Nieuwe Feature - Community Leaderboard | NS Community
Sticky News

Nieuwe Feature - Community Leaderboard

Nieuwe Feature - Community Leaderboard

Vanaf vandaag hebben we een nieuwe feature op de Community: Het leaderboard!

Het leaderboard is een rangsysteem gebaseerd op punten, die verzameld kunnen worden door bepaalde acties op de Community. Met dit leaderboard willen we gebruikers aanmoedigen om meer interactie met elkaar of op de Community te hebben.

Punten worden toegekend aan het openen van een nieuw topic, het geven van een reactie, het liken of upvoten van een reactie of het krijgen daarvan en uiteraard het geven van een beste antwoord.

De standaardweergave van het leaderboard is op weekbasis, maar je kan ook een leaderboard bekijken zonder databeperking, en je kunt doorklikken naar een volledig overzicht.

Edit 15/07: Indien je geen punten wilt verzamelen en niet mee wilt doen aan het Leaderbord, laat het in dit topic weten. Een Moderator kan dit voor je uitzetten.

De huidige stand van het leaderboard.

Wel even een disclaimer: Wij doen geen aankondigingen of mededelingen over wat er tegenover het mee doen met het leaderboard staat. Wij behouden het recht om het puntensysteem aan te passen.


100 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zet overigens wel mijn vraagtekens bij dit puntensysteem en de term ‘behulpzaamheid'. Het is op deze manier meer een ranglijst van meest actieve gebruikers, of die acties nou behulpzaam zijn of niet. Als het echt om behulpzaamheid gaat, zou ik het denk ik beperken tot het geven van het beste antwoord en misschien het krijgen van likes.

Af en toe ontstaan er bv. discussies tussen leden die een hoop reacties opleveren, maar verre van behulpzaam zijn 🙂

Reputatie 7
Badge

Ik ben hier nooit een grote fan van geweest. Het nodigt uit tot het plaatsen van veel reacties, die niet op inhoud beoordeeld worden. Ik heb een tijd een groot forum geleid, daar zijn we heel rap van dit soort fratsen af gestapt. Een functionele rang (zodat je weet dat iemand bv weet waar hij/zij het over heeft) is nooit verkeerd, maar een rang op basis van zoveel mogelijk posts….nope.

Toen inSided destijds met de badges kwam is op voorhand een groepje vaste forumleden uitgenodigd op kantoor door Sivan, Merel en trainee. Het forum was toen nog bij NS in eigen beheer (KCM, afdeling van toenmalig NS Commercie). De algehele tendens was, kort door de bocht, begin niet aan deze onzin. Het draait uiteindelijk om aantallen (berichten, likes, ...), niet om kwaliteit. Badges zijn natuurlijk doorgedrukt, het zit feitelijk gewoon in het inSided basispakket, en gelukkig nooit echt van de grond gekomen.

 

Bij deze functionaliteit ben ik bang voor hetzelfde effect, een aantal lieden scoort hoog vanwege grote aantallen reacties, terwijl anderen die weinig reageren maar inhoudelijk wel veel toevoegen ondergewaardeerd worden. Maar het zal in het basispakket zitten en past precies binnen het inSided plaatje. Een aantal Nederlandse klanten, waaronder T-Mobile, hebben een sterke community weten op te bouwen. Er zijn mogelijkheden tot inspraak, waardevolle leden komen er soms over de vloer, men doet iets met de problemen die op de community aan bod komen, et cetera. NS sukkelt daar achteraan, probeert heel leuk mee te doen met allerlei “coole” dingetjes als dit soort ranglijsten, maar de organisatie is helemaal niet klaar om iets te doen met de interessante, complexere zaken die juist hier een plek kunnen krijgen. De verplaatsing van de verantwoordelijkheid naar Webhelp is daar een typerend voorbeeld van. Het is een middel om te besparen op je kostenpost klantenservice, that’s it.

