De Volkskrant is vernietigend over de huidige dienstverlening van NS

  • 5 October 2022
  • 34 reacties
  • 988 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24149 reacties

Een citaat mag niet oneindig lang zijn en een heel artikel mag uiteraard niet, maar deze inleidende smaakmaker dan toch maar even in zijn geheel.

 

Er zullen weinig plekken in Nederland zijn waar de afgelopen maanden zoveel gescholden en gemopperd is als op ‘s lands spoorwegen. Ook vandaag weer, om 08.13 uur op Utrecht Centraal. De treinen zijn te kort, te laat en stampvol waardoor de treinwc’s al halverwege de ochtendspits ruiken alsof alle reizigers gisteren asperges hebben gegeten. Overal kuchen mensen elkaar prepandemisch in het gezicht en omdat iedereen weet dat de conducteurs zich vanwege de drukte toch niet laten zien, zit ook de eerste klas afgeladen vol.

Niemand maakt praatjes met elkaar, behalve dan in de stiltecoupé. Een vrouw werkt al smakkend een bakje magere kwark weg, wat iedereen probeert te negeren, maar niemand lukt. En in het gangpad staat een vrouw die de man voor haar, en dan vooral zijn oksel die zich vlak bij haar gezicht bevindt, vol walging aankijkt.

Bron: De Volkskrant, 4 oktober 2022.


34 reacties

Smakeloos citaat en lekker polariserend weer. Het zegt trouwens meer over het gedrag van reizigers dan van de NS. In mijn beleving is de dienstverlening de afgelopen jaren juist verbeterd. Maar je moet wel zien waar de kansen liggen.

Reputatie 7
Badge +4

Ach, u kent mijn normale stijl van reageren als het goed is. Die is wel herkenbaar, en bepaald niet polariserend. 😇

De Volkskrant is wel een van de drie kwaliteitskranten in Nederland. Als het op dit niveau wordt aangekaart, heeft dat invloed op de opinie en indirect op de besluitvorming.

Reputatie 7
Badge +1

Smakeloos citaat en lekker polariserend weer. Het zegt trouwens meer over het gedrag van reizigers dan van de NS. In mijn beleving is de dienstverlening de afgelopen jaren juist verbeterd. Maar je moet wel zien waar de kansen liggen.

Zou je een opsomming kunnen geven van de zaken die volgens jou verbeterd zijn., Ik denk dat veel forumleden daar nieuwsgierig naar zijn.

Sorry, maar dit klinkt als 1 van de klaagzangen die we hier geregeld voorbij zien komen van reizigers die ook 1 keer per jaar met de trein gaan.  Om dat nu een journalisitek stuk te gaan bestempelen uit een kwaliteitskrant gaat mij dan ook veel en veel te ver.

Als dit de kwaliteit is van die krant dan kun je een hoop geld besparen door de krant op te zeggen en gewoon hier op de community de berichten te volgen.

Daarbij wil ik nog wel opmerken dat deze journalist ondanks de drukte blijkbaar wel door de hele trein kon lopen gezien dat hij over elk stukje trein wel wat op te merken heeft.

 

 

En ik wil absoluut niet zeggen dat de NS het momenteel zo goed doet, maar ik zeg ook zeker niet dat reizigers enige moeite doen om de treinen netjes te houden.  Ik heb genoeg treinen gezien die na de reiniging slechts 2 uur gereden hebben met reizigers en vol lagen met allerlei bende van het ontbijt van deze reizigers die wel verlangen dat de trein schoon is maar er zelf een bende van maken.

Reputatie 7
Badge +4

Het hele artikel publiceren mag niet. Het lijkt me goed dat te lezen. Dit is meer een inleiding en het artikel is wel op het niveau dat je van deze krant mag verwachten. Te vinden op Topics als u daar bij mag.

 

Dat de mentaliteit van de reizigers een belangrijk aandeel heeft in de gang van zaken ben ik volledig met u eens, maar ik geloof dat ik daar al heel lang aandacht aan besteed.

 

Trouw zou het met deze twee alinea’s inderdaad nooit zo publiceren, maar het stuk is verder goed.

Smakeloos citaat en lekker polariserend weer. Het zegt trouwens meer over het gedrag van reizigers dan van de NS. In mijn beleving is de dienstverlening de afgelopen jaren juist verbeterd. Maar je moet wel zien waar de kansen liggen.

Zou je een opsomming kunnen geven van de zaken die volgens jou verbeterd zijn., Ik denk dat veel forumleden daar nieuwsgierig naar zijn.

