Oei, dat zijn nogal wat vragen, en ik ben bang dat dit niet helemaal de juiste plek is om ze te stellen. Wellicht dat een conducteur/machinist die hier actief is je met wat vragen kan helpen, maar ook dan zul je op lang niet alles een antwoord vinden.
Je kunt ook eventueel kijken op deze website, of dit formulier invullen, maar ook bij deze bronnen krijg je waarschijnlijk geen specifieke antwoorden op je vragen.
Als een trein stil is komen te staan op het spoor hoelang mag hij daar dan maximaal staan?
Daar is geen vaste tijd voor. Als ie stuk is, is ie stuk en dat kan nogal wat tijd in beslag nemen. Ligt aan de aard van de storing. Het is wel zo dat we reizigers bij zo'n storing zo snel mogelijk uit die trein willen hebben. Die beslissing ligt niet bij ons, maar bij Prorail en de bijsturingsorganisatie van NS.
Als een trein een storing krijgt onderweg waardoor hij stil komt te staan wat moeten de passagiers dan doen?
Daar kun je als reiziger niets aan doen. Het treinpersoneel probeert je op de hoogte te houden van wat er aan de hand is en de machinist probeert (met hulp van de technische dienst) de storing te verhelpen. Als reiziger willen we graag dat je je kalmte bewaart.
Hoe komt een passagier op het station aan als de trein gestrand is en met geen mogelijkheid in beweging te krijgen is?
Als een trein niet hersteld kan worden en niet meer met reizigers mag rijden, wordt deze geëvacueerd en met een andere trein (die er vaak naast gezet wordt) of met een bus (die naar de dichtstbijzijnde plek komt) verder vervoerd. Die evacuatie wordt meestal door Incidentenbestrijding van ProRail geleid.
Als een passagier onwel is geworden in de trein en die is ergens waar een auto niet makkelijk kan komen wat moet je dan doen?
Als de trein aan het rijden is, kun je aan de noodrem trekken. Er komt dan vanzelf een conducteur kijken wat er aan de hand is. Als de trein op een plaats tot stilstand dreigt te komen waar niet makkelijk hulp te krijgen is, kan de machinist deze overbruggen en met lage snelheid doorrijden tot de eerstvolgende plaats waar wél hulp kan komen (denk aan een overweg of station).
Wat zou een passagier kunnen doen als de machinist door wat voor reden dan ook onwel is geworden?
Niets. Als dit gebeurt tijdens het rijden, krijgt de trein vanzelf een noodremming omdat de machinist het dodemanspedaal niet meer bedient. Vervolgens regelt de conducteur de rest. Het is niet zo dat je als reiziger (net als in een film als de piloot niet meer leeft) de trein naar het eerstvolgende station kunt rijden.
Als het op het spoor een beetje gevroren heeft rijden er dan nog treinen?
Ja. Door opvriezing van vocht aan de bovenleiding kan het zijn dat er wat problemen ontstaan, maar over het algemeen kunnen we met vorst gewoon rijden.
Zou je in de trein kortsluiting kunnen maken waardoor de trein uitvalt?
Vast wel, maar dat gaan we hier niet vertellen
Hi @Joshua Kool welkom.
Heb het antwoord van machinist @Edwin al gemarkeerd als beste, maar voor wat betreft de dodemansknop/pedaal is dit misschien wel een goed verhaal voor je schoolopdracht of spreekbeurt https://nl.wikipedia.org/wiki/Dodemansknop
De term dodemansknop wordt ook gebruikt voor systemen in de cabine van de machinist van treinen, metro's of andere voertuigen en machines waarmee automatisch de aandrijving wordt uitgeschakeld als de machinist geen kracht meer op deze knop (of hefboom, pedaal of dergelijke) uitoefent. In sommige treinstellen is dit beveiligingssysteem uitgevoerd als een pedaal, maar het is al eens voorgekomen dat een machinist die een hartinfarct kreeg toch met zijn voet op het pedaal bleef drukken. In oude treinstellen was de dodemansknop een hefboom, waar de machinist handig zijn tas aan kon hangen, waarmee het idee dan ook weer teniet werd gedaan - ook dat systeem is dus niet foolproof. Tegenwoordig gebruikt men daarom de zogenoemde intermitterende dodemansknop, waar de treinbestuurder regelmatig de dodemansknop moet loslaten. Gebeurt dit niet, dan wordt automatisch een snelremming ingezet. Omdat het hier echter om intervallen van een minuut gaat, kan het gebeuren dat de trein nog geruime tijd doorrijdt voordat de snelremming wordt ingezet. De specifieke variant van dit systeem in Duitse treinen is de Sifa (Sicherheitsfahrschaltung).
Is de dodemansinrichting defect, dan mag er nog steeds gereden worden, maar dan moet er een tweede persoon in de cabine aanwezig zijn.
Je hebt prachtige en uitgebreide antwoorden gekregen Joshua, kom je hier nog even reageren? Dat zou wel netjes zijn!
Jullie allemaal bedankt voor de hulp en alle uitgebreide antwoorden