beantwoord

Conducteur in burger

  • 4 November 2017
  • 7 reacties
  • 6761 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Zojuist rond 21:20 in de trein van Utrecht Centraal naar Amsterdam zuid is mijn ov gecheckt door 2 conducteurs in burger. Het leek of ze veel haast hadden en kwamen erg onprofessioneel over. Toen er werd gevraagd naar bewijs dat ze daadwerkelijk voor NS werkte, werd er vlug een kaartje laten zien, die naar mijn mening erg veel op een ov chipkaart leek. Ze leken geen BOA logo te dragen.

Is dit normaal? Zo niet, wat zouden ze eventueel kunnen doen met mijn gegevens?
icon

Beste antwoord door Slidestops 5 November 2017, 08:11

Bekijk origineel

7 reacties

Veiligheid en Service doet soms burgeracties in de trein. Dit gebeurt meestal in overleg met de Landelijke Eenheid van de politie. Je hebt goed kans dat die er ook (in burger) bij waren.

De controle in burger wordt gedaan omdat een controle in uniform minder effectief blijkt op sommige stukken. Denk aan korte stukjes van een paar minuten waar mensen makkelijk weg kunnen lopen bijvoorbeeld. Door in burger te komen wordt je niet herkend. Maar denk verder ook aan het praten in de stiltecoupé, agressie, roken, voeten op de stoel, vervuiling etc. Als iemand met uniform gezien wordt stoppen ze daar meteen mee, zonder uniform is de pakkans hoger.

De controle gebeurt niet vanuit de BOA bevoegdheid, deze hoeft dus ook niet herkenbaar als BOA te zijn op dat moment. Wel moet de controleur zich desgevraagd legitimeren.

Een BOA-pas ziet er zo uit:


Een toezichthouder-legitimatiebewijs ziet er zo uit:



Op de NS website is er een mooie pagina voor gemaakt: Is de conducteur zijn uniform vergeten?
@thom nee, was zeker geen ipsos. Een man met zwarte jas en apple oortjes in en een jongere (naar mijn mening onzekere) vrouw. Verplicht meewerken.

@robert B absoluut onherkenbaar.

@nooduitgang daarom vond ik het vreemd.. achja, het zal wel normaal zijn

@loes okay goed om te horen, dankjewel
Er zijn acties van VenS in burger. Denk dat Slidestops daar meer over kan vertellen.
Reputatie 7
Badge
Ben benieuwd, of dat gebeurt, het controleren in burger.Ik heb het nog nooit gezien.

Over het eventueel kopiëren van ovchipkaart-gegevens zou ik mij geen zorgen maken. Ben wel benieuwd of dit daadwerkelijk kan en wat eventuele gevolgen zouden zijn, bijvoorbeeld bij automatisch opladen.
De kans dat een 'Conducteur in burger' actief is om te handhaven acht ik zeer klein. Of Ipsos, of enkele v&s medewerkers in cognito zijn waarschijnlijk de 'daders'. ?
Badge +3
Ik zou er niet op vertrouwen als ze niet bij voorbaat herkenbaar zijn als Ipsos mensen, dus geen bedrijfskleding (de rode jas en een badge om hun nek o.i.d.)

Een ov-chipkaart is heel eenvoudig uit te lezen en te dupliceren op een blanco chipkaart van een paar cent.

Bankpassen ook overigens, maar daarvoor heb je tenminste nog een pincode nodig om er iets mee te kunnen dat meer dan € 25,- kost met een maximum van € 50,- per dag.
Reputatie 7
Badge +4
Hadden ze een rode jas aan, of herkende u ergens het opschrift Ipsos? Dan waren het medewerkers van een onderzoeksbureau, dat reizigersonderzoek doet voor NS. Het gaat niet om uw gegevens, en die lopen ook geen gevaar. Het komt in een statistiek. Om dit werk te doen, hoef je ook geen BOA te zijn. U bent overigens niet verplicht mee te werken met Ipsos. Het kan ook geen kwaad.

Reageer