  • Abonnementsmogelijkheden zijn uitgebreid. In sommige gevallen reis je echt wel goedkoop, met name in de daluren. Je kunt ook veel sneller wisselen tussen abonnementen en/of tussen 1e en 2e klas.
  • Op tijd rijden gaat veel beter dan jaren geleden.
  • De frequentie van treinenritten is omhoog gegaan.
  • De kwaliteit van de treinstellen is verbeterd.
  • De informatievoorziening m.b.t. de diensregeling is sterk verbeterd. Vroeger stond je vaak lang op perrons te wachten op een trein die misschien nog kwam. Nu kun je online precies zien waar welk treinstel zich bevindt en of/hoeveel vertraging je oploopt. Je kunt ook van tevoren checken welke treinen druk zijn en welke niet.
  • Ongure types op stations en in treinen lijken beter te worden geweerd dan vroeger. Waarschijnlijk dankzij de poortjes en camera’s.
Reputatie 7
Badge +1

Ik zet ernstige vraagtekens bij jouw punten 2 t/m 6 eerlijk gezegd. Reizigers worden momenteel veelal als haringen in een ton vervoerd. Frequentie is juist fors aan het afnemen door personeelstekort. Kwaliteit is ook niet verbeterd want te weinig treinstellen. Informatievoorziening: drukte aangevers kloppen zeer vaak niet zie elders op dit forum. En dat poortjes ongure types tegenhouden…. 

 

Welk traject bereis jij frequent vraag ik mij toch echt af??

 

Misschien ook hier eens kijken; 

 

Reputatie 7
  • Abonnementsmogelijkheden zijn uitgebreid. In sommige gevallen reis je echt wel goedkoop, met name in de daluren. Je kunt ook veel sneller wisselen tussen abonnementen en/of tussen 1e en 2e klas.
  • Op tijd rijden gaat veel beter dan jaren geleden.
  • De frequentie van treinenritten is omhoog gegaan.
  • De kwaliteit van de treinstellen is verbeterd.
  • De informatievoorziening m.b.t. de diensregeling is sterk verbeterd. Vroeger stond je vaak lang op perrons te wachten op een trein die misschien nog kwam. Nu kun je online precies zien waar welk treinstel zich bevindt en of/hoeveel vertraging je oploopt. Je kunt ook van tevoren checken welke treinen druk zijn en welke niet.
  • Ongure types op stations en in treinen lijken beter te worden geweerd dan vroeger.

Op punt 1 na kan ik nu niet bepaald zeggen dat de overige punten zijn verbeterd.…

Kwaliteitstreinstellen? Treinen zijn veelal vuil. Regelmatig plak je aan de grond vast. Wifi werkt meer niet dan wel. Schermen defect, treinen defect. Op reisinfo kan je ook niet afgaan, op de laatste minuut kan dat nog veranderen op het scherm of via omroep. Dan is "vertrekt over enkele minuten" opeens "rijdt niet" geworden. Niet betrouwbaar. Het blijft een verrassing tot op het laatste moment. Die druktepoppetjes kloppen vaak niet met de werkelijkheid. Ongure types en overlastgevers zijn er nog in overvloed. Elke dag te zien op stations en in de trein. Het ligt er maar net aan waar je reist.

@Henkpeetersen , @Rene74 Het is mijn persoonlijke beleving. Voor anderen kan het natuurlijk verschillen. Als het echt zo slecht bevalt, dan zou ik niet voor de trein kiezen.

Reputatie 7
Badge +2

Zeker dat punt over de informatievoorziening die beter is volg ik niet. Tegenwoordig wordt je bij elke scheet gevraagd je reis opnieuw te plannen terwijl je in dezelfde tijd ook iets informatiefs had kunnen omroepen.

En ook vaak genoeg op treinen staan wachten die bij vertrek van huis nog reden maar een kwartier later bij aankomst op het station opeens spoorloos verdwenen waren. Spooktreinen in de apps bij verstoringen komen vaker voor dan je denkt. Vooral omdat men er voor kiest pas kort van tevoren op te heffen, waardoor iemand die nog naar het station moet reizen niks aan die apps heeft.

Kwaliteit van de treinstellen wordt ook met de dag waardelozer. Een fatsoenlijke stoel kan er tegenwoordig niet meer af. En stoelbekleding wordt afgestemd op vervuilingsgevoeligheid i.p.v. beter schoon te maken. Al werkte dat bij ICM juist averechts.

 

Reputatie 5
  • De frequentie van treinenritten is omhoog gegaan.

