Ja, kritiek heb ik ook genoeg, maar daar werd niet naar gevraagd
De balans schiet bij mij door naar positief. Misschien gewoon geluk, of anders perceptie. Vroeger gingen er 2 IC’s per uur. Nu 4 en als er 2 uitvallen, nog maar 2.
Het is inderdaad perceptie.
Hier vanaf Alkmaar en Alkmaar Noord zie ik alleen maar verschraling en zeker richting bestemming die ik vaak nodig heb (Haarlem / Den Haag). Nu gelukkig minder vaak dan voorheen toen ik nog forens was richting Haarlem. De spitsIC is verleden tijd, sprinter zorgt nu eenmaal voor meer reistijd.
Het LOCOV maakt volledig gehakt van de plannen.
Ook zijn er enkele opmerkelijke adviezen:
- Oprekken van de conducteursnorm om langere treinen mogelijk te maken
- Eenmansbediening in alle sprinters vanaf 2024.
- Onderzoek naar invoering van het rondje om de kerk.
- Geen uurdiensten in de avonden en het weekend
Uit het hele stuk blijkt dat er nul vertrouwen is dat NS de situatie onder controle gaat krijgen.
De informeel bestuurder van de NS, de FNV, geeft aan achter de afschaling te zitten en wil zich nu klaarblijkelijk opwerpen als de reddende engel. Zal daar nu verder maar even geen commentaar op geven.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/de-rek-is-eruit-bij-ns
De informeel bestuurder van de NS, de FNV, geeft aan achter de afschaling te zitten en wil zich nu klaarblijkelijk opwerpen als de reddende engel. Zal daar nu verder maar even geen commentaar op geven.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/de-rek-is-eruit-bij-ns
Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.
Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.
Helaas wacht ik in een ander topic ook nog steeds op jouw reactie over het inflexibel zijn, waar wil jij nu dat het personeel flexibeler in is en dan graag ZONDER het overtreden van gestelde regels in de arbeidstijdenwetgeving en regels die de NS als werkgever heeft gesteld.
Overigens zullen de bonden bij een andere concessiehouder net zo aanwezig zijn als dat ze nu zijn, daar gaat het naamkaartje op de trein geen verschil op maken.
Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.
Helaas wacht ik in een ander topic ook nog steeds op jouw reactie over het inflexibel zijn, waar wil jij nu dat het personeel flexibeler in is en dan graag ZONDER het overtreden van gestelde regels in de arbeidstijdenwetgeving en regels die de NS als werkgever heeft gesteld.
Bijv. opheffing van de servicenorm bij de inzet van conducteurs (zoals ook gebeurde tijdens corona), eenmansbediening toestaan, doorbetaalde lunchpauzes als toeslag afrekenen en niet meer laten af gaan van de werktijd. Kan allemaal prima binnen de wet. Lees ook het Locov verhaal eens.
De FNV ziet wel dat de huidige erbarmelijke dienstverlening een bedreiging voor het voortbestaan van NS is en dat met hun huidige opstelling die dienstverlening ook niet snel op orde komt. Het geduld bij reizigers en politiek raakt op.
@Tamzin
Eenmansbediening is geen flexibiliteit maar gewoon een andere werkwijze.
Servicenorm is geen flexibiliteit maar een andere norm en dus regelgeving die de werkgever met bonden overeen is gekomen. Flexibiliteit hier in zou alleen zijn wanneer een Hc toch een langere trein meeneemt dan volgens de servicenorm mag en dat gebeurt nu ook. Het mag nu alleen niet PLANMATIG.
Doorbetaalde lunchpauzes en dat dat afgaat van de lengte van de dienst is puur arbeidstijdenwet aangezien die lunchpauze dus arbeidstijd is. Stel dan gewoon voor om een pauze vast te stellen en dat deze niet aangepast mag worden, net als bij het gros van de bedrijven in Nederland. Dan kun je zien hoe flexibel de NS medewerkers nu al zijn in het schuiven met pauzes en aanpassingen in hun diensten.
Of er voor de FNV nu NS of Arriva op de treinen staat maakt niet veel uit, enige is dat er na 3 jaar onder een nieuwe concessie verlener een andere CAO gaat gelden waar veel huidige NS medewerkers niet voor zullen blijven en hun heil bij een ander bedrijf zullen gaan zoeken of gewoon de boel plat zullen gaan gooien.
Bij jouw buren is het gras zeker veel groener dan bij jezelf.
