Het kopen van een volledig (afgeschreven) treinstel | NS Community

Het kopen van een volledig (afgeschreven) treinstel

  • 3 November 2016
  • 18 reacties
  • 22897 Bekeken

Beste NS personeel en NS passagiers, ik had een vraag met betrekking tot dit onderwerp.

Nu mag dit wellicht niet serieus klinken, het kopen van een heel treinstel. Daar heb je weer een hobbyist of een particulier die denkt even een trein aan te schaffen. Echter het is een serieuze vraag. Aanleiding voor mijn vraag is dat ik bezig ben met een project om een oude trein van de NS in te zetten op een bestaande lijn in een commercieel / museum achtige combinatie. Voordelen van mijn concept zijn het behoud van een stukje uniek cultureel erfgoed (ik heb mijn zinnen gezet op een mat '64 of een plan-U) en door het unieke bussinessmodel moet het mogelijk zijn dit met minimale subsidies of donaties te exploiteren. Nu kwam ik echter een vergelijkbaar topic van een jaar oud tegen https://forum.ns.nl/off-topic-32/mogelijk-heel-treinstel-kopen-bijv-mat64-11135 waarin een medewerker van de NS stelt geen treinen te verkopen. Ik vind dit raar, allereerst als iemand een trein wil kopen voor hobbyproject/cultureel project/musuem project levert dat hoogstwaarschijnlijk meer op dan de sloopprijs. Daarnaast werkt NS daarmee mee aan het behoud van haar eigen unieke geschiedenis. Mocht deze reactie nog steeds van toepassing zijn dan verwacht ik op zijn minst dat de NS mij wegwijs maakt in welke slopers/trajecten/procedures ik dien te doorlopen om alsnog een afgeschreven trein (al dan niet tegen sloopprijs) te kunnen bemachtigen.

Ik heb mijzelf en betrokken partners reeds laten informeren over het vergunningstraject van prorail, daarnaast ben ik reeds met diverse organisaties in overleg over stalling en onderhoud van de trein. Ik heb hierbij ook een realistische begroting gemaakt waarin personele kosten, onderhoudskosten en exploitatiekosten zijn opgenomen. Grootste probleem is dat ik geen zicht heb op de aanschafprijs van de trein (ik vermoed dat dit voor de staalprijs mogelijk moet zijn) maar belangrijker nog de locatie en de staat van de trein. Dit zijn namelijk de twee grootste vraagtekens in het budget en bepalen in belangrijke mate of dit project kan slagen. De transport en restauratiekosten zijn namelijk de grootste (initiële) kostenposten.

In het kader van het bovenstaande zou ik dan ook graag meer informatie van de N.S. krijgen over de aanschaf van een oude mat 64 of een plan-U. Mocht NS dit niet direct willen of kunnen afhandelen kunnen ze me ongetwijfeld doorverwijzen naar de relevante sloperijen/de-assemblage firma's welke nog mat 64's en plan-U's hebben staan in redelijke staat.

18 reacties

Hallo Nova4000 en welkom op het NS Serviceforum,

Het is nog steeds niet mogelijk om oud treinmateriaal te kopen. Omdat het idee mij bevalt ben ik eens online wezen kijken wat de mogelijkheden zijn. Er zijn een aantal buitenlandse sites die wel de mogelijkheid bieden om treinmateriaal aan te schaffen, deze zijn niet van oNS. Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen Nova4000.
Er zijn genoeg Plan U's behouden gebleven als museummaterieel, zoek daar eens contact mee om eventueel samen te werken.

(voorbeeld: http://www.stichtingde3.nl/ )
Hallo Nova4000 en welkom op het NS Serviceforum,

Het is nog steeds niet mogelijk om oud treinmateriaal te kopen. Omdat het idee mij bevalt ben ik eens online wezen kijken wat de mogelijkheden zijn. Er zijn een aantal buitenlandse sites die wel de mogelijkheid bieden om treinmateriaal aan te schaffen, deze zijn niet van oNS. Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen Nova4000.


Beste Erryt NS, ik snap dat het niet mogelijk is rechtstreeks bij de NS (oud)-materieel in te kopen. Dat staat ook in het vorige topic. Wat de NS echter wel zou kunnen doen is mij informeren over m.n. de sloopbedrijven van de Mat 64'. Dan neem ik rechtstreeks met die bedrijven contact op. De NS heeft ongetwijfeld een lijst/overzicht met welke treinstellen waarnaar toe zijn afgevoerd. Mocht de NS dat overzicht liever niet publiekelijk online zetten dan volstaat een privebericht met deze informatie ook.
Waarschijnlijk zijn daar contracten voor getekend. Een treinstel gaat naar de sloper en daar mag niets anders gedaan worden als slopen...
En als de NS treinen verkoopt zal dat ongetwijfeld niet per stuk zijn maar gelijk een heel groot aantal meer.

