Coulance beleid | NS Community
beantwoord

Coulance beleid

  • 9 December 2017
  • 11 reacties
  • 10969 Bekeken

Beste Ns,
Ik kreeg 4 december een boete in de trein van Amsterdam naar Nijmegen omdat ik reisde met iemands anders Ov. Ik was mijn Ov kwijt en had daarom die van iemand anders geleend en wist natuurlijk niet dat je daarvoor zo’n hoge boete voor kon krijgen. De conductrice was gelukkig heel aardig en had het over een coulance beleid. Ik zou 50 euro terug kunnen krijgen maar kan hier niet zo veel op internet over vinden. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Thom 9 December 2017, 16:22

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U krijgt een acceptgiro thuis met een boetekenmerk in de vorm van een letter met zes cijfers. Dan neemt u contact op met klantenservice. Veelal hoeft u dan niet meer te betalen. Zie het als een waarschuwing. Het is overigens fraude, dat had u kunnen weten, lijkt me, dus de boete is eerder laag. De kaart had ingenomen moeten worden. U wordt hier niet apart voor beboet.

U kreeg hem overigens voor het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs. U kunt een boete maar één keer terugkrijgen en alleen als de conducteur geen onaardige dingen over u heeft opgeschreven.

Bij het contact met Klantenservice:


Als u een wat uitgebreider gesprek wilt, of wanneer u niet zo goed overweg kunt met de moderne kanalen, dan kunt u het beste Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief, ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag. Nu dus ook. Overdag is het doorgaans vrij druk en vaak gaat het via onderstaande kanalen sneller.

Twitter en Facebook zijn inmiddels ook 24 uur per dag actief en deze kanalen hebben de voorkeur van NS. Een overzicht van de overige mogelijkheden vindt u bij chat en ander contact. Het sturen van een e-mail is niet verstandig, de beantwoording duurt lang.
Badge +3
Inderdaad wil de klantenservice uit coulance de eerste boete vaak kwijtschelden. Dit is geen recht; als de conducteur bijvoorbeeld heeft genoteerd dat iemand zich onbehoorlijk heeft gedragen en dat de boete niet moet worden kwijtgescholden, dan zal de klantenservice daarin meegaan. Ik begrijp echter dat dit in uw geval niet speelt en dat de conducteur u juist heeft ingelicht over de mogelijkheid tot kwijtschelding.

U kunt het beste direct contact opnemen met de klantenservice met uw verzoek. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
De kans op coulance zal in dit geval niet groot zijn omdat het niet om een vergissing ging maar om bewuste fraude.
Als er een abonnement op de kaart stond en die gebruikt werd dan is het inderdaad fraude. Als er gewoon op voltarief gereisd is dan is het onhandig en niet conform de voorwaarden van de NS, maar zeker geen fraude.
@marv87
Ik had eerlijk gezegd aangenomen dat het om een OV met abonnement ging. Zo niet dan heb je gelijk.
Badge +3
Dan nog, als bijv. op de geleende kaart een SRP staat en Yvettemans kan aantonen dat zij ook student is en alleen haar kaart kwijt was (met hetzelfde abonnement) zal coulance micsschien ook nog wel lukken (maar dan alleen voor de boete, en niet voor de reis Amsterdam - Nijmegen tegen vol tarief).
Normaal gezien is coulance niet zo makkelijk met misbruik/fraude. Die coulance krijg je in de trein al, eigenlijk hoort er nog een boete van 99 euro bij voor artikel 71
@Robert B
Het lijkt mij dus niet dat NS in dat geval aan coulance begint.
Badge +3
Het lijkt mij dus niet dat NS in dat geval aan coulance begint.
Als ik het verhaal van Yvettemans lees, heeft ze min of meer de toezegging gekregen dat die mogelijkheid er in ieder geval wel is.

Geen garantie natuurlijk dat je iemand bij de klantenservice treft die er ook zo over denkt. 😃
Beste Ns,
Ik kreeg 4 december een boete in de trein van Amsterdam naar Nijmegen omdat ik reisde met iemands anders Ov. Ik was mijn Ov kwijt en had daarom die van iemand anders geleend en wist natuurlijk niet dat je daarvoor zo’n hoge boete voor kon krijgen. De conductrice was gelukkig heel aardig en had het over een coulance beleid. Ik zou 50 euro terug kunnen krijgen maar kan hier niet zo veel op internet over vinden. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!


Waarom heb je dan niet gewoon een kaartje gekocht in plaats van fraude te plegen? Als je je paspoort kwijt bent, kan je toch ook niet gewoon het paspoort van je buurvrouw lenen om daarmee op vakantie te gaan?
Reputatie 7
Badge +4
De conductrice zat in mijn ogen fout. Het is helder dat het reizen met een persoonlijke chipkaart van een ander nooit mag. De sukkelredenering van de geschillencommissie in een zaak met Arriva is achterhaald. Geschikte kandidaten voor de domste uitspraak van het jaar. Nog een geluk dat een uitspraak van een geschillencommissie geen rechtskracht heeft. Een rechter doet een dergelijke uitspraak niet, zoveel vertrouwen mogen we nog wel hebben in de Nederlandse rechtsgang.

De conductrice had in mijn opvatting moeten beboeten, en ook voor art. 71, wat mij betreft. Het zou standaard moeten zijn. De tamtam op de sociale media schudt de wetsovertreders wel wakker. Dan moeten ze betalen en dan worden de 'redeneringen' in het eigen voordeel snel anders.

Discretionaire bevoegdheid moet er zijn maar dit werkt wetsovertreding in de hand.
De intentie die TS aangeeft, doet niet terzake. Ze had op basis van het overtreden van de wetgeving moeten reageren.

Het is te bespottelijk voor woorden dat iemand niet weet dat je niet op de persoonlijke chipkaart mag reizen het is in strijd met de wet.

Wat Klantenservice doet in dit geval, weten we niet.

Reageer