@Tamzin
Eenmansbediening is geen flexibiliteit maar gewoon een andere werkwijze
Klopt. Maar een bedrijf kan zijn werkwijze ook aanpassen Niet alles hoeft hetzelfde te blijven als vijftig jaar geleden.
Servicenorm is geen flexibiliteit maar een andere norm en dus regelgeving die de werkgever met bonden overeen is gekomen.
Klopt ook. Maar in overleg met de bonden kan dat gezien het personeelstekort worden aangepast. De servicenorm is helemaal geen wettelijke verplichting.
Doorbetaalde lunchpauzes en dat dat afgaat van de lengte van de dienst is puur arbeidstijdenwet aangezien die lunchpauze dus arbeidstijd is.
De lunchpauze is volgens de Arbeidstijdenwet juist geen werktijd. Alleen is bij NS nu afgesproken dat NS die lunchpauze alleen voor rijdend personeel als werktijd beschouwt en betaalt. Maar wettelijk hoeft dat helemaal niet en voor niet-rijdend personeel geldt dat ook bij NS niet.
Als er een structureel personeelstekort is zul.je je als bedrijf daaraan moeten aanpassen. Doen andere bedrijven ook want wie zich niet aanpast verdwijnt op den duur vanzelf.
Ik verklaar dit topic door herhaling van zetten als remise. Misschien kunnen jullie nog wat leren van Niemann of anders van Carlsen.
@Tamzin
Eenmansbediening is geen flexibiliteit maar gewoon een andere werkwijze
Klopt. Maar een bedrijf kan zijn werkwijze ook aanpassen Niet alles hoeft hetzelfde te blijven als vijftig jaar geleden.
Servicenorm is geen flexibiliteit maar een andere norm en dus regelgeving die de werkgever met bonden overeen is gekomen.
Klopt ook. Maar in overleg met de bonden kan dat gezien het personeelstekort worden aangepast. De servicenorm is helemaal geen wettelijke verplichting.
Doorbetaalde lunchpauzes en dat dat afgaat van de lengte van de dienst is puur arbeidstijdenwet aangezien die lunchpauze dus arbeidstijd is.
De lunchpauze is volgens de Arbeidstijdenwet juist geen werktijd. Alleen is bij NS nu afgesproken dat NS die lunchpauze alleen voor rijdend personeel als werktijd beschouwt en betaalt. Maar wettelijk hoeft dat helemaal niet en voor niet-rijdend personeel geldt dat ook bij NS niet.
Als er een structureel personeelstekort is zul.je je als bedrijf daaraan moeten aanpassen. Doen andere bedrijven ook want wie zich niet aanpast verdwijnt op den duur vanzelf.
Eeeh waar moet het personeel nu dan flexibeler zijn ? Ik zie alleen maar reacties dat het bedrijf zich moet omvormen met eenmansbediening, vervolgens is punt 2 dan vervallen en punt 3 daar is het personeel al flexibel. Want als het een echte pauze is zoals in de arbeidswetgeving staat dan MAG het personeel in deze pauze niet gevraagd worden om te werken, de pauze is een rustpunt en eigen tijd van het personeel.
Bij de NS daarentegen is de pauze ALTIJD beschikbare tijd voor de werkgever om de medewerker toch in te zetten, de werknemer moet zelfs binnen korte afstand blijven van het station vanwege deze beschikbaarheid. De medewerker kan dus niet even snel een OV fiets pakken en 10 minuten verderop bij een winkel iets afhalen, dat mag nml. alleen met TOESTEMMING door de bijsturing.
DAT is nu de reden dat de pauze van NS treinpersoneel gewoon een doorbetaalde pauze is, simpelweg omdat ze tijdens die pauze beschikbaar zijn voor de NS en de pauze dus eenzijdig ingetrokken kan worden.
JA Tamzin, DAT IS NU FLEXIBILITEIT. Gewoon stoppen met je boterham opeten omdat je nodig bent om een trein te rijden. Maar die flexibiliteit is er al en wat jij aangeeft in je eerdere post heeft dus helemaal niets met flexibiliteit te maken.
En nu stel je als laatste dat het bedrijf zich moet aanpassen als er een structureel tekort aan medewerkers is, op dit moment zie ik dat dat toch echt gedaan wordt door de NS door treinen structureel uit de dienstregeling te halen zodat er ook duidelijkheid is bij de reizigers. Dus de NS voldoet ook aan dat punt welke je aangeeft. Het werkt hetzelfde als bij de airlines, te weinig personeel is minder vluchten. Ooh en de toeringcar branche, minder chauffeurs is dus minder ritten.