beantwoord

ICE-3 mockup bij NS

  • 21 January 2023
  • 5 reacties
  • 324 Bekeken

Reputatie 7
Badge
  • Super user
  • 1986 reacties

Ik heb een vraagje over de ICE-3 mock-up in het NS Trefpunt op NS Headquarters in Utrecht. Ik ben er al enkele keren geweest, en ik weet dat er een aantal mock-ups van treinen staan. Waaronder een mockup van de ICR-rijtuigen met de mooie vorige gele zitplaatsen ('golden seats')’, een mockup van de SGM met een mooi modern futuristisch Sprinter-exterieur erom heen, en de ICE-3 mockup.

De ICE-3 mockup op het NS Trefpunt

Nu vroeg ik mij af: Hoe is deze mock-up bij NS terecht gekomen? De NS heeft voor zover ik weet nooit insprake gehad in het interieur van de ICE-3, omdat deze door de Deutsche Bahn is ontworpen. Is dit model van de Deutsche Bahn overgenomen, omdat ze er vanaf wouden?

Voor diegenen die het NS Trefpunt niet kennen. Het is een conferentiezaal bij het hoofdkantoor in Utrecht, en wordt gebruikt voor conferenties, lezingen, ceremonies (voor indienststelling boa’s) en anderen bijzondere bijeenkomsten. En soms ook voor persbijeenkomsten. Hier een video over hoe het eruit ziet.

icon

Beste antwoord door iMark 23 January 2023, 00:48

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS headquarters?

Reputatie 7
Badge

NS headquarters?

Ja, het NS hoofdkantoor aan de Laan van Puntenburg 100 in Utrecht. Ook beter bekend als HGB-IV.

Reputatie 7
Badge +3

NS headquarters?

Ja, het NS hoofdkantoor aan de Laan van Puntenburg 100 in Utrecht. Ook beter bekend als HGB-IV.

In december 22 heette dat gewoon hoofdkantoor, maar begrijp dat het nu overgenomen is door de Engelsen.

Reputatie 7
Badge +3

NS is eigenaar van drie treinstellen. Die zijn te herkennen aan het NS-logo en aan de aanduiding “Restaurant” in plaats van “Bord Restaurant”. Voor de rest zijn de treinstellen identiek aan die van DB en draaien ze mee in de pool van ICE 3M.

NS kan derhalve een mock-up van een eigen treinstel neerzetten. NS heeft oorspronkelijk 4 treinstellen gekocht en heeft er na een zwaar ongeluk van de 4654 nog 3 over. De 4654 is aan DB verkocht en later hersteld.

Dit zijn van die zaken waar je ook niet _te_ precies naar moet kijken en over na moet denken. Trefpunt is een persruimte, gemakkelijk bereikbaar voor de poortjes waardoor je geen gedoe hebt met bezoekers aanmelden, pasjes uitdelen, et cetera, waar men in plaats van losse spreekruimtes op deze manier het aan heeft willen kleden. En dat werkt, het is een tof idee. Maar de mensen die zo’n idee uitwerken zijn niet de mensen die dagelijks bezig zijn met treinontwerp/onderhoud/… Je wil in zo’n ruimte een mengeling hebben van materieel, duidelijk te onderscheiden, en waar alle formules aan bod komen. Zo heb je met een stoptrein, Intercity en internationale trein het geheel staan.

 

In dezelfde richting: online kwamen de renders van de verbouwing van Londen Liverpool Street voorbij, waar men NS SLT’s had ingetekend. Wij vinden dat grappig, maar het gros heeft het niet eens door.

Reageer