Skip to main content

Al jaren reis ik eerste klas. Daar betaal ik meer voor. Het valt me op dat sinds Corona er steeds meer 2e-klaar reizigers in de eerste klas zitten. Er wordt niet vaak gecontroleerd, dus waarom meer betalen?

Nu het steeds drukker wordt, komt het ook voor dat er in de eerste klas geen plek is. Het zou de NS sieren om juist dan de plaatsbewijzen te controleren, om in de eerste klas plaats te maken voor de reizigers die daar ook werkelijk voor betalen. 

Als er minder treinen rijden, daalt het aantal passagiers daarmee nog niet, en de eerste klas zal nog meer dan nu de overloop worden. Teveel mensen zien een zitplaats als ze opeen gestapeld worden en gaan dan toch zitten, en staan echt niet op voor iemand met een geldig kaartje. Pubers, ook zij die dat mentaal gebleven zijn en met de bekende minachtingsmentaliteit, doen dat al helemaal niet.

De problemen zijn ten dele ook aan deze verloederende instelling te wijten. 

Er is straks nog hooguit plaats in de eerste klas tijdens de daluren in de vakanties, of in het weekend.

 

Het privatiseringbeleid heeft in ieder geval geen betere dienstverlening gebracht, het is nog nooit zo belabberd geweest als nu. En ik spoor al meer dan vijftig jaar.

Mensen die wat ouder zijn, wat zwakker dan wel gevorderd zwanger, kunnen niet meer met de trein als het zo doorgaat, ook niet tegen extra betaling voor de eerste klas.

NS is voor honderd procent eigendom van de staat en daarmee zou het volksbezit moeten zijn. Ik denk dat het volk het niet eens is met de huidige gang van zaken. 

De dikbetalende eersteklas forenzen lopen weg, het personeel loopt weg, de zwakkeren hebben geen plaats meer, en met het huidige controlebeleid hebben de wanbetalers alle ruimte die ze maar willen, ook letterlijk: in de eerste klas. Die Umwertung aller Werte.

 Het is een goed principe dat de samenleving, en dus de overheid, ingrijpt als de particuliere bedrijven hun taak niet aan kunnen, noch hun verantwoordelijkheid nemen.

 

 

 


En dat is ook een reden dat als NS in 2025 de concessie op het hoofdrailnet verliest, ik er geen traan om zal laten. NS negeert immers al meer dan 5 jaar deze terechte klacht van de reizigers.


Inderdaad. Dit is dan ook onderdeel van het "service verlenen" dat NS zo hoog in het vaandel heeft staan.


Tja, dit soort topics over te weinig controle gaan altijd op dezelfde manier:
De topicstarter heeft een terechte klacht.
Mensen stemmen er mee in.
Als een moderator nog de moeite neemt om hier te verschijnen, wordt aangegeven dat de conducteurs echt controleren en dat er toch echt kans is op een boete. Dit wordt natuurlijk door de moderator als het correcte antwoord gemarkeerd.
Verschillende leden geven aan dat grijsrijders doorgaans gewoon worden weggestuurd uit de eerste klas.
Conductrice Loes, die op dit forum zit, geeft aan dat zij haar werk gelukkig wel serieus neemt en regelmatig wappert met haar bonnenboekje.
 

Ook andere steeds terugkerende topics verlopen zo. Wat heeft het voor zin om alles steeds te herhalen hier. Het enige doel zou nog uiten van frustratie kunnen zijn; en tegen beter weten in hopen dat er ooit eens gedaan gaat worden wat reizigers terecht verlangen. Ik ben zwaar teleurgesteld in NS, na al ruim 30 jaar vaste klant te zijn en treinreizen altijd te hebben gepromoot en verdedigd als er door anderen weer eens lacherig gedaan werd omdat ik het mezelf dagelijks zou “aandoen” om met de trein naar het werk te gaan. Het ging voor corona al flink bergaf op vele fronten, maar dit jaar slaat alles. Treinreizen verwordt van een prettige vervoerswijze naar maar al te vaak een kwelling en ergernis. Iedere dag denk ik: wat zou er nu weer aan de hand zijn vandaag en hoeveel tijd kost het me nu weer. Niet gezond.