 

Ehhm, ja. Zoals elders op dit forum en op de NS website te vinden is is de dienstregeling van NS tot ver in 2023 uitgekleed. Om het maar eens te illustreren: net aan het kijken hoe ik morgenochtend in Den Haag kan komen.

 

  • Abonnementsmogelijkheden zijn uitgebreid. In sommige gevallen reis je echt wel goedkoop, met name in de daluren. Je kunt ook veel sneller wisselen tussen abonnementen en/of tussen 1e en 2e klas.

Misschien meer keuze, maar het systeem is verre van ideaal. Ik heb net mijn abonnement proberen te wijzigen per morgen, maar dat lijkt niet te kunnen. Je kan in MijnNS alleen je abonnement wijzigen met onmiddelijke ingang.

  • Ongure types op stations en in treinen lijken beter te worden geweerd dan vroeger. Waarschijnlijk dankzij de poortjes en camera’s.

Poortjes helpen geen zier zoals de meeste vaste reizigers weten (tailgaten, duwen/trappen/springen), en geven een schijnillusie van kaartcontrole. Het enige dat helpt is zichtbaarheid van NS personeel en die is nihil sinds de covid-pandemie.

En voordat een moderator zegt dat het er meer boetes worden uitgeschreven, en dus meer gecontroleerd: het aantal boetes is een functie van de controlefrequentie * percentage zwart of grijsrijders. Als de controlefrequentie hetzelfde blijft (of zelfs lager) kan je nog steeds meer boetes uitdelen als er meer wordt zwart of grijs-gereden.

De stoelen in de eerste klas zijn tegenwoordig niet veel beter dan in de tweede klas. Als ik tegenwoordig in het weekend reis is de sfeer en controle in de eerste klas vaak ondermaats. Afgelopen zaterdag zat ik alleen in de eerste klas en namen er drie tieners in de eerste klas plaats. Een jongen met een zwarte huidskleur en twee met een witte. Naast een hoop straattaal, meerdere malen de vraag of ik in GOD geloof en gespuug op de vloer heb ik de donkere jongen maar aangesproken. Antwoord: “Ik heb een handicap! rochel de rochel op de grond...” Mijn tip aan hem was om dat bij een sollicitatiegesprek dat maar niet te doen. Uiteindelijk stapten ze uit en gingen ze op hun elektrische steps even cruisen op het perron. Ik voel me persoonlijk niet snel geïntimideerd, maar ik kan me voorstellen dat een ander daar meer problemen mee heeft. 

Daarnaast is de informatievoorziening helemaal niet zoveel beter. Aanpassingen als de trein van 9:15 vervalt, even later de trein van 9:45 vervalt, de trein van 10:15 vervalt. et cetera. Daar heeft een klant helemaal niks aan. Het wordt tijd dat het kantoorpersoneel eens aan de flexplekken gaat. Echter dan wel in de trein. Lijkt me een prima plan om naast de HC en de MC er ook een V&S er aan boord is en een medewerker van de ‘klantenservice’. Mailen is toch al geen optie en als je geen twitter of facebook hebt moet je maar hopen dat je iemand aan de lijn krijgt die je vraag begrijpt. De chat is helemaal een gebed zonder end. EVA reageerde vaak nog beter...

Daarnaast doet de NS er goed aan om die 50 euro boete eens af te schaffen en over te stappen op een normaal correctietarief. Dat ze indertijd 70 euro wilden was natuurlijk volledig idioot en en werkt alleen maar polarisatie in de hand. Een extreem voorbeeld zag je al met de 480 euro boete en een strafblad bij het dragen van geen mondkapje.

Met minder abonnementen en reizen tegen een fatsoenlijk inzichtelijk tarief zou de NS een hoop klanten kunnen terugwinnen. Plus wat extra personeel van die 19000 een eigen FLEX plekje in de trein. Scheelt een hoop kantoorruimte, want NS Flex is iets waar de NS blij van wordt. 

Tip aan de NS, richt een servicebalie in te trein in, net als bij de GVB trams. Toiletjes in de buurt, zodat er een beetje toezicht is en aan de ene kant de eerste klas en andere klant de tweede klas. Makkelijk te controleren of iedereen een vervoersbewijs heeft.

Reizigers vervoeren is mensenwerk, dus trek die laan van Puntenburg maar leeg en laat ze lekker Flexen in het OV.

