Hoge snelheidstrein kan niet niet rijden vanwege te veel wind | NS Community

Hoge snelheidstrein kan niet niet rijden vanwege te veel wind


Reputatie 1

Ik lees net op de storingssite, dat de hoge snelheid trein tussen Rotterdam en Breda niet kan rijden vanwege te veel wind. Als ik kijk op buienradar, dan is de maximale windstoot in die omgeving circa 85 kilometer per uur geweest. Dat moet voor zo'n trein die honderden tonnen weegt, toch geen enkel probleem zijn. Van de rail waaien is onmogelijk lijkt me. En verder moet ie als hoge snelheid trein loei sterk zijn om hoge snelheden te kunnen halen en kan daaro dus makkelijk tegen die wind in rijden.
Raadselachtig. 🤔


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar werken de windschermen minder goed dan ProRail ons in 2021 heeft gemeld.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-hinder-door-windschermen-op-moerdijkbrug

De huidige windkracht is vergelijkbaar met windkracht 8 en op dit moment rijden er nog treinen over de HSL, alleen met beperkte snelheid (80 km/u). De windschermen werken dus zoals verwacht. Eerder moest het treinverkeer al bij windkracht 7 volledig stilgelegd worden.

Dit staat overigens ook zo in het hierboven gelinkte artikel.

Reputatie 7
Badge +3

Dan nog blijft de Moerdijkbrug een ontwerpblunder van formaat in een land waar het met enige regelmaat nogal hard waait.

Badge +3

En omleiden via Dordrecht en de lage Moerdijkbrug? Er rijden immers maar 2 ICd’s (plus de ICd Brussel) per uur. Nu moet Rotterdam - Eindhoven via Utrecht en dat duurt een half uur langer.

De ICD rijdt gewoon, dus met de ICD naar Breda en daar overstappen naar Eindhoven kan gewoon.

De internationale IC naar Brussel rijdt via Roosendaal, de Thalys en de ICD rijden via de hogesnelheidslijn. Er rijden bussen tussen Breda en Noorderkempen.

 

Overigens had inderdaad die brug over het Hollands Diep beter een tunnel kunnen zijn, dan hadden we dit hele gedoe niet gehad.

Badge +3

De ICD rijdt gewoon, dus met de ICD naar Breda en daar overstappen naar Eindhoven kan gewoon.

Dat wel, maar als je om bijv :30 in Rotterdam wilt vertrekken kan dat pas om :52

De eerdere adviezen van :35 en :50 sturen je via Utrecht, zonder tijdwinst of zelfs latere aankomst als het advies van :52

Plus met de ICd kost je een overstap (en vanuit Den Haag twee). Waarom dus niet de 1100 (al was het maar 2x per uur) via Dordrecht?

 

Reputatie 7
Badge

Ik lees net op de storingssite, dat de hoge snelheid trein tussen Rotterdam en Breda niet kan rijden vanwege te veel wind. Als ik kijk op buienradar, dan is de maximale windstoot in die omgeving circa 85 kilometer per uur geweest. Dat moet voor zo'n trein die honderden tonnen weegt, toch geen enkel probleem zijn. Van de rail waaien is onmogelijk lijkt me. En verder moet ie als hoge snelheid trein loei sterk zijn om hoge snelheden te kunnen halen en kan daaro dus makkelijk tegen die wind in rijden.
Raadselachtig. 🤔

Het is niet raadselachtig, omdat het probleem niet met de trein te maken heeft, maar met de bovenleiding. Als die alle kanten op zwiept is de kans groot dat er schade ontstaat.

Reputatie 1

Oké, het is me nu duidelijk wat de werkelijke oorzaak is van het niet rijden bij harde wind. Ik had dat niet zo begrepen bij de summiere opgave van de reden op de storingssite.

@Aar 

Als het probleem met de bovenleiding te maken heeft zijn die schermen totaal nutteloos. Dit roept toch vraagtekens op.

 

Als ik kijk op buienradar, dan is de maximale windstoot in die omgeving circa 85 kilometer per uur geweest. Dat moet voor zo'n trein die honderden tonnen weegt, toch geen enkel probleem zijn. Van de rail waaien is onmogelijk lijkt me. 

De paniek over de Moerdijkbrug is ontstaan nadat in de VS ongeveer tien jaar geleden een zware goederentrein in een storm van een brug is afgewaaid en naar beneden is gestort. 

Reputatie 1

Het is dus toch mogelijk, dat een trein van de rails kan waaien. Nou zijn de stormen in de VS wel van een heel andere kaliber, dan in ons kikkerlandje. Een F5 tornado die daar af en toe voorkomen, kunnen snelheden van meer dan 300 km per uur bereiken.

Reputatie 7
Badge +1

Het is dus toch mogelijk, dat een trein van de rails kan waaien. Nou zijn de stormen in de VS wel van een heel andere kaliber, dan in ons kikkerlandje. Een F5 tornado die daar af en toe voorkomen, kunnen snelheden van meer dan 300 km per uur bereiken.

Volgens mij heeft dat inderdaad niks met de VS te maken.

Ik meen eens gelezen te hebben dat die windschermen een lapmiddel zijn voor het ontbreken van ontsporingsrails op die brug. Ik kan het helaas niet meer terugvinden.

Het is dus toch mogelijk, dat een trein van de rails kan waaien. Nou zijn de stormen in de VS wel van een heel andere kaliber, dan in ons kikkerlandje. Een F5 tornado die daar af en toe voorkomen, kunnen snelheden van meer dan 300 km per uur bereiken.

Ik meen eens gelezen te hebben dat die windschermen een lapmiddel zijn voor het ontbreken van ontsporingsrails op die brug. Ik kan het helaas niet meer terugvinden.

Dat klinkt hoogst onlogisch want het is veel goedkoper om alsnog ontsporingsrails aan te brengen of om de toegelaten snelheid op de brug te verlagen dan om windschermen te plaatsen. Daarnaast zou het dan ook geen specifiek risico zijn voor stormachtig weer maar bij alle weersomstandigheden spelen. 

Reageer