Tja, doe zo me best om er onderuit te komen..…

 

Barst, weer 2 punten 😑

Badge +3

Een van de beste beantwoorders hier is @Tochjo en die sneeuwt in de waardering met dit systeem helemaal onder.

😥

De forumsoftware is een extern feestje, gemaakt door het Amsterdamse inSided. Kant-en-klaar product voor heel veel organisaties, inclusief dit soort onzin.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal ik gelijk maar liken en reageren 😉

En natuurlijk ook direct weer even bijdehand zijn: het moet zijn: behulpzame 🙂

Reputatie 5

Ik vind het een beetje onzin. Het forum is toch vooral bedoeld zodat mensen die vragen over NS/treinreizen hebben daarmee geholpen kunnen worden? Zo wordt het meer een spelletje wie de meeste ‘punten’ haalt. 

Waarom, met badges uitgeschakeld in de instellingen, zijn deze toch zichtbaar op:

https://community.ns.nl/leaderboard?period=thisWeek

Lijkt me een issue.

Sorry, maar we zijn toch geen stel kinderen die hiermee een snoepje voorgehouden wordt. Als je deze community serieus neemt dan ga je niet met dit soort dingen aan de gang.

Kun je dit als gebruiker ergens uitschakelen zodat je zo en zo niet in deze lijst voorkomt ?

Is er een opt-out, net als badges?

Hehe, ik heb het al beredruk en om eerlijk te zijn zal ik hier weinig mee doen, maar das mijn persoonlijk inzicht in deze.

Reputatie 7

krijg je nu niet dat mensen onzinnige reacties gaan posten voor punten? Of gaan liken?

Precies dat inderdaad, een reactie posten en dan 2 punten krijgen (ongeacht de inhoud) voegt weinig toe.

 

 

BLADIBOE, BOEDIBOE, BANANAS, NJAM, NJAM !

(Vrij naar The Minions)

OK, die twee punten zijn ook weer binnen. Nu mezelf even liken. 

 

Maar goed… nu even serieus. Het leuke van dit soort systemen is, dat de excessen en vautjes er toch wel uit worden gefilterd. De wet van de grote getallen, weet u wel ? Ik voorspel u: de top 10 die over twee maanden op het scorebord staat is ongeveer de top 10 die wij allemaal spontaan uit onszelf ook uit onze frak zouden slaan. En anders fretten we nog een extra banana. Njam. njam.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind het leaderboard ook niet goed werken. Er ontstaat nu een soort competitie en dat effect moeten we niet willen. We zien allemaal de effecten, meer bijdragen, maar de kwaliteit neemt daardoor niet toe voor de vragenstellers. Op deze Community moet je juist niet in competitie zijn maar samenwerken, het functioneerde eerder wel prima. Dit is ook het effect toen ik vond dat het ergste nog moest nog komen, het wordt er echt niet beter door. De sfeer is bij samenwerking beter dan bij competitie en in wezen is het hele leaderboard nog onvolwassen ook. Een half jaar lijkt me ook wat kort voor ‘All time’. Dat zal mijn geschiedenisachtergrond wel zijn 😉 . Een score per week die dan vervolgens naar de elektronische jachtvelden gaat, heeft weinig betekenis. Ik vind het wat kinderachtig opgezet en ook dito werken. Het lijkt er op dat Insided, voor wie het een verdienmodel is, wat wil manipuleren met methodes die helemaal niet passen bij het niveau en de mensen van dit forum. Insided heeft het hier niet groot gemaakt, dat deden de forumleden. Bovendien is de score binnen de top tien altijd van dezelfde mensen die er altijd al actief waren. De meesten hebben vier badges en zijn al lang goed bezig geweest met goede antwoorden.

Gelukkig heeft @Stijn NS de aanvankelijke puntenverdeling goed aangepast. Een goed antwoord gelijk stellen aan aanvankelijk twee en een halve reactie kan alleen door een nerd worden verzonnen. Dan was het met de hoeveelheid niet zo noodzakelijke reacties nog erger geworden. Het voegt dus aantoonbaar niets toe behalve onnodige reacties die wat punten geven. Het werkt in ieder geval bij mij persoonlijk eerder demotiverend, we mogen er best nog wat zelfrespect op nahouden.

