Vertraging door extra reistijd zonder aankondiging | NS Community

Vertraging door extra reistijd zonder aankondiging


Reputatie 6

Hoi,

 

De informatievoorziening van NS is, uhm, suboptimaal zullen we maar zeggen, en wordt steeds slechter. Gisteren reisde ik van Amsterdam Zuid naar het noorden van het land, voorbij Zwolle. De reguliere trein via de Hanzelijn bleek ineens niet te bestaan. Ik heb nog gekeken of ik een aankondiging van werkzaamheden had gemist, er was niks op die route te vinden.

Uiteindelijk de reis via Amersfoort gemaakt, met een half uur extra reistijd.

Nu overweeg ik hiervoor een gtbv claim in te dienen. Claimen is eigenlijk niet zo heel fijn, maar het is de enige spreekwoordelijke stok die ik heb om mee te slaan, het is al tijden duidelijk dat binnen NS er geen behoefte is om informatievoorziening goed, of zelfs maar op een acceptabel niveau zoals in het verleden, te krijgen. 

De voorwaarden zeggen uiteraard wel dat aangekondigde wijzigingen niet vallen onder gtbv. Begrijpelijk, maar ik ben wel benieuwd wat aangekondifd betekent. De reisplanner gaf de juiste, bestaande treinen, maar er is een lijst met werkzaamheden en daar stond niks tussen. Ik had dus, in mijn beleving, geen reden om aan te nemen dat er iets anders zou zijn dan normaal. Zo wel, wat is dan het nut van die werkzaamheden-lijst?

Ik ben benieuwd hoe hier door anderen tegenaan gekeken wordt, vandaar dit topic. Dit soort situaties zijn natuurlijk al vaker besproken hier, omdat het schering en inslag is met de benoeming van annuleringen. Valt de reisplanner onder “aankondigen”. Mijns inziens is dat niet helemaal redelijk, tenzij je de lijst met werkzaamheden niet meer publiceert (die impliceert in ieder geval vlak vantevoren (10 dagen) compleet te zijn. Op deze manier kan NS ook wel wijzigingen aankondigen in de Chinese staatskrant en dan juridisch ingedekt zijn…

Nogmaals, claimen is niet sjiek, maarja, wat NS doet wordt ook steeds minder sjiek :(


12 reacties

De interity’s Den Haag - Groningen/Leeuwarden (700 en 1800) reden niet vanaf Amsterdam Zuid wegens de werkzaamheden bij Hoofddorp, dus die reden vanaf/tot Amsterdam Centraal (of eigenlijk maar van/tot Almere en dan als 2600 tussen Almere en Amsterdam C.) De reisplanner kon daar weinig soeps van maken en toonde soms het advies wel maar het materieel niet (veelal DDZ-6). Dit was overigens op zondag.

Er waren wel degelijk reismogelijkheden via Weesp/Almere, maar het advies was via Amersfoort omdat dat enkele minuten sneller was en je mogelijk een overstap (op Weesp) scheelde.

Vreemd dat ze die omnummerde dan op Almere C, normaal rijden die onder de 700/1800 nummers door tot Amsterdam CS en v.v.

Reputatie 7
Badge +2

De informatie over werkzaamheden wordt inderdaad steeds summierder. Waar het voorheen nog weleens zo was dat een uitvallende trein op een ander traject dan waar de werkzaamheden zelf waren ontbrak, missen tegenwoordig ook wel treinen die direct door de werkzaamheden beïnvloed worden.

En eerlijk gezegd: ik heb het ook wel eens andersom gezien met een melding waarvan ik dacht dat die flinke impact op m'n reis zou hebben, maar die werkzaamheden zorgden uiteindelijk voor amper overlast.

Maar als tip: als je de lijst met werkzaamheden wilt bekijken doe het dan op Rijden de Treinen. Die bieden gewoon een keurig lijstje met de gevolgen per verbinding erbij, notabene door NS zelf aangeleverd dus de info is er gewoon (maar zet 'm dan ook op de eigen website).

Voor de werkzaamheden waar je in dit voorbeeld last van had: https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11559-11-juni-2022-werkzaamheden-amsterdam-schiphol

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren reden er veel minder treinen door personeelstekort. Dat is natuurlijk lastig om ver  vantevoren aan te kondigen. 

Reputatie 7
Badge +2

Gisteren reden er veel minder treinen door personeelstekort. Dat is natuurlijk lastig om ver  vantevoren aan te kondigen. 

De uitval van de IC van Schiphol via de Hanzelijn naar Zwolle had echter helemaal niets met de uitval door personeelstekort te maken. Die werd veroorzaakt door werkzaamheden zoals al vermeld.

Gtbv heb je alleen recht op als er een vertraging is op in de reisplanner vermelde treinen die niet op die dag vervallen zijn.  Als er treinen wordne geschrapt vanwege al eerder geplande werkzaamheden dan geeft de reisplanner een andere route aan om via te reizen.

