Waarom is er nauwelijks controle in eerste klas? | NS Community

Waarom is er nauwelijks controle in eerste klas?


Reputatie 1

Goedemiddag,

Al geruime tijd merk ik dat er nauwelijks controle is in de eerste klas of überhaupt in de trein. Hierdoor neem het comform in eerste klas af. Waarom is dit zo? De overlast die veroorzaakt wordt is niet alleen de drukte, maar ook geluidsoverlast, intimidatie (waar de WhatsApp-chat niet adequat op reageert), stankoverlast, etc.

Positieve noot is dat vandaag een conducteur opriep dat zitten in de 1e klas met een tweede klas ticket 50 euro boete betekent. Gelijk vertrok er een horde mensen naar aanleiding hiervan. Neem dit vooral mee als NS, aangezien dit alleen al schijnt te helpen.


24 reacties

Ik reis  vanwege mijn gezondheid iedere week in de vroege ochtend en na zeven uur in de eerste klas, een rit van twee uur. Ik heb dit jaar misschien twee keer controle gehad. Nu s’morgens staat de hele coupé vol ( dus blij zijn als je een zitplaats hebt voor je dure ticket!) en s’avonds vaak lui die hun mobiel willen opladen. Af en toe een  zogenaamd ‘service rondje’ door een conducteur die heel hard ‘ goedenavond roept en net zo hard weer doorloopt. Als er controle van de plaatsbewijzen is, dan vliegen er ineens een hoop mensen van hun plek. Mensen die uit het buitenland (zeggen) te komen worden ongemoeid gelaten.

Ik baal hier behoorlijk van!

Reputatie 7
Badge +3

Ze hebben in elk geval wel humor bij NS 😁

Reputatie 7
Badge +4

Met controle en handhaving is het snel opgelost. Bedenk wel dat de animo om te controleren is afgenomen door de attitude van te veel reizigers, maar al te vaak met de bekende eigen ‘werkelijkheid’.  Er is een wisselwerking.

Maar van te voren waarschuwen en daarna handhaven is voor dit moment al een mooi compromis. Dat correctietarief mag ook wel wat omhoog.

Reputatie 1

Ik ben het met u eens dat het om het principe gaat, maar ook dat wanneer je zoiets omroept dat je het dan wel moet doen met de juiste informatie.

Maar ik vraag me wel of er daarna ook daadwerkelijk werd gecontroleerd. Want als dat niet gebeurde kunnen de grijsrijders het ook zien als een loze dreiging en een volgende keer gewoon blijven zitten. Dus niet alleen zeggen, maar ook doen. 

Gebeurde gelukkig ook, vandaag dat ik conducteur nog een persoonlijk compliment heb kunnen geven over dit naar aan leiding van de oproep

Reputatie 7
Badge +4

Het is natuurlijk idioot de eigen inkomsten niet te bewaken. Strikt genomen controleert de conducteur op een geldig vervoersbewijs en moet hij die verschaffen als dat niet zo is. Er is veel geld binnen te halen en dat kan in deze tijd voor NS geen kwaad.

Tja Rene74, de moraal heeft plaatsgemaakt voor een houding waar alleen het eigenbelang telt zolang dat nagenoeg risicoloos veel oplevert. Je wordt niet gepakt, dus dan mag het, in die denkwijze.

 

Als je die mentaliteit bestrijdt, levert het alleen maar winst op. Wangedrag mag best consequenties hebben. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met u eens dat het om het principe gaat, maar ook dat wanneer je zoiets omroept dat je het dan wel moet doen met de juiste informatie.

Maar ik vraag me wel of er daarna ook daadwerkelijk werd gecontroleerd. Want als dat niet gebeurde kunnen de grijsrijders het ook zien als een loze dreiging en een volgende keer gewoon blijven zitten. Dus niet alleen zeggen, maar ook doen. 

Dat omroepen is zo’n goed idee!! Ook dat mensen in een stiltecoupe stil moeten zijn. Simpele regels toch. Ik merk ook vaak dat het vol zit met tweedeklassers

Reputatie 1

Ik kwam net deze tweet tegen van NS, kunnen we nu elk half uur een ronde verwachten? ;)

Waarschijnlijk 'elk half uur per maand'

 

Reputatie 7
Badge +3

Positieve noot is dat vandaag een conducteur opriep dat zitten in de 1e klas met een tweede klas ticket 50 euro boete betekent.

Goed dat dit omgeroepen werd maar dit is niet (altijd) juist, bij NS Flex betekent 1e klas reizen met een 2e klas vervoersbewijs een correctietarief van €20.

 

 

Reputatie 1

Zal 't doorgeven aan de conducteur, hopelijk wordt dit vaker opgeroepen. Gaat om 't principe, minder om 't bedrag zelf

Reputatie 1

Met controle en handhaving is het snel opgelost. Bedenk wel dat de animo om te controleren is afgenomen door de attitude van te veel reizigers. Er is een wisselwerking.

