Skip to main content
Dit is mijn favoriet reizigersmaterieel, voor nostalgische redenen-een jammer dat deze materieel gaat binnenkort uit het spoorbeeld verdwijnen. De inzet wordt jaar na jaar beperkt. Al een jaar, ze zijn niet meer te vinden in Zeeland (Sprinter Roosendaal-Vlissingen opgeheven voor onbekende redenen), en op de Zwolle-Emmen lijn (concessie overnaam, NS->Arriva).



Heeft iemand deze materieel ergens gezien op een traject warop ze zijn nooit te vinden in de normaal dienst? Blijvoorbeeld, op 11/2/14 reed twee gekoppeld stellen de Intercity dienst van Venlo naar Den Haag C, in de avond. Echt kom ze niet zo vaak in de randstad.
Bedankt Loes en Hans!



Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$



Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D




Jammer dat je in een 900 serie zat de 400 zit nog beter
En Arnhem - Ede-Wageningen
De mat64 is nu alleen nog maar te vinden onderin Nederland rondom Limburg. En op eventueel Eindhoven UT. Voor de rest is die al weg geroeid.



Deze is deels vervangen door de harde SGMm 😠. Maar ook door de vrijwel zachte DD-AR 3+1700 Lok 😃
Uit V12 en V13-series rijdt nog wel wat rond bij Eindhoven en in Limburg.
De plan V's die per 1 januari nog aanwezig waren van de volgende deel series:

V4 (441-461) uit 1969/1970 van Werkspoor

V5 (462-471) uit 1970 van Werkspoor

V6 (473-483) uit 1970 van Werkspoor

V12 (936-950) uit 1975/1976 van Talbot

V13 (951-965) uit 1976 van Talbot



Volgens mij rijden er nu vrijwel geen plan V's meer rond van de deelseries V12 en V13. Degene die nu nog rondrijden zijn nu dus 44-46 jaar lang in dienst (als individueel treinstel). De plan T's zijn maximaal 45 jaar in dienst geweest.
[quote=frank.hassing]Bedankt Loes en Hans!



Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$



Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D
Leuk om te zien dat er nog mensen blij zijn met mat'64's. Helaas komt er binnenkort een einde aan 60 jaar ronde neuzen bij de NS.





Het is daar het Brabantse land, nietwaar.laatste een conductrice die een dansje deed bij de rokerspaal toen de aansluitende trein niet de verwachtte stormvloed van carnavalsgangers bracht



60 jaar?



De eerste Mat'64 werden geleverd in 1961; de laatste in 1976.



Nou ben ik niet zo heel erg goed in rekenen, maar 2014 - 1961 = 53 jaar

en 2014 - 1976 = 38 jaar.



Om precies te zijn waren de bouwjaren:

plan T: 1961-1965

plan V: 1966-1976



Helaas plan T bestaat al helemaal niet meer, de oudste zou nu dus 53 jaar zijn geweest.

En de nog rondrijdende plan V's zijn nog later geleverd en halen die 60 jaar al helemaal niet.

Je zou willen dat die paar V'tjes daadwerkelijk de 60 jaar halen.



Of tel je soms de "hondenkoppen" (Mat'54) ook nog mee.

Leuke dierentuin dan, hondenkoppen en apenkoppen. (Wordt het toch nog gezellig).



Ik begrijp de nostalgische gevoelens, maar je moet niet al te veel overdrijven. :)



Vr,gr,

Hans




Was het niet zo dat enkel het prototype , toen nog Plan TT ( Treinstel Toekomst), 501 ( welke een afwijkend technisch gedeelte had dan de later volgende T's) in 1961 ( juli) werd afgeleverd? De daarop komende Plan T's werden afgeleverd in 3 deelseries van 1965-1966.

[quote=Hans]Bedankt Loes en Hans!



Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$



Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D
Leuk om te zien dat er nog mensen blij zijn met mat'64's. Helaas komt er binnenkort een einde aan 60 jaar ronde neuzen bij de NS.





Het is daar het Brabantse land, nietwaar.laatste een conductrice die een dansje deed bij de rokerspaal toen de aansluitende trein niet de verwachtte stormvloed van carnavalsgangers bracht



60 jaar?



De eerste Mat'64 werden geleverd in 1961; de laatste in 1976.



Nou ben ik niet zo heel erg goed in rekenen, maar 2014 - 1961 = 53 jaar

en 2014 - 1976 = 38 jaar.



Om precies te zijn waren de bouwjaren:

plan T: 1961-1965

plan V: 1966-1976



Helaas plan T bestaat al helemaal niet meer, de oudste zou nu dus 53 jaar zijn geweest.

En de nog rondrijdende plan V's zijn nog later geleverd en halen die 60 jaar al helemaal niet.

Je zou willen dat die paar V'tjes daadwerkelijk de 60 jaar halen.



Of tel je soms de "hondenkoppen" (Mat'54) ook nog mee.

Leuke dierentuin dan, hondenkoppen en apenkoppen. (Wordt het toch nog gezellig).



