Erg volle treinen tussen Leiden en Alphen aan den Rijn | NS Community
beantwoord

Erg volle treinen tussen Leiden en Alphen aan den Rijn


Reputatie 1

De treinen tussen Leiden en Alphen aan den Rijn zitten vaak erg vol. Vooral in de spits is het erg druk, maar buiten de spits ook. Buiten de spits rijden er regelmatig nog losse stellen SLT 6 soms een SLT 4 kunnen deze treinen niet worden gereden met dubbele stellen zodat je buiten de spits zeker bent van een zitplaats. In de spits zou het fijn zijn als treinen worden verlengd naar 12 bakken (de maximale lengte) zodat er dan ook meer mensen kunnen zitten. Ik zie hier https://treinposities.nl/materieel/inzet dat er in de spits nog zo 30 stellen SLT over zijn die dus nog gebruikt kunnen worden on de treinen te verlengen. Het lijkt mij sterk dat deze treinen allemaal in onderhoud zijn ;-)

icon

Beste antwoord door Laura NS 4 May 2022, 19:10

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7

Er is altijd wel wat materieel in onderhoud, wat dus gedurende de hele dag niet wordt ingezet.

Er staat altijd wel wat materieel reserve, voor ritten die bijvoorbeeld uitvallen elders in het land.

Er staat altijd wel wat materieel defect, of wachtend op reparatie / controle. Denk eraan dat een defect niet altijd materieeltechnisch is maar ook een verontreinigde trein kan zijn (kots of graffiti) 

Er staat ook altijd wel wat materieel gereed voor tijdens de spitsuren, om op dat tijdstip aangehaakt te worden aan andere treinen (die het op dat moment harder nodig hebben dan de serie 8800).

Zomaar treinen ad hoc aanhaken omdat een trein op dat moment toevallig wat drukker is is vaak niet snel te realiseren. Het materieel moet ten eerste beschikbaar zijn, er moet personeel aanwezig zijn met voldoende beschikbare tijd die het materieel op dat moment kan gaan voorbrengen / combineren en er moet ruimte zijn om vanaf de opstelsporen het materieel voor te brengen. Voor zo'n proces moet je vanaf de meeste standplaatsen al 40 minuten beschikbaar hebben vanaf het inplannen op kantoor tot de machinist die de trein op moet komen halen op het rangeerterrein, gereedmaken, voorbrengen, combineren en de gecombineerde treindelen ook weer moet gereedmaken.

 

Vandaag weer een SLT 6 in de spits tussen Utrecht (vertrek 17.25) en Leiden. Normaal zijn dat er 10. Met dus als gevolg een extreem volle treinen. Het hele balkon stond vol en zelf in het gangpad stonden veel reizigers. En dan met het idee dat er ergens nog eens 30 SLT stellen staan weg te roesten. Wie wordt hier nou gelukkig van!? De NS!?

Die SLT treinstellen zijn net tupperware, alleen de draaistellen zullen verroesten maar verder niet. 😁

Reputatie 7
Badge +1

Die SLT treinstellen zijn net tupperware, alleen de draaistellen zullen verroesten maar verder niet. 😁

Dat verklaart waarom NS geen vervolgorder heeft geplaatst, de tupperware party's zijn niet meer… 😉

Reputatie 1

Het is maar net wat je druk noemt. De reisplanner geeft uiteindelijk ook maar een voorspelling. Ik heb hier een paar foto’s van een trein die echt vol is. Helaas was het raam vies dus zijn ze niet heel helder.

Ook buiten de spits geeft de reisplanner aan dat een Slt 4 te weinig is:

 

Het is wel zo de treinen bij vertrek uit Leiden achteraan soms mudvol zijn en vooraan vrijwel leeg omdat mensen weigeren een stukje door te lopen. 

Reputatie 1

Vandaag weer een SLT 6 in de spits tussen Utrecht (vertrek 17.25) en Leiden. Normaal zijn dat er 10. Met dus als gevolg een extreem volle treinen. Het hele balkon stond vol en zelf in het gangpad stonden veel reizigers. En dan met het idee dat er ergens nog eens 30 SLT stellen staan weg te roesten. Wie wordt hier nou gelukkig van!? De NS!?

Reputatie 7
Badge +1

Hoe kom je erbij dat die 30 stellen ergens staan weg te roesten? Dat niet alle stellen worden ingezet kan diverse uiteenlopende redenen hebben zoals bijvoorbeeld onderhoud of defecten. Daarnaast kan ik me zo voorstellen dat er her en der wat reservetreinen klaar staan voor het geval er iets defect raakt tijdens de dienst.

Kijkend naar het overzicht van alle SLT's, dan is te zien dat er slechts twee stellen al wat langer niet hebben gereden. Dus van wegroesten lijkt mij geen sprake.

Verder is mijn advies om dit gewoon telkens te blijven melden in de app.

Reputatie 7
Badge +3

Opvallend is wel dat deze rit oorspronkelijk gepland was met SLT10, net al de meeste andere ritten in de omloop waarin het 6-je reed, maar dat het 6-je de hele dag in omloop alleen heeft gereden. Om wat voor reden ook is ervoor gekozen om alleen met SLT6 te rijden, misschien toch geen SLT4 beschikbaar.

 

Reputatie 1

Hoe kom je erbij dat die 30 stellen ergens staan weg te roesten? Dat niet alle stellen worden ingezet kan diverse uiteenlopende redenen hebben zoals bijvoorbeeld onderhoud of defecten. Daarnaast kan ik me zo voorstellen dat er her en der wat reservetreinen klaar staan voor het geval er iets defect raakt tijdens de dienst.

