Inchecken met je bankpas - nog niet overal mogelijk! | NS Community
beantwoord

Inchecken met je bankpas - nog niet overal mogelijk!

  • 26 January 2023
  • 18 reacties
  • 369 Bekeken

Beste NS,

Vandaag ontving ik jullie campagne met de titel; “Nieuw bij NS: in- en uitchecken met betaalpas, creditcard of mobiel”.

Maar...aangezien dit pas vanaf eind 2023 op alle stations beschikbaar is, gaat dit publicitair toch een ENORME chaos worden? Denk maar na; mensen checken in op station Utrecht maar uitchecken in (bijvoorbeeld) Ede-Wageningen (druk station) kan nog niet. Dat levert toch een regen aan klachten, extra werk en negatieve publiciteit op?

Of vergis ik me? Sowieso bleek ook nergens uit de e-mail dat het nog niet overal kan. En mensen lezen over het algemeen niet (goed)...dus dat het pas vanaf 31 januari kan, wordt ook gemist vrees ik.
En hoe zit het met meerdere vervoerders? Moet je dan nog steeds uit- en inchecken wanneer je wisselt van bijvoorbeeld NS naar Arriva?

Begrijp me niet verkeerd; het initiatief is geweldig...maar had de communicatie pas gedaan als het OVERAL in gebruik zou zijn genomen...

Groet,
Sjoerd

icon

Beste antwoord door Lorena NS 26 January 2023, 15:02

Bekijk origineel

18 reacties

De totale onduidelijkheid waar OVpay te gebruiken is creëert inderdaad chaos. Men stelt dat men het geleidelijk wil uitrollen wat ik wel snap maar kom dan wel met een up to date gehouden overzicht dat aangeeft waar het inmiddels wel en niet werkt.

De website van OVpay suggereert dat het eind van de maand op de (meeste?) stations zal werken maar dat klopt niet. Op grenstrajecten naar Duitsland lijkt het niet te werken en ook niet bijv. bij NS op sommige stations in het noorden en oosten. Zo kan het wel bij NS in Assen maar weer niet in Groningen.

Bij wisselen van vervoerder moet je uiteraard uit/inchecken dat verandert niet met een andere kaart omdat ook de bankkaart niet weet in welke trein je zit en de bank dus anders niet weet wie het geld krijgt.

Beste NS,

Vandaag ontving ik jullie campagne met de titel; “Nieuw bij NS: in- en uitchecken met betaalpas, creditcard of mobiel”.

 

Ik kreeg deze mail ook.

Maar verbaasde me voornamelijk over de eerste zin: “Het wordt steeds makkelijker om met het openbaar vervoer te reizen in Nederland. “

 

Dit klopt namelijk niet en heeft geen relatie met de inhoud van het bericht.

Het wordt namelijk niet makkelijker te reizen met het OV.

Heel veel wordt wegbezuinigd, met name het streekvervoer.

En betreffende de NS: Het wordt pas makkelijker reizen als er minder treinen uitvallen, meer treinen volgens dienstregeling (= op tijd) rijden en de aansluitingen op andere treinen voor overstap beter op elkaar is afgestemd.

 

Was de zin: “Het wordt steeds makkelijker om in het openbaar vervoer (dubbel) te betalen in Nederland. “, dan klopte het wel.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe wordt OV-pay aan abonnementhouders gecommuniceerd? Of gaat men er vanuit dat die dat niet gebruiken?

Reputatie 6
Badge +2

Hi MoDe

Er gaan batches mails uit, waaronder ook naar abonnementhouders. In jouw geval vrees ik dat ook deze mail niet aan zal komen totdat het probleem met de mailings naar jou opgelost word.

Reputatie 6
Badge +2

Beste NS,

Vandaag ontving ik jullie campagne met de titel; “Nieuw bij NS: in- en uitchecken met betaalpas, creditcard of mobiel”.

Maar...aangezien dit pas vanaf eind 2023 op alle stations beschikbaar is, gaat dit publicitair toch een ENORME chaos worden? Denk maar na; mensen checken in op station Utrecht maar uitchecken in (bijvoorbeeld) Ede-Wageningen (druk station) kan nog niet. Dat levert toch een regen aan klachten, extra werk en negatieve publiciteit op?

Of vergis ik me? Sowieso bleek ook nergens uit de e-mail dat het nog niet overal kan. En mensen lezen over het algemeen niet (goed)...dus dat het pas vanaf 31 januari kan, wordt ook gemist vrees ik.
En hoe zit het met meerdere vervoerders? Moet je dan nog steeds uit- en inchecken wanneer je wisselt van bijvoorbeeld NS naar Arriva?

Begrijp me niet verkeerd; het initiatief is geweldig...maar had de communicatie pas gedaan als het OVERAL in gebruik zou zijn genomen...

Groet,
Sjoerd

Hi Sjoerd, 
Ik heb dit nagevraagd en ook al gedeeld in een het OV Pay topic. Vanaf 31 januari werkt het in- en uitchecken bij NS op alle stations. Je dient nog wel per vervoerder in- en uit te checken.

Reputatie 7
Badge +3

Hi MoDe

Er gaan batches mails uit, waaronder ook naar abonnementhouders. In jouw geval vrees ik dat ook deze mail niet aan zal komen totdat het probleem met de mailings naar jou opgelost word.

De servicemail dat er een nieuwe keuzedag klaar staat vanmorgen wel ontvangen…

Inmiddels beginnen we aan het 3e jaar met wachten op een oplossing. Op mijn persoonlijk in Utrecht afgegeven klacht een maand geleden nog niets gehoord…

Partner krijgt nu ineens ook niets meer.