Ik begrijp de nostalgische gevoelens, maar je moet niet al te veel overdrijven. :)



Vr,gr,

Hans




Was het niet zo dat enkel het prototype , toen nog Plan TT ( Treinstel Toekomst), 501 ( welke een afwijkend technisch gedeelte had dan de later volgende T's) in 1961 ( juli) werd afgeleverd? De daarop komende Plat T's werden afgeleverd in 3 deelseries van 1965-1966.
Gisteravond op Nijmegen Goffert vertrok deze met moeite richting......
Afgelopen woensdag, 14-01-15, zijn de eerste revisietermijnen van Mat 64 verlopen. Het betreft de stellen 939 en 940. Deze staan nu in Eindhoven. Binnenkort verlopen volgens mij ook de revisietermijnen van de 962 en 964.
Vanaf half december worden ze ook (naast waar ze nu al rijden) ook weer dagelijks ingezet op de stoptrein Tilburg uni/Eindhoven!



Leuke treintjes, net alsof je even dertig jaar terug de tijd in gaat. Ze gaan hoogst waarschijnlijk vanaf volgend jaar langzaam verdwijnen (laatste gaan er uiterlijk halverwege 2017 uit, wanneer de revisietermijn van de laatste stellen verloopt)
Onder andere Inderdaad Aar.



Sprinter 68**

Sprinter 52**



veel worden er namelijk vervangen door een dd-ar maar er zijn ook trajecten zoals de 7000 (Apeldoorn - Almelo (tot 20 uur Enschede) ) Rijden ook SGMm gecombineerd met de dd-ar. Dit viel op 14-10-2015 tot 16-10-2015

http://ovtijden.com/avtdag/AML/20151014

http://ovtijden.com/avtdag/AML/20151015

http://ovtijden.com/avtdag/AML/20151016



Hopelijk voor ronde 2 genoeg info...
Rijden er ook nog Mat '64 treinen in Noord-Holland?

Nee.
Rijden er ook nog Mat '64 treinen in Noord-Holland?
Ik raad je http://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2764#Dienstregeling_2014 aan. Hier staat waar je de meeste kans hebt op dit oude materieel te bekijken.:D Ik maak er ook vaak gebruik van als ik eens een dagje met de mat'64 wil rijden. Helaas kunnen er altijd uitzonderingen zijn.:(
In Limburg rijden ze veel, op het traject Maastricht Randwyck - Roermond en Sittard - Heerlen, alleen maar Mat'64.

Pas had ik het geluk om in een extra trein naar Maastricht te zitten die bestond uit 3x Plan V 🙂
In Limburg rijden ze veel, op het traject Maastricht Randwyck - Roermond en Sittard - Heerlen, alleen maar Mat'64.
Al waren de laatste keren dat ik op Ht en Ehv was (vorige week woensdag+zaterdag) meer DDZ dan MAT.


Of je kunt een weekend vrij abonnement kopen-ik heb dit abonnement, en het is HEEL voordelig, zeker als je lange afstanden reist in het weekend (blijvoorbeeld Rotterdam-Amsterdam voor vrij reizen) en kortere afstanden door de week (blijvoorbeeld, Den haag-Rotterdam, voor reizen met 40% korting buiten de spits). Nu €29 per maand ipv 40, tijdelijke actie![/quote]



Of een dagkaart van de Kruidvat, Blokker, AH, enz. Voor 15 euro een dag onbeperkt in het weekend.

Kun je naar Eindhoven toe komen rijden, gaan ze elk half uur naar Nijmegen toe!
Ik zag er vandaag nog eentje als ledig materieel door Gouda rijden :)



He, toevallig! Zaterdag reden er toevallig ook 3 langs Gouda! :)


Leuk! Ik vraag me af waarom ze daar rijden..
Ik zag er vandaag nog eentje als ledig materieel door Gouda rijden :)



He, toevallig! Zaterdag reden er toevallig ook 3 langs Gouda! 🙂
Voor zover ik weet zijn er gisteren nog 3 stellen vanuit Eindhoven overgebracht naar Maastricht en is treinstel 466 na een wasbeurt in Rotterdam ook overgebracht naar Maastricht. Vermoedelijk is het nu gedaan, omdat al het materiaal verplaatst is naar hetzij Nijmegen of hetzij Maastricht. Al het andere mat64 stond al terzijde.
De afscheidsrit wordt dan meer een museummaterieel rit, zoals ook een mat'46 of mat'54 wel eens wordt ingezet. Zou deze rit dan ook met het exemplaar van het spoorwegmuseum (876) worden uitgevoerd?
Waarom die afscheidsrit pas na de zomer is is inderdaad onduidelijk. Ik weet niet wie dit organiseert.
Als zeker zou zijn dat ze nu allemaal aan de kant blijven, hadden ze de afscheidsrit nu kunnen houden in plaats van pas in het najaar. Dat had die extra onderhoudsbeurt ook uitgespaard.
Dat ene treinstel zal straks vlak voor die rit een keer een aparte een onderhoudsbeurt krijgen. Net als bij ander museummaterieel.

Reageer