Kijkend naar het overzicht van alle SLT's, dan is te zien dat er slechts twee stellen al wat langer niet hebben gereden. Dus van wegroesten lijkt mij geen sprake.

Verder is mijn advies om dit gewoon telkens te blijven melden in de app.

In dit overzicht https://treinposities.nl/materieel/inzet kan je zien dat er in de spits nog 30 stellen over zijn, het lijkt mij sterk dat deze allemaal in onderhoud zijn. Wat is de reden dat deze allemaal aan de kant staan terwijl de reizigers als “vee” worden?

Reputatie 7
Badge +1

Hoe kom je erbij dat die 30 stellen ergens staan weg te roesten? Dat niet alle stellen worden ingezet kan diverse uiteenlopende redenen hebben zoals bijvoorbeeld onderhoud of defecten. Daarnaast kan ik me zo voorstellen dat er her en der wat reservetreinen klaar staan voor het geval er iets defect raakt tijdens de dienst.

Kijkend naar het overzicht van alle SLT's, dan is te zien dat er slechts twee stellen al wat langer niet hebben gereden. Dus van wegroesten lijkt mij geen sprake.

Verder is mijn advies om dit gewoon telkens te blijven melden in de app.

In dit overzicht https://treinposities.nl/materieel/inzet kan je zien dat er in de spits nog 30 stellen over zijn, het lijkt mij sterk dat deze allemaal in onderhoud zijn. Wat is de reden dat deze allemaal aan de kant staan terwijl de reizigers als “vee” worden?

Van alle materieelseries staat een deel aan de kant tijdens de rijdende dienst. Dat is ook in het overzicht te zien.

Er zullen verschillende redenen zijn waardoor treinen aan de kant kunnen staan. Een deel zal werkelijk in onderhoud zijn, defect of met schade wellicht, een deel als reserve tijdens de dienst of gepland omdat ze later elders nodig zijn.

 

Edit: Zie de reactie hierboven van West 😇

En als toevoeging op @West  het materieel moet ook nog op de juiste locatie zijn.

Het lijkt me een stug verhaal dat er buiten de spits twee stellen nodig zouden zijn. Ik heb dit traject vanwege familiebezoek vaak gereden en buiten de spits is mijn ervaring dat de treinen daar meestal hooguit 50% vol zitten. De vraag is dus wat je onder "erg druk" verstaat.

Ik heb ook nog even in de reisplanner gekeken en daar staan buiten de spits veruit de meeste treinen met één poppetje (niet druk), een paar treinen met twee poppetjes (normale drukte) en een hele enkele trein met drie poppetjes (druk) aangegeven. Ook in de spits valt de drukte volgens de planner nogal mee uitgezonderd een paar treinen tijdens de ochtendspits op schooldagen. 

De materieelplanning wordt overigens via de computer bepaald op basis van metingen van de reizigersaantallen en er wordt geen extra materieel ingezet omdat het toevallig vrij is.

Dat is inderdaad goed druk, zoals de indicator ook aangeeft zie ik. Ik kan het uiteraard doorgeven (gedaan ook nu), maar garanties kan ik natuurlijk niet geven. Dat inzicht heb ik zelf niet en mag ik ook niet beslissen. Het is even afwachten.

Reputatie 1

Dat is inderdaad goed druk, zoals de indicator ook aangeeft zie ik. Ik kan het uiteraard doorgeven (gedaan ook nu), maar garanties kan ik natuurlijk niet geven. Dat inzicht heb ik zelf niet en mag ik ook niet beslissen. Het is even afwachten.

In de spits is het meestal ook zo vaak zijn het dan 10, 8, of 6 bakken die treinen zitten vaak al vol als ze in Alpen aankomen, dan moet moeten de reizigers uit Alpen er nog bij en dan krijg je vergelijkbare situaties. Misschien is het handig om ook aan te geven dat de capaciteit in de spits te laag is of heb je ook al gedaan? 

Ik heb dit voor de spits nog niet aangegeven. Maar als ik eerlijk ben denk ik dat daar niet veel verandering in zal komen. In de spits proberen we altijd het materieel zo goed mogelijk te verdelen, maar dat blijft een uitdaging. Als we het op jouw traject gaan verlengen, moet het elders weer inkorten, waar het ook nodig is in de spits. 

Reputatie 1

Ik zie hier https://treinposities.nl/materieel/inzet dat er in de spits ongeveer 30 SLT stellen geen dienst hebben, het lijkt mij sterk dat er 30 stellen tegelijkertijd in onderhoud zijn ;-)

Dat zei je eerder inderdaad ook al. 

Reputatie 1

Dat zei je eerder inderdaad ook al. 

Dan zou het niet nodig zijn om andere treinen in te korten. Terwijl je deze 30 stellen zou je ook zou kunnen gebruiken.

Dat is het hem. Ik weet niet of die bruikbaar zijn. Gezien het nu al een uitdaging is in de spits zou het raar zijn dat ze die niet gebruiken. Het is dus een logische aanname dat daar wat mee is. Ik zet je feedback wel door.

Reputatie 7
Badge +1

OF daar de tijd niet voor hebben

OF weten dat ze hetzelfde stuk na aank. ook weer moeten teruglopen

OF omdat ze nog steeds denken niet naast een vreemde vanwege besmet-gevaar te kunnen neerploffen

OF----het was gratis koopzondag met alles 3 voor 1 beprijsd……...

Reageer