beantwoord

Ik heb vragen over ERTMS, maar niemand schijnt hier iets van te weten...

  • 17 October 2023
  • 10 reacties
  • 318 Bekeken

Ik zoek iemand die me iets kan vertellen over het verloop van ERTMS. Hiervoor heb ik meer dan 9 contactmomenten gehad met de NS, verschillende afdelingen, maar helaas…. Tot op heden nog geen informatie ontvangen. Dus dan maar op deze manier. 

  1. Waarom is het nieuwe systeem nodig en wat maakt het dat het huidige systeem per se “verouderd” is?

 

  1. Het European Rail Traffic Management System wordt natuurlijk niet in een keer vervangen, hoe gaat de NS om met twee systemen?

 

  1. Ik las dat er sprake was van een uitlopend budget, een bedrag van circa 1,5 miljard euro. Hoe komt dat?
  1. Hoe verloopt het ERTMS in de andere landen van Europa? Hebben ze in die landen ook moeite met het implementeren van het nieuwe systeem.

 

  1. Hoe grootschalig wordt de omscholing van machinisten, zal dit invloed hebben op het OV. In het bijzonder uitvallende treinen.

 

Ik ben mij ervan bewust dat veel informatie op de sites van NS en Prorail staat, echter ben ik benieuwd wat een machinist mij hier over kan vertellen. Ik zou graag de antwoorden willen verwerken in een artikel die ik moet schrijven voor school. 

Zoals ik al eerder aangaf heb ik geprobeerd om contact op te nemen met NS en Prorail via een mail en telefonisch, maar met tevergeefs resultaat. Ik hoop dus nogmaals bij deze dat iemand mij hier kan helpen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 17 October 2023, 15:50

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi M. Vos,

Als je in deze community zoekt op ‘ERTMS’ krijg je 63 resultaten, daar zit vast wel iets nuttigs bij 😉

Bijvoorbeeld: 

In dat topic staan ook reacties van machinisten, o.a. Julian.

 

Persoonlijk heb ik er geen snars verstand van. Misschien dat andere forumleden je specifieke vragen kunnen beantwoorden.

  1. Waarom is het nieuwe systeem nodig en wat maakt het dat het huidige systeem per se “verouderd” is.

Los van Europese standaardisatie maakt ERTMS het technisch mogelijk om treinen op kortere afstanden na elkaar te laten rijden waardoor er meer treinen per uur kunnen rijden.

Omdat ILT en ProRail echter 3 minuten onderlinge afstand als veiligheidsnorm hanteren en bij het huidige systeem al rijden op 2 minuten onderlinge afstand mogelijk is geeft ERTMS wat dit betreft geen enkel voordeel. Daarnaast is de tendens dat er juist steeds minder treinen rijden en is er dus geen reden om meer treinen per uur mogelijk te maken.

Alles bij elkaar is invoering van ERTMS op korte termijn mijns inziens overbodig en weggegooid belastinggeld.

Reputatie 7
Badge +3

Allerlei basiskennis over ERTMS is vinden op de website https://www.era.europa.eu/domains/infrastructure/european-rail-traffic-management-system-ertms_en. Helaas alleen in het Engels.

 

 

Omdat ILT en ProRail echter 3 minuten onderlinge afstand als veiligheidsnorm hanteren en bij het huidige systeem al rijden op 2 minuten onderlinge afstand mogelijk is geeft ERTMS wat dit betreft geen enkel voordeel.

Die norm wordt alleen toegepast indien de werkelijke opvolgtijd niet bekend is, het is onzin dat er geen kortere opvolgtijden gebruikt mogen worden.

Reputatie 7
Badge

Geen antwoord op alle vragen, maar een aantal wil ik proberen te beantwoorden.

 

Waarom is het nieuwe systeem nodig en wat maakt het dat het huidige systeem per se “verouderd” is?

