Skip to main content
Al enige tijd loop ik met het plan zo'n prachtige Mat'64 te verwerven, die op een afgesloten plaats neer te zetten en gedeeltelijk in te richten als winkel en gedeeltelijk als een andere bestemming, bijvoorbeeld een te bezichtigen minimuseum of een speelplaats. Uiteraard is het zo dat er veel meer bij komt kijken dan alleen de aankoop ervan, maar je moet ergens beginnen. Alleen is het zo dat treinen uitsluitend naar de sloper gaan en dat je zelfs slechts sporadisch een onderdeel kunt bemachtigen. Bij het Spoorwegmuseum vonden ze het een leuk plan, maar hadden ze verder geen advies en raadden ze me aan het aan de NS te vragen. Als het puur om de metaalwaarde zou gaan, dan zou dat in principe overkomelijk moeten zijn, maar dan zou het treinstel wel ter beschikking moeten worden gesteld. Weet iemand (van de NS) daar meer van?
Ik zit er ook aan te denken om een aantal van die mooie treinstellen over te nemen. Ik denk dat je aardig wat mensen kan werven om die treinen te onderhouden als hobby. En je kan NS bijvoorbeeld ook voordeel aanbieden door het materieel beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld: Wanneer NS Reizigers kampt met mogelijk materieel tekort. #TeamMAT64
Van wat ik ervan weet zijn er 2 enorme bezwaren:

je KAN het enkel via de sloper doen en hem dus veel meer bieden als wat hij NS ervoor geeft. De sloper wisselt tegenwoordig steeds-vroeger was het altijd KOEK in Mijdrecht. Dat gaat per contract-inschrijven.

De 2 maren zijn:

1. er zit vermoedelijk nog een hoop asbest in.

2. het vervoer-zodra een treinstel door NS is uitgeschreven, MAG het niet meer over de rails-dus dat wordt speciaal vervoer-rijkspolitie, wegen afzetten etc. Reken maar uit wat dat gaat kosten, als ze het al toestaan.

Inderaad zijn de 2tjes plan V momenteel d enige die naar de sloop gaan. Daarnaast staan er nog 10tallen loks terizjde, maar misschien hopen ze daarvoor nog op een koper uit een 3e wereldland.

Er zijn hier en daar in NL wel diverse oude treinstellen door particulieren in gebruik-als kippenhok, als B+B of anders.

Er zin in NL diverse treinhobbyisten verenigingen waarvan sommige oude treinstellen trachten te bewaren. dat is enorm duur en vraagt ook heel veel specialistische kennis van oud-vaklui. Op den duur raakt dat op. Zie bvb dat oude TEE-treinstel, ook al flink begraffitied-dat nog op het ''oostelijk eiland'' t.o.v. AMs-C staat (ri. Gooi).
Volgens mij heeft de NS contractueel met de sloper geregeld dat de treinen worden gesloopt, en niet door derden worden geplukt t.b.v. onderdelen verzameling of verkoop.



Verder is vervoer over de weg niet specifiek het afsluiten van wegen en dergelijke. Ik heb al zo vaak foto's gezien van mat'64 treinen die over de weg werden vervoerd waarbij er gewoon in de normale verkeersstroom werd meegereden. Dan heb ik het over een enkele bak.....



Dus ik zou het voor de zekerheid toch serieus bij de NS neerleggen.



En over de TEE, er is nog zeker motivatie om die op te knappen. Alleen de juiste werkplek mist er nu nog voor. Het schijnt dat er een speciale werkplaats voor museummaterieel zal worden gebouwd of voor wordt gebruikt.
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik zou het stel wel zo origineel mogelijk willen houden, maar niet met de bedoeling het ooit weer in te zetten. Stel dat het ooit zo ver zou komen, dan is het vervoer een later probleem uiteraard. Maar wie weet zou het allemaal wel in de buurt van een spoortraject kunnen worden gerealiseerd. Alleen, nu weet ik nog niet waar ik moet beginnen, een reactie van de NS is er niet. En zoals gezegd, bij het Spoorwegmuseum weten ze het ook niet.

Dat oude TEE-treinstel is inderdaad ook een heel mooi ding. Ik hoop maar dat het een goede bestemming krijgt, ik weet er wel een... Zo'n geplukte loc zou overigens ook mooi zijn, het motorgedeelte is dan waarschijnlijk toch al leeg. Ik las dat er niet zo lang geleden nog een 1200 gesloopt is, de 1208 meen ik. Dat doet wel pijn. En ook oude 1600-locs zijn prachtig.

Mocht iemand nog een goede tip hebben, dan hoor ik het graag!
Misschien even een serieuze brief schrijven naar de NS omtrend je plannen?
Hallo Ronald, Victor,



Wij bieden geen mogelijkheid om treinstellen om oude treinstellen te kopen, ik heb dit zojuist even nagevraagd n.a.v. dit topic. Srt geeft al een aantal achterliggende zaken wat de redenen kunnen zijn waarom NS geen treinstellen verkoopt. Misschien zijn er wel andere mensen op dit forum met tips of ervaringen, maar bij ons is het helaas niet mogelijk. Een brief schrijven, zoals Aar aangeeft, kun je natuurlijk altijd proberen (alhoewel ik vrees dat de kans op succes gering is).



Groet,

Stephan
Ik zou zeggen richt je energie op het oude TEE treinstel dat bij Amsterdam wegkwijnt en het speelterrein van verfpissertjes blijkt te zijn geworden. De oude treinenliefhebbers zullen je erkentelijk zijn.:D

Reageer