De inzet van de (resterende) Mat '64 | NS Community

De inzet van de (resterende) Mat '64

  • 14 March 2014
  • 78 reacties
  • 10118 Bekeken

Dit is mijn favoriet reizigersmaterieel, voor nostalgische redenen-een jammer dat deze materieel gaat binnenkort uit het spoorbeeld verdwijnen. De inzet wordt jaar na jaar beperkt. Al een jaar, ze zijn niet meer te vinden in Zeeland (Sprinter Roosendaal-Vlissingen opgeheven voor onbekende redenen), en op de Zwolle-Emmen lijn (concessie overnaam, NS->Arriva).

Heeft iemand deze materieel ergens gezien op een traject warop ze zijn nooit te vinden in de normaal dienst? Blijvoorbeeld, op 11/2/14 reed twee gekoppeld stellen de Intercity dienst van Venlo naar Den Haag C, in de avond. Echt kom ze niet zo vaak in de randstad.

78 reacties

Vanaf half december worden ze ook (naast waar ze nu al rijden) ook weer dagelijks ingezet op de stoptrein Tilburg uni/Eindhoven!

Leuke treintjes, net alsof je even dertig jaar terug de tijd in gaat. Ze gaan hoogst waarschijnlijk vanaf volgend jaar langzaam verdwijnen (laatste gaan er uiterlijk halverwege 2017 uit, wanneer de revisietermijn van de laatste stellen verloopt)
Afgelopen woensdag, 14-01-15, zijn de eerste revisietermijnen van Mat 64 verlopen. Het betreft de stellen 939 en 940. Deze staan nu in Eindhoven. Binnenkort verlopen volgens mij ook de revisietermijnen van de 962 en 964.
Reputatie 2
Gisteravond op Nijmegen Goffert vertrok deze met moeite richting......
[quote=Hans]Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D
Leuk om te zien dat er nog mensen blij zijn met mat'64's. Helaas komt er binnenkort een einde aan 60 jaar ronde neuzen bij de NS.


Het is daar het Brabantse land, nietwaar.laatste een conductrice die een dansje deed bij de rokerspaal toen de aansluitende trein niet de verwachtte stormvloed van carnavalsgangers bracht

60 jaar?

De eerste Mat'64 werden geleverd in 1961; de laatste in 1976.

Nou ben ik niet zo heel erg goed in rekenen, maar 2014 - 1961 = 53 jaar
en 2014 - 1976 = 38 jaar.

Om precies te zijn waren de bouwjaren:
plan T: 1961-1965
plan V: 1966-1976

Helaas plan T bestaat al helemaal niet meer, de oudste zou nu dus 53 jaar zijn geweest.
En de nog rondrijdende plan V's zijn nog later geleverd en halen die 60 jaar al helemaal niet.
Je zou willen dat die paar V'tjes daadwerkelijk de 60 jaar halen.

Of tel je soms de "hondenkoppen" (Mat'54) ook nog mee.
Leuke dierentuin dan, hondenkoppen en apenkoppen. (Wordt het toch nog gezellig).

Ik begrijp de nostalgische gevoelens, maar je moet niet al te veel overdrijven. :)

Vr,gr,
Hans


Was het niet zo dat enkel het prototype , toen nog Plan TT ( Treinstel Toekomst), 501 ( welke een afwijkend technisch gedeelte had dan de later volgende T's) in 1961 ( juli) werd afgeleverd? De daarop komende Plat T's werden afgeleverd in 3 deelseries van 1965-1966.
[quote=frank.hassing]Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D
Leuk om te zien dat er nog mensen blij zijn met mat'64's. Helaas komt er binnenkort een einde aan 60 jaar ronde neuzen bij de NS.


Het is daar het Brabantse land, nietwaar.laatste een conductrice die een dansje deed bij de rokerspaal toen de aansluitende trein niet de verwachtte stormvloed van carnavalsgangers bracht

60 jaar?

De eerste Mat'64 werden geleverd in 1961; de laatste in 1976.

Nou ben ik niet zo heel erg goed in rekenen, maar 2014 - 1961 = 53 jaar
en 2014 - 1976 = 38 jaar.

Om precies te zijn waren de bouwjaren:
plan T: 1961-1965
plan V: 1966-1976

Helaas plan T bestaat al helemaal niet meer, de oudste zou nu dus 53 jaar zijn geweest.
En de nog rondrijdende plan V's zijn nog later geleverd en halen die 60 jaar al helemaal niet.
Je zou willen dat die paar V'tjes daadwerkelijk de 60 jaar halen.

Of tel je soms de "hondenkoppen" (Mat'54) ook nog mee.
Leuke dierentuin dan, hondenkoppen en apenkoppen. (Wordt het toch nog gezellig).