U heeft helemaal gelijk. Dit is voor veel mensen een grote ergernis. Helaas doet NS er niks mee. 


Tja, dit soort topics over te weinig controle gaan altijd op dezelfde manier:
De topicstarter heeft een terechte klacht.
Mensen stemmen er mee in.
Als een moderator nog de moeite neemt om hier te verschijnen, wordt aangegeven dat de conducteurs echt controleren en dat er toch echt kans is op een boete. Dit wordt natuurlijk door de moderator als het correcte antwoord gemarkeerd.
Verschillende leden geven aan dat grijsrijders doorgaans gewoon worden weggestuurd uit de eerste klas.
Conductrice Loes, die op dit forum zit, geeft aan dat zij haar werk gelukkig wel serieus neemt en regelmatig wappert met haar bonnenboekje.

Ofwel: weer een topic gemarkeerd als beantwoord (goed voor de managementstatistieken), weer een probleem niet opgelost en weer een ontevreden klant. Gewoon een normale dag op dit forum.


 


Tja, dit soort topics over te weinig controle gaan altijd op dezelfde manier:
De topicstarter heeft een terechte klacht.
Mensen stemmen er mee in.
Als een moderator nog de moeite neemt om hier te verschijnen, wordt aangegeven dat de conducteurs echt controleren en dat er toch echt kans is op een boete. Dit wordt natuurlijk door de moderator als het correcte antwoord gemarkeerd.
Verschillende leden geven aan dat grijsrijders doorgaans gewoon worden weggestuurd uit de eerste klas.
Conductrice Loes, die op dit forum zit, geeft aan dat zij haar werk gelukkig wel serieus neemt en regelmatig wappert met haar bonnenboekje.

Ofwel: weer een topic gemarkeerd als beantwoord (goed voor de managementstatistieken), weer een probleem niet opgelost en weer een ontevreden klant. Gewoon een normale dag op dit forum.


 

Het zou een begin zijn als in de trein geregeld een tekst te horen zou zijn: “beste reizigers, check even of u in de juiste klasse heeft plaatsgenomen. Reizigers met een tweede klas kaartje in de eerste klas zitten, kunnen voor zwartrijden worden beboet.”

 


Helemaal mee eens maar het dringt maar niet door bij het management wat nu helemaal stuurloos lijkt te zijn.


Het is een goed principe dat de samenleving, en dus de overheid, ingrijpt als de particuliere bedrijven hun taak niet aankunnen, noch hun verantwoordelijkheid nemen.

 

Nog even geduld. De Europese Commissie is al hard op weg om de randvoorwaarden te verbeteren.


Ik vind dat je de maximale politieke ruimte moet zoeken om mee te denken. Het functioneert niet als bedrijf, al zit je met Europese wetgeving. 

Klinkt alsof je weinig op hebt met de rechtstaat. Die is er niet om ontdoken te worden 


Nu het steeds drukker wordt, komt het ook voor dat er in de eerste klas geen plek is. Het zou de NS sieren om juist dan de plaatsbewijzen te controleren, om in de eerste klas plaats te maken voor de reizigers die daar ook werkelijk voor betalen. 

Het wordt helemaal niet steeds drukker maar er rijden minder treinen en die worden ook nog steeds korter. 


Ik vind dat je de maximale politieke ruimte moet zoeken om mee te denken. Het functioneert niet als bedrijf, al zit je met Europese wetgeving. 

Mijn samenvatting hierboven vanuit het consumentenstandpunt gezien, is  duidelijk genoeg.


Tsja, het is wachten tot iemand bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat het aandurft om geen onderhandse concessie aan NS te schenken, maar de Europese regels te volgen en de concessie Hoofdrailnet in delen openbaar aanbesteedt. Overal in Nederland is het OV door marktwerking beter geworden, zelfs al zijn veel verbeteringen door hetzelfde ministerie via de achterdeur wegbezuinigd. Ook de regionale treindiensten van Arriva, Keolis, Connexxion enz. fungeren stukken beter dat wat NS laat zien. NS is het enige bedrijf dat niet aan marktwerking is blootgesteld en zich daardoor ook niet veel verder heeft ontwikkeld in het inspelen op de wensen / behoeften van de klant.

