Skip to main content
beantwoord

Jong machinist worden

  • 6 June 2024
  • 10 reacties
  • 349 Bekeken

Goedendag,

 

Ik ontvang binnenkort mijn mbo 4 diploma en wil daarna graag gaan solliciteren voor NS als machinist. Ik vroeg mij alleen af of hier mensen zijn die mij een beetje kunnen voorbereiden op wat ik kan verwachten. Mijn mbo diploma is namelijk een toeristische, gastvrijheid en hottelerie mbo 4 diploma. Maak ik dan als 19 jarig persoon uberhaupt wel kans om aangenomen te worden aangezien ik totaal geen technische opleiding heb of werkervaring in de techniek. Ook ben ik benieuwd of iemand ervaringen of kennis heeft of NS uberhaupt wel zit te wachten op jongere machinisten.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! 

10 reacties

Reputatie 7
Badge

We hebben machinisten van 18 jaar in dienst, dus je leeftijd zal het probleem niet zijn.

 

Waar men wél vragen bij kan zetten, is je vooropleiding en dan niet omdat het niet technisch is, maar heel gericht op met mensen werken en dat is nu precies wat je als machinist niet per sé nodig hebt. Wij moeten juist goed alleen kunnen functioneren zonder mensen om ons heen.

 

Technische ervaring is niet direct een eis, maar het is wel handig als je technisch inzicht hebt, zodat je in ieder geval begrijpt wat er in de opleiding behandeld wordt.

 

Solliciteren kan altijd, maar wees er wel op voorbereid dat men (zeker met jouw vooropleiding) gaat hameren op je motivatie.

Als je meer over het werk wilt weten, stuur me dan een berichtje, probeer ik je verder te helpen.

 

Hallo VirmmFlowLover en welkom bij de NS Community,

 

Ik denk dat Edwin het keurig verwoord. Naast je vooropleiding is je ambitie erg belangrijk. Denk daar goed over na. Ik denk dat je goed doet door Edwin een bericht te sturen met vragen en voor zijn tips.

We hebben machinisten van 18 jaar in dienst, dus je leeftijd zal het probleem niet zijn.

 

Waar men wél vragen bij kan zetten, is je vooropleiding en dan niet omdat het niet technisch is, maar heel gericht op met mensen werken en dat is nu precies wat je als machinist niet per sé nodig hebt. Wij moeten juist goed alleen kunnen functioneren zonder mensen om ons heen.

 

Technische ervaring is niet direct een eis, maar het is wel handig als je technisch inzicht hebt, zodat je in ieder geval begrijpt wat er in de opleiding behandeld wordt.

 

Solliciteren kan altijd, maar wees er wel op voorbereid dat men (zeker met jouw vooropleiding) gaat hameren op je motivatie.

Als je meer over het werk wilt weten, stuur me dan een berichtje, probeer ik je verder te helpen.

 

Bedankt voor het antwoord Edwin.

 

Ik dacht al een beetje dat dat mogelijk ook een dingetje kon zijn, maar de plottwist is eigenlijk dat ik mede door die opleiding en de stages die daar bij horen heb geleerd dat ik met mensen werken helemaal niet zo leuk vond dan dat ik vroeger dacht en ik liever alleen werk dan met anderen haha. Het is toch wel lastig om als 16 jarige een opleiding te kiezen als je nog niet precies weet wat je in het leven wilt.

 

Ik heb dan nog wel een aantal vragen over het technische aspect tijdens de opleiding maar daarover zal ik je wel een berichtje sturen. 

Op de MBO opleiding mag je na 2 maanden al beginnen met stagedagen als 16 jarige dus leeftijd is geen probleem.


Mocht je genoeg centjes gespaard hebben, een (bij)-baan hebben of nog in aanmerking komen voor studiefinanciering dan zou ik je aanraden om je bij 1 van de 4 MBO's in Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch of Almelo aan te melden.

Deze opleidingen hebben een hoger slagings percentage bij het VVRV (het CBR van het spoor) en zijn wat beter opgezet dan de interne opleiding van NS (BLM).