Ik begrijp de nostalgische gevoelens, maar je moet niet al te veel overdrijven. :)

Vr,gr,
Hans


Was het niet zo dat enkel het prototype , toen nog Plan TT ( Treinstel Toekomst), 501 ( welke een afwijkend technisch gedeelte had dan de later volgende T's) in 1961 ( juli) werd afgeleverd? De daarop komende Plan T's werden afgeleverd in 3 deelseries van 1965-1966.
Reputatie 4
Badge
De plan V's die per 1 januari nog aanwezig waren van de volgende deel series:
V4 (441-461) uit 1969/1970 van Werkspoor
V5 (462-471) uit 1970 van Werkspoor
V6 (473-483) uit 1970 van Werkspoor
V12 (936-950) uit 1975/1976 van Talbot
V13 (951-965) uit 1976 van Talbot

Volgens mij rijden er nu vrijwel geen plan V's meer rond van de deelseries V12 en V13. Degene die nu nog rondrijden zijn nu dus 44-46 jaar lang in dienst (als individueel treinstel). De plan T's zijn maximaal 45 jaar in dienst geweest.
Uit V12 en V13-series rijdt nog wel wat rond bij Eindhoven en in Limburg.
Reputatie 3
De mat64 is nu alleen nog maar te vinden onderin Nederland rondom Limburg. En op eventueel Eindhoven UT. Voor de rest is die al weg geroeid.

Deze is deels vervangen door de harde SGMm 😠. Maar ook door de vrijwel zachte DD-AR 3+1700 Lok 😃
Reputatie 7
Badge
En Arnhem - Ede-Wageningen
Reputatie 3
Onder andere Inderdaad Aar.

Sprinter 68**
Sprinter 52**

veel worden er namelijk vervangen door een dd-ar maar er zijn ook trajecten zoals de 7000 (Apeldoorn - Almelo (tot 20 uur Enschede) ) Rijden ook SGMm gecombineerd met de dd-ar. Dit viel op 14-10-2015 tot 16-10-2015
http://ovtijden.com/avtdag/AML/20151014
http://ovtijden.com/avtdag/AML/20151015
http://ovtijden.com/avtdag/AML/20151016

Hopelijk voor ronde 2 genoeg info...
Ondanks de massale afscheidstour van treinfappers (;)) ter ere van Mat '64 rijden er diverse stellen vandaag nog gewoon rond in de buurt van Eindhoven.
Ik kan me niet voorstellen dat reizigers die de volle mep betalen er erg veel begrip voor hebben dat ze op het balkon opgehokt staan omdat NS materieel inzet ten behoeve van de NSS. Als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Eindhoven reist en daarvoor EUR 18,70 betaalt, dan mag je wel wat beters verwachten.
Het probleem is dat de spitsuurreizigers voor een groot deel bestaan uit studenten die voor onbeperkt vervoer €80 per maand betalen. Voor dat bedrag kun je niet eindeloos extra nieuw materieel kopen dat je een halfuurtje per dag gebruikt. Als iedereen €18.70 zou betalen zou er geen probleem zijn, dan was er geld genoeg voor extra materieel.
Reputatie 7
Badge
Ondanks de massale afscheidstour van treinfappers (;)) ter ere van Mat '64 rijden er diverse stellen vandaag nog gewoon rond in de buurt van Eindhoven.
De meeste hebben het wel zien aankomen dat ze nog in noodgevallen als warme reserves staan 😉.
Ook vandaag is Mat '64 er gewoon nog. 😳
Reputatie 4
Badge
Is er de laatste dagen nog Mat'64 ingezet? Op ov tijden kan ik nog NS Sprinter 6819 van Roermond naar Maastricht R van vrijdag 25 maart 2016 vinden.

Edit: volgens ov tijden heeft op woensdag 30 maart 2016 NS Sprinter 9624 van Deurne naar Eindhoven met Mat'64 gereden.
Vanuit DVS tweet ik ze: https://twitter.com/waarrijdtmat64
Per 1 maart is alle onderhoud beëindigd dus een dezer dagen zou het afgelopen moeten zijn.
Jazeker. Vanaf wijzigingsblad (4) april wordt Mat64 officieel uitgeroosterd.
Reputatie 4
Voor zover ik weet zijn er gisteren nog 3 stellen vanuit Eindhoven overgebracht naar Maastricht en is treinstel 466 na een wasbeurt in Rotterdam ook overgebracht naar Maastricht. Vermoedelijk is het nu gedaan, omdat al het materiaal verplaatst is naar hetzij Nijmegen of hetzij Maastricht. Al het andere mat64 stond al terzijde.
Praktisch is het vanaf gisteren afgelopen. Laatste ritten in reizigersdienst zijn gistermorgen gemaakt als 4417/9619/9624.
Reputatie 3
Mat64 is nu nood mat. Als er in de spits iets nodig is pakken ze er 1 of meer. 😞
Reputatie 4
Mat64 is nu nood mat. Als er in de spits iets nodig is pakken ze er 1 of meer. :(
Mag dat dan gewoon nog onbeperkt doorrijden als er geen onderhoud meer aan wordt gedaan?
Neen, je kunt het nu inderdaad echt gaan vergeten ze nog in reizigersdienst te gaan zien.
Volgens dit bericht vindt er in het najaar een afscheidsrit plaats. Al is die niet voor reizigers bestemd, ik kan dat niet rijmen met het gegeven dat er momenteel geen enkel exemplaar meer inzetbaar zou zijn.
Reputatie 4
Dat ene treinstel zal straks vlak voor die rit een keer een aparte een onderhoudsbeurt krijgen. Net als bij ander museummaterieel.

Reageer