De echte NS-fans hoeven echter niet te vrezen: door de onderhandse concessie stroomt er veel geld van NS (en dus van ons, de reizigers) in de rijkskas. Zowel via de concessieprijs als via de afroming van winsten door de eigenaar van NS, ofwel het Ministerie van Financiën. De kans dat die zo'n mooie melkkoe de vrijheid geven is zo goed als nihil.


Nu het steeds drukker wordt, komt het ook voor dat er in de eerste klas geen plek is. 

Het wordt niet steeds drukker, er zijn 20% minder reizigers dan in 2019. Alleen daalt het aanbod aan zitlaatsen nog sneller.


De echte NS-fans hoeven echter niet te vrezen: door de onderhandse concessie stroomt er veel geld van NS (en dus van ons, de reizigers) in de rijkskas. Zowel via de concessieprijs als via de afroming van winsten door de eigenaar van NS, ofwel het Ministerie van Financiën. 

Er zijn de laatste jaren alleen maar miljarden van Den Haag naar NS gegaan. Niet andersom.


De echte NS-fans hoeven echter niet te vrezen: door de onderhandse concessie stroomt er veel geld van NS (en dus van ons, de reizigers) in de rijkskas. Zowel via de concessieprijs als via de afroming van winsten door de eigenaar van NS, ofwel het Ministerie van Financiën. 

Er zijn de laatste jaren alleen maar miljarden van Den Haag naar NS gegaan. Niet andersom.

Hoi Tamzin,

dat hangt er van af hoe je kijkt. ‘Den Haag’ draagt financieel bij aan de kosten van aanleg, onderhoud en exploitatie van infrastructuur. Dit bedrag wordt aan ProRail betaald als infrabeheerder. NS betaalt aan het Ministerie van I&W een vergoeding voor het mogen exploiteren van de concessie Hoofdrailnet; daarnaast draagt het NS-concern ook winst af aan de aandeelhouder, de Minister van Financiën.

 


 

 

Hoi Tamzin,

dat hangt er van af hoe je kijkt. ‘Den Haag’ draagt financieel bij aan de kosten van aanleg, onderhoud en exploitatie van infrastructuur. Dit bedrag wordt aan ProRail betaald als infrabeheerder. NS betaalt aan het Ministerie van I&W een vergoeding voor het mogen exploiteren van de concessie Hoofdrailnet; daarnaast draagt het NS-concern ook winst af aan de aandeelhouder, de Minister van Financiën.

Dat "vermogen" valt wel mee, de heffingen voor HSL en het klassieke net samen dekken ongeveer een derde van de totale kosten van ProRail, de rest komt uiteindelijk van de belastingbetaler. Waarbij de goederenvervoerders relatief meer bijdragen dan het reizigersvervoer. Wel kun je aanvoeren dat ProRail met geld smijt maar daar heb ik NS nog nooit over gehoord 

En winst is er bij NS per saldo al jaren niet meer. Er zijn enkele jaren met vooral boekwinsten geweest maar die zijn verrekend met de verliezen in andere jaren.


De echte NS-fans hoeven echter niet te vrezen: door de onderhandse concessie stroomt er veel geld van NS (en dus van ons, de reizigers) in de rijkskas. Zowel via de concessieprijs als via de afroming van winsten door de eigenaar van NS, ofwel het Ministerie van Financiën. De kans dat die zo'n mooie melkkoe de vrijheid geven is zo goed als nihil.

Van winst zal de komende tijd geen sprake zijn. Financiën heeft bovendien al toegezegd voorlopig van het dividend te blijven afzien (?). De concessievergoeding bedraagt 80 miljoen. Die schamele opbrengst kan geen reden vormen om de poort gesloten te houden.


Zie ook https://treinposities.nl/capaciteit er wordt (met name in het weekend) bijzonder weinig gedaan voor wat betreft de beloofde langere treinen per medio september, met een ‘echte’ belofte dat er per 10 oktober extra treinen zullen gaan rijden tussen bijv. Zwolle - Amerfoort - Utrecht.

Voor de rest, zie https://www.treinreiziger.nl ook al is dat geen officieel kanaal.


Reageer