beantwoord

voordeliger klasse switchen per rit of per dag?

  • 14 October 2022
  • 8 reacties
  • 215 Bekeken

Hi,

Ik reis een aantal keer per week van Breda - Utrecht en terug. Nou mag ik met mijn zakelijke chipkaart wisselen van tweede naar eerste klasse als het te druk is om in de trein te werken. Nou vroeg ik me af, is het dan goedkoper om per rit te switchen (dus ik kom het perron op, zie dat het druk is en switch naar eerste klasse) of per dag (ik neem sochtends de gok dat het savonds in de spits ook nog te druk is). Kan ik dan beter 2x los switchen op de heen en terugweg of kan ik hem sochtends beter omzetten naar eerste klas voor de hele dag?

 

Ben benieuwd:)

icon

Beste antwoord door Tochjo 14 October 2022, 08:42

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Dank voor de reacties.

Er bestond op de website een optie om automatisch de klassewissel uit te schakelen op een tijdstip, een optie die niet in de app zat. Vreemd dat die verdwenen is (en ook niet in de app zat). Ik ben blik dat er eenvoudige optie is om weer eerder terug te schakelen dan 'automatisch'.

Klopt, en in de voorwaarden staat dat ook nog:

10.2 Een Klassewissel is in te stellen voor een bepaalde tijdsduur. Op ns.nl kunt u lezen welke keuzes u heeft...

De keuze voor een tijdstip is al heel lang verdwenen, ik ben hem in ieder geval nog nooit tegengekomen maar het maakt op zich weinig uit want zodra je 1e klas ingecheckt bent kun je tijdens de treinreis zelf alweer wisselen naar 2e klas.

Dank voor de reacties.

Er bestond op de website een optie om automatisch de klassewissel uit te schakelen op een tijdstip, een optie die niet in de app zat. Vreemd dat die verdwenen is (en ook niet in de app zat). Ik ben blik dat er eenvoudige optie is om weer eerder terug te schakelen dan 'automatisch'.

Badge +3

Bij een 2→1 Klassewissel met NS Flex krijg je de opties ‘vandaag (tot 04.00 de volgende dag)’, t/m een bepaalde datum of ‘voor onbepaalde tijd’ (dus totdat je het zelf weer uit zet).

Welke optie je kiest maakt niet uit, want je kunt op elk moment weer wisselen naar 2e klas. De eeste twee opties zijn eigenlijk alleen maar omdat je er dan verder niet aan hoeft te denken om 1e klas weer uit te zetten.

Op deze manier kan je zelfs een deel van een treinreis 1e klas reizen. Je zet dan tijdens je treinreis (met 1e klas incheck) de klassewissel weer uit en checkt vervolgens ergens uit en weer in. Vanaf dat moment reis je 2e klas verder.

Dus bijvoorbeeld:

  • Je checkt in om 9:10 (1e klas) of je checkt 2e klas in en wisselt om bijv. 9:20 naar 1e klas
  • Elke incheck tot 15 minuten geleden (dus die van 9:10) wordt 1e klas afgerekend
  • Je wisselt (tijdens je reis) om bijv. 9:25 terug naar 2e klas
  • Elke volgende incheck vanaf dat moment is 2e klas (zonder 15 minuten terugwerkende kracht)
  • Je stapt om 9:30 over (uit- en incheck) en reist 2e klas verder
Badge +3

De topic starter had het over de gok nemen om de voor de middag ook eerste klas inschakelen. Dan reis je mogelijk de middag ook tegen eersteklas tarief. Dus duurder.

De vraag was letterlijk:

Kan ik dan beter 2x los switchen op de heen en terugweg of kan ik hem sochtends beter omzetten naar eerste klas voor de hele dag?

Uit “2x los switchen” volgt dat beide reizen in de eerste klas worden gemaakt.

 

En ik kan dus gewoon terugschakelen naar tweede? Is het echt zo simpel? 🤦🏼

Ja.

De topic starter had het over de gok nemen om de voor de middag ook eerste klas inschakelen. Dan reis je mogelijk de middag ook tegen eersteklas tarief. Dus duurder.

Dat het geen verschil in kosten geeft door een of twee keer naar eersteklas om te schakelen is helder.

 

En ik kan dus gewoon terugschakelen naar tweede? Is het echt zo simpel? 🤦🏼

Badge +3

Waarom zou het niet uitmaken?

Als zowel de heenreis als de terugreis in de eerste klas is, dan maakt het niet uit of de klasse gewisseld wordt voor de hele dag of per reis.
 

Waarom is het eindtijdstip verdwenen? En hoe los ik dat nu op? 

Het antwoord op de eerste vraag heb ik niet. Maar het is na het wisselen naar 1e klas gewoon mogelijk om terug te wisselen naar 2e klas. U moet daar dan na de heenreis (of voor de terugreis) wel zelf even aan denken.

(Ja, 1 jaar oud topic)

Waarom zou het niet uitmaken? Als je de terugreis niet voor eerste klas hoeft te kiezen omdat niet zo druk is, dan betaal je dus voor een eersteklas ticket terwijl dit niet nodig was.

Ik deed dat ook vaak los voor heen en terugweg. Dat kon je via de website tot een bepaald tijdstip (niet via de app vreemdgenoeg) echter kom ik er nu achter dat dit niet meer kan. Je kan nu "ineens" alleen nog maar kiezen voor permanent andere klasse, tot einde dag, of tot een specifieke datum.

Waarom is het eindtijdstip verdwenen? En hoe los ik dat nu op? 

Badge +3

Het maakt niet uit. U betaalt in beide gevallen dezelfde meerprijs per rit.

Reageer