Desalniettemin leuk idee, maar zitten veel haken en ogen aan.
Waarschijnlijk zijn daar contracten voor getekend. Een treinstel gaat naar de sloper en daar mag niets anders gedaan worden als slopen...
En als de NS treinen verkoopt zal dat ongetwijfeld niet per stuk zijn maar gelijk een heel groot aantal meer.

Desalniettemin leuk idee, maar zitten veel haken en ogen aan.

Ik snap dat er haken en ogen aanzitten, desondanks is mijn plan goed uitgewerkt en is in alle eventualiteiten voorzien. Ik kan mij voorstellen dat NS contractueel verplicht is zijn materiaal te laten afvoeren door bepaalde partijen, ik kan me echter niet voorstellen dat de namen van die partijen niet publiek gemaakt mogen worden. De NS hoeft mij geen trein te serveren op een dienblaadje, maar ze kan mij wel informeren over de juiste contactpersonen waar ik terecht kan met deze vraag. Er zijn verschillende stichtingen en instanties die oud materieel van de NS hebben geëxploiteerd dus uitzonderingen kunnen hierin gemaakt worden.
Reputatie 7
Badge +4
Kun je het oude TEE-treinstel dat bij Amsterdam opgesteld staat, niet opknappen? Zelfs voor dit fraaie treinstel hebben de Amsterdamse verfpissertjes geen respect.
Op basis van het sloopcontract is het slopers meestal verboden om de treinstellen nog door te verkopen. Ze moeten gesloopt worden.
Reputatie 7
Badge
Slopersbedrijven doen hun werk in opdracht van de opdrachtgever, de NS dus. Contractueel is tussen beide partijen overeengekomen dat er geen (onderdelen van) materieel verkocht mag worden.

Opsich is het niet zo bijzonder, want zo gaat het heel vaak in de sloopwereld. Toen ik eerder dit jaar een aanvraag deed bij slopersbedrijven om in een slooppand een fotoreportage te maken kreeg ik veel "nee's" toegemaild. De gebouwen zijn namelijk nog steeds eigendom van de opdrachtgever.

Misschien is het leuker om naar bestaande partijen te gaan, zoals De Stichting DE-III, Stichting Hondekop, Stichting Mat'64, Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) of het Spoorwegmuseum.

Die staan vast wel te springen om vrijwilligers 🙂.
Slopersbedrijven doen hun werk in opdracht van de opdrachtgever, de NS dus. Contractueel is tussen beide partijen overeengekomen dat er geen (onderdelen van) materieel verkocht mag worden.

Opsich is het niet zo bijzonder, want zo gaat het heel vaak in de sloopwereld. Toen ik eerder dit jaar een aanvraag deed bij slopersbedrijven om in een slooppand een fotoreportage te maken kreeg ik veel "nee's" toegemaild. De gebouwen zijn namelijk nog steeds eigendom van de opdrachtgever.

Misschien is het leuker om naar bestaande partijen te gaan, zoals De Stichting DE-III, Stichting Hondekop, Stichting Mat'64, Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) of het Spoorwegmuseum.

Die staan vast wel te springen om vrijwilligers 🙂.


Nou in dit geval vind ik het wel bijzonder. De door jou genoemde stichtingen krijgen toch ook beschikking over oud NS-materieel. Dat betekend dat er uitzonderingen gemaakt worden. Ik zou wel graag willen weten hoe je voor een dergelijke uitzondering in aanmerking komt.

Daarnaast kun je op bijvoorbeeld een auto of vrachtwagensloop gewoon alles kopen wat los en vast zit, ik zie niet in waarom dat bij een trein niet zou kunnen. Ja er zijn wellicht obstakels als asbest of giftige materialen, maar de NS zou het juist moeten toejuichen dat er partijen zijn die de moeite nemen om haar eigen geschiedenis in stand te houden. En financieel gezien maakt het ook niet uit want schrootprijs is schrootprijs, en het zal meer administratief werk kosten om de trein over te doen aan een stichting of marktpartij dan aan de huissloper. Daar staat tegenover dat het positieve reclame is voor de NS, NS werkt mee aan behoud van of NS steunt stichting huppeldepup.