 

Het LOCOV publiceert ook 20 pagina's aan kritiek: https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx

 

Dit soort puinzooi dus. De NS wil de sprinter Hoofddorp - Almere Oostvaarders inkorten tot Almere Centrum vanwege personeelstekort. Reactie LOCOV:

Wij merken op dat de Sprinter uit Hoofddorp een kering van vier of 34 minuten krijgt op
Almere Centrum. Indien sprake is van een kering van vier minuten, dan vragen wij ons af
of deze voldoende betrouwbaar kan worden uitgevoerd gezien de drukte op de spoorcorridor Schiphol – Almere. Indien sprake is van een lange kering van 34 minuten kan deze Sprinter net zo goed blijven doorrijden tot Almere Oostvaarders. 

Ja, kritiek heb ik ook genoeg, maar daar werd niet naar gevraagd 🤣

De balans schiet bij mij door naar positief. Misschien gewoon geluk, of anders perceptie. Vroeger gingen er 2 IC’s per uur. Nu 4 en als er 2 uitvallen, nog maar 2.

Reputatie 7
Badge +1

Het LOCOV publiceert ook 20 pagina's aan kritiek: https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx

 

Dit soort puinzooi dus. De NS wil de sprinter Hoofddorp - Almere Oostvaarders inkorten tot Almere Centrum vanwege personeelstekort. Reactie LOCOV:

Wij merken op dat de Sprinter uit Hoofddorp een kering van vier of 34 minuten krijgt op
Almere Centrum. Indien sprake is van een kering van vier minuten, dan vragen wij ons af
of deze voldoende betrouwbaar kan worden uitgevoerd gezien de drukte op de spoorcorridor Schiphol – Almere. Indien sprake is van een lange kering van 34 minuten kan deze Sprinter net zo goed blijven doorrijden tot Almere Oostvaarders. 

 

Ik heb het net doorgelezen. Als je alleen de eerste 3 pagina's al leest, dan kom je toch wel tot de conclusie dat het Locov wel een beetje klaar is met de NS-Directie. Er wordt toch wel nadrukkelijk aangegeven dat het bedrijf compleet gefaald heeft. Wat mij vooral opvalt is de toonzetting van de brief, die is echt zwaar negatief richting NS. Het bedrijf heeft het blijkbaar behoorlijk verbruid inmiddels.

Dit op pagina 2 bijvoorbeeld:

U spreekt over een afschaling van 10% ten opzichte van 2019. Het percentage reizigers dat wordt geraakt is echter aanzienlijk hoger dan 10% door minder reismogelijkheden. Wij vinden het principieel onjuist dat u een percentage ten opzichte van 2019 communiceert. De dienstregeling is sinds 2019 immers uitgebreid. Op basis van het aantal ritten en het aantal dienstregeling uren is de afschaling voor zover wij kunnen zien gemiddeld zo’n 13% ten opzichte van de oorspronkelijk voorgestelde dienstregeling. In het weekend is dit zelfs 15 tot 20%. Op sommige trajecten en momenten van de week is zelfs sprake van een halvering van het aantal treinen. Dit is een enorme verschraling van het aanbod. U waarschuwt bovendien voor de zeer reële kans dat de tekorten aan met name conducteurs in 2023 verder oplopen. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat dit mogelijk gaat om een extra verschraling tot 15% ten opzichte van 2019 [Kamerstuk 29984 nr. 992, 25 augustus 2022]. Dit is schrikbarend.

 

Ook dit op pagina 3 is natuurlijk wel treffend voor NS./ Het bedrijf wist al lang dat er problemen zaten aan te komen, maar heeft dat dus stelselmatig voor zich uitgeschoven.

 

Verder verwijten wij u dat u geen nieuwe dienstregeling hebt ontworpen. U snijdt nu een flink aantal treinen weg uit het spoorboekje waardoor er geen evenwichtige verdelingen over het uur ontstaat en aansluitingen mogelijk niet meer optimaal zijn. Tevens onderbouwt u niet wat elk cluster van maatregelen oplevert in relatie tot het personeelstekort, wat eventuele alternatieven opgeleverd zouden hebben en wat de effecten zijn voor reizigers (aantal reizigers, extra reistijd/wachttijd/overstaptijd). Als u eerder het tekort had onderkend had u een nieuwe dienstregeling kunnen ontwerpen in plaats van een uitsnijding kunnen maken. Dan was er ook overleg met het aansluitend busvervoer mogelijk geweest en was de overlast van de reiziger beperkt.

 

Voor de rest komt ook het rondje om de kerk terug in het advies van het locov en ook de eenmansbediening.