De NS heeft al enige tijd geleden besloten dat je voor elke reis die je maakt de reisplanner moet raadplegen en daar kun je dan in zien dat je een ander reisadvies krijgt. Aankondigingen via kaartjes in de treinen en posters op de stations is al enige jaren geleden afgeschaft. Dit overigens tot ergeris van de meeste reizigers.

Reputatie 6

Gtbv heb je alleen recht op als er een vertraging is op in de reisplanner vermelde treinen die niet op die dag vervallen zijn.  

je zou weleens gelijk kunnen hebben dat dit het beleid is. het zou NS wel te lui maken om zelfs maar hun eigen voorwaarden te updaten, die zeggen namelijk dat namelijk helemaal niet :) 

Reputatie 3

Als de reis vanwege geplande werkzaamheden al wat ruimer van tevoren uit de reisplanner is gehaald, dan heb je inderdaad geen recht op gtbv. Als de reis (vanwege een verstoring of ongeplande werkzaamheden die als storing worden gezien) nog doorzichtig in de reisplanner getoond wordt met bijvoorbeeld de mededeling 'reis niet mogelijk' dan heb je dat normaal gesproken wel. Of dit duidelijk gecommuniceerd is doet er voor gtbv niet toe. Het gaat erom of ze gepland waren/wanneer ze in de reisplanner verwerkt zijn, met of zonder communicatie.

Bij bijvoorbeeld herstelwerkzaamheden die kort van tevoren aangekondigd worden schaart NS die eigenlijk altijd onder storingen (driehoek met een uitroepteken i.p.v. een mannetje met een schep o.i.d., al is het uiterlijk nu net veranderd en is het rood i.p.v. oranje), trouwens ook als deze meerdere dagen van tevoren aangekondigd zijn. Dan blijven de reizen in de reisplanner staan met 'reis niet mogelijk'. NS kent in dat geval gtbv wel toe.

Afgelopen weekend stonden de werkzaamheden rondom Schiphol vermeld onder het traject Amsterdam C - Schiphol - Hoofddorp - Rotterdam C. Kennelijk weer een stagiair met de spoortopografische kennis van een ananas, want er waren ook gevolgen voor echt alle andere trajecten vanaf Schiphol (Zaandam, Almere, Hilversum, Utrecht en Leiden), De noemer 'Schiphol Airport’ was misschien beter geweest. Rijden de treinen had het ook zo staan, maar dan wel met de gevolgen voor alle treinseries. 
 

Badge +3

De interity’s Den Haag - Groningen/Leeuwarden (700 en 1800) reden niet via Amsterdam Zuid wegens de werkzaamheden bij Hoofddorp, dus die reden vanaf/tot Amsterdam Centraal (of eigenlijk maar van/tot Almere en dan als 2600 tussen Almere en Amsterdam C.) De reisplanner kon daar weinig soeps van maken en toonde soms het advies wel maar het materieel niet (veelal DDZ-6). Dit was overigens op zondag.

Er waren wel degelijk reismogelijkheden vanaf Zuid via Weesp/Almere, maar het advies was via Amersfoort omdat dat enkele minuten sneller was en je mogelijk een overstap (op Weesp) scheelde.

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen weekend stonden de werkzaamheden rondom Schiphol vermeld onder het traject Amsterdam C - Schiphol - Hoofddorp - Rotterdam C. Kennelijk weer een stagiair met de spoortopografische kennis van een ananas, 

Daar heeft NS tegenwoordig geen stagiair voor nodig, dat is gewoon algemene praktijk. Waarschijnlijk zou een stagiair het juist beter doen, frisse blik op alles en door reizen tijdens de studie zelf ervaring met de onduidelijke manier van werkzaamheden weergeven. 

Reputatie 6

Zaterdag was het inderdaad redelijk hopeloos wat betreft de informatie voorziening. Regelmatig uitgevallen ritten die nog wel in de planner stonden, daardoor afgeladen volle treinen, het bekende haringen in een ton principe, omvallen kon je in elk geval niet. Maar ook verscheen er soms zomaar een trein die niet meer in de planner stond. 
Tot mijn grote verbazing op een van de ritten die we maakten een HC die controleerde...

Badge +3

Vreemd dat ze die omnummerde dan op Almere C, normaal rijden die onder de 700/1800 nummers door tot Amsterdam CS en v.v.

Ja, voor de 700 ging het volgens mij goed maar als ik kijk op https://treinposities.nl/voertuig/ns_ddz_7617/geredentreinen dan werd er gisteren (12-06) dus wel omgenummerd op Almere.

2631 verder naar Leeuwarden als 1831 en zo. De Reisplanner gaf het advies wel maar ‘onbekend aantal zitplaatsen’ (materieel onbekend) maar kort voor vertrek stond het er ineens wel (niet zozeer voor stel 7617 maar andere ritten).

Reageer