volgende ICd was, of die ook voldoende vertraging gehad zou hebben). De Reisplanner zou dat op dat moment aangegeven moeten hebben, maar zo niet gewoon in discussie over gaan ‘hoe zou ik sneller kunnen zijn’?

Beste allemaal, ik ben blij met jullie reacties :)! Dank jullie wel.

Misschien nog ter verduidelijking: ik heb inderdaad 3 vragen gepost. Dit zijn echte praktijkvoorbeelden van reizen gemaakt op 3 verschillende dagen. 

Reputatie 4

Welk abonnement heb je, @Zeeuwse treinreiziger?

 

Badge +3

Bij NS Flex zou je GTbV moeten kunnen krijgen voor elk deel van een reis tussen in- en uitcheck, dus ook vertraging na een NS-NS overstap zoals nu in Den Helder gedaan is. Zolang de incheck/overstap voor de terugreis maar geregistreerd is dus (die staat dan als aparte ‘reis’ in je Reishistorie ook al kostte die je niets wegens de langeafstandkorting of vrij reizen abonnement).

Dat is bij NS Flex op basis van voltarief, óók bij (weekend) vrij reizen of een lange heenreis (bijv. Vlissingen - Den Helder) gevolgd door een terugreis met korte overstap.

Voor NS Flex-kortingsabonnementen geldt de ritprijs inclusief eventuele verrekening van korting buiten de spits. Tijdens vrije reisperiodes (100% korting) vindt berekening plaats op basis van de vol tarief enkele ritprijs .

Bij reizen op saldo is dat weinig anders, alleen krijg je dan een vast deel van de abonnementskosten vergoed (als je vrij reisde). Dat zou bij Weekend Vrij dan hooguit om enkele euro’s gaan (1/6 deel bij een uur of meer vertraging).

Bij NS Flex 1e klas en een lange reis gaat het wél om maximaal € 46,43 (maar dat zal bij Weekend Vrij wat minder zijn omdat je abonnementskosten maar € 37,70 of € 40,80 zijn)

Buiten de vrije reisperiode van het abonnement wordt de vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele verrekening van korting buiten de spits.

Let ook op dat GTbV claims vaak op 2e klas tarief vergoed worden, bij 1e klas reizen (met een vrij reizen abonnement of na een Klassewissel) kan je de rest alsnog claimen via de Klantenservice.

Als @Zeeuwse treinreiziger dus (al dan niet binnen 35 minuten) netjes ingecheckt heeft voor de terugreis uit Den Helder heb je recht op GTbV. Geen speld tussen te krijgen, en de aanhouder wint… 😣

Reageer