Als je je een beetje inleest over het beroep en met een open houding de intake ingaat komt het wel goed. Na een succesvolle intake word je ingepland voor een medisch en psychologisch onderzoek (een deel van de MBO's betalen deze voor je), deze zijn best pittig maar zolang je fysiek in orde bent en je reactievermogen en concentratie prima zijn kom je er wel doorheen. Je krijgt ook een gesprek met een psycholoog en het is belangrijk hier eerlijk te zijn en dezelfde antwoorden te geven als het formulier dat je vooraf hebt ingevuld over je charactereigenschappen.

Startdatum bij de opleidingen zijn meestal Augustus/September en je bent dan na ongeveer 1.5 jaar in het bezit van je machinistenvergunning.

Nog een voordeel van de MBO opleidingen zijn de afwisseling in rijdagen en theorie.
Meestal 3-4 weken school en dan 1 of 2 weken stage consistent het 1e jaar.
Bij de BLM opleiding van NS intern moet je alle theorie in een korte tijd erin stampen zonder het in  de praktijk te kunnen toepassen.

Hoop dat het een beetje duidelijk beschreven staat voor je.
Succes!

Reputatie 7

Bedankt voor het antwoord Edwin.

 

Ik dacht al een beetje dat dat mogelijk ook een dingetje kon zijn, maar de plottwist is eigenlijk dat ik mede door die opleiding en de stages die daar bij horen heb geleerd dat ik met mensen werken helemaal niet zo leuk vond dan dat ik vroeger dacht en ik liever alleen werk dan met anderen haha. Het is toch wel lastig om als 16 jarige een opleiding te kiezen als je nog niet precies weet wat je in het leven wilt.

 

Ik heb dan nog wel een aantal vragen over het technische aspect tijdens de opleiding maar daarover zal ik je wel een berichtje sturen. 

Ik ben precies zo, ik heb een hele sociale opleiding gekozen maar eigenlijk hou ik echt niet van het sociale gedeelte. Opleiding tot machinist zou dus perfect bij me passen, en het lijkt me eigenlijk ook wel gaaf... maar ik hou het bij progammeren 😃.

 

Success in iedergeval!

Bedankt voor het antwoord Edwin.

 

Ik dacht al een beetje dat dat mogelijk ook een dingetje kon zijn, maar de plottwist is eigenlijk dat ik mede door die opleiding en de stages die daar bij horen heb geleerd dat ik met mensen werken helemaal niet zo leuk vond dan dat ik vroeger dacht en ik liever alleen werk dan met anderen haha. Het is toch wel lastig om als 16 jarige een opleiding te kiezen als je nog niet precies weet wat je in het leven wilt.

 

Ik heb dan nog wel een aantal vragen over het technische aspect tijdens de opleiding maar daarover zal ik je wel een berichtje sturen. 

Ik ben precies zo, ik heb een hele sociale opleiding gekozen maar eigenlijk hou ik echt niet van het sociale gedeelte. Opleiding tot machinist zou dus perfect bij me passen, en het lijkt me eigenlijk ook wel gaaf... maar ik hou het bij progammeren 😃.

 

Success in iedergeval!

Ja ik kan dat helemaal begrijpen. Als 16 jarige heb je ook nog maar het minimale aan werkervaring of misschien nog helemaal niet, een keuze maken om dan voor een specifieke beroepsgroep een opleiding te gaan volgen is voor veel mensen dan ook lastig te maken. 

 

Bedankt en jij ook succes met het programmeren! 👍🏻

 

Op de MBO opleiding mag je na 2 maanden al beginnen met stagedagen als 16 jarige dus leeftijd is geen probleem.


Mocht je genoeg centjes gespaard hebben, een (bij)-baan hebben of nog in aanmerking komen voor studiefinanciering dan zou ik je aanraden om je bij 1 van de 4 MBO's in Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch of Almelo aan te melden.

