beantwoord

Ervaringen met de sollicitatieprocedure en opleiding voor machinist!

  • 5 February 2024
  • 9 reacties
  • 766 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb gesolliciteerd als machinist standplaats Nijmegen en ben benieuwd naar recente ervaringen van andere sollicitanten. Ben hier al een heel stuk wijzer geworden over het werk en de inhoud maar ben ook zeer geïnteresseerd in ervaringen van sollicitanten met de hele procedure. Wat te verwachten? Wat wel of juist niet te doen of zeggen. Ook weetjes en ervaringen over de opleiding hoor ik graag.

icon

Beste antwoord door Wouter.R 5 February 2024, 14:37

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 2

Hoi Erik,

Leuk dat je gesolliciteerd hebt. Ik ben net door de sollicitatieprocedure heen en ga binnenkort als machinist aan de slag.

Als je door de eerste selectie bent zul je uitgenodigd worden voor een telefonisch intakegesprek met een recruiter. In dit gesprek verwacht men dat je duidelijk kunt maken waarom je zo gemotiveerd bent en wat jou geschikt maakt om machinist te worden. Verder verwacht men enige globale voorkennis van wat het werk inhoudt en wat je zoal tegen kunt komen langs het spoor en op het station.

Als dit gesprek goed is gegaan krijg je een uitnodiging voor een videogesprek met een teammanager en een recruiter waarin nogmaals in wordt gegaan op je motivatie, competenties en geschiktheid voor de job. Ook de minder leuke kanten zoals onregelmatigheid, kans op aanrijdingen etc. worden besproken.

Als dit gesprek ook goed ging komt het lastigste deel van de procedure: de psychologische keuring. Deze vond in mijn geval plaats bij Human Company. Je krijgt een serie testen om je concentratievermogen, reactievermogen en denkniveau te beoordelen. Hierbij is het de truc om vooral rustig te blijven. Je wint het in de tests niet van de computer maar men wil kijken hoe je jezelf herpakt als je het overzicht even kwijt raakt. Ook is er een gesprek met een psycholoog waarin o.a gevraagd wordt of je iets traumatisch hebt meegemaakt en hoe je daar mee om ging. Je krijgt gelijk de uitslag en als die positief is krijg je nog een medische keuring.

Na de medische keuring nog een arbeidsvoorwaarden gesprek waarin je vragen kunt stellen. Onderhandelen over salaris is geen mogelijkheid.

Het proces duurde bij mij van eind oktober tot eind november.

Wellicht kan Edwin je nog verder helpen met een aanvulling hierop.

Veel succes met de sollicitatie.

 

Wouter

Reputatie 1

Hoi Wouter,

 

Dank voor je uiteenzetting! Eerste hobbel is genomen en ik verwacht elk moment een tijdstip voor de eerste telefonische sollicitatie. Best spannend, ook omdat het 'slechts’ de tweede hobbel is die genomen moet worden, op weg naar een plekje als koetsier op de bok😄😅

Tof dat jij dat allemaal achter de rug hebt en binnenkort aan de slag gaat: Gefeliciteerd!

Ik heb inderdaad Edwin al vrij uitgebreid bestookt met vragen en ben heel blij dat hij me, net als jij, zo uitgebreid van informatie wil voorzien! Echt super, dus ook jij nogmaals bedankt!

Wellicht dat Edwin dit ook al heeft gezegd, maar ik vermeld het voor de volledigheid toch: wees jezelf in de gesprekken, zeker met de psycholoog. Je krijgt waarschijnlijk een aantal vragen over hoe jij bent als persoon en als je hierop invult wat je denkt dat ze willen horen dan val je zeker weten door de mand.

Verder, mocht het uiteindelijk allemaal achter de rug zijn: mijn indrukken waren dat het vooral heel erg veel stof is. Je zult uiteindelijk op moeten voor je examens bij stichting VVRV, en zorg er dan dus voor dat je de leerstof goed hebt bijgehouden (ook na het behalen van je vergunning). Ik ben inmiddels begonnen aan de laatste loodjes van de opleiding. Er komt behoorlijk wat op je af, maar met genoeg discipline om alles bij te houden is het goed te doen. Mijn eerste ervaringen op de trein waren vooral erg pittig: je moet tijdens het rijden veel in de gaten houden en dat vond ik in het begin erg zwaar.

Verder wens ik je uiteraard veel succes bij het verloop van de procedure!

Reputatie 1

Hoi Tomas,

 

Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad o.a. met Edwin al best veel contact gehad. Fijn om te merken dat iedereen zo uitgebreid de tijd neemt om vragen te beantwoorden en me van advies te dienen omtrent de selectieprocedure, de opleiding en het werk. Echt top!

Tijdens de 52 weken opleiding, ben je dan vooral op het opleidingscentrum in Amersfoort of toch vooral ook on-the-job op je standplaats?

Ik doorloop zelf de opleiding via een ROC en daarbij is het de eerste periode afgewisseld les op een ROC en leren tijdens het rijden. 

Naar mijn weten is het bij de interne opleiding vooral zelfstudie gecombineerd met rijden met een mentor afgewisseld met cursussen in Amersfoort.

Ik zelf heb enorm veel waarde gehecht aan het praktijkdeel: het rijden dus. Vooral omdat je dan de geleerde stof in de praktijk ziet of er met een mentor over kan sparren.

Reputatie 1

Op de bok meters maken en learning-by-doing lijkt me heel belangrijk én leuk!

Reputatie 1

Nou, eerste gesprek (telefonisch) staat in de agenda op 21 februari! Wish me luck!

Reputatie 2

Veel succes!

Reputatie 1

Eerste gesprek ging goed! Volgende gesprek 20 maart!!

Blij mee!!

Reageer