Daarmee blijft mijn vraag aan de NS onbeantwoord; wat moet je doen om in aanmerking te komen voor een oud NS-treinstel? En welke afdelingen/personen gaan hierover? Als deze informatie niet publiek is staat het de NS ook vrij mij daarover een persoonlijk bericht te sturen.
Nova, ik vermoed dat wij via dit kanaal niet achter deze informatie kunnen komen. Het gaat niet om publiekelijk of persoonlijk informeren (want openbaar is openbaar), maar ik zal een poging doen meer informatie te krijgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_Financial_Services_Company
Reputatie 7
Anderhalf jaar geleden was ik bij het trammuseum in De Panne (België). Daar stond hun 'nieuwste' aanwinst te bewonderen: tramlijn 6 van de Haagsche TramwegMaatschappij. Op de één of andere manier 'geregeld' en helemaal naar de Belgisch-Franse grens gebracht.

Een half jaar later kom ik weer kijken en HTM-lijn 6 is verdwenen.
"Euhm, ja... we waren dus begonnen met renoveren en hij zat helemaal stampvol met asbest."
Die staat nu dus ergens in een Belgische loods als zwaar chemisch afval.

De Italiaanse collega's van de NS (Trenitalia) hebben hun oude treinen geëxporteerd naar Albanië als 'ontwikkelingshulp', op voorwaarde dat de Albanezen de asbest eruit zouden halen. Niet dus...
Reputatie 4
I.d.d. is het kopen van materieel iets wat moeilijk gaat (of het onmogelijk is is bij mij ook onduidelijk).
Van oud NS materieel staan er wel DH2 te koop http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/22953/5-szynobusow-Sigmy-Tabor-na-licytacji-komorniczej.html
Daarnaast staan er in Canada nog twee bakken TEE http://www.stichtingtee.nl/nl/nieuws/een-berichtje-uit-canada als dezelfde stichting de trein niet wil verkopen (misschien wel een bak dan zou je stel 1001 bijna compleet kunnen maken, m.u.v. http://www.uwyo.edu/rgodby/trains/northlander/tee_end_of_line.htm
Ik weet ook niet in hoeverre brand-opleidingsinstituten 'bezit zijn van' treinen. Als deze van hun is en ze willen hem aan je verkopen is o.a. de ICM 4001 is zo nog aanwezig https://www.youtube.com/watch?v=LrxDH7mZcds

Als ik jouw was zou ik voor divers en multi inzetbaar gaan, en dat zou de TEE ram 1/DE4 het worden, is tevens ook tijd/soort genoot van de plan U en mat 64 (van deze zijn er al meerdere aanwezig). Alleen geld/persoonlijke voorkeur blijft altijd een rol spelen in ieders eigen beslissingen.
Goedemorgen Nova.

Er spelen een aantal zaken.

- Bijna niets mag of kan nog rijden. NS blijft verantwoordelijk voor het materieel, ook na overdracht
- Zolang het treinstel niet is gesloopt heeft het een forse waarde die niet zomaar geschonken kan worden (en niemand wil het betalen)
- Oude verf en mogelijke asbest zijn een risico
- Treinstellen zijn al "beloofd" aan het sloopbedrijf
- Het Spoorwegmuseum heeft voorrang
- We hebben geen geld/budget voor overdracht, transport en nazorg
- We hebben geen plek om het materiaal te stallen

Er is op dit moment een stichting die serieus kijkt naar een overname. Dat is werkspoorerfgoed uit Utrecht. Dat zou dan de laatste zijn. Of dat gaat gebeuren is nog niet zeker.
Reputatie 7
Badge
En de Limburgse partij die de 449 wil overnemen als statisch object?
Reputatie 2
Er was toch ook een stel geëindigd als restaurant bij Amsterdam Lelylaan, er zijn dus af en toe wel mogelijkheden
Reputatie 7
Badge
Er was toch ook een stel geëindigd als restaurant bij Amsterdam Lelylaan, er zijn dus af en toe wel mogelijkheden
Dat stel is allang weer weggehaald, omdat het hele project in een faillissement uitliep.
Reputatie 2
Klopt, maar ik had gelezen dat het werd weggehaald door de eigenaar van het stel NS

Volgens www.parool.nl/amsterdam/plannen-treinrestaurant-lelylaan-van-de-baan~a4347862/:

Waarschijnlijk wordt het treinstel door de NS weer weggehaald, aldus een woordvoerder van stadsdeel Nieuw-West. "De NS is in gesprek met een partij buiten Amsterdam om de trein alsnog een bestemming te geven."

Reageer