Reactie van NS zal wel uitblijven het gaat tenslotte maar om een adviesorgaan.

 

@Thom : Waarschijnlijk heeft De Volkskrant dus vooraf inzage gehad in deze brief van het Locov.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt erop dat het LOCOV en verschillende media aan het voorsorteren zijn op een andere vervoerder voor de aanbesteding van het Hoofdrailnet. Ook een manier om van de wanpresterende NS-directie af te komen.
Je ziet dagelijks de verloedering in de treinen van NS. Mede veroorzaakt door het totale gebrek aan toezicht in de treinen en op de stations.

Het LOCOV publiceert ook 20 pagina's aan kritiek: https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx

Het LOCOV maakt volledig gehakt van de plannen. 

Ook zijn er enkele opmerkelijke adviezen:

- Oprekken van de conducteursnorm om langere treinen mogelijk te maken

- Eenmansbediening in alle sprinters vanaf 2024.

- Onderzoek naar invoering van het rondje om de kerk. 

- Geen uurdiensten in de avonden en het weekend

Uit het hele stuk blijkt dat er nul vertrouwen is dat NS de situatie onder controle gaat krijgen. 

Reputatie 7

 

Reactie van NS zal wel uitblijven het gaat tenslotte maar om een adviesorgaan

 

Dit advies van het Locov is formeel van aard en kan niet worden genegeerd. Een reactie zal dan ook sowieso volgen.

Zo te zien verkeert NS thans op allerlei fronten in zwaar weer.

Reputatie 7
Badge +1

 

Reactie van NS zal wel uitblijven het gaat tenslotte maar om een adviesorgaan

 

Dit advies van het Locov is formeel van aard en kan niet worden genegeerd. Een reactie zal dan ook sowieso volgen.

Zo te zien verkeert NS thans op allerlei fronten in zwaar weer.

 

Het Locov heeft in 2020 ook behoorlijk vernietigend geadviseerd op de NS plannen mbt de reserverinsgplicht voor fietsen. Daar heeft NS toen ook helemaal niets mee gedaan, dus vandaar mijn reactie.

Reputatie 7
Badge +2

Adviezen van het LOCOV (en hetzelfde geldt voor het ROCOV in de regio) mogen niet genegeerd worden zoals BrunoEst al schrijft, maar het is ook niet verplicht om het advies over te nemen.

Gebruikelijk is dan wel dat er een reactie volgt met daarin argumenten waarom punten niet worden overgenomen.

Reputatie 7

 

Gebruikelijk is dan wel dat er een reactie volgt met daarin argumenten waarom punten niet worden overgenomen.

 

Gebruikelijk maar dan wel een gebruik dat berust op een wettelijke verplichting.

Badge +3

Heb geen abonnement op de Volkskrant (meer) maar linken mag natuurlijk https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minder-reizigers-meer-gedrang-in-al-mijn-jaren-in-de-trein-heb-ik-het-nog-nooit-zo-erg-meegemaakt~bd899259/

Geen idee of het om hetzelfde artikel gaat, maar de titel van de link zegt genoeg…

 

Reputatie 7
Badge +3

Gebruikelijk is dan wel dat er een reactie volgt met daarin argumenten waarom punten niet worden overgenomen.

Dat wordt dan een prachtig stukje absurdistisch cabaret.
 

Badge +3

Dat wordt dan een prachtig stukje absurdistisch cabaret.

Goh, zie https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5337773/jesse-klaver-verlegenheid-gebracht-door-filmpje

(laten we dat adviesrapport van Remkes morgen even snel goedkeuren voordat die boeren het helemaal gaan lezen…) Want er staat precies in waar ze boos over zijn! 😥

Reputatie 5

Ja, kritiek heb ik ook genoeg, maar daar werd niet naar gevraagd 🤣

De balans schiet bij mij door naar positief. Misschien gewoon geluk, of anders perceptie. Vroeger gingen er 2 IC’s per uur. Nu 4 en als er 2 uitvallen, nog maar 2.

Inderdaad. Ik ben oud genoeg om me de invoering van een klokvaste kwartierdienst tussen Arnhem en Utrecht te herinneren, dat was in 1998. Tot in de vroege avond, op zaterdag en zondagmiddag reden er vanaf toen 4 IC’s tussen Arnhem en Utrecht (en v.v.). Twee naar Den Haag, twee naar Den Helder.

Vanaf de dienstregeling 2023 gaat de bediening tussen Arnhem en Utrecht in het weekend terug naar twee IC’s per uur, dus naar de situatie van voor 1998 🙄.

Reageer