Maar van te voren waarschuwen en daarna handhaven is voor dit moment al een mooi compromis. 

Ja, absoluut. De vertrekkende groep was al direct resultaat. Smaak in mijn optiek naar meer!

Reputatie 2

Lees hierover ook de column van Jannetje Koelewijn in de NRC van woensdag 30 november.

Iedereen weet het, maar de NS doet niets!

Reputatie 7

Lees hierover ook de column van Jannetje Koelewijn in de NRC van woensdag 30 november.

Iedereen weet het, maar de NS doet niets!

Herkenbare column, tekenend….

Reputatie 7
Badge

Hopelijk dringt dat ook door bij het bedrijf zelf.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kwam net deze tweet tegen van NS, kunnen we nu elk half uur een ronde verwachten? ;)

Blijkbaar wel, elke 3 kwartier bleek niet haalbaar 😉 pas 2x 2 uur gereisd niemand gezien voor controle, volgende keer zie ik ze dus zeker 3x op zo'n reis. 

Die volgende keer was vorige week 2x 1 uur en 40 minuten. Geen controle gehad en dat was op de terugweg zeker nodig. Een heel gezelschap besloot toch gezellig bijelkaar in de 1e klas te zitten hoewel er 1 zei dat ze met 2e klaskaartje niet 1e klas mochten zitten. Toch gaan zitten en ook nog andere mensen opgehaald die elders zaten om erbij te zitten. En nog wat stelletjes die in de 2e klas geen plaatsen naast elkaar vonden en toch gezellig bij elkaar wilden zitten. Dat kan allemaal, de conducteur was vast die reis met een online controle bezig...

Vandaag weer dit! De hele eerste klas stroomt vol en dan zijn ze nog luidruchtig ook. Ik denk dat ik mijn eerste klas abbo op ga zeggen. Voelt alsof je voor niks betaald. 

Badge +3

Haha, zie https://twitter.com/ThSchoenmakers/status/1553422916091617281

De dag dat je met eersteklasabonnement moet staan bij @NS_online.
Naar Rotterdam CS: zomercarnaval.
Naar Tilburg: kermis.
Terug: weer zomercarnaval.
Door naar 020: pride.
Terug: weer zomercarnaval.
Meer lawaai dan kleding. 4 uur getreind.
Aantal controleurs: NUL.

Tja (foto uit andere tweet, een 1100) het past niet!

Ligt daar iemand in het bagagerek? Nee, maar dat is ook nog een optie…

Voor de rest, in 020 iets met Ajax en PSV en een Johan Cruijff Schaal, en een ICM3 tussen Zwolle en Roosendaal terwijl dat vorige week nog gewoon een VIRM6 was.
https://treinposities.nl/ritinfo/20220730/3665 (rustig/gemiddeld druk volgens de planner)

Het gaat prima dit weekend!

Reputatie 7

Vandaag weer dit! De hele eerste klas stroomt vol en dan zijn ze nog luidruchtig ook. Ik denk dat ik mijn eerste klas abbo op ga zeggen. Voelt alsof je voor niks betaald. 

Klopt. Je bent anders gewoon een dief van je eigen portemonnee. Ik heb het opzeggen al eerder gedaan en ben terug naar 2e klasabonnement gegaan. Scheelt NS weer een paar honderd euro aan inkomsten komend jaar. Maar blijkbaar deert dat niet dat mensen hun 1e klas opzeggen om deze veelgenoemde reden want er verandert niets.

Lees hierover ook de column van Jannetje Koelewijn in de NRC van woensdag 30 november.

Iedereen weet het, maar de NS doet niets!

En dat NS er niets aan doet weet ook iedereen. 

Badge +3

Goed om te lezen dat zo’n omroep meteen tot resultaten leidt, al zou bij NS Flex de ‘schade’ beperkt blijven tot 20 euro, toch?

Reputatie 7

Positieve noot is dat vandaag een conducteur opriep dat zitten in de 1e klas met een tweede klas ticket 50 euro boete betekent. Gelijk vertrok er een horde mensen naar aanleiding hiervan. 

Top van die conducteur! En erg fair richting netjes betalende 1e klasreizigers.

NS laat dagelijks veel geld liggen door zo weinig controle door te voeren.

En dan die mensen die bewust 1e klas gaan zitten met 2e klasvervoerbewijs, kinderachtig. En dan na zo'n mededeling toch maar het hazenpad kiezen.

Reputatie 1

Ik kwam net deze tweet tegen van NS, kunnen we nu elk half uur een ronde verwachten? ;)

@Erryt NS,

Komt dit grapje van jou? Of heb je een collega met dezelfde initialen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kwam net deze tweet tegen van NS, kunnen we nu elk half uur een ronde verwachten? ;)

Blijkbaar wel, elke 3 kwartier bleek niet haalbaar 😉 pas 2x 2 uur gereisd niemand gezien voor controle, volgende keer zie ik ze dus zeker 3x op zo'n reis. 

Reageer