Deze opleidingen hebben een hoger slagings percentage bij het VVRV (het CBR van het spoor) en zijn wat beter opgezet dan de interne opleiding van NS (BLM).

Als je je een beetje inleest over het beroep en met een open houding de intake ingaat komt het wel goed. Na een succesvolle intake word je ingepland voor een medisch en psychologisch onderzoek (een deel van de MBO's betalen deze voor je), deze zijn best pittig maar zolang je fysiek in orde bent en je reactievermogen en concentratie prima zijn kom je er wel doorheen. Je krijgt ook een gesprek met een psycholoog en het is belangrijk hier eerlijk te zijn en dezelfde antwoorden te geven als het formulier dat je vooraf hebt ingevuld over je charactereigenschappen.

Startdatum bij de opleidingen zijn meestal Augustus/September en je bent dan na ongeveer 1.5 jaar in het bezit van je machinistenvergunning.

Nog een voordeel van de MBO opleidingen zijn de afwisseling in rijdagen en theorie.
Meestal 3-4 weken school en dan 1 of 2 weken stage consistent het 1e jaar.
Bij de BLM opleiding van NS intern moet je alle theorie in een korte tijd erin stampen zonder het in  de praktijk te kunnen toepassen.

Hoop dat het een beetje duidelijk beschreven staat voor je.
Succes!

Bedankt voor het antwoord,

 

Ik had daar ook nog een tijdje over getwijfelt alleen woon ik momenteel vlakbij Groningen en ik wil eigenlijk binnenkort naar Maastricht gaan verhuizen. Deze plekken zijn helaas allebij niet echt in de buurt van zo’n opleiding. 

........Mocht je genoeg centjes gespaard hebben, een (bij)-baan hebben of nog in aanmerking komen voor studiefinanciering ......

Deze opleidingen hebben een hoger slagings percentage bij het VVRV (het CBR van het spoor) en zijn wat beter opgezet dan de interne opleiding van NS (BLM).

Het lijkt wel reclame...…

Maar er zijn natuurlijk ook nadelen, de MBO opleiding is eigenlijk alleen interessant als je nog (heel) jong bent. Immers twee jaar lang geen inkomsten, dus je zult het moeten hebben van je ouders of een studiefinanciering.

Voor de stelling dat er meer externe dan interne slagen voor hun opleiding machinist slagen zou ik wel eens een bron willen zien @GSN64 

De voordelen bij een interne opleiding vergeet je te benoemen, deze kan je volgen van ongeveer 18 t/m in de 60 jaar. Je hebt baangarantie bij slagen bij NS, en niet onbelangrijk een normaal salaris waarbij alles voor opleiding en excamens inclusief is.

Reputatie 3

NS heeft het op haar website alleen over de ROC’s en niet over de interne opleiding. De opleiding op de ROC’s wordt zover ik weet ook gegeven door machinisten (die nog in actieve, rijdende dienst zijn bij NS en lesgeven als neventaak hebben), dus wellicht dat de NS sowieso de voorkeur heeft voor ROC’s en er daarvoor heeft gekozen om vooral daarin te investeren?


Daarnaast is er sowieso baangarantie, alleen Rotterdam heeft afwijkende voorwaarden: https://www.werkenbijns.nl/ns-als-opleider/opleiding-machinist

Er worden natuurlijk volop interne machinisten opleidingen gegeven, anders zou iemand vanaf ongeveer 20 jaar nooit machinist kunnen/willen worden omdat dat financieel niet haalbaar.

Maar voor de heel jongere is het STC of ROC misschien interresant, als je 2 jaar zonder inkomsten kan. Een stagevergoeding stelt niet veel voor helaas.…

Natuurlijk zijn de leerkrachten op STC / ROC vaak werkzaam of werkzaam geweest als machinist en zien lesgeven als leuk nevenwerkzaamheden, net als machinisten welke bij verschillende vervoerders werkzaam zijn. Ook "vroeg gepensioneerden" werken soms nog wat bij, ook omdat ze het gewoon nog leuk vinden om bv als machinist te rijden / les te geven.

Reageer