Benieuwd naar ervaringen met de ICNG

  • 20 January 2024
  • 9 reacties
  • 264 Bekeken

Goedendag, voor een schoolopdracht ben ik op zoek naar ervaringen met de ICNG. Deze hoeven niet negatief of positief te zijn en mogen vanuit alle hoeken komen. Reizigers, conducteurs, machinisten, wat dan ook. Zelf heb ik een aantal keer met de ICNG gereisd, en deze kwam tweemaal voor ongeveer een halfuur stil te liggen. Door deze ervaring werd ik benieuwd naar de ervaringen van anderen, en wil ik dit gaan verwerken in een reportage.

 

Alvast dank voor de reacties!


9 reacties

Gammele trein met als grootste nadeel te weinig zitplaatsen.

Reputatie 7

Vrij lawaaiige trein, veel gepiep, geratel en geruis.

Naar verhouding weinig zitplaatsen.

Veel tussendeuren en tussenwandjes, oogt krap allemaal. Helaas geen grote ruime rijtuigen.

Ziet er een beetje uit als een soort Sprinter 2.0

Reputatie 7
Badge

Naast het azijn, ook even wat honing dan maar.

 

Ik ben er als machinist tevreden mee. Het is een fijne trein om mee te rijden. De kinderziektes komen er stukje bij beetje uit en de bedieningsfouten nemen met het meer rijden ook af.

ICNG komt regelmatig negatief in het nieuws, maar dat komt ook deels omdat er een groot vergrootglas op gericht staat. Alle ritten die zonder problemen gereden worden, halen de publiciteit niet.

Gammel is de trein in mijn beleving absoluut niet.

Reputatie 5

De nadelen:

Weinig zitplaatsen

Veel zitplaatsen tegenover elkaar

Veel lawaai

Best krap

Ik mis de ICM-stijl…

De voordelen:

Nieuw

Ziet er van buiten mooi uit

Meer rust door de schuifdeuren

 

Ik heb er 1 keertje in gereden naar Eindhoven en ik moet zeggen dat ik de trein wel erg comfortabele stoelen vond hebben. Zou zelfs zeggen net zo comfortabel of comfortabeler dan de ICM.

Daarnaast is ie natuurlijk sneller op de HSL route (en de hanzelijn)

Wel vind ik de opstelling van de stoelen meer op groepen gericht dan op de individu. Je hebt opmerkelijk weinig zitplaatsen die 2-zits zijn. En zoals eerder benoemd zijn er minder stoelen. Daarmee heeft de NS er wel voor gezorgd dat de beenruimte ruim voldoende is op elke zitplaats.

De airco is ook een groot minpunt aangezien deze heel hard loeit door de hele coupe heen, zodoende dat je de omroep bijna niet eens kan verstaan.

Reputatie 5

Ik vind de “gezellige huiskamer” inrichting wel leuk. Voor een pendeltrein van schiphol naar amsterdam/rotterdam, als een soort sprinter, wel geschikt. Als intercity die veel reizigers moet aankunnen slaat het de plank wel mis.

De verschillende zones van werk, lounge, stilte, ik weet eigenlijk niet hoeveel er zijn, ontgaat iedereen natuurlijk. Leuk idee maar gaat dat ooit werken?

Het lawaai tijdens het rijden doet het wat krakkemikkig overkomen en de koude lucht die altijd maar langs de ramen blaast is bijzonder oncomfortabel. Hopelijk kan dat anders worden afgesteld.

 

 

De verschillende zones van werk, lounge, stilte, ik weet eigenlijk niet hoeveel er zijn, ontgaat iedereen natuurlijk. Leuk idee maar gaat dat ooit werken?

 

 

Precies, ik zou zeggen schaf de werkzone en loungezone per direct af. Vroeger had je alleen de stiltecoupe en de normale coupe. vanwaar is dit onderscheid nodig?

Zitplaats is zitplaats of het nou een lounge of werkzone is mensen gaan daar gewoon zitten zonder uberhaupt besef te hebben dat het een werk of lounge coupe is.

 

Daarnaast vind ik ook dat bij de ICNG de stiltecoupe onduidelijker is geworden. Je hebt nml geen grote “S” Silence, Stilte “ markering meer op de ramen staan. Het enigste wat je ziet is een icoontje bij de tussendeuren. Wie let daar nou iig op?

 

Reputatie 4

Mooie trein, goede stoelen, wel luidruchtig en hij rijdt met meer geschok en gewiebel dan bij de rijtuigen. Verder inderdaad te veel stoelen vis-a-vis en de onduidelijkheid over wat nu precies de stiltecoupé is (de paarse zone, gok ik?). Wel genoeg tussenschotten dat het geen open gesticht wordt, zoals bij de sprinters waar je met alle lawaai en ellende van de volgende 2 rijtuigen zit. 

Dus die grote stickers met Silence / Stilte mogen vooral terugkomen, de stoelen mogen nog even anders opgesteld worden indien mogelijk. En om onbekende redenen heeft deze trein ontzettend veel moeite met werkende schuifdeuren. Echt een revolutionaire nieuwe technologie ook, die schuifdeur…..


Enige andere gebreken die ik kan bedenken zijn algemeen van toepassing bij NS, en niet specifiek aan deze ICNG….geen tapijt of zonweringen, zelfs in de 1e klas, en alleen een rare gleuf op de plek waar een reiziger zijn of haar persoonlijke afvalbakje mag verwachten. Ondanks deze problemen toch een aardige trein, als deze normaal rijdt.
 

Dat zijn die nieuwe Wespen toch? Hier zijn mijn ervaringen met deze trein-generatie. Zover ik ermee maar 3x heb kunnen reizen omdat de andere keren hij steeds uitviel of dusdanig vertraagd was door technische problemen
 

  • Veel defecte treinen die niet rijden of door technische problemen vertraagd raken
  • veel te weinig tweedeklas zitplaatsen. En juist veel te veel lege eersteklas plekken
  • waarom een zitbank? Hiermee verspil je zitplaatsen en lok je asociaal gedrag uit. 
  • zeer schommelig. Lijkt op slechte schokdempers
  • luide airco
  • vaak ATB problemen waardoor hij niet kan wegrijden of zomaar stopt na enkele seconden
  • waar zijn de stilteplekken heen?
  • ziet er wel mooi uit qua stijl
  • onnodig veel tussenwanden
  • toilet is elke keer defect.

Reageer