Wat mij betreft schaffen we deze onzin van het ‘leader’board  direct af. We zijn volwassen hoor, en hebben dit niet nodig. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me wel vinden in wat Edwin zegt, maar het ligt er wel aan of bv een goed gegeven antwoord of ontvangen likes meer meetellen dan zomaar een geplaatste post. Al kan er met likes ook heel wat gemanipuleerd worden, hebben we een aantal jaar geleden hier al gezien toen er ook een ranglijst was en een bepaalde user, intussen niet meer actief, zijn eigen posts massaal ging liken. 

Badge +3

Van mij hoeft het ook niet, tenzij het echt gebaseerd is op van anderen gekregen likes en opgeloste topics.

Reputatie 7
Badge

Grappig hoor, maar kunnen de ontwikkelaars die blijkbaar tijd hebben om dit soort zaken op te pakken niet eerst eens aan de slag met bijvoorbeeld het probleem dat een reiziger die o.b.v. een reisadvies omreist en daarbij poortjes passeert te veel wordt gefactureerd of het feit dat reizigers bij vertraging in alle situaties zelf compensatie moeten claimen bij vertraging terwijl NS in veel gevallen ook zelf kan vaststellen dat er veetraging is geweest en proactief zou kunnen compenseren? Dat - en een nog wel een hoop andere verbeteringen - lijkt me een stuk zinniger.

Reputatie 7
Badge +4

Eerlijk gezegd vind ik dat een reactie plaatsen veel te hoog wordt gewaardeerd, het geeft ongewenste effecten. We zijn hier gericht op hulp en antwoorden, twee en een halve reactie gelijk aan een goed antwoord is een wanverhouding. Zet het antwoord dan op tien of laat het op vijf en geef voor een reactie een punt. 

Als je nu alle reacties in oude topics even liked dan sta je meteen ruim bovenaan, dit soort dingen is leuk voor schoolklasjes maar toch niet voor een volwasen forum/community.  Het is net alsof de juffrouw/meester weer stickertjes uitdeelt voor je inzet.

Nee wij kunnen geen punten verdienen.

Daar heb je een punt. 

Reputatie 7
Badge +4

Vijf punten voor een goed antwoord lijkt me niet te kloppen. Dan komen @Tochjo en ik toch wat punten te kort in het all-time overzicht., ook wat de likes betreft. 😀

Reputatie 7
Badge +3

Dan staan er dus 2 users boven jou voor met een opt-out.

Badge +3

krijg je nu niet dat mensen onzinnige reacties gaan posten voor punten? Of gaan liken?

Precies dat inderdaad, een reactie posten en dan 2 punten krijgen (ongeacht de inhoud) voegt weinig toe.

En reacties liken en daarmee (zelf) punten verdienen ook niet, die punten moeten naar degene die je ‘geliket’ (suf woord) hebt.

Ik heb inmiddels een update gekregen voor de opt-out. Dit is vooralsnog niet mogelijk om zelf te doen, zoals met het weergeven van de badges, maar als workaround kunnen wij het wel uitzetten.

Indien je dus niet mee wilt doen met het verzamelen van punten en het leaderboard, laat dat hier weten, dan zetten we het voor je uit.

Graag uit voor Henk 🙋‍♀️ Ik verdien mijn punten liever ergens anders. 

Reputatie 7
Badge +4

Waar dan maar weer eens uit blijkt dat het een onzalig idee is. Het past niet bij de doelstelling van dit forum, geeft nu al duidelijk ongewenste effecten, en de kwaliteit noch de betrokkenheid neemt toe. De lol gaat er zelfs eerder van af. 

De potentieel meest sfeerverpestende optie is nog niet eens genoemd en lijkt al helemaal nergens naar.

Reageer