Misschien moet ik maar flex op een ander account aanvragen om eindelijk nieuwsmail te krijgen?

Reputatie 7
Badge +3

Hi MoDe

Er gaan batches mails uit, waaronder ook naar abonnementhouders. In jouw geval vrees ik dat ook deze mail niet aan zal komen totdat het probleem met de mailings naar jou opgelost word.

Bij mij kwam deze mail in de spam terecht. Normaal komen de NS nieuwsbrieven, servicemails, aanbiedingen e.d. wel gewoon in mijn inbox,en komen alleen de NS community berichten in de spam.

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij zat de e-mail over reizen met bankkaart in de spamfolder. Net als @Momo krijg ik normaal gesproken dergelijke servicemails wel in mijn inbox.

Reputatie 7
Badge +3

Hi MoDe

Er gaan batches mails uit, waaronder ook naar abonnementhouders. In jouw geval vrees ik dat ook deze mail niet aan zal komen totdat het probleem met de mailings naar jou opgelost word.

Bij mij kwam deze mail in de spam terecht. Normaal komen de NS nieuwsbrieven, servicemails, aanbiedingen e.d. wel gewoon in mijn inbox,en komen alleen de NS community berichten in de spam.

Ik krijg NS community, servicemail keuzedag, verlengingsmails, NS panel, NS international gewoon in mijn inbox. Maar nieuwsbrieven, aanbiedingen en andere servicemails krijg ik al 2,5 jaar niet meer.

Misschien moet ik maar testen of het via een nieuw abonnement van de aanbieding van €2,50 dal voordeel met nieuw aan te maken account wel lukt. Al zit ik niet op kaart nr. 4 te wachten...

Badge +3

Bij mij zat de e-mail over reizen met bankkaart in de spamfolder. Net als @Momo krijg ik normaal gesproken dergelijke servicemails wel in mijn inbox.

Kreeg hem om 11:15
In Gmail stond hij onder Updates (geen spam dus). Op een andere account (nog) niets ontvangen.

Reputatie 7
Badge +2

Hier zat ‘ie ook in de spam. Moet haast ergens door de inhoud van de mail gekomen zijn: gisteren kreeg ik nog een andere mailing vanaf dezelfde afzender (info@email.ns.nl) die niet in de spam terecht kwam.

Lijkt ook de eerste keer te zijn dat ik 'n mailing van NS in de spam aantrof. Ook de community-mails komen daar niet in terecht.

Badge +3

Hier zat ‘ie ook in de spam. Moet haast ergens door de inhoud van de mail gekomen zijn: gisteren kreeg ik nog een andere mailing vanaf dezelfde afzender (info@email.ns.nl) die niet in de spam terecht kwam.

Lijkt ook de eerste keer te zijn dat ik 'n mailing van NS in de spam aantrof. Ook de community-mails komen daar niet in terecht.

De meeste e-mail providers voegen wel wat info toe aan de headers van een bericht, waaruit je (globaal) kunt afleiden waarom die in de spam beland is.

Het woordje ‘creditcard’ alleen kan al een bepaalde ‘score’ geven aan een bericht, en bovendien staat er in de mail een hele lange (tracking) link naar www.ns.nl/ovpay

Kan me er wel iets bij voorstellen dat het als spam/reclame gezien wordt.

Reputatie 7
Badge +2

De meeste e-mail providers voegen wel wat info toe aan de headers van een bericht, waaruit je (globaal) kunt afleiden waarom die in de spam beland is..

Deze mailing van NS wordt door het spamfilter van KPN gegreylist, dus er zullen wel redelijk wat klanten nooit een mailing gezien hebben.

Net even vergeleken met een eerdere mailing vanaf hetzelfde adres, die werd wel gewhitelist. Dus zou zomaar kunnen zijn dat het op het woord “creditcard” een bepaalde rating krijgt inderdaad.

Hoe wordt OV-pay aan abonnementhouders gecommuniceerd? Of gaat men er vanuit dat die dat niet gebruiken?

Ik heb een mail gekregen waarin staat dat het niet voor abonnement houders geldt. Maar alleen voor mensen die af en toe gebruik maken van de NS. 

Echt raar! Als ze nu gewoon de OV pas in de app plaatsen kunnen we als abonnement houders op die manier in-en uit checken zonder dat we een los pasje nodig hebben. 
 

Reputatie 7
Badge +3

Zo raar is dat helemaal niet.

Zolang abonnementen persoonsgebonden zijn en ze geplaatst worden op een kaart met een pasfoto zal er niets veranderen voor abonnementhouders.
 

Ik heb meerdere persoonsgebonden pasjes die ik vanuit mijn telefoon kan scannen (zorgpas, bankpas etc) 

Dus lijkt het mij ook voor de NS mogelijk om dit te regelen. Je pasje in de app dus geen losse pasjes, die je kunt verliezen, of opnieuw moet aanvragen doordat ze snel beschadigen is bovendien ook duurzamer 

Reputatie 7
Badge +3

Op de pasjes die je noemt staat geen pasfoto. 

Daar zal toch echt iets voor moeten worden geregeld. Net als voor andere pasjes met pasfoto, zoals de Museumkaart.

Badge +3

Bij mij zat de e-mail over reizen met bankkaart in de spamfolder. Net als @Momo krijg ik normaal gesproken dergelijke servicemails wel in mijn inbox.

Kreeg hem om 11:15
In Gmail stond hij onder Updates (geen spam dus). Op een andere account (nog) niets ontvangen.

Update: op mijn andere account kwam de mail vanochtend om 10:09 binnen (2 dagen later dus). Geen spam.

Reageer