beantwoord

3x vertraging in 2 dagen. Wat gaat de NS daaraan doen?

  • 11 October 2022
  • 5 reacties
  • 197 Bekeken

Reputatie 3

Gisteren en vandaag ben ik met de trein van Den Haag Ypenburg naar Driebergen vv gereisd. De heenweg gisteren ging goed. Op de terugweg reden er geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Hierdoor moest ik via Schiphol en Leiden reizen. Mijn vertraging was meer dan een uur. Vanochtend viel de trein van 07.05 uit vanaf Den Haag Ypenburg. Hierdoor had ik 25 minuten vertraging. Op de terugweg vandaag viel de trein van Utrecht naar Gouda van 17.43 uit. Hierdoor was de vertraging 18 minuten. Op 75 procent van de reizen dus vertraging.

Uiteraard geen enkele keer controle gehad in de ruim 5 uur dat de reizen duurden. Ik ga mij in het vervolg goed bedenken of ik nog wel met de trein wil als het zo onbetrouwbaar is, de lol is er echt af zo. Ik ben heel benieuwd wat de NS eraan gaat doen dat ze wel betrouwbaar worden zodat ik niet constant in spanning moet zitten of de trein al dan niet rijdt en ik weer eens te laat op mijn werk of thuis kom.

icon

Beste antwoord door Momo 11 October 2022, 22:26

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge

Het antwoord laat zich wel raden.

Reputatie 6
Badge +2

Begrijpelijk dat dit spanning met zich meeneemt, erik123! En vervelend ook dat je hier de laatste tijd zoveel mee te maken hebt. Voor de vertraging vanaf minimaal 30 minuten kun je een claim indienen. Het enige dat ik voor je kan doen is jouw melding over dit traject doorzetten. Hopelijk zal het dan snel (en bij de nieuwe dienstregeling) verbeteren!

Reputatie 7
Badge +3

Antwoord van NS zal wel zijn dat ze hun uiterste best doen om vertragingen en uitval van treinen te voorkomen. Een bekende oorzaak in deze tijd is personeelstekort, daardoor vallen diverse treinen uit.

 

Kijkend naar de dagen en tijden die u noemt is misschien duidelijker te zien wat de oorzaken zijn.

Op de terugweg reden er geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Hierdoor moest ik via Schiphol en Leiden reizen. Mijn vertraging was meer dan een uur.

Ik zie op de vertrekstaat van Utrecht gister een uitgevallen trein naar Den Haag Centraal om 17:28 wegens en wisselstoring. De volgende trein van 17:43 heeft wel gereden. Als u die van 17:28 had willen hebben had u met een kwartier wachten die van 17:43 kunnen hebben ipv om te reizen via Schiphol en Leiden. Later op de avond (na 20:00) vielen meer treinen uit, dit was vanwege een aanrijding en was omreizen wel nodig. Zowel een wisselstoring als een aanrijding zijn oorzaken waar NS geen invloed op heeft. 

Vanochtend viel de trein van 07.05 uit vanaf Den Haag Ypenburg. Hierdoor had ik 25 minuten vertraging.

 

Reden die gegeven is voor deze uitgevallen trein is “Rijdt niet door logistieke beperkingen” en dat zal het al eerder genoemde personeelstekort zijn, al kan het ook betekenen dat er materieel tekort is. Maar in deze tijden is dat meestal personeelstekort.

 

 

Op de terugweg vandaag viel de trein van Utrecht naar Gouda van 17.43 uit. Hierdoor was de vertraging 18 minuten. Op 75 procent van de reizen dus vertraging.

 

De gegeven reden hiervoor is een defecte trein. Zie ook https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/44801-11-oktober-2022-defecte-trein-utrecht-den-haag

 

Het personeelstekort is wel iets wat aan NS is om te lossen, maar dat gaat helaas niet zo makkelijk. Wat betreft defecte treinen, misschien zou je een deel daarvan kunnen voorkomen door meer/beter onderhoud, maar ook dan nog zullen er treinen zijn die kuren vertonen, net als dat er (vracht)auto's met pech langs de snelweg staan. En als zo'n defecte trein echt niet meer op gang te brengen is zal die moeten weggesleept en dat is ook niet binnen en kwartiertje of zo geregeld. 

Het is dus niet dat er maar 1 oorzaak is waardoor deze treinen op jouw traject uitvielen, maar meerdere oorzaken. Daarom is er ook niet zomaar 1 oplossing die dit gaat oplossen. En ook niet alles is op te lossen. Was het maar zo makkelijk. Maar het maakt reizen met de trein er niet leuker op. 

Badge +3

Ik markeer het antwoord van @Momo maar, want met alle respect voor de moderators (en webcare elders) hebben we hier op het forum/community niet zoveel aan reacties zoals van @Lorena NS 

Begrijpelijk dat dit spanning met zich meeneemt, vervelend ook dat je hier de laatste tijd zoveel mee te maken hebt

En andere empathische (staat dat in jullie werkomschrijving?) termen zoals ‘wat jammer zeg’, en ‘het enige dat ik voor je kan doen is jouw melding over dit traject doorzetten’.

Alsof je de enige bent met een klacht… super vervelend natuurlijk 😥 En het dan doen voorkomen of het iets ‘van de laatste tijd’ is (al is dat soms wel zo)…

Plus of een ‘melding over je traject doorzetten’ ook maar iets zal opleveren voor @erik123  die een goed relaas post over een willekeurige reis Ypenburg - Driebergen-Zeist vv. die ‘de mist in ging’ (en zelf de Reisplanner blijkbaar niet goed in de gaten gehouden heeft?)

Of was die reisinformatie er niet op tijd? Dan een klacht inderdaad… 😴

Ik ben heel benieuwd wat de NS eraan gaat doen dat ze wel betrouwbaar worden zodat ik niet constant in spanning moet zitten of de trein al dan niet rijdt en ik weer eens te laat op mijn werk of thuis kom.

Ik denk dat de NS nog harder het reizen in de spits gaat ontmoedigen. Nederland is best druk, zeker als we allemaal tegelijk gaat reizen.

Het zou helpen als we wat meer samenwerken; je zou misschien de trein van 06.35 kunnen nemen, dan ontlast je de spits en is je kaartje nog 40% goedkoper ook.

Reageer