Het ATB systeem heeft veel beperkingen, waarvan snelheid 1 van de grootsten is. Daarbij is het weliswaar een veilig systeem, maar zeer beslist niet waterdicht. Het is met ATB nog steeds betrekkelijk makkelijk om een onterechte StopTonend Sein passage te hebben met alle gevolgen van dien. Met ERTMS is dit (in normaal bedrijf) eigenlijk onmogelijk. Het systeem toont de remcurve naar het stoppunt (EoA) en als de machinist daar niet op acteert, doet de trein dat wel. Het is dus een heel stuk veiliger. Dichter op elkaar rijden is genoemd, maar dat is eigenlijk pas mogelijk in Level 3, waarbij de achterkant van een trein de blokgrens vormt. We gaan nu over op Level 2, waarbij nog steeds blokgrenzen in de baan gemarkeerd zijn door middel van Stop Markeer Borden (de blauwe bordjes met gele driehoek).

 

Het European Rail Traffic Management System wordt natuurlijk niet in een keer vervangen, hoe gaat de NS om met twee systemen?

 

Doen we nu ook al met de HSL. er wordt een extra module (STM) toegevoegd, die het ATB systeem emuleert, zodat zowel in ERTMS als ATB modus gereden kan worden (mits de betreffende machinist daarvoor is opgeleid).

Hoe grootschalig wordt de omscholing van machinisten, zal dit invloed hebben op het OV. In het bijzonder uitvallende treinen.

Ik ga ervan uit dat dit geen uitval tot gevolg gaat hebben. We hebben nu ook machinisten die herinstructies moeten hebben en materieelinstructies op nieuw te berijden treinen. Dat leidt nu niet tot uitval, dus de ERTMS opleiding zal dat ook niet doen.

 

Dichter op elkaar rijden is genoemd, maar dat is eigenlijk pas mogelijk in Level 3, waarbij de achterkant van een trein de blokgrens vormt. We gaan nu over op Level 2, waarbij nog steeds blokgrenzen in de baan gemarkeerd zijn door middel van Stop Markeer Borden (de blauwe bordjes met gele driehoek).

Er is ook nog een hybrid level en daar lijkt ProRail uiteindelijk naar toe te willen. Bij dit hybrid level heb je nog wel fysieke blokken met stopmarkeerborden en assentellers voor de detectie, maar maak je die blokken virtuaal kleiner. De fysieke blokken kunnen dan juist langer worden waardoor er minder baanapparatuur nodig is die kapot kan gaan.

Reputatie 7
Badge

Er is ook nog een hybrid level en daar lijkt ProRail uiteindelijk naar toe te willen. Bij dit hybrid level heb je nog wel fysieke blokken met stopmarkeerborden en assentellers voor de detectie, maar maak je die blokken virtuaal kleiner. De fysieke blokken kunnen dan juist langer worden waardoor er minder baanapparatuur nodig is die kapot kan gaan.

Ah, dat wist ik nog niet, daar ga ik eens proberen wat meer over uit te vinden 👍

Thx voor de aanvulling!

Dank jullie wel voor deze reacties. Ik kan er verder mee!

groet, Michiel

 

Reputatie 7
Badge +3

@M. Vos Ik zag toevallig voorbijkomen dat de negentiende voortgangsrapportage ERTMS is gepubliceerd. Ik denk je dat veel interessante cijfers kunt vinden in de rapportage.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2023Z19035&did=2023D45876

Badge +3

Semi off-topic maar ik zag toevallig deze ‘cab ride’ van Stefan, met wat info over ERTMS/ETCS tussen Rotterdam en Amsterdam https://www.youtube.com/watch?v=G6-Xm83MNiM

Voegt weinig toe qua technische info, alhoewel er bij op AC (wisselstroom) rijden van fase geschakeld moet worden (het stroomnet heeft 3 fasen, zoals een krachtstroomaansluiting in je huis voor een fornuis/oven of laadstekker voor een auto).

Dan rijd je minimaal 400 meter spanningsloos (maximale lengte trein want anders krijg je kortsluiting) en de belasting ‘verdelen’ tussen die 3 fasen is wel zo prettig voor het net.

En in die video van Stefan gebeurt er iets op 19:30 😂 De politie komt er aan dus dat kost tijd, laten we maar even vaart maken zodat de boefjes snel je trein uit mogen?

 

Reageer