Skip to main content

De laatste tijd was het aantal conducteuren dat lak heeft aan het rookverbod op het station toch echt boven mijn grens. Aangezien hier weinig aandacht lijkt te zijn om iets aan te doen; ik heb de oplossing!

 

Maak het legaal voor de reiziger om treinpersoneel die rookt op het perron, een boete te geven. Of op z'n minst een gratis reis.

 

De reden dat dit zo vaak voorkomt is... je wordt niet bestraft. Wat, zou je je collega beboeten? Een conducteur mag terecht een reiziger beboeten als zij de treinreis verstoren, maar er zijn geen consequencies voor conducteurs die roken. Daar zit hem het probleem.

 

Wat mij vooral stoort hieraan is dat als reizigers zien dat personeel hiermee weg komt, dat zij het ook gaan doen. Ik vind het niet eens zo erg als er een speciale rookzone op het station zou zijn of zo, maar meestal wordt er nu gerookt op het pad naar de uitgang. En die lucht wil ik liever niet in mijn longen 😵

Een gratis reis zal een conducteur niet zoveel schade doen en is totaal niet interessant voor NS, een boete (ligt aan de hoogte) / ontslag wel. Als je de naam van een NS personeel weet kan je het melden en komen daar consequenties voor.

 

Overigens zal passief roken minder schade aanrichten dan actief roken, je ademt namelijk dagelijks andere schadelijke stoffen in. Maar goed rook lucht inademen is geen pretje vooral niet voor mensen met longproblemen waaronder ik.

Mensen hoesten vaak overdreven nep wanneer ze langs een rokende persoon lopen, daar irriteer ik me dan wel weer aan.

Doe niet alsof, en laat het intense hoesten over aan mensen met longproblemen die kunnen het stukken beter 🤣.


Kleine toevoeging bij Gorott's advies om een melding door te zetten; Dit is goed advies, maar je hoeft de naam niet te weten van de medewerker. Indien je een tijd en locatie door kunt geven kunnen wij alles intern uitzoeken en dan wordt dit ook opgepakt.


Reageer